28. 5. 2012

Veronica Roth - Divergence

Autor: Veronica Roth
Název: Divergence
Originální název: Divergent
Série: Divergent (#1)
Nakladatelství: CooBoo

Anotace: Chicago, budoucnost. Obyvatelé města, které obklopuje jen močál a obepíná ostnatý drát, jsou rozděleni do pěti frakcí. Beatrice je čerstvých šestnáct a přišel čas vybrat, do které frakce chce patřit, které ctnosti se chce na celý život odevzdat. Překvapivé rozhodnutí jí do cesty přivede osudového kluka – úchvatného, ale taky trochu nesnesitelného. Beatrice zjišťuje, že ve společnosti, která se jeví tak dokonalá, vzrůstá napětí a hrozící nebezpečí lze zažehnat jen jedním způsobem, který ji ale možná zničí.

 Já až do poslední chvíle nevěděla, jestli si tuhle knížku koupím. Pak jsem ale pod vzrůstajícím množstvím pozitivních recenzí klikla na tlačítko 'koupit' a za dva dny jsem ji celé šťastná držela v pacičkách a očuchávala novotou vonící stránky. Je to moje asi nejrychleji přečtená kniha, těchto 344 stran jsem četla asi dvě tři hodinky. Tolik na úvod.

Vítejte v místě, kde frakce znamená více než přátelství. Víc než rodina. Kde je vaše frakce na prvním místě. Když ji ztratíte, nejste nic… Beatrice je šestnáct a musí se rozhodnout, jestli zůstane se svojí rodinou v Odevzdanosti, nebo přestoupí jinam. Výsledky jejích kontrolních testů byly poněkud... překvapivé a nedá se říct, že by jí nějak výrazně pomohly s rozhodováním.

Beatrice, později Tris, až do poslední chvíle netuší, jak si vybere. Jenže potom je volba už nezvratná a ona jen doufá, že byla správná. Hned po odchodu ze sálu začíná přijímací zkouška, která pokračuje ještě několik týdnů poté. A že se v její nové frakci (ano, obálka to napovídá, anotace to napovídá, v polovině recenzí to taky je, ale já to prostě neřeknu!) dějí věci. Dál se dostane pouze deset nováčků z dvaceti. Začíná boj o frakci, tedy o všechno... 

Ale to není vše. Rivalita mezi frakcemi, které dříve spolupracovaly, roste. Odevzdaní už nejsou mezi Sečtělými vítaní a podle některých jsou čiré zlo. Přijít za někým do jiné frakce je nebezpečné. Městem se šírí fámy a Beatrice válčí mezi příslušností k nové frakci a svojí starou frakcí, svojí rodinou. Lišit se je nebezpečné. Patřit k Odevzdanosti je nebezpečné. Díky dvěma frakcím už v Chicagu není bezpečno...

Ještě jednu věc zmíním, protože se bojím, že cokoliv navíc bych napsala, bude to spoiler. Jeden z instruktorů, kluk s přezdívkou Čtyřka je... víc, než zvláštní osobnost. Možná proto to k němu Tris přitahuje... nejdřív jen pohledy, potom i víc (a už jsem něco vykecala. Každopádně, MILUJU Veronicu. Ušetřila nás milostnýho trojúhelníku!).

Obálka. Město, symbol, nádherná kombinace šedé, modré a zelené. Něco, co upoutá, navíc je jednoduchá, pěkná. Dokonce si troufám tvrdit, že naše je hezčí, živější, než originální. I když originální má hezčí písmo. Navíc nikde nepotřebuje zdůrazňovat, kolik se prodalo výtisků, kdo o ní co řekl atp. Kniha je dokonalá a zaujme i bez toho. 

Věci, které bych u kterékoli jiné knihy ošklivě vytýkala, mi tu přišly naprosto běžné, přirozené. Přesně pasovaly do příběhu, nic nepůsobilo uměle. Děj měl spád tak akorát. Ani nudné pasáže ani místa, ve kterých se ztrácíte. A navíc - moje představivost pracovala na plné obrátky a po dlouhé době jsem si zase vše dokázala naprosto, ale naprosto živě představit. Tohle se mi u knížky dlouho nestalo. 

Originalita, která na mě nekřičela, jak je laciná a kýčovitá. Ta správná originalita, o které jsem myslela, že už není. A postavy, jejich reálnost... Tris není ten typ dokonalé hrdinky. Autorka se nesnaží to, co dokázala, schovávat za fakt, že je poněkud… jiná. Ke všemu se musí propracovat, vše, co udělá, má nějaký důvod, pohnutku, podnět, příčinu, něco. I pokud by to bylo jen její přesvědčení, nebo snaha předvést, že není nemožná. Na začátku je Beatrice jedna z nejhorších. Vypracuje se sama. Za pomoci vůle a úsilí. Zloby. Přátel a Čtyřky. Ale zvládne to.

A Čtyřka je prostě… Někdo s velkým N. Postava dokonale reálná, trošku na nervy lezoucí (ale mně byl sympatickej, bývám podobně hnusná), naprosto úžasná, vzbuzující pocity. Je to živoucí záhada, ale svým způsobem ho chápete. A nedá se do něj nezabouchnout už po prvních pár stránkách (no dobře, asi dá, ale… ♥). Někoho takovýho kdybych potkala, budu nejšťastnější člověk na světě. Ještě šťastnější, než když jsem poprvé držela v tlapkách Divergenci! :D On je dokonalost sama…

V té knize je něco, co vás donutí číst dál a i po dočtení na ni stále toužebně pošilhávat. Zhltla jsem ji během pár hodin, přemýšlím o ní ještě teď. Navíc je děj neskutečně reálný, úplně to vidím. A je to Veronicou. Kdyby napsala, že sloni jsou růžoví a uměj lítat, sežerete jí to i s navijákem a navíc to budete hrdě rozhlašovat do světa, jako byste se to minimálně naučili ve škole nebo ještě lépe takového slona potkali. Taky je vše vysvětleno, nemáte důvod čemukoli nevěřit. A pokud by vás náhodou napadly nějaké otázky, jak se co mohlo stát, vše se dozvíte o pár stránek dál, a je to neskutečně věrohodné. A jistá kapitola tak zabrnká na city (i když, ehm, vlastně všechny), že je téměř nemožné, že Divergence je prvotina.

"Ti, kteří přičítali vinu agresi, utvořili frakci Mírumilovných. Ti, kteří za viníka označili nevědomost, se seskupili do frakce Sečtělých. Ti, kteří za příčinu zla označili pokrytectví, se sloučili do frakce Upřímných. Ti, kteří poukazovali na sobeckost, se sjednotili ve frakci Odevzdaných. A z těch, kteří odsuzovali zbabělost, se stali Neohrožení."
-Divergence, strana 35, upraveno

pět hvězdiček. A věřte, že kdyby se mi chtělo zakládat novou kategorii a kdybych věřila, že ji využiju i k něčemu jinému než k dalším dílům, dostane i šest. Nic lepšího jsem snad ještě nečetla.

Btw, Neliss vzkazuje, že i ona tuhle knihu milovala. A je možné, že tahle recenze bude trochu zmatená, ale já jsem pořád ještě tak trochu hodně zamilovaná. Nic smysluplnějšího dohromady prostě nedám, dokud si nenajdu další modlu (že by druhej díl?). Pokud bych měla doporučit k přečtení jednu jedinou knihu ze všech na světě, je to tahle. Myslím, že litovat nebudete. :)

Anotace a česká obálka ze stránek CooBoo (odtud a odtud), anglická obálka nevím (prostě jsem to hodila do google obrázků), třetí fotka autorská.

56 komentárov:

  1. Pěkné, samé kladné ohlasy všude. Ještě, že ji mám v merku tak dlouho. Dneska jsem zabloudila do knihkupectví a pořídila si ji. Světe div se měli poslední tři kousky a to, pokud mě paměť nešálí vyšla teprve minulý týden. :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. A ještě jsem zapomněla dodat, že jsem v šalině hned přečetla první a půl druhé kapitoly. :D A myslím, že teď se vrhnu na další místo učení. :)

      Odstrániť
    2. Jo, vyšla 21.5. :) Nedivím se, pozitivních recenzí je všude dost a bloggeři ji označují za největší literární událost roku. :)
      Že je úžasná! Prostě se od ní nedá odtrhnout. Pak dej vědět, co sis o ní myslela... :) A taky by mě zajímal tvůj názor na Čtyřku, do něj jsem fakt blázen. :)
      Btw, nemyslím, že něco tak dokonalého může mít jiný než kladný ohlas... ale já jsem maniak, no^^ :D

      Odstrániť
    3. no myslím, že reakce bude brzy na blogu. :D

      Odstrániť
  2. Hell yeah, Divergent.♥♥♥........♥
    Ehm. Ale ružové slony sa ti podarili.xD Ja už musím začať tú dvojku. *_* Len teraz čítam Inheritance a Last survivors.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Anoooo ♥.
      Děkuji. :) Inheritance - tu čtu taky!^^ A k tomu Strange angels. Jsem teď docela vytížená... :/

      Odstrániť
  3. Ohh wow, sounds good :'D Asi bych pomalu, ale jistě měla skočit zas jednou do knihovny. Tohle zní vážně lákavě.^^

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Skoč.^^ Však jsem ti říkala. :)
      A rovnou se porozhlídni po regálech, za které se můžem schovat! :D

      Odstrániť
  4. jednoznačne súhlasím ako inak - http://readandwatchlikeme.blogspot.com/2012/04/divergencia-1.html

    8D super kniha...už sa neviem dočkať 2ky!! normálne som z toho zúfalá, že to ešte nie je preložené! 8D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To věřím, já tu dobu do dvojky snad nepřežiju... A pokud vám to zase vyjde dřív, než tady, asi budu vraždit! :D

      Odstrániť
  5. Divergenceeeee! Miluju Čtyřku :D Jinak mně Tris ze začátku docela dost brnkala na nervy :/ Ale stejně je to skvělá kniha, na GoodReads 4. nejlepší, pokud se nemýlím. A růžoví sloni se ti opravdu povedli :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Čtyřka se snad nedá nemilovat ;D Já nad ním pravitelně slintám tady s mojí drahou Neliss^^ :).
      Mně Tris přišla fajn. I když je fakt, že jsem Divergenci četla hned po Kouzlení, a lepší než Laurel z Kouzlení mi přišla i Jeanine. :D
      Na GR jsem ji nehledala, stačily mi blogorecenze, ale vůbec se tomu nedivím. :))
      Děkuji :).

      Odstrániť
  6. Pět hvězdiček? Áááá, to si musim rychle přečíst, nějakou dobu se mi to už válí v knihovně :DD

    btw já mam taky strašnou smůlu na giveaeways =) Však ono to jednou časem přijde ;)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jojo, plný počet, a nejsem jediná, kdo ji tak hodnotil. :) Určitě si ji přečti. :))

      Ufff, nejsem sama. Ale nevím nevím... :D

      Odstrániť
  7. "No spoilers" velmi oceňuju, tohoto hesla by se totiž mělo držet více blogerů, hlavně ti co spoilerují o sto šest.
    Také klobouk dolů - za 3 hodiny? :D Já ji četla dva dny, ale to jen proto že jsem měla fůru učení do školy, tak jsem si to vynahrazovala čtením do noci :D...

    PS: Konečně jsem taky našla nějakého "Čtyřkofila" :D :D.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Děkuju, snažím se. :) Já se právě chvíli předtím, než jsem ji začala číst, dozvěděla z jedné recenze kterou frakci si Tris zvolí a strašně mě to naštvalo (i když na to spousta věcí odkazuje, ale chtěla jsem být překvapená, takže... jsem se i ve vlastní recenzi snažila toho moc nevykecat:)).
      Já jsem šílenec, no... :D Prostě jsem si udělala čaj, otevřela knížku a četla asi hodinu, než jsem musela hlídat bratříčka :/... a potom dvě hodinky v noci (zatímco kamarádka, která u mě spala, seděla na počítači :). Fakt jsem se do Divergent tak zažrala, že jsem ji úplně "zhltla". :)

      Čtyřka je skvělej, nedá se nezbožňovat ♥. :D

      Odstrániť
  8. Recenze se mi moc líbí :-) Já ji mám také doma, ale ne a ne se do ní pustit :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Děkuji. :)
      Určitě se do ní pusť i kdyby ses musela přinutit ji poprvé otevřít, Divergent za to stojí! :)

      Odstrániť
  9. bereš mi slova z pusy. :D Tu knížku jsem si ráno vyzvedla a večer už hezky hajala v knihovně přečtená. :)) Je to něco dokonalého. Nemohla jsem se od ní odtrhnout. A je moje! <3 Můžu jí číst neustále dokola! Já si moc knížky nekupuji, ale tohle jsem po té haldě recenzí a doporučení musela. Miluji Trisinu maminku. je to super ženská. A Čtyřka? Tak u toho kluka se mi nedostává slov. Prostě Bůh! :))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Je dokonalá, s tím souhlasím. Taky jsem neskutečně ráda, že jsem nečekala, jak si ji pořídí někdo v mém okolí, ale prostě ji budu mít JÁ. A teď ji odmítám vydat z pacek!^^
      Trisina máma je vážně skvělá a zasáhla do děje docela překvapivým způsobem (ji jsem u té kostky s vodou nečekala), i když její bratr je taky docela fajn... :)
      Čtyřka = ♥ :D

      Odstrániť
  10. Super recenze! Knížka už mi tu hezky čeká v knihovničce na přečtení, tak se na ni asi vrhnu co nejdřív! :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Děkuji. :)
      Vrhni. Zrovna tohle je kniha, kterou jen doporučuju (všemu deseti :)

      Odstrániť
  11. Souhlasím divergence je úžasná :-) jen pár těch rvaček v ringu mi vadilo (praní já nerada :D), ale jinak se to četlo uplně skvěle :-) a souhlasím Čtyřka byl suprovej, jen jsem si pak chvíli nemohla zvyknout jak mu začla říkat jeho pravým jménem :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Já si to docela i užívala, jsou moc hezky popsaný. :D
      Jojo, ten přechod byl docela náhlej... popravdě se nemůžu rozhodnout, jestli se mi líbí víc pravý jméno, nebo Čtyřka. :D Každopádně ta přezdívka byla úžasná od začátku^^

      Odstrániť
  12. Divergence je perfektní kniha, která se řadí k mým nejoblíbenějším :) Skvělá a napínavá dystopie. Ten konec! To bylo tak akční a pro mě nečekané!! Po dočtení poslední stránky se mi málem zastavilo srdce..
    Moc hezky napsaná recenze. Jsem ráda, že se Ti kniha líbila.

    PS: A Hunger games si musíš přečíst!! :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak to jsi vystihla naprosto skvěle - nečteš mi myšlenky? :)
      Děkují^^

      Je to v plánu, čtu všude jen chválu. Bohužel knížky nejsou nejlevnější a kupovat troj-verzi (3 v jedné knize), která bude hádám zkrácená (protože to tak bývá) se mi nechce. Navíc paperbackové mají skvělé obálky. Musím si tu sérii koupit, musím! :)

      Odstrániť
  13. Divergence je úžasná, právě jsem jí dočetla a už se nemůžu dočkat pokračování.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Souhlasím, cítím to úplně stejně^^

      Odstrániť
  14. Divergenci mám už doma koupenou, ale upřímně mě k tomu přinutilo to "davové šílenství". :D Všude byly ty nadšené recenze, statusy a do toho udělal Albatros tu akci, tak jsem neodolala... Už se na ni dost těším, ačkoliv nevím, co od toho přesně očekávat, protože jsem nečetla HG ani žádnou jinou pořádnou dystopii, takže to bude pro mě premiéra! =)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Taky, taky... Největší literární událost roku, všichni z ní měli strašnou radost, recenze čtyř nebo pětihvězdičkové, pozitivní mínění, Neliss nad ní slintala, sleva 25% a poštovné zdarma, dokonalá obálka... no neber ji! :)

      Moje dystopická premiéra to byla taky. Očekávala jsem skvělé čtení (po těch reakcích blogového světa jsem na to měla právo :) a dostala jsem úplně a totálně dokonalé čtení - byla jsem naprosto nadšená! :) A vlastně stále jsem. :)

      Odstrániť
  15. Dystopie sice ráda nemám, ale Divergenci jsem si zamilovala! S přečtením jsem dlouho otálela. Ale pak jsem ji přečetla na jeden zátah a šla spát ve 3 hodiny v noci... :) A stálo to za to! :))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To věřím!^^ Divergence stojí takřka za cokoli^^ :D

      Odstrániť
  16. Naprosto rozumím tvému nadšení z této dokonalé knihy!!! Děj je naprosto originální, obálka je úžasná a všichni hrdinové jedineční. Je to jedna z mála knih, kterou si chci pořídit ihned potom, co jsem ji četla (jinak si vždycky koupím, třeba další díl série a to jen kvůli tomu, že se mi nechce čekat a na ty, které už jsem si přečetla si počkám, než mi je někdo věnuje k narozkám, nebo tak podobně). A jak jsem byla překvapená jak mladá je autorka této knihy (tuším 24 nebo 23) a že to je její prvotina. Klobouk dolů!!!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. :).
      Veronice je 23. Má můj veškerý obdiv, tak skvělou knihu bych já nedokázala napsat ani ve čtyřiceti...

      Odstrániť
  17. Také bych byla pro šest hvězdiček. Ze začátku jsem sice byla zklamaná, ale čím větší odstup mám od přečtení knížky, tím víc si uvědomuju její genialitu :) .. a právě tu tvojí již zmínenou "nekřičící originalitu"..

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. :)). To by možná tu novou kategorii vážně chtělo... uvidíme po Insurgent^^.

      Odstrániť
  18. Ó ano, opět Divergence. To jsme asi jediný blogeři, kteří Divergenci v knihovně nemají. Už jsem četla tolik pochvalných recenzí, že to snad nemůže být nic jiného než úžasné.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Je to úžasné. Určitě doporučuji si ji sehnat aspoň na přečtení... :)

      Odstrániť
  19. O Divergenci sem toho slyšela už hodně předtím než vyšla u nás a díky všem dobrý doporučením a vysokému hodnocení na Goodreads sem se na ní začala těšit. Hned jak vyšla sem si jí koupila a po přečtení první kapitoly sem se od ní nemohla odtrhnout. Úžasná knížka i obálka a skvělí hrdinové. Tris i Tobiase sem si zamilovala :D Už se těším až u nás vyjde druhý díl. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Já první kapitolu četla online na webu CooBoo, a tehdy jsem se definitivně rozhodla, že tu knížku prostě chci. :D
      Oni jsou spolu tak sladcí^^. I když, samozřejmě, Tobiho bych chtěla pro sebe. Nedá se nechtít ♥.
      Taky se těším... :)

      Odstrániť
  20. Naprosto souhlasím s pěti hvězdičkovým ohodnocením, sama jsem na recenzi dala Divergenci nejvyšší hodnocení, protože to byla opravdu úžasná a strhující kniha. :)))) :))))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Hele, myslíš, že se dá ohodnotit i jinak než nejvyšším hodnocením?! :D

      Odstrániť
  21. Divergenci už mám přečtenou, ale já to nevidím na 5 hvězdiček :) Já osobně jí dala jen 4,5. Něco mi tam nesedělo nebo chybělo, ale jinak souhlasím. Je to dobrá kniha :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jasně, to chápu. :) Nejsi sama, viděla jsem to i na jiných blozích, i když jste tedy v menšině. :D

      Odstrániť
  22. Ze všech koutů knižních blogů slýchám samé výborné ohlasy. Já jsem se ke knize zatím ještě nedostala, ale určitě se o to pokusím co nejdřív. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Určitě doporučuju sehnat, stojí za to. :)

      Odstrániť
  23. O té obálce kamarádka taky něco říkala. Že už chápe, proč se to tak jmenuje a proč je na obálce takový obrázek. Já si tu knihu asi budu muset opravdu přečíst. :D Podle tvé recenze a doporučení ostatních to je jedna z nejlepších knih, ale já nějak pořád váhám. Každopádně příběh by se mi líbit mohl. Taková témata se mi zamlouvají. No, tak nevím, proč jsem furt na vážkách, ale aspoň nejsem jediná. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No, ona je právě obálka trochu spoilerová, ale hrozně se mi líbí.^^
      No, myslím, že by tě to bavit mohlo, je to skvělá kniha... :)

      Odstrániť
  24. Musim si konecne nasetrit a poridit si ji.. nemuzu se dockat az ji budu mit doma

    OdpovedaťOdstrániť
  25. Na přečtení Divergence se moc těším. je to kniha, která se stala naprostým šílenstvím, stejně jako Hunger Games. Byla jsem... jak to říci, společensky donucena si ji sehnat :D Nelituju toho!
    krásná recenze ;)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Společensky donucena - pěkně řečeno. :D Děkují!^^

      Odstrániť
  26. Úžasná kniha! nemohla jsem se od ní odpoutat. Upřímě nechápu jak může někdo číst takhle rychle, já ji četla asi den, ale i tak mi přišlo, že všechno uteklo hrozně rychle :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Souhlasím, je skvělá a uteklo to příšerně rychle... :(
      A... já se občas taky nechápu, věříš? :D

      Odstrániť
  27. Samé pozitívne reakcie na túto knihu. Natrafila som na ňu už predtým a zaujala ma doslova všetkým, obálkou, anotáciou a aj krátkou ukážkou. Chystám sa si ju kúpiť a v najbližšej dobe prečítať. :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  28. Tak koukám, že budu muset přidat další knížku na ne zrovna krátký seznam XDD

    OdpovedaťOdstrániť