26. 5. 2012

Aprilynne Pike - Kouzlení

Autor: Aprilynne Pike
Název: Kouzlení
Originální název: Spells
Série: Křídla
Nakladatelství: Fortuna Libri

Anotace: Pokračování románu Křídla Být florelou v lidském světě není úplně jednoduché. Kromě toho, že vám jednou do roka na zádech rozkvétá květ, musíte tajit záležitosti florel a florelů před lidmi. Laurel má naštěstí poměrně tolerantní rodiče a přítele Davida. Jak se jim ale bude líbit, že Laurel musí strávit dva měsíce ve florelí Akademii a začne tajemnou říši navštěvovat daleko častěji? Ani potíže z loňského roku hlavní hrdinku neopustí a znovu bude čelit nebezpečím nadpřirozeného světa. Podaří se jí se ochránit svou rodinu a přátele?

Vlastně ani nevím, proč jsem po této knize sáhla. Možná mě zajímalo, jak to bude dál, možná jsem byla zvědavá, jestli se autorka od prvního dílu aspoň trochu vyšvihla. Moje naděje byly liché, stále mě to šíleně nudilo, do čtení jsem se nutila a včera jsem nad touto knihou dokonce usnula. Každopádně, pár věcí pochválit můžu.

Druhý díl začíná Laureliným příjezdem na pozemek (kde stojí jejich bývalý dům). Musí totiž celé letní prázdniny studovat v Avalonské akademii, která se nachází ve světě florů a florel, kde se intenzivně věnuje zdlouhavému a náročnému studiu. Když se vrátí domů, musí se zase potýkat s jinými problémy: její máma se tváří, jako by neexistovala a na ni a Davida zaútočí trollové, když se vrací z oslavy. Seznámí se s tajemnou ženou, která jim zachrání krk. Laurel si ale není jistá, jestli jí může věřit a Tamani ji navádí, aby jí nedůvěřovala vůbec. Laurel je zmatená, nešťastná z toho, jak je pozadu a navíc musí všem lhát. Její vztah s Davidem se díky Tamanimu taky začíná komplikovat a Laurel si není jistá vůbec ničím... V tomto zmatku musí zachránit Chelseu, svoji nejlepší kamarádku, kterou zajali trollové.

Opisy, které jsem prvnímu dílu vytýkala, byly mnohem lepší, ale stále jsem si nedokázala většinu věcí představit. Taky se mi líbil nápad, vypadá to, že Pikeová měla svět víl už mnohem promyšlenější. Co ale promyšlené neměla byla Laurelina povaha, aspoň to tak vypadalo. Ta holka mi přišla ještě divnější, než v prvním díle.

Co mi vadilo a stále vadí je skloňování jména Chelsea a chyby v mě/mně, ale to by se dalo přežít. Překlad byl jinak plynulý, bez kostrbatých souvětí nebo zbytečného opakování slov. Postavy mi přijdou reálnější, možná díky tomu, že dostávají víc místa, ale že bych jim nějak fandila se říct nedá. Dalo by se říct, že jsem zůstávala nestranná a žádná postava se nestala mojí oblíbenou.

Potěšilo mě to, že ve druhém díle je víc akce, zvratů a scén, které alespoň nějak probudíly moji pozornost, než v první. Bohužel to z 350 stran bylo asi jen padesát, a závěr, kdy na Laurel opět zaútočili trollové mi připadal moc plytký, nevěrohodný, možná očekávaný... Rozhodně moc fádní na to, že to měla být nějaká... největší bitva toho dílu. Prostě se to dalo zvládnout mnohem lépe.  Každopádně, Laurel se hádá s maminkou, která nedokáže zvládnout to, kdo její dcera je. Také se potýká s neúspěchy při přípravě různých směsí, které musí zvládnout jako Podzimní florela. Tamani, který v prvním díle vypadá jako stoprocentní klaďas, se začne chovat poněkud majetnicky a nesympaticky. Sice je tím reálnější, ale já ho nemám ráda. Navíc florové vyčítají lidem to, že se chovají jako zvířata, a Tamani se začíná podobat člověku. Třeba když úmyslně kazí Laurelin vztah s Davidem.

Byla jsem taky docela ráda, že Laurel konečně rozsekla otravný milostný trojúhelník. A to byl asi poslední z kladů, které bych na knize našla. Jak už jsem totiž zmínila, zbývajících 300 stránek mě nudilo. Konec mě zklamal. A děsně mě štvalo, že jim většina věcí vycházela.

Jeden příklad z několika: Laurel se celou dobu trápila, že nedokáže namíchat jeden lektvar, ale sotva na ně zaútočili trollové a oni to potřebovali, podařilo se jí to a dokonce i tak, že to fungovalo. Chápu, že ji autorka potřebovala nějak... nenechat zabít, ale mě to tak naštvalo. Asi proto, že Laurel nemám moc ráda. V tomhle díle se občas chovala jako naprostá kráva, případně jako malé dítě.

A obálka byla taky slabší, než u Křídel, i když se mi pořád líbí. Jen nebyla taková... prostě mě nenutila, abych na ní visela očima, dokud jsem knihu nerozečetla. Každopádně vím jistě, že po téhle sérii znovu nesáhnu, prostě mě nestrhla. Pravděpodobně si seženu třetí díl, abych věděla jak to dopadne, ale to je tak všechno. Možná nejsem typ, kterej je na větvi z popisů přírody a jemné bytosti jako Laurel, ale mě to příšerně nezaujalo a nudilo. Přemáhala jsem se, abych to dočetla.

S hodnocením to bude poněkud těžší. Na jednu hvězdičku to určitě není, ale tři jsem zase dala Paranormálům (Zlodějce duší), což je kniha, kterou jsem měla přečtenou v krátké době, pravděpodobně si ji někdy v budoucnosti přečtu znovu a narozdíl od Kouzlení mě docela bavila. Navíc u mě Aprilynne má velké mínus tím, že mě to prostě šíleně nudilo. Takže...

dvě hvězdičky.

Omlouvám se, pokud se někomu nelíbí, že mu kritizuju oblíbenou knihu, ale já na tyhle druhy fantasy prostě nejsem. Asi jsem málo romantická dušička...

(Anotace a obálka z bux.cz)

22 komentárov:

  1. 1) Áno Zoey ide dolu kopcom a jej smrť by ma nijako nezasiahla, ale zato Afrodita je úžasná a Darius sa mi tiež páči, dokonca príjemná zmena je aj zapojenie Rephaim do deja :)

    2) Vôbec som si neuvedomila, že v Divergencii sa nachádza spoiler. Skúsim to čo najlepšie opraviť.

    3) Túto sériu som ešte nezačala čítať, ale chystám sa. Teda, ak mi ostane čas, pretože po prečítaní recenziu to už nevyzerá tak dobre ako predtým.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Afrodita je skvělá, Darius je taky fajn. A Refaim je mi docela sympatickej, líbí se mi, jak se zmítá v citech. :D

      Díky. Ale ono na tom možná až tak nezáleží, když na obálce je znak Neohrožených a ty znaky frakcí jsou v každé druhé recenzi. ;) Každopádně mě to kapku překvapilo o překvápko, jak se rozhodne... i tak byla knížka úžasná, včera jsem ji přečetla. :)

      Nevím, možná se ti to bude líbit. Třeba jsem na to jen moc stará nebo duševně vyspělá. Já ale potlačovala nutkání ťukat si na čelo....

      Odstrániť
  2. Určitě se neomlouvej za svůj názor. Já znám taky mnoho mnohem lepších sérií, ale když vezmu v úvahu, že je to pro dvanáctileté prcky, tak se to dá. Třeba moje ségra z toho byla naprosto nadšená.. Taky jsem zůstala tak nějak .. nestranná.. nejsem unešená ani z Tamaniho ani z Davida.. a vlastně, čím větší odstup od přečtení knihy mám, tím víc si říkám, že je naprosto nemístné dát tomu stejný počet hvězdiček jako Inheritance. Asi to budu muset ještě přehodnotit.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Áha. Tak tím se to vysvětluje, jsem přestárlá. :D
      Díkybohu, že má někdo stejný názor. A Inheritance jsem ještě nedočetla, mám ji rozečtenou, ale líbí se mi mnohem vícl, než celá tato série. :)

      Odstrániť
  3. Ale jo, 35 by se dalo dát =D Taky bych to mohla stihnout, ale budu celej měsíc v anglii, pak dva tejdny na táboře... radši si nebudu troufat na víc =DD
    Ohledně recenzáků je to u každýho nakladatelství jinak. Třeba Metafora mi nabízí určitý novinky a já si můžu vybrat, zda je zrecenzuju nebo ne. U fragmentu si můžu vybrat jakoukoli aktuální knihu. A jak mě sponzorujou? Napsala jsem si, ale už s nimi nějakou dobu spolupracuji, rozhodně by to spíš chtělo počkat. Nejdřív zažádat o spolupráci a pak po nějakym čase se zeptat. =) Ale je to hlavně o štěstí, jestli jim budou vyhovovat tvoje recenze a tak =) Ale za zkoušku to stojí =)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No, já jim poslala odkaz na recenzi z blogu =) Nemusí být nutně od nakladatelství, stačí nějaká jiná, ale rozhodně to neuškodí =)

      Odstrániť
  4. Jojo, Divergenci jsem si nedávno koupila =) ale není čas na čtení =/ teď by snad nějakej mohl bejt, tak uvidím =D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No, dneska po půlnoci končí, tak snad bych to mohla stihnout zítra. Když ne, tak pozítří. =) Ale nevím, nazítra nic neslibuju, musím se šprtat na jeden test z fyziky a napsat recenzi na první díl VA =) - řekla jsem si, že dokud to nenapíšu, nic nevyhodnotim (abych se k tomu právě dokopala)
      A jj, na Divergenci se určitě vrhnu, ale ještě jsem objevila dvě knihy z knihovny, kterejm končí výpůjční lhůta, tak snad někdy... :D
      A Vampýrskou akademii fakt doporučuju, zpočátku nuda, ale jinak jedna z těch skvělejch knih =D

      Odstrániť
  5. Tak jsem čekala, až vyjde druhý díl, že bych si koupila rovnou i Křídla, ale jak tak čtu, tak recenze na tuhle knihu nic moc :/ Tak snad si ji přečtu v knihovně, abych pak nenadávala, že jsem vyhodila peníze za blbost :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jasně, taky to tak většinou dělám, protože knihy jsou na můj omezený rozpočet docela drahé. I když existují i knihy, u kterých mi stačí anotace, malá ukázka nebo pár recenzí, a už je chci. :)
      ...Ale asi mám čuch, protože většinou nelituju, že jsem si koupila nějakou blbost. :)

      Odstrániť
  6. O téhle knižní sérii jsem jednu dobu docela dost uvažovala, ale neláká mě to. Spolužačka (Veryuu) četla první díl a taky se jí moc nelíbil.
    Tím pádem knížku (jak 1. , tak i 2.díl) ke čtení neplánuji (zatím).

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak to jsem ráda, že nejsem jediná... všichni to docela chválí, tak už jsem si připadala blbě. :)
      Já po ní sáhla jen díky obálce prvního dílu. A pořád ještě toho lituju... :D

      Odstrániť
  7. Já četla jenom Křídla a přišlo mi to jako pohádka. Všechno fantasy je svým způsobem "nesmysl", ale většinou je to tak dobře napsaný, že tomu uvěřím. U Křídel se tomu tak nestalo a druhý díl nemám v plánu číst.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Chápu, o čem mluvíš. Třeba u Divergence (no, to je dystopie, ale budiž) jsem měla co chvíli pocit, že vyjdu z domu a všude budou bažiny, dráty a výškový budovy a že si budu muset vybrat, kam budu patřit... tak mě to vtáhlo.^^
      U Křídel se mi tohle nestalo ani jednou a u Kouzlení jednou na zlomek sekundy. :|

      Odstrániť
  8. Když vyšla Křídla, tak mě hodně zaujala ta nádherná obálka, ale pak jsem četla recenze a docela mě to odradilo. Taky nemám moc ráda knihy, kde se toho moc neděje a člověk se pak nutí do čtení. Nejsem moc na popisy, radši dialogy, akce, zvraty... :D Což je pro mě docela problém, protože mě pak nebaví 90% knih z povinné četby. Ne všechny jsou špatné, ale většinou jsou to tlusté romány plné popisování, kde by se samotný příběh vešel do úzké knízečky...

    OdpovedaťOdstrániť
  9. Křídla jsem přečetla jedním dechem a kouzlení no prostě luxus, víli mě moc zaujali a jsem zvědavá zda nás čeká nějaká další série s vílami.

    OdpovedaťOdstrániť
  10. Týhle knize jsem taky dala jenom 2 hvězdičky. Prostě si nemůžu pomoct. Skoro celá knížka je v podstatě o tom, že se Laurel rozhoduje, ve kterým světě, a se kterým klukem, má zůstat. Pouze ke konci se něco děje.

    OdpovedaťOdstrániť
  11. Na tuhle knížku a vlastně celou sérii se teprve chystám. Nevím co si mám myslet o tom, že to je o vílách. Navíc jsou na knížky dost rozporuplné názory... :)

    OdpovedaťOdstrániť
  12. Já naprosto chápu, že se všem všechno nelíbí. To by byla nuda pořád číst jen recenze typu: Bylo to úžasné, bylo to skvělé a tak :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  13. No můj šálek kávy to taky není :( mám doma první díl a vůbec mě nechytl tak si počkám až to bude v knihovně a uvidíme jestli se ta série nezlepší :) ještě musím přece dát poslední šanci :)

    OdpovedaťOdstrániť
  14. Tuto knihu bych si moc ráda chtěla přečíst a už jsem se rozhodla, že si ji koupím, ale teď jsem po tvojí recenzi začala uvažovat, jestli ještě nemám počkat :D Ale kamarádce se moc líbila, takže uvidím :D

    OdpovedaťOdstrániť
  15. Četla jsem Křídla a musím říct, že se mi docela ta kniha líbila. Kouzlení už mám doma, ale nevím jestli to nebude prostě jen propadák, protože na knihu slýchám spíš negativní ohlasy. No, uvidíme. :D

    OdpovedaťOdstrániť