8. 7. 2012

Maggie Stiefvater - Mrazení (Vlci z Mercy Falls #1)

Kniha: Mrazení (Maggie Stiefvater)
Originální název: Shiver
Série: Vlci z Mercy Falls (#1) | The Wolves of Mercy Falls (#1)
Nakladatelství: Argo
Vydání: 2010 | hardback | 343 stran

Anotace: Romance mezi vlkodlaky. Něžný milostný příběh prodchnutý působivou melancholií a tragikou. V lesích kolem amerického městečka Mercy Falls u kanadských hranic žijí vlci. Jednoho dne stáhnou z houpačky u nedalekého domu malou Grace. Pokoušou ji, ale vlk se žlutýma očima ji odtáhne do bezpečí. Od té doby dívku vlci fascinují, zvlášť její zachránce. Když o několik let později vlci napadnou Graceina spolužáka, chlapi z městečka vezmou pušky a uspořádají na ně hon. Ještě ten večer najde Grace na verandě svého domu postřeleného chlapce se žlutýma očima. Je to její vlk. Sam žije dva životy. Zimy tráví ve vlčí kůži se svou smečkou, v létě je na pár měsíců člověkem, než ho mráz promění zpátky ve vlka. Každý rok je však doba, po kterou může být člověkem, kratší. Sam ví, že přijde rok, kdy už na sebe lidskou podobu nevezme. Jenže ani on ani Grace se s tím nechtějí smířit, ne teď, když se konečně setkali. Jenže zima se blíží a Sam musí bojovat, aby neztratil sám sebe a taky Grace. Protože tentokrát už to bude navždy...

Po další fantasy sérii jsem sahala s nadšením díky úžasné obálce a zároveň trochu rozechvěle, protože jsem netušila co mě čeká a bála jsem se zklamání. Bát jsem se nemusela, protože kniha úplně nezklamala, ale mám z ní trochu smíšené pocity. Co se týče charakteristiky knihy na základě prvotních dojmů, vypadalo by to asi nějak takhle:

Jedna introvertní teenage hrdinka, posedlá nadpřirozenou bytostí, o kterou se rodiče nestarají a nikdo ji nechápe? Máme. Nadpřirozená bytost, druhá hlavní postava, tentokrát vlk, který svoji proměnu tak úplně neovládá a bezmezně miluje výše zmíněnou hlavní hrdinku? Jo, a pro jistotu nenávidí to, kým je. Máme. Žárlivá mrcha, co chce hlavního hrdinu pro sebe a hrdince škodí a nejlepší kamarádka hrdinky, se kterou se později rozhádá - taktéž po jednom kusu? Máme. Královna školy, která je pod namyšlenou maskou zoufalá se taky najde. Jinými slovy, někdo vzal recept na YA fantasy, pár přísad trochu pozměnil nebo koupil jinou značku než doporučenou, zamíchal to do knihy a voilá, bestseller je na světě! Alespoň na první pohled. Ale nemohla jsem se mýlit víc. Na ten další je totiž Mrazení knihou, která podává téma vlků jiným, originálním způsobem a nabízí úplně nový úhel pohledu.

Grace je zdánlivě úplně normální puberťačka, jen je trochu více uzavřená do sebe. Odlišuje ji jen jedna událost z jejího dětství: když byla malá, pokousali ji vlci, po čemž by měla následovat její proměna. Jenže dívka je stále člověkem, jen má lepší hojivost a bystřejší smysly (tedy některé vlčí schopnosti) a je od té doby vlky nesmírně fascinována. Jeden ji zaujal mnohem víc než ostatní: vlk se žlutýma očima jménem Sam, který se v lese za Graceiným domem objevuje každou zimu a pozoruje ji.V letních měsících však mizí neznámo kam a Grace se s tím nemůže smířit - aspoň dokud nezjistí, co se skutečně děje, tedy že Sam se mění v člověka...

Zatímco Grace řeší problémy spojené se Samem, v Mercy Falls se postupně objevuje pět jiných vlků (i když byli proměněni v různou dobu a jiným vlkem). A minimálně jeden z nich vážně nehodlá sekat dobrotu. Doplácí na to ostatní vlci, jeho sestra, která celé tajemství prokoukla i dívka, která mu pomáhá. Grace se Samem se snaží nastálou situaci nějak vyřešit - dostat vlka pod kontrolu nebo najít lék - a přitom musí dávat velký pozor na teplotu...

"Co je to?"
Beck zápasil s těžkou krabicí v náruči a zároveň se pokoušel otevřít si ramenem skleněné dveře. "Tvůj mozek."
"Já už jeden mám."
"Kdybys měl, tak mi ty dveře podržíš."


Ze začátku jsem knihu moc nechápala. Netušila jsem, proč je pod 'hlavičkou' kapitoly teplota, kniha mě nijak moc neuchvátila a Grace mi přišla podivná a možná až moc dětinská, prostě mi hrozně lezla na nervy. Ani nevím, co se potom změnilo, ale úroveň knihy v mých očích stoupla. Grace se chovala dospěleji a já ji konečně aspoň trochu, docvaklo mi i pár souvislostí, přišla nějaká ta akce, objevily se další postavy... A už jsem byla aspoň částečně ponořená do čtení (ale bohužel ne vtáhnutá do děje).

Mrazení se mi pak četlo mnohem lépe, ale... sotva jsem knihu zaklapla, necítila jsem takovou tu spalující touhu ji co nejdřív zase otevřít a nedokázala jsem se do toho vcítit, což jsou dva zásadní problémy výrazně srážející hodnocení knihy. Jo, nebylo to špatný, ale prostě jsem necítila potřebu brečet, když to bylo tragický, kniha mě spíš nudila. Nad scénami s nějakými problémy hlavních postav, kde jsou ještě vynervované deset stran poté jsem jen mávla rukou s povzdychem 'no a co'. Příběh je zajímavý a snad i dobře vykonstruovaný, ale nebyla jsem z toho "na větvi." A hlavně mi nesedl styl psaní.

Co určitě stojí za zmínku je obálka. Je úžasná, a nejen to! Takové ty 'výplňové strany' před údaji o překladu a knize, názvem knihy uvnitř a větičkou poděkování nebyly prázdné a bílé, ale byla zdobená podobně jako cover! Mě to naprosto nedchlo... co nadchlo, já byla nadšená. Konečně někoho napadlo, že i na těchto stranách se může být na co koukat.

Mrzí mě, že mě to nechytlo, protože myslím, že nápad je určitě dobrý a překlad ucházející, takže kniha může být čtivá. Pro někoho jiného určitě. Vlkomaniakům se líbit asi bude... Hlavně se nenechte odradit začátkem, protože později je Mrazení čtivější, vtipnější a akčnější. :) Třeba druhý díl moje pocity zlepší. Za mě prozatím ale...

2 hvězdičky, víc tomu prostě dát nehodlám.
(Hodnocení upraveno 24.7.2012 - o hvězdičku dolů)

 Česká obálka, anotace: bux.cz | obrázky: goodreads, google | citace: ze str. 155

8 komentárov:

  1. Mě se třeba Mrazení hodně líbilo, rozdhoně zkus druhý díl, i když chápu, že ne každá knížka musí sednout každému. Ty dekorace jsou nádherné, ale co mi vadilo je, že každá kniha je i tištěná tou barvou, takže Mrazení má modrý tisk, ten ještě ujde, ale potom ten červený a zelený jsou vážně protivné a vůbec nechápu, proč to udělali..

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No ty vole! *třeští oči* Tak to je vážně něco... to nevím, jestli mě z posledního nebudou co chvíli bolet oči. Zelená je ještě docela fajn, taková tmavá, dala by se i splést s černou, ale červená...
      Do druhého dílu se plánuju pustit, protože Mrazení nebyla špatná knížka a docela dobře se četla, jen mě to prostě úplně nechytlo... :)

      Odstrániť
  2. Já se do Mrazení úplně zamilovala! Nepatří sice do mých TOP 5 sérií, ale nějaké to další místečko se pro ni najde. Jak už ale řekla Ohana, že je text vyveden v barvě obálky se mi vážně nelíbí. Každopádně já ale naprosto miluju vlky, takže jsem si knihu musela přečíst. Druhý díl se mi líbí víc, tam se totiž objevuje můj miláček Cole, kterýho naprosto zbožňuju. Třetí jsem zatím nečetla, ale mám ho zarezervovaný a vážně se na to těším. :))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jojo, to chápu, ona je ta kniha v jádru dobrá. Jen mě to prostě nechytlo...

      Tý modrý jsem si všimla, ale nevěřila jsem tomu, ale ona je to fakt pravda O.o

      No, já se do druhého pustím snad brzo, tak uvidíme :))

      Odstrániť
  3. Oh, mám hrozný zvyk prečítať si recenziu a nekomentovať, arrg.>.<"
    Nom takže - bola som na tvoj názor zvedavá, lebo som nevedela, či si knihu chcem prečítať alebo nie, prípadne ako veľmi.
    Momentálne som usúdila, že ak na ňu narazím (spomeniem si) pokojne, no nie je ani prioritou, ani si ju nekúpim.xD Tadaa. A medzitým budem prípadne vyčkávať na recenzie na ďalšie diely.:D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak jsem tvým komentem poctěna... :D A druhý odstavec mi taky lichotí... :)
      Jojo, já myslím, že za přečtení stojí. Jen to chce osvobodit se od přesudků. A myslím, že trošičku dětinskou Grace po Evii zvládneš určitě... ;D
      Snad budu moct dát dvojce vyšší hodnocení^^

      Odstrániť
  4. Jajj, tohle jsem někde viděla, ale ta anotace mi přišla taková, hmm, odvěci a celkově mě to nezaujalo. A po přečtení recenze, hmm, nevím. Možná, když se budu vážně nudit a znovu ji někde uvidím, tak ji snad dám šanci.
    Mimochodem, ta obálka se mi děsně líbí.^^

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Obálka --> *slint*
      Co já vím, třeba by se ti to líbilo. Jak vyčerpáš must-read a to-read seznamy, můžeš se kapánek zmrazit ;D

      Odstrániť