10. 6. 2012

Richelle Mead - Sukuba 1 - Trápení

Autor: Richelle Mead
Název: Sukuba 1 - Trápení
Originální název: Succubus Blues
 Série: Sukuba
Nakladatelství: Domino

 Anotace: Sukuba je nadpřirozená bytost, která smí po libosti měnit podobu a jediným jejím úkolem je svádět. Zní to tak lákavě! Dívka může být, kým chce, její šatník je nevyčerpatelný a smrtelní muži by udělali cokoli pro její pouhý dotek. No, vlastně za to platí svou duší, ale proč zacházet do přílišných podrobností? Avšak život Georginy Kincaidové, sukuby ze Seattlu, není ani zdaleka tak exotický. Pracuje v knihkupectví a její šéf je poměrně nesnesitelný uťáplý chlap. Nesmrtelní přátelé si z ní nepřestávají dělat legraci kvůli jedné její dávné proměně. A nejhorší ze všeho je to, že si nemůže vyjít na rande, aniž by z dotyčného muže nevysála život. Ona by přitom dala všechno na světě za to, kdyby se směla dotknout slavného a neodolatelně krásného spisovatele Setha Mortensena! Snění o Sethovi však bude muset počkat, protože ve světě nadpřirozených bytostí se začíná dít cosi podivného… a velmi nebezpečného. Georgina se proti vlastní vůli stává aktérkou souboje mezi dobrem a zlem…

Georgina Kincaidová je úplně normální mladá žena... no, až na to, že žije už několik století a je to sukuba, tedy přívrženec té Temnější strany. Každopádně, v Seattlu řeší úplně normální, možná i trochu nudné problémy - práci, vztahy, otravnou majitelku jednoho ezoterického obchodu a svoje kamarády. Od jisté doby se však její život začne zamotávat - třeba když pozná spisovatele Setha Mortensena i přitažlivého, trochu zvláštního Romana Smitha. Jenže se s nimi nemůže ani líbat, aniž by z nich nevysávala energii. To je to horší na životě sukuby.

Aby toho nebylo málo, do jejích trošku zmatených rozvíjejících se vztahů se přidá záhadný vrah, od něhož dostává vzkazy SPOILER a který zabije jejího úhlavního nepřítele a zraní její přátele. KONEC SPOILERU. Georgina se marně pokouší přijít na to, kdo by to tak mohl být, a co jí její nadřízený, arcidémon Jerome, spolčený s andělem Carterem asi tají, a proč byla obviněna z některých... událostí. Jenže když si myslí, že záhadě téměř přišla na kloub a nebezpečí je od ní a jejích přátel odvráceno, dostane další vzkaz, který vyhrožuje všem mužům, se kterými kdy něco měla. Georgina sice nemá jasno ani ve svých citech, ale stejně se pokouší je zachránit. Záhadný vrah vystupuje ze stínů a odkrývá své cíle a Georgina musí vymyslet plán, jak zachránit toho, na koho má onen zločinec spadeno a přitom neztratit toho, koho miluje...

Bez váhání můžu říct, že se mi knížka líbí. Obálka je fajn a vzhledem k výrazu dívky i docela výstižná (dokonce se mi líbí víc, než zahraniční verze). Děj... no, nejsem si jistá, nakolik je boj někoho, kdo pracuje 'v zájmu dobra' s temnou stranou/ nastoleným systémem originální, ale určitě je to dobře podáno. Kniha se lehce a dobře čte a jisté sympatie s některou z četných postav se také objeví. Zároveň se mi ale nestávalo, že bych se v postavách ztratila, protože většina věcí je vysvětlena v prvních cca 50 stranách knihy.

Richellin styl psaní mi byl docela sympatický. Píše v ich formě, kterou sice zas tolik nemusím, ale kniha je osobitější. Georgina je taky docela reálná, dokáže chladně uvažovat i dělat chyby (navzdory tomu, kolika staletími si prošla), řeší vážné věci i spoustu kravin, je drzá a ironická a hlavně - dokáže svoje staré zážitky uplatnit v přítomnosti, což se mi líbí. Navíc její minulost je dost promyšlená. A i ten milostný trojúhelník (občas přelézající i do čtyřúhelníku, pokud se tedy počítá pravidelný sex) mi tu nějak... nevadil. Možná proto, že Georgina není mary sue, není naivní, není otravná a ani jeden z těch dvou ji neplánuje opustit jen kvůli tomu, aby jí neublížil. A vztahy s každým mužem se vyvíjí docela jinak, ne jako přes kopírák.

Věc, kterou bych ocenila asi nejvíce, je ta, že Mead se nevyhývá sexuálním scénám a nechává sukubu občas zmítat chtíčem. Připouští, že Georgina jako sukuba i jako mladá žena sex potřebuje a všichni muži kolem nebudou taky úplně ctnostní, zvlášť s tím, jak vyzývavou na sebe bere podobu. Zároveň ale tyto scénky (no, ehm, až na finální...) nejsou nějak moc vtíravé nebo pohoršující. Mně tedy nevadila žádná, jsem asi zkažená dost, ale ta poslední by možná někomu trochu... nevyhovovat mohla. Postavy díky tomu získávají další krůček k reálnosti.

Jediná věc, která mi trochu vadila byla, že posledních asi padesát stránek jsem dokázala naprosto přesně předvídat. Vím, že je těžké napsat knihu, která by byla absolutně nepředvídatelná a že takový druh knih taky nemusí spoustu čtenářů bavit, ale mě to poněkud zklamalo. Zatímco Georgina si to uvědomovala postupně, ke mně najednou přilétla myšlenka, jak to bude pokračovat (a vždy jsem odhadla děj na nějakých 20-30 stránek dobředu). Jsem sice ráda za to, že jsem s tímhle začala až ke konci a ne třeba od poloviny knížky, ale...

Závěrem? Richelle Mead psát umí a Sukuba je více než dobrá kniha. Zatím se ale stále nemám k tomu, abych si přečetla Vampýrskou akademii, nějak mě to neláká, i když je to od stejné autorky. Slýchávám sice názory, že Sukuba je slabší než VA, ale i tak se mi do ní prostě nechce. Něco mi říká, že bych tak nadšená nebyla. No, ještě uvidím. Sukubě tedy dávám

4 hvězdičky

a doufám, že si to Richelle dalším dílem nepokazí.

10 komentárov:

  1. Já teda Sukubu četla jen ze začátku a moc mě nechytla, asi proto, že jsem od Richelle a její VA zvyklá na poněkud silnější a osobitější postavy. Nevím no, každopádně ti VA opravdu vřele doporučuju, pokud se ti Sukuba líbila. Podle mě jedna z nejlepší YA sérií vůbec :)
    A jinak samozřejmě skvělá recenze ;) Možná dám přece jen knize druhou šanci...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Děkuju... :)
      No, on to byl možná dobrej tah, číst to před VA, jak si tak čtu recenze. :D Asi si ji půjčím na prázdniny a uvidíme, třeba mě to chytne... ale mám takovou tu počáteční nechuť, ani nevím proč. :/

      Odstrániť
    2. No já měla takovou počáteční nechuť i k Hostiteli od Meyerové a Temným vizím od L. J. Smitha nakonec to dopadlo skvěle ;)

      Odstrániť
  2. To vyzerá zaujímavo. Sukuba je jedna z vecí, ktoré su programom mojich letných prázdnin.

    PS: Šikovne si vymyslela to písanie spoileru. :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Já myslím, že určitě stojí za přečtení. Tak doufám, že se pak podělíš o dojmy. :)

      Děkuju, ale nejsem první a jediná, kdo to používá. :)

      Odstrániť
  3. Hm, tohle zní náhodou docela zajímavě. Škoda, v hradecký knihovně to nemají. No, tak já si to jdu někam napsat, abych nezapomněla. Nějak se mi poslední dobou množí knížky, co bych si chtěla sehnat... XD

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No hurá. :DD Čekala jsem, jestli se ti někdy něco zalíbí. :D
      Ne, promiň, dělám si srandu... :) Piš, piš... já ti to kdyžtak časem připomenu, teda možná ;D

      Odstrániť
    2. Když já tyhle knížky většinou nemusím, se mnou je to těžký... XD A jo, mám to zapsaný, zrovna minulej tejden mi maminka věnovala jeden takovej hrozně šikovnej blok s poznámkovejma papírama, mám tu momentálně zapsaný hned tři knížky, co chci... XD

      Odstrániť
    3. To chápu, no... :D
      Jé. Jakej? Popiš, opiš, ukaž! :D
      A aké knížky?^^

      Odstrániť
  4. Mne sa zas akosi nechce čítať sukubu, keďže má byť slabšia...xD Ah. Po tvojej recenzii ale neviem.
    Btw, nechuť k VA by si mohla skúsiť prekonať. (Hovorí šialená fanynka.<3)

    OdpovedaťOdstrániť