23. 7. 2012

Ideálna dĺžka série alebo len nie dvojciferné čísla

Ideálna dĺžka?! Pff, akoby niečo také existovalo!


Áno, nadpis je trochu zavádzajúci. V hre sú predsa rozsiahle nápady, ktoré si zaslúžia vyšší počet dielov, no i príbehy vyrozprávané na ani nie tristo stranách. 'Ideálna' dĺžka sa skrátka líši od diela k dielu a ovplyvňuje ju okrem iného aj žáner, charaktery a štýl písania konkrétneho autora.

Toľko asi napadne každému. Napriek tomu...


...čo je veľa, to je veľa.


Som presvedčená, že sa 99% sérii dokáže zaobísť bez potreby využívať dvojciferné čísla. Len si vezmite Školu noci (áno, otrepané, ale veď je to taký dokonalý odstrašujúci prípad) - bude vychádzať desiaty diel. Podotýkam, že nerátam všemožné novely a tak ďalej. Najlepšia časť? Ešte to nie je všetko.

Osobne som si kúpila prvé dva diely a vcelku sa mi páčili (ach, tie nekritické začiatky). Potom som zistila, koľko má byť všetkých kníh (12 alebo sa mýlim?) a usúdila som, že si radšej vystačím s knižnicou. Skončila som pri čítaní šiesteho dielu, keď už bol počet Zoeyiných nápadníkov neúnosný, mätúci a bolo nesmierne cítiť umelé naťahovanie. Sériu dočítať neplánujem. Ever.

Niekedy séria ani nemusí byť dlhá a predsa si hovoríte, že autor(ka) nevie, kedy prestať. Napadá mi napríklad Zavrhnutý. Prvá kniha sa mi páčila, viete ako - yay, Patch a podobne. Druhá bola fajn, no nedosiahla už úplne tú úroveň. Tretia mala byť podarenou bodkou, lenže nie, Becca ohlásila štvrtý diel. Tentoraz som sa rozhodla si sériu zadovážiť celú, no sklamalo ma to, nakoľko úroveň tretím dielom ešte klesla... Len dúfam, že Finale mi to vynahradí. (Aj ja mám právo byť naivná.)

Len tak na okraj, veľmi rozpačitá som tiež z faktu, že The Mortal Instruments neostalo trilógiou. Ďalšie diely som si už tak nezamilovala...


Večný nedostatok času



Nie je v blogerských silách prečítať každú knihu, ktorá vyjde. Vlastne mám občas pocit, že si zrejme nikdy nestihnem prečítať všetky knihy, ktoré si prečítať chcem. Nuž a milujem uzavreté príbehy => v prvom rade veľmi nadšene siaham po odporúčaných jednodielnych knihách. Alebo som veselo uprednostnila Bumped s tým, že má predsa iba dva diely.

Trilógie či dlhšie série... No, rozhodne si nechám poradiť. Napríklad do takého Blue Bloods som sa ani neplánovala púšťať a napriek tomu prvý diel okupuje môj to-read list, kvôli odporúčaniam Sue a Mimi. Tiež som čítala niekoľko recenzii od Luu, ktoré ma donútili zásobiť sa rovno všetkými knihami. (Môj výber ovplyvňujú samozrejme i negatívne recenzie.)

Pokiaľ si chcem niečo len tak prečítať, či sú recenzie rozporuplné, potom si skrátka prečítam prvý diel a podľa toho sa rozhodnem, či chcem pokračovať, respektíve či ma vôbec nejaké pokračovanie zaujíma (áno, písala som, že milujem uzavreté príbehy a je to tak, lenže čas je mrcha a netreba ním mrhať). Tak napríklad - nenechala som si ujsť ďalší diel Divergent, no nikto ma neprinúti čítať pokračovanie Hereafter.


Čomu teda svoj čas venovať?


To sa pýtam v prvom rade vás - ktoré série (trebárs aj dlhšie) určite stoja za prečítanie? Čomu by ste sa naopak vyhli?

Čo sa mňa týka, nejakým mojim obľúbeným sériám sa ešte venovať hádam budem (pravdepodobne v rubrike Tipy na sériu) a možno nielen im...


PS: Obrázky sú z we♥it
PPS: Ak sú tu nejakí fanúšikovia niektorých vyššie ohováraných zmieňovaných sérii, hlavne si to neberte osobne a spomeňte na také tie klasické frázy o tom, ako má každý právo na názor - ja to beriem a toto je môj...

Neliss

32 komentárov:

  1. Já si myslím, že série klidně může být dlouhá, knihy taktéž. Ale nesmí to být na úkor kvality, což se bohužel často stává :((

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Hmm, práve si v dvoch riadkoch zhrnula, čo som sa tým snažila povedať.:D Thumbs up.

      Odstrániť
  2. Veľmi pekný článok! ;)
    Tak... Upírske denníky sú natiahnuté, a poriadne... vyjde 16 dielov. Ale zas, keď začneš jednou časťou, musíš ísť aj na ďalšie - pretože ma to láka a vkuse rozmýšľam, ako to skončí... Aspoň u mňa pri tejto sérii to tak je :) :D takže si prečítam aj jedenásku a dvanásku, čo o chvíľu vyjdú :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem.^^
      Ach, Upírske denníky, ja som vedela, že na niečo zabúdam.:D Áno, to je tiež dobrý príklad na nekonečné série. No, to ťa obdivujem, ja som po piatom (alebo šiestom) dieli usúdila, že to radšej nebudem vedieť.:D

      Odstrániť
  3. Poměrně dost dlouhá série je Anita Blake, má se tuším vydat už 21. díl a pravděpodobně nebude poslední. Zatím mám přečtené dva díly a už teď se bojím, co se bude dít dál, myšleno tak, jak moc půjde kvalitativně dolů.

    Tady jsou odkazy na další dlouhé série: http://www.goodreads.com/series/40628-the-hollows
    http://www.goodreads.com/series/40346-the-dresden-files

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Oh, tak to som napríklad nevedela, keďže som Aniku nečítala/nikdy neplánovala čítať, čiže vďaka za info.:)
      Inak fíha, tie sú tiež dlhé.:D

      Odstrániť
  4. Super aktuálny článok!
    Do Školy noci som sa nikdy nepúšťala ale myslím si, že autorky si tou dĺžkou len škodia. Radšej to mohli nejako schopne a so vztýčenou hlavou ukončiť a pustiť sa do niečoho nového.
    K Fitzpatrickovej sa už nevyjadrujem, povedala som toho na jej adresu už až-až :)
    Na Cassandru Clare začína mať ťažké srdce veľmi veľa ľudí, avšak stále si myslím že jej predĺžovanie Nástrojov smrti bolo oprávnené - ľudia to proste chceli. Stále sa nájdu tí, podľa ktorých to nebolo najšťastnejšie rozhodnutie, ale celkovo si myslím, že jej séria nejde dolu vodou (myslím z takého toho globálneho hľadiska - obrovská predajnosť a ľudí stále zaujíma, čo sa bude diať). K tej jej novej Shadowhunter sérii čo pripravuje - to si myslím, že je úplne v poriadku. Nemyslím si, že to robí kvôli ziskom. Cassandra má ziskov až-až a mala by ich aj keby sa rozhodla písať sériu z iného prostredia. Znovu - Shadowhunterov proste ľudia stále chcú a pokiaľ má Cassie pocit, že z toho dokáže ešte vyťažiť niečo plnohodnotné, tak prosím. Ak to nezvládne, vykope si sama vlastný hrob, ale to už je jej problém.

    Ach...a to je odo mňa asi všetko :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem.^^
      Rozhodne, to by som si tú sériu hádam aj dokúpila.:P
      Vážne?:D Škoda, že mi to uniklo.:D
      No, dole vodou skutočne nejde, stále sú to tie awesome charaktery, stále píše geniálne a aj ja netrpezlivo čakám na posledný diel, len teda už to nie je pre mňa úplne ono. S tou ďalšou sériou máš pravdu, ak má nápady, prečo nie...:) Mne osobne sa veľmi páčia aj jej ID.^^ Ale som úprimne rada, že to zostane trilógiou.:D

      Ďakujem za komentár.(:

      Odstrániť
  5. tak príkladom dobrej dlhej série je pre mňa (klasicky) Harry. Má to 7 dielov, ale vzhľadom na to, že Jo to mala na tých 7 rozplánované, tak to nie je umelé naťahovanie ako v prípade Zavrhnutého ktorý mal byť pôvodne jednodielny pokiaľ viem. Tak isto taká Fever séria, ktorá ma 5 dielov, je dobre riešená. ale inak mne najviac vyhovujú trilógie.
    Taká VA má 6 dielov, skončila som na 4 a musela som si dať pauzu, lebo v kuse 6 dielov je na mňa trochu moc. Trilógia alebo dajme tomu tetralógia sa podľa mňa dá v pohode zvládnuť naraz, ak je dobrej kvality :)
    Čo sa týka takého UD tam som to ja osobne už vzdala a len si zisťujem od vytrvalovcov do akých absurdností autorka zachádza, ale ja osobne to čítať už fakt nebudem :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Harryho som ani nezmieňovala, to je rozhodne výborná dlhá séria, tam mi tých 7 dielov nikdy neprišlo príliš.(:
      Áno, Zavrhnutý mal mať jeden diel a bolo by to tak najlepšie.:P
      No tak tú som akosi nečítala, i keď registrujem chválospevy...:D
      Ja som VA čítala s ešte väčšími sekmi, ale tak zbožňujem ju.:D Každopádne máš pravdu, pri tých dlhších (alebo nie zas tak dobrých) sériach mi úmysel prečítať to naraz nikdy celkom nevyjde.:D
      Presne.:DD

      Odstrániť
  6. No již výše zmiňovanou VA a následná spin off série Bloodlines by ti rozhodně neměla ujít, přestože první díl Bloodlines tě nemusí zase tak očarovat, The Golden Lily jsem si naprosto zamilovala.
    Na novou sérii od Cassandry se těším, anotace vypadá vážně skvěle a nepřijde mi, že by uměle něco natahovala... prostě nám má ještě svět Shadowhunterů co říci :) S TMI je to trochu těžší, protože čtvrtý díl nebyl tak dobrý jako ty předešlé, ale stejně jsem si ho užila a těším na pátý a šestý díl.
    Dále bych ti ráda doporučila Obsidian od J.L. Armentrout (teda, četla jsem jenom první díl, protože druhý vychází až teď v srpnu, ale naprosto jsem si ho zamilovala). Skvělá je taky Heist Society a Mythos Academy od Jennifer Estep
    Já a série Škola noci jsme společně skončily na čtvrtém díle, kdy jsme se dohodly, že už se dále vídat radši nebudeme :D.
    A jak tak na to koukám, napsala jsem ti skoro všechny série, které nejsou uzavřené... Ale stejně doufám, že se ti některá z nich bude v případě, že si jí přečteš, líbit :)
    PS: skvělý článek :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. VA som čítala (♥), aj Bloodlines (♥), TGL mám predobjednanú, ale aj tak vďaka za tip.(:
      Ako som už dávala za pravdu Judit, tá nová séria je fajn...(: Len CoFA a CoLS ma trošku sklamali, no stále viac než dobré čítanie, čiže...^^
      Obsidian som práve včera pozerala a premýšľala, čím si všetkých tak získala napriek očividne nie zas tak originálnemu nápadu. No, keby sa mi to podarilo, prečítam si a uvidím, len teda asi nie v blízkej dobe.:D Ale ako to-read, definitely. Vlastne aj s ďalšími dvoma.:D Ďakujem za tipy.:D
      Nečudujem sa.:D
      No, dám šancu prvým dielom asi (hádam sa toho dožijem) a uvidím.:))
      Ďakujem.:3

      Odstrániť
  7. Ideální délka série je přesně taková, jakou je autor schopnej ukočírovat bez nutnosti vymýšlet zbytečný hovadiny, co mají příběh udělat 'zajímavějším'. (V překladu zabránit nehorázný nudě.)
    Jinak, já si, jak furt všem cpu, oblíbila sérii Nightrunners od Lynn Flewelling. Gay fantasy, muhahaha... XD Zatím jsem po netu sehnala čtyři díly (první tři jsou dokonce na uloz.to a jsou v češtině, čtvrtej je k nalezení anglicky) , a s odstupem musím konstatovat, že ten čtvrtej už taky trohu ztrácí šťávu. Aspoň místy...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Asi tak.:D
      A hm, vďaka za tip, znie to teda netradične... Azda až príliš, čo sa mňa týka.:D

      Odstrániť
  8. Škola noci měla mít původně 12 dílů, později 8 a potom byla upoutávka na 9. díl, který vyjde koncem srpna. Říkala jsem si, že to tím skončí, ale ono ne. Autorky plánují 15 dílů. To je i na mě moc, ale říkám si, že ty díly (začáteční) byly tak úžasný, že tu sérii prostě musím dočíst. Ten příběh se mi líbí, ale máš pravdu, natahuje se to, uměle se to natahuje, ale jsem zvědavá na konec, takže to budu číst a číst. Můžu jen říct, že teď už má jen jednoho kluka, Starka. Erik je hajzlík a Heath umřel... Nebo jak se jmenuje. To jen abys byla v obraze, když to nebudeš číst. :D :)
    Oblíbila jsem si Školu noci, Hex Hall, Hunger games apod. Trochu i Tajný kruh nebo Rudá jako rubín. Nevím, kolik celkem budou mít dílů. Triologie jsou podle mě asi nejlepší. A dvoudílné ságy jsou ještě lepší. Např. Eon a Eona. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Že já se vždy přepíšu. :D Měla jsem na mysli Vampýrskou akademii namísto Školy noci.

      Odstrániť
    2. 15?! Fíha.
      Jasné, no, niekto mi aj tak musí povedať, ako to skončí...:D
      Hmm, Stark bol ešte fajn, čiže dobreee.:D
      Rudá jako rubín si chcem kúpiť.(: A HG a VA sú bezkonkurenčne úžasné.<3 Eon a Eona sú len dva diely? Hmm, nice.^^"

      Odstrániť
  9. :) Pekný článok. Školu noci som nečítala a nikdy som na to ani chuť nemala, a teraz viem, že to ani nikdy čítať nebudem :) Nástroje Smrti sa mi veľmi páčili, ale bojím sa toho, ako to pokračovalo v ďalších knihách a nechcem to čítať kým nevydajú posledný diel. (ale hlavne aj preto, lebo neviem dobre po anglicky :D) Vampýrska akademie je perfektná a vôbec mi jej dĺžka nevadila a teším sa na Pokrvní pouta :)
    A skvelá séria je aj Mediátor. Má 6 častí, ale sú dosť krátke :) Patrí do mojich obľúbených :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Vďaka, no, smart of you.:D
      Báli sa asi viacerí.:D Inak dobre robíš, konce sú samozrejme otvorené a na nervy...:DD Áno, VA aj Mediátora som čítala a sú vážne super.:)

      Odstrániť
  10. Nuž, zjavne sa autorom nechce vymýšľať nové svety, predsa len je ľahšie pokračovať po starom so zaručeným úspechom. (teda úspech.. zrovna pri ŠN si nie som istá nakoľko je to úspech :P)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jasné, ale tak niekedy je to vážne na škodu.:P:D K ŠN - tak, fanúšikov ešte asi nejakých majú...:D Čiže jop, úspech.:DD

      Odstrániť
  11. Školu noci som nikdy nečítala, ale chcela som aspoň 1. časť takisto Upírske denníky, že či ma to zaujme a keďže viem aké mnohé diely to má, tak neviem či sa do toho vôbec niekedy pustím, lebo ja tiež vždy chcem mať dočítané všetko 8D
    Myslím, že najlepším riešením sú 2 alebo 3 diely série...okrem Harryho Pottera! 8D Tam by som uvítala hocičo ďalšie! Alebo aspoň nového hrdinu v novom Rokforte s novými príšerami a situáciami 8D Som vášnivý fanúšik 8P

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No, skúsiť to môžeš.:D Pri UD ma prvé štyri diely náhodou dosť bavili, len potom som už nemohla...:D
      Áno, 2-3 diely a česť výnimkám.:D Hm, to mi nenapadlo, ale jup, nová generácia na rokforte by bola nice.:D

      Odstrániť
  12. Mám prečítané 4 diely už vyššie spomínanej Anity Blake, a som silno nešťastná z toho, že všetci tvrdia, ako je to po siedmom diely horšie a horšie... vraj "len Anita a jej sex so všetkým čo nestihlo utiecť". Ja tú sériu zatiaľ fakt žeriem, bola by som radšej, keby sa to pri tom siedmom diely úplne seklo...
    A tiež väčšinou siaham po jednodielnych knihách xD

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Uff, tak to je nepríjemné, potom sa ti už hádam ani pokračovať nechce, či?:P:D

      Odstrániť
    2. Aspoň do tej 7. si to plánujem kúpiť *robí si zbierku xD* Potom sa uvidí xD

      Odstrániť
  13. Vtšina autorů to peřehání a zbytečně to natahuje,já bych brala maximálně tetralogie,hlavně to věčné čekání na další díl,ale nedá vám to protože ten příběh nemáte uzavřený,jako u TMI. U VA,to mám naopak,ta mě začala bavit až čtvrtým dílem.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No áno, čakanie medzi dielmi je strašné.:/
      Jáj... Tak ja ju mám rada od začiatku no.:D

      Odstrániť
  14. Naprosto úžasně napsaný článek, můžu jen souhlasit :) Napsala jsi to opravdu přesně a výstižně.
    Třeba Škola noci: tuhle sérii mi kupovala mamka a vždycky jsem z každého dílu měla velkou radost a k těmhle knížkám mám tak nějak citové pouto :D , ale zdá se mi to prostě násilně natahované. Tahají z lidí prachy, fakt že jo :D :D
    Mám taky ráda uzavřené příběhy a když má knížka xy dílů, tak to ztrácí to kouzlo.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem!:))
      Jasné.:D Ja som mala radosť z tých prvých dvoch, ale bohužiaľ to potom prevýšili ostatné dojmy.:D
      Presne a je to škoda.:/

      Odstrániť
  15. Hmm, VD ani VA etc. jsem nečetla, vesměs víš, jak já 'ráda' YA. :'D Takže to nechávám bez komentáře.
    Ale musím uznat, TMI je vážně kus díla. Čtvrtý díl jsem - ještě - nečetla, ale nemám pocit, že bude až tak tragicky. Cassie je Cassie. ♥ :DD
    Mimochodem, pokud jde o vážně povedené série, tak mě hned napadne samotný HP, jak jinak.
    A pak Darren Shanovky. Samotná saga má 12 dílů, Demonata 10 a všechny, říkám všechny jsem je z.b.o.ž.ň.o.v.a.l.a. :'D A to víš, že se tímhle moc neoháním (teda, v poslední době trochu dost, ale, khhm.)
    A King má taky super série (sic on má 'super' snad vše.)

    Takže asi tak. Jde poznat, kdy má autor sérii dopředu přemyslenou a kdy ji dopředu tlačí jen kvůli financím, nebo fanouškům, ne pro sebe.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Viem, viem.:D Ale aj tak uniká niečo úžasné - Dimitri a Adrian. :3
      Áno a ešte väčší 'kus díla' sú tie moje venovania...xD Nehovorím, že je štvorka zlá, no way, len trošinku horšia.:P Hlavne si ju konečne prečítaj a uvidíš sama!:D
      Jup, HP forever.^^"
      To je fakt - Darrena som čítala, ale nepamätám si, na ktorom dieli som skončila.xD Na Demonatu som sa zatiaľ neodvážila, ani na Kinga, ale už som dostala odporúčanie od Luu na Temnú vežu... Nom, uvidím, ak to nejako zoženiem. (Ideálne v knižnici.:D)

      Rozhodne...

      Odstrániť