26. 6. 2012

Můj příběh - Sophiina tajná válka (Jill Atkins)

Sophiina tajná válka-Můj příběhAutor: Jill Atkins
Název: Můj příběh: Sophiina tajná válka
Originální název: My story: Sophie's secret war
Série: Můj příběh
Nakladatelství: Egmont
Rok vydání: 2011

Anotace: Je rok 1939 a začíná druhá světová válka. Sophie se stává spojkou odbojové skupiny v severní Francii. Když však němečtí okupanti vytlačí britské a francouzské jednotky, zapojí se Sophie do odboje ještě usilovněji – vymyslí nebezpečný plán na záchranu raněného mladého skotského vojáka.

Sophie je jen čtrnáctiletá dívka, žijící ve Francii v přímořském městečku, která nejdřív nemá o jakémsi Hitlerovi a válce ani ponětí. Když se však dozví, co se děje, rozhodne se nesedět doma na zadku a přidává se k jisté odbojové skupiny. Kvůli svému věku je jen 'spojkou', ale i to jí vyhovuje a je ráda, že dělá vůbec něco. Postupně jsou ale její úkoly nebezpečnější a Sophie vidí hrozné věci; 'obsazení' jejich vesnice Němci, bombardování přímořského města, raněné válečné zajatce...

Hned na úvod řeknu, že knížky z edice Můj příběh mám ráda. Nejsou to sice tak úplně historické pomůcky (na test bych se z toho určitě neučila), ale o daném období dokáží poskytnout zajímavá fakta a díky vysvětlivkám a fotkám i třeba materiály na referát. Vychází knihy o různých obdobích v různých zemích: nejvíce se opakují asi Anglie a Francie. Všechny knihy najdete zde.

Takovou... zajímavostí je, že v této edici píše každou knihu jiný autor. Na devíti knihách se tak vystřídalo 6 autorů. Přesto je každá kniha v podobném stylu - formou deníku (vyprávění) zachycuje v ich formě události a prožitky, které hrdinovi připadaly důležité. Ne suchá historická fakta! Ta se dají najít vzadu ve vysvětlivkách společně s významnými daty v tom období. Po vysvětlivkách jsou ve všech knihách ještě fotky s popisky a upoutávky na další knihy ze série.

Díky tomu má každý příběh jakousi osobitou čtivost. Bavily mně všechny, i když u Zákopů (1. světová) jsem si díky ne tak hezkým scénám přála, abych knihu nikdy neotevřela. Sophie je napsaná podle mého přímo skvěle, na začátku mě i rozesmíval její pohled na Hitlera, potom mě to vtáhlo do děje, a v jednu chvíli jsem měla dojem, jako bych oknem pozorovala dopadající bomby s ní.

Co mě zklamalo byl konec. Ano, jsou to tenké stostránkové knížečky, jejichž přečtení zabere vážně jen chvíli, ale přišel mi takový... uspěchaný. Možná to tak bylo kvůli limitu stránek (limitu Sophiina deníku?) nebo tomu, že Jill už to nebavilo psát, ale já bych uvítala ještě tak dvacet stránek, které by knihu 'pořádně' ukončily.

Shrnula bych to tak, že kniha je čtivá a můžu ji s klidem doporučit, ale konec... můj dojem hrozně kazí. I přes počáteční (a skoro celoknihové) nadšení jsem ji zavírala dost rozčarovaná a možná trochu... zklamaná.

4 hvězdičky.

Malá zajímavost na konec: Po téhle knize jsem sáhla, abych si odpočinula od tématu Zlodějky knih (mimochodem již také dočtené, recenze bude), která se odehrává v nacistickém Německu a druhá polovina knihy už během války. Jak je vidět, skvělý výběr. :D

Oficiální anotace a obálka egmont.cz, další obrázky nalezeny na Google po zadání anglického názvu knihy a 'World war 2 in France".

8 komentárov:

  1. Aaaargh, a já doufala, že jsou ty příběhy podle skutečných příběhů, když jsem je našla u nás v knihovně :D Do Sofiiny války se tedy kvůli konci pouštět nebudu, ale jsem zvědavá na knížku z téhle edice, která se odehrává na Titaniku...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No, myslím, že najít nějaký skutečný příběh třeba z období Pompejí by dalo trochu práci. :D Jsou to všecko fikce, bohužel... i když autorky i autoři používají dost faktů a reálných základů. :)
      Tak doufám, že pak napíšeš recenzi nebo dáš vědět, jak se ti líbila.
      Pokud ti můžu některou doporučit - moje oblíbený jsou Pompeje, Morová epidemie, Gilotina a Chudobinec (tedy knížky od Pamely Oldfield a Sue Reid :))...

      Odstrániť
    2. Brr, zní to dost děsivě :D Třeba Morové epidemie se bojím... mor mi prostě nedělá dobře. Četla jsem Ságu prokletých a dokud tam byla řeč o moru, tak mi prostě bylo špatně :/ I v jiných knihách. Prostě krev a podobně mi nevadí a ze zmínky o moru mám husí kůži :D Ale Pompeje a Gilotinu si přečtu :)

      Odstrániť
  2. Vyzerá to fajn a netušila som, že niekto si môže chcieť odpočinuť od Zlodejnky kníh :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Zlodějka knih byla skvělá (a četla se sama), ale to téma mi nepřišlo nejlepší na migrénu, tak jsem chtěla sáhnout po něčem 'lehčím'. Bohužel vedle, téma naprosto stejné, jen jiný úhel pohledu. :D

      Odstrániť
  3. Už mám přečteno. Není to zrovna nejlepší kniha z této edice, ale zajímavá byla. Taková na odpočinutí. :)
    Myslím, že jsem už přečetla všechny ty knihy až na Pompeje a Morovou epidemie. Ty u nás nemají. :( Jinak Zákopy, to je úžasná kniha. Některý ty okamžiky byly hrůzostrašný, ale aspoň si to umím představit. Já si taky myslela, že je to aspoň trochu pravdivý. Na těch knihách (teda na titanicu) je napsaný, jak potom pokračoval život té osoby, co ten deník psala.

    Emily. L - Ten titanic je docela povedený. Ze začátku je to takový zdlouhavý. Potom když čteš o tom, jak se ta loď potápí...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mor a Pompeje si určitě sežeň, moje nejoblíbenější... no, možná mám Gilotinu ještě radši než Mor, ale i tyhle dvě jsou skvělé.^^
      Jinak souhlasím, se vším...

      Odstrániť
    2. Já začala Gilotinou a pak to jelo. :) A co říkáš na Chudobinec?

      Jinak jo, ta obálka se "hýbe". :D Nevím, jak jinak to říct. Taky bych asi byla raději, kdybych měla tři knihy zvlášť, ale tady ta obálka a celková cena to překonala. :) Měla jsem to levnější o dvě stovky, takže jsem si řekla, že to je lepší. :)

      Odstrániť