14. 5. 2012

Stieg Larsson - Muži, kteří nenávidí ženy (Milénium #1)

Autor: Stieg Larsson
Název: Muži, kteří nenávidí ženy
Originální název: Män som hatar kvinnor
Série: Milénium (#1)
Nakladatelství: Host

Anotace: Novinář Mikael Blomkvist má za úkol vyšetřit starý kriminální případ: Harriet Vangerová, vnučka průmyslníka Vangera, zmizela beze stopy téměř před čtyřiceti lety. Blomkvist se seznámí s Lisbeth Salanderovou, mladou svéhlavou ženou, nepřekonatelnou hackerkou, která se stane pro jeho pátrání nepostradatelnou. Blomkvist a Salanderová tvoří neobvyklý pár, ale dokonalý tým. Společně začnou brzy rozkrývat temnou a krvavou rodinnou historii.

Snažila jsem se moc NESPOILEROVAT, tak doufám, že se mi to povedlo. U něčeho tak rozsáhlého se to posuzuje docela těžko.

Tuto knihu bych směle mohla označit za jednu z nejsložitějších knih, které jsem kdy popisovala, hodnotila nebo recenzovala. 

Novinář a jeden z vlastníků časopisu Milénium, Michael "Kale" Blomkvist napíše článek, v němž obviní milionáře Hanse-Erika Wenneströma z křivého nabytí peněz a tunelování. Wenneström však podá žalobu a soud uzná Mikalea vinným za pomluvu. 

Mezitím starému podnikatelovi Henriku Vangerovi přijde zarámovaná květina - stejný dar, jaký mu k narozeninám dávala jeho pravděpodobně mrtvá neteř Harriet, a který mu chodí každý rok už čtyřicet let. Henrik to považuje za trýznění od Harrietina vraha a společně s jeho advokátem, Dirchem Frodem, vymyslí plán - najmout Mikaela a pod záminkou, že píše životopis rodiny Vangerových ho nechat pátrat po Harriet.

Samozřejmě Henrik Vanger nehodlá najmout jen tak někoho, proto Mikaela nechá "proklepnout" Lisbeth Salanderovou - hackerou a 'detektivkou' v jedné firmě. Lisbeth (mimochodem poněkud zvláštní osobnost, nesvéprávná asociální a absolutně stylová holka) získá spoustu volně i hůře přístupných informací, které poukáží na to, že Mikael je ve sporu s Wenneströmem prakticky nevinně a jinak je to důvěryhodný člověk.

(Právě jsme se dostali tak na 50. - 70. stránku knihy, která má 536 stran).

Mikael prozkoumá všechny materiály a objeví pár nových stop, které ale k ničemu nevedou. Také zjistí, že o něm někdo zjišťoval informace a začne se o Lisbeth více zajímat. Rozhodne se jí navštívit a požádat ji o spolupráci. Lisbeth souhlasí a s její pomocí se Kale konečně posune ve vyšetřování o kus dál. Lisbeth také nainstaluje kolem chaty na ostrově Hedeby, kde oba dočasně bydlí, kamery a další elektroniku, která by je upozornila na cizí přítomnost.

Po tom, co se na Mikaela někdo pokusí několikrát zaútočit to pro ně přestává být bezpečné, ale oba pokračují v pátrání. Nezávisle na sobě dospějí prakticky ve stejnou dobu ke stejnému závěru - tedy, kdo má na svědomí Harriet. Mikael se rozhodne dotyčnou osobu navštívit, což se mu stává životu nebezpečné. Lisbeth má naštěstí fotografickou paměť, rychlé reakce a ani náhodou není blbá...

A víc už nebude. To by totiž byl, milánkové, spoiler. Takže, pokud chcete znát konec, přečtěte si knihu nebo mrkněte na film. Litovat nebudete.

Tak, teď už očividně chybí jen můj názor. Byla jsem k tomu nejdřív strašně skeptická, a knihu jsem si půjčila jen díky filmové obálce (napravo). Daniel Craig je totiž skvělej herec a slečna Rooney Mara se tváří neuvěřitelně charismaticky.^^

Kniha mě nejdřív hodně zaujala, ale potom došlo na popsiování Wennströmových praktik a já měla chuť ji znechuceně zavřít. Tohle mi totiž vůbec nic neříkalo, bylo to zdlouhavé a nudné. Asi dvacet stránek jsem vyloženě protrpěla, ale pak došlo na zajímavější věci, Lisbeth - a já byla naprosto ztracená a pohroužená do děje. Všechno letělo stranou, protože od Larssona jsem se nemohla odpoutat. Takže - vydržte! Vyplatí se to.

Podle mě je tento detektivní román velice kvalitně napsaný, a co víc - dokonce i kvalitně přeložený! Bohužel jsem ho měla jen půjčený z knihovny, takže jsem se hned nedostala k pokračování - proto jsem se rozhodla radši zapátrat po filmech (mimochodem dvě verze - skandinávská a americká). A byla jsem stejně nadšená jako z knihy!

Kniha má navíc zajímavý závěr - taková hlavní věc, kterou to končí, by se možná i dala čekat, ale to, co nám naservíroval Larsson jsem nečekala absolutně. Obecně nijak moc originální, s detaily a podáním překvapivé, přesto to nepůsobí uměle ani našroubovaně. Larsson byl člověk, který dle mého psaní skvěle ovládal, bohužel už asi nic nenapíše...

Zatím jsem nečetla další dva díly, ale čekají na mě na poličce^^. Hádám, že se nebude líbit každému, ale pokud vás zaujme, už se vás to nepustí. Navíc se dozvíte pár zajímavých věcí v posobě statistik (v druhém díle rovnic) před každou "částí" knihy. Nemůžu jinak, možná jsem zaujatá, fascinovaná, zcela neobjektivní, ale prostě...
pět hvězdiček.

Takže, pokud jste ji někdo četl, uvítám veškeré recenze a názory.

21 komentárov:

  1. Já ji nečetla, ale už mi ji doporučovala kamarádka asi před rokem a půl. A tenkrát jsem si řekla, že si ji přečtu. No nebyl čas a navíc ji nemám v dosahu. Ale tvoje recenze mě jen pobízí k tomu, abych si ji určitě přečetla.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Přečti... jsem ráda, že nejsem jedinej cvok, komu se to líbí. Fakt, doporučuju všema deseti! :)

      Odstrániť
  2. Ó, veď to je tá kniha, okolo ktorej filmového spracovania sa teraz robil taký humbug (okej, vyhralo to Oscara, asi to nebol humbug len tak pre nič za nič) :D tieto škandinávske knihy sú na mňa príliš... škandinávske :D také zvláštne, nie som vyslovene ich fanúšikom, no keď o tom tak pekne píšeš, asi to predsa len zvážim :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jojo, chápu, jak to myslíš xD
      Co se týče filmového humbuku, já to nesledovala, k filmu jsem se dostala přes knihu. :)
      :) Zvaž, myslím, že není co ztratit. Přinejhorším to po sto stránkách zavřeš/po půl hodině vypneš film ;)

      Odstrániť
  3. Neviem, najviac ma na tom zaujala Lisbeth, totiž som už čítala som článkov, aká je awesome a strong a čo ja viem čo všetko.:P Inak detektívky nie sú úplne môj štýl.^_^ Ale uvidím, 5 hviezdičiek je 5 hviezdičiek...:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Lisbeth je skvělá, úžasná, dokonalá...^^
      Jasný, to chápu. Ale 5 hvězdiček jsem nedala jen tak, takže pokud bys někdy neměla co číst ;))

      Odstrániť
  4. Já jsem začala číst, ale prvních 70 stránek jsem četla a nevěděla jsem vůbec co čtu. Byla jsem z toho tak mimo, že jsme vůbec nevěděla, co dělat, to se mi totiž u knížek nestává. Tak jsem jí odložila na příště :D .. ale mám doma všechny tři díly a jednou to přečtu, přísahám! :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jojo, to se mi stalo taky, a taky jsem ji málem odložila. Ale přežila jsem a těch zbývajících 500 stran za to stálo. :)

      Odstrániť
    2. Tak já se do toho o prázdninách pustím :)

      Odstrániť
  5. Moc se mi líbila zatím každá recenze, kterou jsi napsala, protože mi trošku naznačily děj (ale dáváš si pozor, aby ne až moc), naznačily mi povahy postav a celkový styl a já tudíž mohu posoudit, jestli by mě kniha opravdu bavila a to se mi daří zjistit po málokteré recenzi. Klobouk dolů

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jééé, děkuji moc... :)
      *červená se*
      Takové komentáře mě vždycky hrozně moc potěší a motivují k dalšímu čtení a psaní.^^

      Odstrániť
  6. no no no. jsme zas u toho:D já tak nesnáším když někdo jde řešit případ 1000let starej..:D
    Ale vypadá to hodně zajímavě!:3

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. 1 000 ne, jen čtyřicet. :D
      A věř mi, že zajímavý to je i vevnitř^^

      Odstrániť
  7. Moc pěkná recenze :-). Souhlasím, že je třeba mít trpělivost a chvíli počkat, než se člověk do knihy pořádně začte. Viděla jsem i film, ale skoro jako ve většině případech..kniha je kniha :-).

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Děkuju. :)
      A s druhou částí souhlasím... :)

      Odstrániť
  8. Tuto knihu už jsem četla..moc se mi líbila :)))
    Film..jsem neviděla, ale moje kamarádka mi říkala, že oproti knížce je film...kravina...no :)))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak to je tak vždycky, že ano... do filmu nenacpou všechno, musí spoustu dialogů pozměnit a dějové linky zkrátit. I tak má Milénium dost podařená filmová zpracování.^^
      Možná bych tomu být tebou dala šanci. :)

      Odstrániť
  9. Na knížku se chystám hned jak bude čas, filmy jsem viděla. Preferuješ nějakou verzi (skandinávskou nebo US)?

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. USA je hodně zprofanovaná. Naproti tomu ve skandinávské jsou neznámější tváře a Lisbeth je drsnější - příjemná změna. Obě verze se mi docela líbí, ale možná spíš doporučuju tu skandinávskou. Nebo... víš co, mrkni na obě a udělej si vlastní názor :) Preferovat jednu je těžký, když se mi líbily obě. ;)

      Odstrániť
  10. Videla jsem film (skandinavsky.. na USA se teprve chystam) a az pak jsem cetla knihy. A musim rict ze se mi oboje naprosto libi. Detektivky jako knizky moc nectu, ale tohle za to stalo :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Souhlasím. Já teda detektivky čtu, aspoň od jednoho autora, ale tohle... nejlepší z nejlepších, fakt. :)

      Odstrániť