4. 5. 2012

Kiersten White - Paranormálové

Autor: Kiersten White
Název: Paranormálové - Zlodějka duší
Originální název: Paranormalcy
Nakladatelství: Fortuna Libri

Anotace: Hrdinka románu Evie má velice zvláštní povolání: pracuje v Mezinárodní agentuře pro zadržování paranormálů. Běžně se vídá s upíry a vlkodlaky, její nejlepší přítelkyně patří mezi mořské panny a nová láska je vodouch – paranormál, který na sebe dokáže brát nejrůznější podoby. Nic na paranormálních tvorech ji nemůže překvapit a zaskočit. Paranormálové jí vlastně připadají normální a agentura jí nahrazuje rodinu, o kterou přišla. Trochu jí vadí, že je ochuzena o běžné radosti svých vrstevníků, ale vede vcelku spokojený život. To se však má brzy změnit. Paranormálové začínají z neznámých důvodů umírat a kolem Evie se začínají dít podivné věci. Potom se na scéně objeví Zlodějka duší a Evie jde o život…

 Nejsem si jistá, co na úvod, protože anotace prozrazuje dějově poměrně dost (a já nechci spoilerovat), takže začnu od důležitého kritéria pro nákup knih (aspoň u mě): první dojem. Ano, správně, obálka. Přijde mi taková... neurazí, mírně nadchne. Evie vypadá docela obstojně - pěkná tvářička, super šaty... Až na dva detaily. Ty vlasy jsou podle mě takové... no, k té holce mi na první pohled neseděly. A za druhé... je to jen můj pocit, nebo tam prostě nemá ruku?! Myslím tu druhou.

Další věc, která se mi na knížce líbila bylo to, že všecko bylo dřív nebo později vysvětleno a neznělo to uměle. Jako by to autorka vážně měla promyšlené. Aspoň většinu. Tímhle si u mě Kiersten "šplhla", protože jakmile mi něco připadá umělé a nevěrohodné, od knížky mě to odradí. A paranormálové jsou vážně skvěle vymyšlení, do posledních detailů - jejich vlastnosti, to, co kdo dělá a k čemu se hodí, jak vypadají... Jde vidět, že si autorka dala vážně práci, žádné vaření z vody. Třeba víly jsou naprosto úžasné.

Děj začíná celkem slibně - Evie má chytit upíra. Respektive, musí upírovi připnout sledovací náramek. Dostáváte se tak přímo doprostřed akce (a nejdřív máte tendenci čumět na to s otevřenou pusou), ale následně tak nějak vstřebáte ten zbytek a všecko. Něco vysvětlí sama Evie, pochopitelně.

A tím bych tak asi skončila s chválou a jde se kritizovat. První věc, co mě zarazila (na to mám stejnej názor, jako Neliss) byly Eviiny kreace, co se týče módy a to, jak uvažovala. A její oblíbený seriál, odehrávající se na střední škole na mě byl už vážně trochu moc. Nevím, možná bych Evie udělala mladší, protože jako čtenář, nebýt informace ohledně jejího věku, bych jí neodhadla ani čtrnáct, patnáct - a ono jí je šestnáct.

Tak či tak, nepodařilo se mi do Evie "zažrat", vcítit. Fandila jsem komukoli jinýmu, jen ne jí, protože byla... zvláštní. Kniha se četla dobře, to zas jo, ale hlavní hrdinka byla moc nevěrohodná na to, abych jí mohla pořádně fandit. Přišly mi sympatičtější i víly (popsané jako pěkné mrchy, mimochodem), než ona.

Poslední, co bych vytkla, je přemíra akce na úplném začátku a ke konci knihy. To by ani nevadilo, kdyby mezi tím nebyla spíš omáčka s občasným kusem zatoulaného knedlíku (ehm, zpátky k literatuře, hodina gastronomie budeš až zítra, okey?), kdy Evie náhle osvítil Duch Svatý anebo rozum (díky, Pane, díky!) a byla dokonce i snesitelná. A normální. Bohužel... vážně jen chvilky. A občas prosvětlení v podobě šiblé víly nebo holky plné ohně.

Když to shrnu - nápad fajn. Možná i víc než fajn, to tu totiž, pokud vím, ještě nebylo. Sem tam jsem se zasmála, občas to ve mně vzbudilo nějaké emoce, u knihy byl obstojný i překlad a kniha se docela dobře četla. Jako oddychovka dobré. Klady i zápory jsou zhruba v rovnováze, takže to vidím na pěknou trojku. Pokud váháte ohledně přečtení, myslím, že několika hodin života stráveným u ní litovat nebudete. Jsem zvědavá na druhý díl, třeba to bude lepší a budu moct dát vyšší hodnocení. Prozatím to budou

tři hvězdičky.

14 komentárov:

  1. PRESNE! Tá ruka! Ona tam nie je, ja to stále tvrdím :DD Podľa mňa bol ten chlap, čo obálku upravoval, príliš horlivý s retušovaním a nechtiac jej dal preč aj tú ruku, možno si myslel, že tak bude vyzerať lepšie... žeby ďalší šialený trend z Ameriky? :D Od plastických operácii k jednej ruke, fakt skvele.
    Ale nie to som chcela! Súhlasím s recenziou, vo väčšine prípadu... to, aká bola Evie, by som ani tak nevyčítala, ona taká byť mala, infantilná a detinská a originálna, chápeš, len... no... niektorých, vrátane mňa, to mierne vytáča :D Zámer sa nepovědl

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No... a očividně nechodil do hodin biologie/přírodopisu. :D Mně teda nepřijde ani omylem, že by to vypadalo líp. Holt Američani, no :D
      Některých?? Řekla bych, že nadpoloviční většinu :D

      Odstrániť
  2. Super recenzia, Ann.^^
    Na podarený začiatok som aj zabudla.xD
    Ja teraz čítam druhý diel a neviem prečo mi hrozne veľa vecí z prvého už neprekáža.:D To zas bude ťažké, napísať niečo rozumné.:D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Děkujíí^^
      Začátek byl v pohodě, to spíš pak to přelezlo do omáčky :D
      Super :D Takže myslíš, že dvojka je lepší? :) Tak to se budu těšit, jak se mi dostane do pracek^^
      Ty to zvládneš :)

      Odstrániť
  3. To zní dobře =) Už v knhkupectví jsem se na to koukala, ale nakonec jsem si koupila Zář =D Snad někdy příště, ale určitě si jí přečtu =DD

    A děkuji za názor v chvástačce a u Eragona. Taky si myslím, že je to supr knížka, protože o tom spousta známých mluví a chválí to. Takže věřím, že se mi to bude líbit. =)) A odradit se nenechám, už jsem četla i horší. Určitě =D

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Už hodněkrát jsem byla odhodlána, že si ji koupím, ale na poslední chvíli jsem ji vyměnila za zajímavější knížku :D každopádně mám doma druhý díl, takže si první musím chtě nechtě koupit a konečně přečíst :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Kup, není to vůbec špatná série. Jen Evie musíš brát s nadhledem. :)
      A druhý díl je prý lepší, tady bych odkázala na recenzi Neliss: http://the-bookland.blogspot.cz/2012/05/kiersten-white-supernaturally-2.html
      Nebo už jsi ho četla? :)

      Odstrániť
  5. Na Paranormály se chystám, ale kdyby byl čas.. máme zkouškové, doma mám takových nepřečtených knih a já ležim v učebnici matiky a skriptech z bižule :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Áha, tak to ti nezávidím... :( Budu držet pěsti, ať to zmákneš ;)

      Odstrániť
  6. Tuhle knížku jsem už četla a je vážně super. Nejlepší bylo popsání seznámení a postupné poznávání Evie a našeho vodouška :) Akorát mě mrzel ten konec, nechápu proč si s tím dělala takovou hlavu, když sama neví jestli nebude žít věčně :) ale už jsem četla i dvojku a jupí :) chtělo by to další díl

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Tuhle knížku mi doporučila kamarádka..ale pořád se nějak nemůžu k tomu dokopat...:)))

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Tak já už mám přečtené oba dva díly a můžu říct, že první díl byl lepší. Ve dvojce jsem se na začátku opravdu nudila, protože se tam skoro nic nedělo :))

    OdpovedaťOdstrániť
  9. No, taky mi přijde, že nemá ruku. A obálka se mi vůbec nelíbí. Každopádně mě od knihy odrazuje už fakt, že se tam motají upíři. Takových knih mám přečtených více než dost. O upírech čtu už pouze od svých oblíbených a odzkoušených autorů. Jinak to nemá cenu. Ono když člověk čte přes dvě, tři série o upírech, bere to trochu síly.

    OdpovedaťOdstrániť
  10. Na internetu jsem narážela všude jenom na 2, která mě nijak nezaujala, a tak jsem byla líná si vůbec 1 vyhledat :D Ale zas tak hrozně to nevypadá. Obálka se mi líbí hodně-ty růžový šaty v pozadí s kouřem/mlhou vypadají hrozně pěkně. Akorát mi přijde, že by se obálka hodila lépe k nějaké jiné knížce :/. A trochu mi vadí, že hrdince je ZASE šestnáct let :/. To by knížka nebyla už tolik atraktivní, kdyby měla třeba 21? Už mi to začíná všude vadit, jak ty největší hrdinský výkony podávají 16tiletý holky ze střední, který v pěti chodily do baletu (myslím to tak, že by je v životě nikdo netipl na takový výkon).
    Ke koupi mě určitě neláká, v knihovně se po ní ale nejspíš podívám ;)

    OdpovedaťOdstrániť