27. 7. 2012

Minirecenzia: Muži, ktorí nenávidia ženy (#1)

Pôvodne som chcela napísať niečo iné a túto minirecenziu len vložiť na goodreads, ale napokon ma premohla lenivosť.:) Takže nech sa páči, moje zmiešané pocity z Milénia:

Stieg Larsson: Muži, ktorí nenávidia ženy (#1)

Novinár MIKAEL BLOMKVIST je odsúdený za ohováranie významného švédskeho podnikateľa a snaží sa uniknúť pozornosti médií hlavného mesta. Priemyselný magnát HENRIK VANGER, žijúci v severnom Švédsku, ho poverí úlohou napísať kroniku svojej rodiny, ktorou v skutočnosti sleduje jediný cieľ: objasniť záhadné zmiznutie svojej netere Harriet v lete 1966. Blomkvist pri písaní kroniky, aj s pomocou geniálnej hackerky LISBETH SALANDEROVEJ, čoraz hlbšie preniká do záhad rodiny a odhaľuje pravdu o mužoch, ktorí nenávidia ženy.

Objektívne je prvý diel Milénia temný, napínavý a nanešťastie realistický (tým pádom desivý) príbeh. Charaktery sú osobité, vôbec nepôsobia plocho. Za zmienku stojí hlavne Lisbeth - svojou nezvyčajnosťou, genialitou a štýlom mi bola vážne sympatická.

Jedná sa skrátka o niečo, čo si celkom určite nesmiete nechať ujsť a čo si zaslúži 5 hviezdičiek. Tie knihe však udeliť jednoducho nedokážem. (Nevadí, zvládnu to iní.)

Občas sa mi zdala až príliš nechutná, príliš 'psycho'... Netrafila som žáner, čo si budeme hovoriť. Napriek tomu som ju nedokázala len tak odložiť, Stiegov štýl písania si ma úplne podmanil. Nesmierne sa mi páčili aj anglické frázy a slovíčka v texte.

Naopak vytknúť musím prekladu (aspoň predpokladám, že je to problém prekladu) preklepy v menách. Taký Bjurman namiesto Burmana ma na chvíľu poriadne zmiatol.

Ja sa teda vrátim k môjmu milovanému young adult žánru, no pokiaľ máte pocit, že by kniha mohla byť tým pravým čítaním pre vás, dajte jej šancu.

Anotácia a obálka z goodreads.com

13 komentárov:

  1. Jasně, chápu, co tím myslíš...^^ No, každopádně, já to miluju, což už víš... :))
    A ten advokát se jmenuje Nils Bjurman, ne Burman, pokud vím.^^ (A pokud jsem to jen nepochopila, tak se omlouvám :D)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Viem, viem a tiež ťa v podstate chápem.:)
      Mám na mysli, že v časti, keď bol Mikael za nejakým chlapom menom Burman, tak tam bol preklep a napísané Bjurman namiesto Burman.

      Odstrániť
    2. :)
      Jo takhléé...^^ No, já první díl četla... hm, pár měsíců už to bude a navíc to vedro... nějak jsem si to neuvědomila. :D

      Odstrániť
    3. V pohode, možno to aj je mätúce, čo už.:D

      Odstrániť
  2. Na tuhle knížku se pořád chystám a nemůžu se k ní nějak dostat... no snad na podzim si konečně celou trilogii přečtu :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Milenium mám vyhledné od té doby (a za to se stydím) co se objevilo v kině. Ale nějaký tichý hlásek uvnitř hlavy mi vždycky zakáže potom chytnou a naštěstí (musím to zaklepat) je v knihovně vždycky zabráno. Ještě pár měsíců se musím věnovat (čti - musím začít) povinné četbě k maturitě a pak už zase budu mít volnou ruku v čemkoliv co budu chtít číst. Muhaha.

    A... Díky za přaní do nového začátku, doufám, že mě to po měsící zase neomrzí :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ach filmy, áno, tie som zvažovala, ale... radšej si ich nepozriem.:D Ach, máš toho tak veľa? Lebo ak stíhaš, mohla by si prekladať niečím iným, nie?:D

      Nie je začo.;) Hádam nie.^^

      Odstrániť
    2. No... K maturite mam tricet knizek, ale muj problem je, ze jsem jeste nezacala a ani se mi nejak moc zacinat nechce. Ale uz jsem si vyjrabala v knihovne par knizek tak jdu hrde to boje :D a prokladat se samozrejme musi, jinak bych se z tech klasiku zblaznila :D

      Odstrániť
    3. Pardon, že se do toho pletu, ale...
      Nellii, proč ne? Skandinávské verze filmů jsou náhodou hodně povedené.^^
      Ohh... ty se možná bojíš těch scének, ne? :D

      Odstrániť
    4. Temprence, áha.:D Tak hádam to nebude také zlé nakoniec.:D
      Ann, tak nejako.:DD Čo narobíš.:P

      Odstrániť
  4. Já trilogii Milénium zbožňuju.Hrozně se mi líbila.Že je kapku psycho mi vůbec nevadilo.Prostě zase jedna skvělá kniha :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak jasné, každý má iný vkus.:)

      Odstrániť