7. 6. 2012

Tereza Matoušková - Hladová přání

Autor: Tereza Temnářka Matoušková
Název: Hladová přání
Originální název: -
Série: Podmořská (? Kdyžtak mě někdo opravte :))
Nakladatelství: Krigl

Anotace: Podmoří je svět, který je magií přímo prosáklý. Čarodějové na Tark Itlen, kteří ji studují, ne vždycky činí nejmoudřejší rozhodnutí. Nepodařené pokusy se ztrácejí v podzemí kláštera, kde čekají, až budou znovu nalezeny.
Když jim ze sklepení pomůžete, splní vám jakékoliv přání. Chtít za to budou jenom pár kapek vaší krve. Alespoň to tak tvrdí. Ve skutečnosti vás možná připraví o vše, na čem vám v životě záleželo. Co se stane, když se jim dostane do rukou holčička, která ještě věří v kouzelné skřítky a dobré víly z pohádek?

Tato knížka je jednoduše překvapující. Od samotného začátku (tzn. od velikosti, vážně krásné a výstižné obálky, české autorky/známé blogerky a příznivé ceny) přes prvotní dojem (drobný text, vysvětlivky vzadu, dokonalé ilustrace a čtivost knížky) až po pocity po dočtení (obdiv k Tereze za skvělý příběh a kapánek závistivé myšlenky typu "já chci taky umět takhle psát.")

Temnářčino Podmoří je svět promyšlený až do největších detailů - jak prostředí, naprosto originální bytosti a sympatické postavy, tak i historie a tradice. I přesto se v něm neztratíte. Just for example, já, která jsem znala pár podmořských povídek a přečetla jsem si 'profily' postav na Temnářčině blogu jsem vše pochopila z textu, vysvětlivek... a nějakých předchozích znalostí. Kniha je ale psána tak, že není třeba ovládat Podmoří až do posledního smítka na podlaze. 

Hladová přání vás vrhnou přímo do kláštera Tark Itlen, k tamní schovance Jukatě a stříbřitému skřítkovi, který si říká Cukrátko a tvrdí, že je hodný a neškodný. A plní přání jen za pár kapiček krve. Kdo by to alespoň nevyzkoušel? Přání jsou přece tak lákává... zvlášť, když jste děvčátko, která má pocit, že by si pár splněných snů zasloužilo. Ale dospělí přece pořád nemají čas...

No, já raději nebudu dál opisovat děj, protože u tak krátké knížky by mohla být každá drobnost spoileroidní. Pokud se chcete dovědět něco víc, odkáži vás sem, kde Temnářka uveřejnila část každé kapitoly. O tom, jak se z povídky stala knížka a alternativní anotace si můžete přečíst zde. :)


Dle mého názoru je kniha skvělá. Temnářka opět dokázala, že umí psát (a to nejen 'kratší' povídky a skvělé ironické články), že na vydání knihy prostě má schopnosti i talent, že dokáže skvěle odhadnout míru dialogů a opisů a napsat příběh podle výsledků ankety (za to má můj nesmírný obdiv, já bych to nezvládla). 

Hladová přání mě dokázala pobavit a rozesmát a v příští chvíli jsem se zase třásla o Jukatu. Čaroděje i Jukatu (vyjma Kerdey. Sice je to zrzka, ale že by mi byla nějak sympatická se říct nedá.) jsem si oblíbila už od prvních stránek a i Cukrátko mě svým způsobem přitahoval. Všechny charaktery jsou popsané tak, že máte pocit, že vážně existují. Další fantasy, které jsem prostě dokázala uvěřit.

Vyloženě akčních scén tu sice moc nenajdete, ale i tak je příběh dost napínavý. Nápad je originální a samotný děj není nijak složitý a zamotaný ve dvaceti kličkách, prostě plyne a v pozadí se rozvíjí příběhy ostatních postav. Nedá se říct, že by mi to vadilo - naopak mě to dost zaujalo, nečekala jsem, že i takto se dá vystavět skvělá kniha. :)

Závěr? Kniha plná štiplavého humoru, originálního, nového světa se zajímavým příběhem, sympatickou hlavní hrdinkou (a navíc je to dítě. Nestává se moc často, že bych si oblíbila jakýkoli děcko. Já je nerada.) a peprnými dialogy. Děj má spád na stostránkovou knížku tak akorát. Mně se líbila. Sice jsem z ní vyloženě nepadla na zadek jako z Divergence, ale i tak - chvíle, které jsem nad ní strávila byly víc než příjemné a jsem hodně ráda že ji mám. Už má své čestné místo mezi klenoty na poličce. :)


Přání si pět hvězdiček určitě zaslouží. A Tereza Matoušková je nadějná autorka - jednou se od ní určitě dočkáme bestselleru. Jen, Temnářko, prosím, ten bestseller trochu delší. :))

Terezin styl psaní je mi dost sympatický, proto jsem se rozhodla, že si za celoroční dřinu ve škole nadělím k vysvědčení krom nových sluchátek i Dnes se neproměňuj. A pokud by se mi podařilo ty známky ještě spravit na vyznamenání (Bože, prosím!), tak i Branou snů - takže se potom těšte na recenze. :) HP určitě doporučuji, myslím, že nadchne většinu 'fantasy magorů'. Proč? Prostě proto, že nemáte prostor a díky všem kladům výše vyjmenovaným ani možnost si ji znelíbit. :)
Anotace a obálka z osobního blogu autorky (tam určitě mrkněte!), zbylé fotky autorské.

8 komentárov:

  1. Wow, tak to jsem po tvé recenzi hodně zvědavá... Takže jen co začnou prázdniny, vrhnu se na ni! :) S vyznamenáním držím palce :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Těš se, určitě za to stojí. :)
      Děkuju... :)

      Odstrániť
  2. Dobrá recenzia, mne kniha prišla hádam až príliš krátka, ale inak určite stojí za prečítanie.:) Pridám do Two points, btw.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Děkují^^ A děkuji, doplním tam svoje větičky. :D
      Jojo, četla jsem tvoji recenzi. Mně se to líbilo i s tou délkou, přišlo mi, že tenhle příběh by natáhnutý vypadal zvláštně... :)

      Odstrániť
  3. Odpověď na otázku : HP jako Hladová přání ??
    Nn myslela jsem HP jako Harry Potter :) Hladová přání jsem ještě nečetla :))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Chvíli jsem přemýšlela, jak to myslíš... až pak mě napadlo, že odpovídáš Neliss. :D
      Určitě si je přečti, skvělá kniha.^^

      Odstrániť
  4. Neviem, nejak ma to nezaujalo. Na jednom blogu som čítala aj nejaké úryvky, ale zdali sa mi veľmi zvláštne.

    OdpovedaťOdstrániť