20. 5. 2012

Andrea Cremer - Smečka (Série)

Právě jsem dočetla poslední díl této série. Nevím, jestli je dobré recenzovat, když jsem si ještě nestačila utřídit pocity, ale tak... snad to zvládnu.
Autor: Andrea Cremer
Název: Smečka
Originální název: A Nightshade novel
Nakladatelství: Knižní klub

Recenzuji celou sérii, takže SPOILERY vůči předchozím dílům. I když se je budu snažit minimalizovat. 

 DÍL PRVNÍ
Název: Smečka
Originální název: Nightshade

 Anotace: Calla Torová není jen tak obyčejná americká středoškolačka, je rozená bojovnice, navíc vůdkyně smečky Nightshadeů. Většinu života tráví v lidském těle, ale stačí jen nepatrný impulz, drobné ohrožení, a promění se ve vlčici. Brzy se však ukáže, že se nemusí ve smrtelném nebezpečí ocitnout zrovna ona nebo její blízcí, aby se její vlčí instinkty probudily. Když při hlídkování v horách narazí na Shaye, lidského mladíka, jehož na životě ohrožuje medvěd grizzly, nezaváhá a zachrání ho. Ve chvíli, kdy se zadívá do jeho očí a ucítí jeho vůni, která jí připomíná jaro, začne pochybovat o věcech, o nichž nikdy nepochybovala. O svém postavení a předem daném osudu, který ji předurčuje stát se družkou přitažlivého vůdce smečky Baneů. Existuje nějaká možnost, že by se všemu mohla vyhnout? Pokud se nechá vést srdcem, riskuje, že přijde o všechno – včetně svého života. Stojí zakázaná láska za takovou oběť? A co když pravidla, na nichž smečky Ochránců a Strážci, jejich vládcové, tak lpí, nemají zajistit všem lidem na světě bezpečí, jak si až dosud myslela, ale jen je kontrolovat? Smečkou započíná třídílná akční a zároveň romantická fantasy série..

Na začátku této fantasy série se seznámíme s Calou, budoucí vůdkyní smečky Haldis (=země). Calla natrefí na medvěda, který se chystá zabít lidského chlapce. Vedena náhlým popudem ho zachrání. Kluk potom začne chodit do jejich školy a Calla se s ním seznámí a i přesto, že má nalinkovaný osud (vdát se za Reniera, vůdce smečky Baneů - Cal je z Nightshadeů - a založit s ním smečku Haldis) se do něj zamiluje. Tráví spolu víc a víc času a postupně odhalují různá tajemství Ochránců. Ne všechna jsou zrovna hezká - zjišťují více o různých zrůdičkách, vyvolaných magií, o původu Ochránců i o samotném Haldisu. Tohle se nelíbí Strážcům (nadřízení Ochránců), kteří zrovna nestojí o to, aby se některá tajemství dostala na povrch.

Nastává den, kdy si má Calla vzít Reniera. Připravovali ji na to několik let, dalo by se říct, že s tím je smířená. S čím ale nepočítá je to, že před svatbou mají někoho obětovat - a tím někým je Shay. Calla se náhle rozhoduje SPOILER a Shaye zachrání, přičemž se vzepře Strážcům. Ren jim pomůže utéct KONEC SPOILERU a tak kniha (no, ještě je tam pár momentů, ale řekněme, že je to takhle) končí.

Co se týče mého názoru, nebyla si Andrea ještě tak úplně jistá. Stylem psaní je to chvílemi slabší, a jsou tam 'slepá místa' kde se nic neděje - chvílemi jsem měla chuť knihu zavřít. Nápad samotný se mi líbí - nejsou to vlkodlaci, ale VLCI, svoji přeměnu mohou ovládat, a celkově je tu několik fajn, originálních a neotřelých prvků. Co mě zklamalo je česká obálka - obě zahraniční, které tu uvádím, se mi hrozně líbí; naopak ženská na naší mi sympatická není. A to vůbec. Ani ta vyblitá fialová se mi moc nelíbí...
Taky má hrozně moc vlasů a působí na mě nepřirozeně, a celkově tu vidím křečovitou snahu napodobit obálku, co je vpravo nahoře. Co se mi naopak líbí jsou ty krvavý kytky. Ale tahle (vlevo) s tím vlkem se mi líbí milionkrát víc. Proč to nevydali s touhle, fňuk... :'( Asi proto, že je paperbacková...

DÍL DRUHÝ

Název: Vzpoura
Originální název: Wolfsbane

 Anotace: Calle se Shayem se díky Hledačům podařilo na poslední chvíli dostat z hrůzyplného domu Bosquea Mara. U Hledačů našli azyl i spojenectví a konečně můžou být spolu. Jenže Calla se probudí z mdlob do děsivé nejistoty: netuší, co se stalo s členy její smečky, s její rodinou, a strachuje se o život Rena, mladíka, který jí byl už dávno předurčen jako životní druh. Poté co se do úkrytu Hledačů dostane Callin bratr Ansel, její nejhorší obavy se potvrdí… Cítí, že svůj útěk a jeho následky může odčinit jen tehdy, když se vydá zpět do Vailu a mladé vlky osvobodí. Naštěstí Hledače, kteří se jí ujali, nemusí nijak zvlášť přesvědčovat. Záchranná výprava začíná… Druhý díl celosvětově úspěšné akční, romantické fantasy trilogie Smečka.

Cal se probouzí u Hledačů - celá naštvaná a nedůvěřivá. Postupně se ale nechává přesvědčit, že Hledači jsou spojenci a ona je potřebuje stejně tak, jako oni potřebují ji. Seznámí se také s místem, kde Hledači (ti, o kterých jim Strážci tvrdili, že to jsou nepřátelé) přebývají - s Putující Akademií a s lidmi, kteří žijí v oddílu Haldis. Potkává také Shaye (bohužel... já ho tak nesnáším, zmetka jednoho) a dozvídají se více o tom, kdo Shay je a jakou má úlohu, Calla o své minulosti a o části tzv. elementárního kříže, který se Shayem získali v prvním díle (což je zase, sakra, spoiler, ale já vás varovala).

Poté se do Akademie dostane její bratr Ansel, kterého kvůli ní potrestali, a její největší obavy se naplňují: Calla se dovídá, co se stalo s její rodinou a blízkými. A že to nejsou hezké věci. Po poradě s Hledači se rozhoduje, a vydávají se zachránit Callinu smečku - nebo alespoň ty, kdo budou ochotní se k ní přidat. Napětí stoupá a Smrtka si brousí kosu...

Druhému dílu jsem na chuť nejdřív nepřišla vůbec. Po nějaké době jsem si jej ale z náhlého popudu přečetla znovu, a líbil se mi tak, že jej směle můžu označit za nejlepší díl série (z mého pohledu). Po spíše romantickém a 'vysvětlovacím' prvním díle zde akce graduje a zajímavými nápady autorka nešetří: práce se starou magií, tkalci a jejich portály (vysvětlování by bylo na dýl, ale v knize je to popsáno víc než dobře ;)), nové postavy z řad hledačů, vtipné dialogy a skvělá Akademie. Jen mě mrzí, že je tu o dost méně Rena, protože i když jsem ho ráda neměla (nejlepší je Adne, což je tkadlena, mimochodem skvěle ironická), pořád lepší, než blbej Shay.

Co se týče obálky, možná by bylo lepší to nekomentovat. Česká se mi nelíbí vůbec, originální (?) je naopak naprosto úžasná. Jen tu dívku tam bych podle výrazu odhadla spíš na Sabine (vlčice)... Ale na tom až tak nezáleží, protože česká holka by mi sedla na Adne, nevím proč. :D A ta červená tady vlevo má něco do sebe, ale je to 'jen' paperbackový přebal, bohužel...

DÍL TŘETÍ

Název: Oběť
Originální název: Bloodrose

 Anotace: Calle se podařilo přivést na stranu Hledačů Rena, který se měl stát jejím druhem a vůdcem smečky. Tím se však ocitla v nepříjemné pozici – Ren i Shay po ní touží a na tom, koho z nich si vybere, závisí jak její osobní štěstí, tak osud smečky a výsledek výprav za mocnými artefakty, které Shayovi umožní bojovat s magií Strážců a porazit nejmocnějšího z nich, Bosquea Mara. Calle nezbývá než na čas zapomenout na hlas svého srdce: začíná dobrodružný a smrtelně nebezpečný hon za zbývajícími částmi elementálního kříže, zbraně, která jako jediná může zvrátit válku ve prospěch Hledačů. Mrtvých na obou stranách přibývá, a jak se blíží závěrečná bitva, pro Callu je stále obtížnější zachovat neutralitu. To ale ještě netuší, že největší oběť je všechny teprve čeká…
 
 A teď je to v háji, protože vůbec nevím, o čem psát. Začnu faktickými údaji: Třetí část je rozdělena na 3 'úseky' - Vzduch (Tordis), Voda (Eydis) a Oheň (Pyralis). Co se týče Akademie, sice se tam hrdinové už moc nezdržují, ale stále se to odehrává jen v Haldisu (ano, Akademie má 4 části a každá má jiný účel, je to ve Vzpouře, už si to moc nepamatuju...). Tyto úseky jsou podle toho, pro kterou část elementárního kříže (dva meče pro Shaye, skládajících se z jílce a čepele, které jsou od sebe oddělené).

Co se týče děje, budu ho dodatečně popisovat už jen s hodnocením, protože nevím, co moc psát, abych nespoilerovala. V tomhle díle je dost akce. Hodně akce. Hledači a vlci se vždycky někam vypraví, vyspí se a jdou zas pro další část kříže nebo jinam. Takže nudit se nebudete. Jen vám poměrně brzo začne lézt na nervy to, že jim všecko jde. A pořád a pořád. Sem tam sice pár lidí umře, ale jinak všecko běží hladce a na první pokus. Maximálně ještě se zraněním vlka, kterému stačí napít se krve někoho z jiných vlků, protože je uzdravuje. Nejvíce zádrhelů je asi při poslední (epické) bitvě, což bylo fajn, spolu se skvělými popisy byla docela reálná.

Andrea se stylem psaní docela vyšvihla od prvního dílu, řekla bych. Bloodrose se mi líbila mnohem víc, bylo tu víc akce, dialogů, vtipu, všeho, a i když mě otravovalo to, jak jim to vycházelo, říkala jsem si, že by mohla sérii výrazně zvednout hodnocení. Ale omyl...

Nemám zrovna dvakrát ráda milostné trojúhelníky, protože jsou většinou podivné nebo klišoidní. Tenhle nebyl ani jedním - místo toho byl neuvěřitelně otravným. Tím, že se vrátil Ren začalo soupeření o Callu, a i když ta se snažila bránit bojům a násilí mezi nimi, občas se mi zdálo, že vlastní snahy záměrně sabotuje. Třeba když se TROCHU asi SPOILER zas vyspala se Shayem a následně líbala s Renem ve sprchách KONEC SPOILERU.

To už moje nadšení poněkud srazilo. Ale pořád to vypadalo docela fajn. Dokud nepřišel konec, který mě teda hrozně zklamal!! Přišlo mi, že autorka nevěděla, jak to ukončit. A taky zemřela postava, která zemřít nemusela. A Calla si vybrala (no, sice nedobrovolně, ale stejně by tak asi udělala), i když Andrea měla naprosto úžasnou možnost nechat ji zemřít. Nebo nechat samotnou. Nebo cokoli... Sice se tím protrhlo to, že jim vše vycházelo, ale... Ale... Ale... Tohle prostě ne. Tohle odmítám přijmout *bojuje s chutí knihu rituálně spálit*. Každopádně, i přes to co se stalo byla ta poslední bitva fakt dobře zvládnutá.

Jo, mimochodem, to vpravo je německá obálka ke trojce, i když vypadá jak k jedničce. Třetí díl je jediný, kde se mi líbí naše (a na tom se s Neliss nedokážeme shodnout :D). Nebo pak paperbacková Bloodrose vlevo nahoře. A jakkoli se mi nelíbí, že z Krvavé růže udělali Oběť, je to docela výstižné, vzhledem k ději třetího dílu.

3 hvězdičky
a to myslím naprosto vážně. Srazil to konec třetího dílu a občasné nudnější pasáže v jedničce. A české obálky tomu taky nepřidaly... Série jako taková se mi docela líbila, přece jen originální nápad a fajn styl psaní, ale kvůli tomu konci nevím, jestli pro mě má cenu se k ní vracet. Každopádně je čtivá a konec nemusí zklamat každého. Hádám, že polovinu čtenářek rozradostnil a druhou polovinu naštval. Je mi proti srsti ji nějak moc vychvalovat nebo naopak příšerně srážet. Má víc než polovinu a nebylo to špatné. A jsou pasáže popsané fakt dobře, třeba bitvy, tkaní portálů, přesun akademie, většina akčních scén...

Jestli si ji chcete přečíst je... čistě na vás. Já své řekla. :) 

Anotace a české obálky z bux.cz, zahraniční obálky z více stránek.

7 komentárov:

  1. Jak to tak pročítám tak máš na sérii vcelku podobný názor jako já. A obzvlášť tě zaujaly stejné věci jako mně- akademie, tkadleny,...

    Ale mně se české přebaly dost líbí. Takže v tomhle už s tebou nesouhlasím. :D

    No celkově tahle série má překlady dílů do češtiny dost odlišné od originálů. Ale svým způsobem mi přijdou vydařenější než originální.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Fajn, že nejsem jediná^^. Však jasné, názory na obálky jsou vždycky různý. :)

      Jojo, docela jo. Ale je to fajn, aspoň ty názvy - nevím, kolik je toho změněného uvnitř knihy. Název Smečka mě láká asi víc než Nightshade. :)

      Odstrániť
  2. Ano, je to ona. A máš pravdu. S těmi kudrnkami je až roztomilá. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Myslela jsem si to. A má nádherné šaty. :) Ale přitom je to celkem potvora... aspoň v první třech Denících byla. :D

      Odstrániť
  3. Zaujímavý názor.:) No, s touto sériou je to ťažké, nebola dokonalá, no zlá tiež nie.:P Obálky sa mi okrem českej k trojke páčia všetky.:D Plus - to je samozrejme každého vec, ale nie je trochu nefér zrážať hodnotenie knihe kvôli obálke?

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. S tím souhlasím. :)
      Sakra, já jsem asi cvok přes obálky, no :D.
      No, já hodnotím knihu jako celek, a obálka ke knize patří. Když se mi obálka líbí, klidně jí tu hvězdu přidám, tak proč by to nemohlo být naopak? Český překlad je taky součást knihy a taky ho v recenzích občas vyčítám. Píšu svůj názor, a píšu ho kompletně. Od autorky tu hodnotím prakticky jen nápad, spád děje a jména, protože originál jsem nečetla, a nevím, kolik toho změnili překladatelé, že... Zbytek je, přijde mi, spíš hodnocení práce nakladatelství, bohužel. A tam obálka patří...

      Odstrániť
  4. Ja som túto knihu a to všetky časti prečítala za dva dni. Priam som bola na tom závislá, ale mohla napísať aj štvrtú knihu, kde by sa niečo udialo a Shay by sa pridal na stranu zla a ona by sa musela vydať na cestu pre nejaký elixir, ktorý oživuje mŕtve bytosti a tak by oživila Rena a obaja spolu by zastavili Shaya

    OdpovedaťOdstrániť