10. 5. 2012

Tonya Hurley - Ghostgirl 1 | Vítejte na onom světě

Slibuju, že přestanu všechno odkládat na poslední chvíli. Protože pak to dopadá poněkud... blbě.
No, ehm, nejsem tu od kecání. Jdeme k recenzi.

Autor: Tonya Hurley
Název: Ghostgirl 1
Originální název: Ghostgirl
Nakladatelství: Fortuna Libri


Anotace: Středoškolačka Charlotte má první den po prázdninách pocit, že jí teď ve škole všechno vychází – ale jen do chvíle, než zůstane na chvíli sama v učebně na fyziku a udusí se želatinovým medvídkem. S úžasem ale zjišťuje, že smrtí nic nekončí: čekají ji podobně tragicky zesnulí studenti na kursu Posmrtné výuky, kde se má naučit, jak dořešit své světské záležitosti a posunout se dál. Charlotte se ale posunout nechce: nejvíc ze všeho si touží aspoň jednou zatančit se svou tajnou láskou Damenem. A ještě jeden sen by si ráda splnila: vždycky toužila patřit mezi populární studenty, ale byla spíš přehlížená šedá myška. Zdá se ale, že smrt je v tomhle ohledu mnohem slibnější. Stačí se jen trochu snažit, naučit se telekinezi, telepatii či vstupování do těl živých lidí, a úspěch se ocitá nadosah ruky. Jen kdyby se Charlotte neustále nestavěla do cesty žárlivá mrtvá Prue, která chce její záměry překazit...

 Začneme obálkou, protože ta se prostě nedá nezmínit. Už takhle je úžasná, a kniha samotná je ještě milionkrát nápaditější. Vidíte tu rakev na obálce? Tu bílou? Tak to je průhledný a po otevření pod ní je portrét Charlotte. Jo, a stránky mají stříbrnou ořízku. A pozadí obálky je černé, ne vyblité jako na fotce. Když jsem si ghostgirl dotáhla do školy, všichni obdivovali tu obálku :D

I vnitřek knihy je zvládnut krásně. Při začátku nové kapitoly je vpravo úvodní stránka s obrázkem Charlotte a nějakým citátem. Po otočení je na černé stránce (vlevo) bílými písmeny shrnutí a vpravo pak už začíná kapitola. Už to přechází kapánek do kýče, ale něco takhle zvládnutého jsem prostě ještě neviděla. Nemám na to jiný slovo, než fascinující.

Samotný děj je poněkud zvláštní, kniha už od na začátku docela hodně spád - Charlotte se udusí snad ještě v prvních deseti stranách knihy. A teprve potom začne velice zajímavý kolotoč. Dostane se do "Posmrtné školy," plné mrtvých studentů, kteří musí splnit podivný úkol, aby se dostali "dál". Seznámí se s dalšími duchy, třeba Pam, která jí pomáhá, nebo Prue, která jí naopak škodí, kde se dá.

Zatím ale život v obyčejné škole pokračuje. Charlotte létá kolem a sní o Damenovi, do kterého byla tajně zamilovaná. Dokonce kvůli němu vleze do domu své nepřítelkyně - Damenovy holky Petuly. V koupelně potom potká Petulinu sestru Scarlet, která je "gotička jako poleno" a teprve se začnou dít věci...

Charlotte má zvláštní poslání, je tou, která má mtvým studentům pomoci "pokračovat", ale nikdo neví, jak to udělat, a sama Charlotte pravidla moc nerespektuje a svoji lásku k Damenovi staví nad všechno ostatní. K tomu, aby pomohla sobě i ostatním bude muset překonat sobectví, se kterým zdila mrtvé studenty (obrazně řečeno) a využívala Scarlet...

Ghostgirl (název) patrně není přeložena schválně, takže jsme si z ní s kamarádkou udělaly "Duchnu". Případně "Duchholku." Ale to sem nepatří. Pokud bych měla objektivně hodnotit, musím začít od obálky a celkově grafiky, na které jsem mohla oči nechat. Po dějové stránce to občas pokulhává, v jednu chvíli spousta zvratů, v další jsem měla chuť vrátit ji kamarádce, která mi Duchnu půjčila. Celkový dojem ale nebyl špatný a některé momenty pobavily ("surrealistická realita").

Na to, že se Charlotte musí najednou vzdát všeho, co se pro ni tak dobře vyvíjelo a zvykat si na úplně jiný "život" se ještě nechová tak špatně. Sice je někdy docela dětinská, ale dá se to pochopit a přijde mi to přirozené. Myslím, že kdybych teď zemřela, taky bych si na to těžko zvykala. :D A Duchna byla jedna z mála knížek, u které mi nevadil překlad. Rozhodně nečekejte nic "vážného" a raději bych to brala s nadhledem a úsměvem. Každopádně, opět musím pochválit originální nápad, tohle jsem snad ještě nikdy nikde nečetla. S hodnocením to bude těžké, ale asi bude optimální dát

3 hvězdičky.

P.S.: Omluvte, pokud blábolím nesmysly. Jsem docela unavená a píšu to narychlo, poslední dobou mám málo času. Zítra si to po sobě přečtu, zděsím se a opravím, slibuju :)).

19 komentárov:

  1. Keď u nás vydali GhostGirl, pristupovala som k tomu značne skepticky, lebo som sa bála, že to vyvolá u nás GhostGirl & Duchomániu & nanovo "Gothic"mániu, no našťastie sa nestalo ani jedno - zatiaľ. Ale dúfam, že to nikdy nesfilmujú, lebo neviem neviem...

    Anyway, ale ku knihe - nad obalom som sa vyslintala dosť aj ja, a páči sa mi, že vybrali úryvky z pesničiek Cure alebo Joy Division, žiadne cheesy hipster výroky a lá Tumblr (mám Tumblr rada, ale tie výroky niektoré tam ma zabíjajú).

    Čo sa obsahu týka - neviem. Musela by som si to prečítať ešte raz, pretože prvýkrát som to čítala, keď som doma ležala s vysokými horúčkami :D

    Ale čítala som napríklad tretiu časť a tá bola síce fajn ale miestami som mala pocit, že čítam fanfiction, už som z toho asi nejaká zdeformovaná :D All in all, not bad but it could be way better.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Taky doufám. Nerada bych další mánii, jako to bylo třeba u Stmívání...
      No, třetí jsem ještě nečetla, ale jsem zvědavá, jak to bude pokračovat. Mohlo to být lepší, ale byla jsem docela příjemně překvapená fajn nápadem... :)) Tak snad to bude v tom duchu nějak pokračovat i nadále^^

      Odstrániť
  2. Keď budem mať náladu a náhodou knihu nájdem v knižnici, prečítam si ju.:) Ale kupovať ne-e.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Určitě to zkus :). Já koketuju s myšlenkou, že bych si ji koupila a vystavovala :D čistě kvůli obálce^^

      Odstrániť
  3. Ahoj, Annie! Moc ráda tě vidím mezi knižními bloggery, jdu si tě přidat do oblíbených stránek! :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ahoj, děkují^^ Jen menší upozornění - jsme tu dvě, já (Annie) a Neliss :).

      Odstrániť
  4. Ghost Girl som si všimla na regáloch v kníhkupectvách, ale už len obal na mňa pôsobil takým detským dôjmom. A musím povedať, že smrť udusením, by som teda nečakala :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Je to možný, ono to tak asi i působí, ale u mě převážilo nadšení :).
      Já bych smrt udušením možná i čekala, ale gumovým medvídkem fakt ne-e. :D

      Odstrániť
  5. Po téhle knize pokukuju už hodně dlouho, ale zatím mě vždycky odradila cena..ale asi si radši zajdu do knihovny, jestli by ji tam náhodou neměli. Asi nebude zas tak úžasná, aby mi zabrala další místo v knihovničce.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Dobrý nápad. :) Je mi jasné, že díky těm všem grafickým úpravám nebude nejlevnější (já ji měla jen půjčenou)... asi spoléhají na obálku jako tahače knihy.
      Nepřijde mi špatná, ale s mírným odstupem vážně není až tak úžasná. Ale pořád bych byla ochotná si ji koupit čistě kvůli tomu, jak by se musela vyjímat v knihovně! :D
      Ehm, to bude někdy v daleké budoucnosti... :D

      Odstrániť
  6. Knihu jsem četla, stejně jako zbylé dva díly. Skutečně to je zvláštní série, ale jako oddychovka rozhodně ušla a klidně bych si v budoucnu přečetla i pokračování, kdyby ho autorka napsala. Hlavní hrdinka je sice zvláštní a děj je trochu ujetej, ale je to pěkná kniha.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Zbylé dva díly se ke mně tedy ještě nedostaly. :( A souhlasím s tím, že to není nic typického.
      Oddychovka je to dobrá - hlavně kvůli tomu, že se docela lehce čte a nejsou tam žádné filozofické otázky a la nesmrtelnost brouka. A s tím ujetým dějem můžu jen souhlasit. :)

      Odstrániť
  7. První knihu jsem četla, druhý díl už ale nedočetla, nějak mi to přišlo hrozně...asi dětinský. Ale první díl byl opravdu zajímavý a chci ještě zkusit dočíst zbylé 2 díly. S názorem na obálku souhlasím, je jedinečná, ale rozměr knihy je už ale něco jiného. Nechápu, jak někoho napadlo udělat takovýhle blbý rozměr...někdo asi nepřemýšlel, jak to bude vypadat v knihovničce s ostatními knihami.
    PS: jinak ale skvělý recenze :)

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Ghostgirl jsem též četla, dostala ji moje mladší ségra k Vánocům. A už to o mnohém vypovídá-půjčila jsem si ji ve chvíli těžké nudy, a přečetla jsem ji,ale...připadám si na to prostě moc stará :D Přijde mi to adekvátní knížka k věku mé ségry :)

    OdpovedaťOdstrániť
  9. pokud je i na netu,rozhodně si ji přečtu. Vypadá hodně zajímavě a koupila bych si ji kvůli obálce..:D

    OdpovedaťOdstrániť
  10. Důkaz toho, jak dobré grafické zpracování dokáže přitáhnout lidi. Myslím, že i kdyby víc stála za houby ta knížka už jen kvůli zpracování půjdou body nahoru. :)Myslím, že jsem knížku kdysi v knihkupáku držela v ruce. Ale nějak moc mě nezaujala. Ale jak to tak čtu, tak to zase nemusí být tak hrozné a jako oddychovka na léto k vodě nemusí být špatná. Uvidíme, narazím-li někdy někde na ni, přečtu si. Ale kupovat asi nee. :D

    OdpovedaťOdstrániť
  11. Ghostgirl je jedna z knih, které jsem radši rychle 'zahodila' pryč. Zaujala mě jen díky té obálce, která mi přišla originální. Když jsem se ale rozhodla si jí přečíst, tak mě vůbec nebavila a ani jsem se nanamáhala knihu dočíst. :D

    OdpovedaťOdstrániť
  12. Připomíná mi to něco jako Monster High nebo Tajný finty oblíbených holek :D prostě ten typ knížek, kdy nemusíš u každé stránky přemýšlet, spojovat si souvislosti,.. zas ale určitě každého upoutá obálkou a grafikou (kterou jsi mi přiblížila až ty).
    a jak jsi začala první větu posledního odstavce-upřímně asi ani nevím, jak bych se chovala na jejím místě ;/ - nad podobnou věcí jsem se ještě nesetkala a tak o tom ani nepřemýšlela.

    OdpovedaťOdstrániť
  13. mám doma tři díly téhle... "zajímavého" příběhu. byla jsem plna očekávání a koupila si je víceméně kvůli obálce (můj hrozný zvyk :D )
    Příběh byl sice vtipný, ale "vocať pocať" :D
    Jinak povedená recenze! :)

    OdpovedaťOdstrániť