23. 5. 2012

Lucie Hrochová - Přátelství z nebes

Ještě než začnu recenzovat, mám spoustu novinek. :))
Tou první je - po třech týdnech Booklandovské existence statistiky přesáhly tisíc návštěv!!! Děkujeme moc! :)
Další - Anničkka si objednala pár knížek, mimo jiné i Divergenci. Má hroznou radost a je moc natěšená!^^
A ještě jedna... dostal se mi do paciček poslední díl Odkazu dračích jezdců. Přečtu a zrecenzuju. :)
Teď už ale k samotné knize. Předem upozorňuji, že dnes to nebude hezké...

Autor: Lucie Hrochová
Název: Přátelství z nebes
Originální název: -
Série: -
Nakladatelství: Akcent

Anotace: Isabela a Catherine jsou od dětství nejlepší přítelkyně. Nikdo a nic je nerozdělí až do chvíle, kdy do jejich třídy nastoupí nová žákyně Samanta. Ta patří mezi členy Spojenců Negativity, kteří bojují proti dobrým silám. Život obou dívek obrátí naruby: začne tím, že zařídí, aby Isabela nešťastnou náhodou zemřela. Posléze se chystá zničit i Catherine. Isabela se po smrti dostane do nebe mezi anděly a snaží se svou kamarádku před Samantou zachránit…

No. Anotace toho prozrazuje dost a celkově nemám náladu to nějak rozvádět, takže opět až v průběhu recenzování. Už po prvních dvaceti stránkách jsem dokázala vyjmenovat docela dost důvodů, proč se mi to nelíbí, a většina z nich zůstala. Autorka ale knihu psala ve třinácti a vydávala v patnácti - už se ničemu nedivím ...

Začala bych třeba stylem, jakým je kniha psaná. V jedné kapitole najdete x přeskočení z Catherine na Isabelu a to mě teda neskutečně iritovalo, protože stejně dobře by se dala psát každá kapitola z pohledu jiné z těch dvou. Asi nejvíc mě zarazilo přeskakování z minulého času do přítomného. Bylo krátké, tak odstavcové, ale díky tomu se to neuvěřitelně špatně četlo. Lucie si zřejmě neuměla vybrat...

Potom vykřičníky. Celé odstavce, kde jedinými interpunkčními znamínky byly čárky a vykřičníky. Ačkoli jsem se je snažila ignorovat co to šlo, bylo to příšerně iritující. Sem tam jsem si všimla i špatné typografie, ale tak budiž...

Co mě dál štvalo byly přebytečná a opakovaná slova. Jsem hnidopich a hrozná, ale prostě mi to příšerně vadilo. Ve třinácti sice nečekám dílo a la Dostojevskij (ten mě napad jako první :)), ale nějakou úroveň by to mít mohlo. Opisy a popisy byly občas naprosto příšerné a přišlo mi, že na nich celá kniha moc staví. Čímž se dostáváme k dalšímu bodu - postavy.

Cathy a Isabele je třináct, Samantě nevím kolik (ale 13 jí asi nebude, že... Aspoň podle úlohy v SN), ale téměř pořád se chovají hrozně mladě a dětsky. A asi jen dvakrát za celou knihu je tu snaha vypadat trochu... dospěláčtěji. Na svůj věk... skoro vůbec. Co bych ještě vytkla - pochybuju, že ty ruce na obálce jsou jejich. Pokud ne, obálka nějak postrádá smysl. A není to nic, co by extra zaujalo, přiznejme si to.

Ač jsem se přímo zoufale snažila, do děje jsem se zažrat nedokázala. A prostě mě to nechytlo. Uvedené věci mi hodně vadily, a ačkoli nápad byl na tu dobu docela originální, byl na tom věk autorky znát. A já se děsně nudila. Nebo si přála, ať už někdo někoho zabije a je pokoj. Ať se snažím jak se snažím...
jedna hvězda, je mi líto...

20 komentárov:

  1. No, nemůžu si pomoct, mě nějak z principu irituje už ten fakt, že česká autorka používá zahraniční jména, notabene když jedno je Isabela a zbylý dvě hlavnější jsou i přes tu 'cizost' takový... obyčejný. Asi bych byla překvapená, kdyby se to ukázalo bejt vážně DOBRÝ. XD

    Jinak, no, ačkoliv je obdivuhodný napsat knížku ve třinácti (já v tý době ještě nenáviděla i slohovky, ehm), tak nějak mi z toho vychází, že je lepší trochu si počkat a 'vypsat se', než se hned hnát do publikování...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Kdyby to bylo dobrý, tak si s tou holkou okamžitě domluvím schůzku a jedu se jí poklonit. xD Jména mě teda žrala ze všeho nejmíň, ale je fakt, že to není nic zvláštního.

      Já ve třinácti už psala. Ale jen do sešitu do šuplíku, světlo světa to nikdy nevidělo. Ale určitě je lepší psát ve třinácti spíš povídky na blog a knížku vydat... pozdějc, to jo.

      Odstrániť
  2. Fúha. V trinástich? To je vážne skoro.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Asi až moc... Kdyby tak nespěchala, nebo kdyby to před vydáním ještě zkusila nějak přepsat (pokud zkusila, tak nás Bůh chraň, ono to má i další díl)...

      Odstrániť
  3. Tak podle toho co čtu, tak jako můžu taky začít vydávát knihy :D Fakt nesnáším, když někdo něco napíšea hned se žene do vydávání... Není umění napsat knihu co nejdřív, ale napsat dobrou knihu, to už umění je.
    Mimochodem, abych Annie poděkovala za pochvalný komentář na mím blogu ^^ Děkuju za pochvalu za fotky a jinak, bydlím v Hodoníně, kde ty? Že bychom to k sobě měly fakt kousek? :D

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Sakra, nenávidím tohle přidávání komentářů... Předchozí komentář psala Emily.L z Knižního koutku :D

    OdpovedaťOdstrániť
  5. No... wow. Musím říct, že jsem o knize zatím vůbec nikdy neslyšela a anotace by mě i zaujala... ale... číst knížku od holky ve třinácti... :/ Podle mě je to prostě moc brzo.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Já ji našla v knihovně. Nemám předsudky ohledně věku spisovatelů (typickej příklad toho, že se i v mladém věku dá napsat fajn knížka je třeba Eragon, kterého Paolini napsal v patnácti), ale asi je mít začnu, protože kdyby autorka tohle zpracovala o pět let později, mohla to být skvělá kniha. Takhle asi bohužel ne, no...

      Odstrániť
    2. naprosto sdílím tenhle názor. Anotace by docela zaujala. Ale další fakta už spíš odrazují.

      Odstrániť
  6. Tak tahle kniha mě, upřímně, podle anotace spíš odradila než zaujala :D.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ta anotace je taková... zvláštní. Ale kolikrát má dobrá kniha prostě jen špatnou anotaci... chtěla jsem tomu dát šanci, bohužel. :D
      Děkujeme za gratulace^^ a taktéž - vítej, snad si s blogspotem budete rozumět. :)

      Odstrániť
  7. Jo a gratuluju k prvním tisíci návštěvám :D. A jo, jsem to já, Annieren z useless-fire, ale už se zabydluju na bloggerovi :)

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Hm, anotácia ma nezaujala a to čo píšeš ma úplne odradilo. Obálka vyzerá neprepracovane - jedna ruka vyzerá detstky (tá čo ide z neba) a tá druhá akosi príliš dospelo na 13 babu. Inak som si istá, že existuje určitý dôvod prečo sa v knihách vyskytujú len hlavní hrdinovia, čo majú aspoň 16 rokov - aby nebolo až také čudné, že správajú príliš dospelo. Tejto autorke to asi nedošlo :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No, ta anotace je ještě možná na tuhle knihu až moc dobrá...
      Áno, obálka je... něco. Něco, co bych čekala možná u příběhu o matce, které zemře pětiletý syn, ale ne u dvou puberťaček.
      Tak to jsi dokonale vystihla. Můžu dodat jen: Amen. :D

      Odstrániť
  9. Veru, písať knihy v mladom veku sa nevypláca :D Ak má človek dostatok súdnosti, neskôr sa za seba bude hanbiť, a podľa tvojej recenzie v tomto prípade to určite platí ;)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Souhlasím. Já se stydím i za povídky, které jsem nikam nepublikovala - čistě za to, že jsem něco takovýho kdy NAPSALA. :D

      Odstrániť
  10. No anotace by zaujala, ale jak tu vypichuješ ty slohové a další nedostatky, nejspíš bych to brzy odložila.
    A taky se docela divím, že to nakladatelství vydalo. Vzhledem k tomu, co jsem slyšela, jak to chodí, když donesete k vydavateli knihu. Přečtou kousek, jestli zaujalo. Když jo jde se dál. Pak proškrtají navrhnou upravení atd. Výsledek kompromis mezi nakladatelem a spisovatelem. Tak fakt nevím no, vždyť takový (promiňte mi to přirovnání) prvňáčkovský sloh, přece musel toho prvního čitatele úplně praštit do oka.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jasně, já o tom taky už četla a s tím souhlasím. Možná to tam protlačila přes známého nebo tak, protože jestli tohle pustili dál a nedonutili ji to přepsat...
      I když vzhledem k obálce se možná nemám čemu divit.

      Odstrániť
  11. Milá Annie,
    děkuji Ti za recenzi - špatná reklama, pořád reklama. :)
    Souhlasím s tím, že pojmenovat postavy cizími jmény nebyl dobrý nápad. Psala jsem to v době, kdy jsem hodně četla zahraniční literaturu a česká jména mi zněla nepřirozeně. :) Po čase jsem toho začala litovat,ale už se stalo. :)
    Musím však vyvrátit Tvůj názor, že jsem knihu protlačila přes známé... Ne, žádní známí, žádných 7 miliónů v krabici od vína... Nakladatelství si knihu opravdu vybralo a abych pravdu řekla, téměř mi do toho nezasáhlo... Takže žádný kompromis mezi spisovatelem a vydavatelem neproběhl...
    Co se týče Tvého/Vašich názorů, že by se s publikováním mělo počkat, nesouhlasím... Myslím si, že jsem knihou sdělila to, co jsem ve svém věku sdělit chtěla a potřebovala... A ty stylistické chyby k tomu patřily... Nějak se začít musí... ;) Nelituji toho, i když dnes, jak možná někdo zmiňuje, bych tu knihu napsala jistě mnohem lépe.
    Přesto děkuji.
    Lucie Hrochová.

    OdpovedaťOdstrániť