20. 7. 2011

Suzanne Collins - Hry o život

Suzanne Collins – Hunger games (Hry o život)

Neuveriteľne silná dystopická trilógia. Vtiahne vás, pohádže a vypľuje.
Viem presne, ako nechcem, aby sme dopadli – takto.


Pre tých, ktorí o tejto sérii ešte nepočuli, anotácia prvého dielu, hoci zďaleka nevystihuje to, čo sa rozpúta neskôr:

Na troskách bývalej Severnej Ameriky vyrástol Panem ovládaný bohatým Sídlom, ktoré obklopuje dvanásť chudobných obvodov. Sídlo vládne železnou päsťou a svoju moc dokazuje okrem iného tým, že si raz do roka vezme z každého obvodu jedného chlapca a jedno dievča vo veku od dvanásť do osemnásť rokov, aby sa zúčastnili na Hrách o život a pred zrakmi televíznych divákov bojovali na život a na smrť.
Šestnásťročná Katniss Everdeenová žije sama so svojou mamou a mladšou sestrou, o otca prišla pred rokmi pri banskom nešťastí. Keď nastúpi ako súťažiaca do hier namiesto milovanej sestričky, zdá sa, že si zvolila smrť. To však pre ňu nie je nič nové – boj o prežitie je súčasťou jej života od útleho detstva. Je rozhodnutá vrátiť sa domov, ale ak má zvíťaziť, musí potlačiť hlas svedomia a zničiť ostatných dvadsaťtri protivníkov.
Hry o život sú románom plným napätia, dobrodružstva aj lásky, a hoci dej sa odohráva v budúcnosti, dajú sa v ňom nájsť znepokojivé podobnosti zo života v súčasnosti.“

Už idea niečoho takého krutého, ako hodiť deti do arény a nechať ich vyvraždiť sa navzájom, ma nechala zízať s otvorenými ústami. To vážne?! Opisy toho, ako musela Katniss bojovať o prežitie, ako si musela ruky zašpiniť krvou... Bola to vôbec prvá dystopická kniha (ani som to tak vtedy neoznačovala) a strhlo ma to riadne.. A ten Kapitol. Prvý diel bol surovejší, ako som zvyknutá z iných kníh, každopádne ma pohltil a kým som neobrátila poslednú stránku, nemohla som knihu odložiť.

Kvalitné čítanie, rozhodne. Dobrá kniha.

V druhom diele sa všetko šialene zamotávalo, hrdinom podrážali nohy, nechávalo vás to bez dychu... Stále to však nemalo na trojku. Tá ma úplne dostala, nadobro v nej zmizli hranice medzi dobrom a zlom, tým čo je správne a nesprávne. Autorka písala svojím skvelým štýlom a hádzala na čitateľov doslova bomby v podobe rôznych úmrtí. (Občas som musela prečítať vety dvakrát, kým som uverila, že to spravila.)

A ja, s mojím novodobým citlivým ja, som mala zopár ráz slzy v očiach. Ako som povedala na začiatku – je to silná trilógia. Niekedy na zamyslenie, niekedy možno na pozvracanie, ak máte slabý žalúdok. Je to však predovšetkým niečo, čo stojí za prečítanie. Nie, inak – je to niečo, čo si musíte prečítať.

Dobre. Máme strhujúci štýl písania, silný dej, kopu krvi a akcie. (V trojke, najmä.) Teraz by som mala zmieniť postavy.

Katniss. Hlavná hrdinka, s ktorou sa život nebabral. Niektorí ju nemajú radi – príde im príliš tvrdá, najmä kvôli Peetovi. Ja ju mám naopak hrozne rada. Páčilo sa mi, aká bola. Páčilo sa mi, ako odstrkovala Peetu, ako mu neverila. V prvom diele som chcela, aby skončila s Galeom. Potom ma to síce prešlo (akosi sa ukázal byť, hm... padnutý na hlavu, aspoň pre mňa), ale aj tak... Katniss robila dobre.

Ku Galeovi už vlastne viac ani povedať nejde, tak ho preskočíme. Peeta, chlapec, ktorý mi spočiatku neskutočne liezol na nervy. Prišiel mi ako príliš dobrý chlapček, ktorý je dosť nanič, na príťaž. Postupom času (respektíve v ďalších dieloch) som si naňho zvykla a na konci som mu už aj držala palce, ale najskôr... Uh huh.

Za zmienku stojí Haymitch – perfektná postava. Večne opitý, zatrpknutý víťaz Hier... Obľúbila som si aj Rue a Finnicka. Oh, Finnick. Kto by to bol všetko povedal?! Chudáčik. A potom ešte Cinna a jeho úžasné kostýmy...

Dobre, mám pocit, že už viac nevymačkám bez toho, aby som spoilerovala. Hry o život nie sú trilógiou, ktorú by som si užívala, vracala sa k nej alebo sa zamilovala do postáv, ako napríklad VA. Hry o život sú však trilógiou úžasnou.

Takže už po (asi) tretí raz – odporúčam. Čítajte.


Obrázky netuším odkiaľ, anotácia pravdepodobne z martinus.sk. Presne si to nepamätám, akokoľvek ma to mrzí.

3 komentáre:

  1. Zabíja ma, že ja som HG ešte stále neprečítala :D Ale prvú časť už mám objednanú, tak dúfam, že príde skoro, a že sa zo mňa stane neskutočný maniak, aby som si potom mohla nadávať za to, že som si neobjednala hneď aj tie ďalšie časti :D Nový design blogu sa mi veľmi páči, tá mamička na boku je neuveriteľne rozkošná :) A čo sa týka mojho pokračovania, ďakujem za tak úžasný komentár :D Ale k čomu potrebuješ rodokmeň, zas také chaotické to tam teraz hádam ešte nie je :D

    OdpovedaťOdstrániť
  2. super článok. ja to napríklad prečítané nemám. ale písala si, že to nie je pre slabé povahy, tak neviem, či sa do toho pustím, lebo mne býva fakt zo všetkého zle :D možno nado mnou vyhrá moja zvedavosť, pretože to fakt znie strašne zaujímavo, aj keď kruto. no, uvidím :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Michelle: Jednotku možno prežiješ.:D Ale dvojku trojku si objednaj naraz.(: Pre tvoje vlastné dobro.:D
    No nemáš začo.:D Veď Michelle. Dcéra Rogera a Cassandry a sestra Caseyho?:D Kto s kým ešte nemá deti?:DD Ale tak na tom veľmi nezáleží, hlavne, že je inak dobré.(:

    Eliza Dot: Ďakujem. :3 Ale, pusti sa, zas také hrozné to nie je a keď tak prestaneš.(:

    OdpovedaťOdstrániť