20. 7. 2012

Pár slov k fanfiction aneb poprvé na téma

Vím, že spousta z vás při slově fanfiction automaticky ohrnuje nos, ať proto, že mu to připadá jako hyzdění originálu, nebo kvůli předsudkům a jistým, ehm... no, to necháme být, raději. Ale víte, ony jsou svým způsobem prospěšné. Jak pro autory, tak i pro čtenáře. A pokud nějakou ff nehodláte vydat nebo na tom jinak vydělat, nebude vás nikdo stíhat kvůli porušování autorských práv, i když o tom, jestli je porušujete nebo ne, by se daly vést poměrně rozsáhlé diskuze.


Co je to fanfiction se dočtete jak na wikipedii, tak na spoustě blogů a samotný název už je dost výmluvný. Jinak je to literární dílo, které vychází z toho, co už někdo vytvořil (film, kniha), případně z žijící osoby. Píšou je fanoušci toho či onoho tématu a najdete spousty stránek, na kterých ff můžete publikovat a kde jich jsou tisíce - a do toho čísla nepočítám osobní blogy.


Takže, shrneme si základní klady a zápory, ano? V jejich prospěch mluví to, že pokud píšete a potřebujete se po delší pauze rozepsat, nebo cítíte potřebu něco napsat bez zapojování mozku (přemýšlení bolí, já vím :)), prostě chňapnete určité charaktery, reálie, které už někdo vymyslel před vámi a píšete. Fanfiction můžete napsat na cokoli - na film, anime, knihu i reálné osobnosti. A ještě jeden klad stojí za zmínku: pokud se vám nelíbí, jak skončila kniha/film/anything else, najděte si fanfiction s jiným koncem. Nebo si ji rovnou napište! Navázat navíc můžete kdekoli. Třeba hned na začátku a celý příběh nasměrujete jiným směrem. Nebo v průběhu a jen pozměnit konec. Anebo si prostě napíšete pokračování. Máte tu de facto volnou ruku.

Co se záporů týče, určitě jich pár je. Špatný autor ff vám může na nějakou dobu znechutit fanfiction/povídky/rovnou celý kánon (původní dílo). Pro někoho je to samozřejmě čiré hyzdění díla původního autora... a když nedáváte pozor na rating/omezení, můžete se dočíst taky velice zajímavé věci. A co se týká autorských práv, o tom by se taky dalo spekulovat, i když trest za pár přečtených/publikovaných dílek na internetu takřka nehrozí, takže zapřísáhlého 'nekopíráka' většinou ff taky nenadchnete.

A ještě jeden velký klad - společně s mangou/komiksy jsou právě tyto dílka skvělá na rozečtení se v cizím jazyce. Tyhle... povídky bývají kratší než knihy (samozřejmě najdete i dílka o 150ti kapitolách), bývají napsané jednodušší angličtinou, spousta výrazů se dá odvodit z originálu a taky se díky nim postupem času začnete orientovat v hovorových výrazech, které jsou použity i v některých knížkách. A už vůbec nemluvím o tom, že 'autoři' ff jsou mnohdy vynalézavější a vtipnější než autor originálu.

Tím opouštíme obecnost článku a dostáváme se k tomu, co Annie nakoplo k jeho napsání.

Jistě aspoň někteří z váš, čtenářů, zná film/muzikál Chicago. Já ho viděla poprvé před pár dny a hrozně mě nadchl - obvlášť jedna písnička, Cell block tango. A nedávno, při nudném prolézání internetu, jsem našla naprosto perfektní fanfiction. Musela jsem se hned podělit s jednou skvělou kamarádkou, která byla taky nadšená. 

Něco jako minirecenze: v tomto příběhu se dozvíte více o minulosti "šesti veselých vražedkyň," jak ji vidí autorka - sawyerzelda. Příběhy jednotlivých žen se navzájem prolínají, i kdyby jen tím, že slyšely o té druhé a celkově je to skvěle promyšlené, napsané lehce a vtipně... Dobrá zpráva: tahle ff má šest relativně krátkých kapitol, pro pochopení jedné nemusíte číst předchozí, je napsána jednodušší angličtinou, žádné větší složitosti (až na ty prokletý slovíčka)... a je dokončená. Drží se muzikálu. A má vážně obdivuhodné nápady. 

V angličtině ještě nečtu tak běžně, abych to mohla plně posoudit, ale její styl psaní je mi docela sympatický, všecko jsem si dokázala naprosto přesně představit - i když k tomu možná kapku napomohlo tohle (je to dabing, stydím se, ale originální videa jsou prý pro moji zemi zablokovaná. Argh). Navíc na začátku máte stručné shrnutí, co která z vražedkyň udělala, ve formě právě lyrics z písničky. Kdyby tohle vyšlo jako knížka, za mě by měla pět hvězdiček

Ff s poetickým názvem (taky vytáhnutým z Chicaga) It Was A Murder Bur Not A Crime najdete na fanfiction.net a pro její přečtení se nemusíte nijak registrovat - prostě rozkliknete odkaz a čtete. Budu ráda, pokud jsem někoho navnadila a ještě radši, pokud si ji někdo přečte a podělí se s vlastním názorem.^^ A názory na článek jsou taky vítány.

11 komentárov:

  1. Uh, ja som kedysi dávno, ešte na úplnom začiatku mojej blogerskej kariéry písala FF na všeličo, ale ešte aj s OCčkami. Hotová katastrofa, čo si budeme hovoriť :D
    Už nejaký čas ich nečítam, ako spomínaš, nie vždy sa podarí nájsť dobrého autora, a ja si vážne nepotrebujem predstavovať tehotného Lokiho =___="" (Hej, keď už ide o FF vyhľadávam len slash :D)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Že to byla katastrofa chápu, ale stejně bych si ráda něco přečetla. :DD

      Ano, přesně tak - dobrejch autorů, kteří by psali to, co já chci, je sakra málo -.-

      Odstrániť
  2. Ja som kedysi písala ff na HP a bol to des.xD Ale mnoho podobných som čítala a niektoré vážne stáli za to. Inak, musím poznať muzikál, aby som si tamtú ff prečítala? Že by som to prípadne skúsila.:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jojo, souhlasím, najdeš klenoty i vyložené hrůzy. Jde o to, jestli máš nervy se tím množstvím probírat.^^
      Nemusíš, základní souvislosti ti docvaknou a na začátku kapitoly máš vždycky část textu z muzikálu, takže víš, co se zhruba stalo. :)

      Odstrániť
  3. Jajj, to je to naše Cell block tango.^^ Ta kapitolovka je super, jsem ráda, že jsi mi ji ukázala.^^
    ''můžete se dočíst taky velice zajímavé věci'' Sakra, tohle ve mě vyvolává mnoho starých vzpomínek a traum.. ehhm. :'D

    Ale jinak.
    Pokud jde o FF, taky jsem jednu dobu psala, ikdyž se k tomu nerada hlásím. *kašle*
    Osobně s nimi nemám žádný problém, řekla bych, že je to fajn hřiště pro ty, co nemají odvahu, nebo se nechtějí pouštět do něčeho vlastního. Nebo se chtějí ještě chvilku hrát s daným dílem. Samozřejmě, na jisté úrovni to JE vykrádání, ale ještě v životě by jsem se nesetkala, či neslyšela o autorovi, kterému by to vadilo, spíš naopak.
    Teda, FF na reální osoby jsou kapitola sama o sobě, že. :'D
    Plno lidí si myslí, že je ujeté, když cpou, čijávím, Hiddlestona Hemsworthovi do... do... ehhm, postele. *random příklad* Neříkám, že huhh jak šílím po něčem podobném, ale nechápu, proč by autor svobodně nemohl psát o tom, o čem chce. Jakkoliv ujeté to je. Myslím si, že by se ti, co píšou ff, strkali své díla všem pod nos. Pokud se to někomu líbí, tak ať na to nešahá. :'D
    Uhh, Ali se zas rozepsala.. pointa je, že mě docela žere, když si všichni hrají na ty nejlepší a kecají jiným do toho, jak co mají dělat, v tomto případě psát. :'D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Anooo...^^ Poznej "skvělou kamarádku", zmíněnou v článku :P Já jsem ráda, že se ti líbila^^

      To spousta autorů. Kamarádka si stěžovala, že ti, co psali ff začali třeba oficiálně vydávat knížky nebo prostě nechtějí být řazeni k tomu, tak to mazali a rušili fóra.
      Jinak jsi to naprosto úžasně vystihla. A nevadí, že ses rozepsala, dobře se to čte. :P

      A poslední odstavec - přesně. Jsem ochotná přijmout konstruktivní kritiku ohledně reálnosti, stylu psaní, chyb a čehokoli jiného, ale ne to, že se někomu nelíbí, že píšu fantasy s vlastním 'paranormálním' druhem. Komu se to nelíbí, ať to nečte...^^

      Odstrániť
    2. Je to takový fajn příklad toho, že i taková FF může být svým způsobem originální :'D

      Jopp, o tom jsem, myslím, taky slyšela. Bohudík, já jsem toho moc nezveřejňovala a docela dost se toho i tak poztrácelo, so. :'D
      Jajj, to jsem ráda. Někdy jsem vážně schopná napsat komentář pomalu delší, než samotný článek. A že kdo tu cpe jiným svůj názor, ha. :'D

      Asi tak. Nechápu, proč mají ostatní lidi tendenci sahat jiným na jejich věci a pak se urážejí, když to někdo udělá nim.

      Odstrániť
  4. Já vlastně psaním fanfiction odstartovala svou pisálkovskou kariéru. První, co jsem kdy napsala, byla dost příšerná fanfiction na téma Stmívání, ale právě díky ní jsem psala dál a dál a vyklubal se z toho jeden z mých milovaných koníčků (opravdové psaní, ne psaní FF). I teď si ale sem tam nějakou tu fanfiction přečtu, vyhledávám ale takové, které by samotná autorka mohla napsat - např. minulost některé z postav nebo jak se dál vyvíjel osud zapomenuté postavy. Už bych ale s FF znovu nezačínala, i když mě někdy trochu láká napsat jen tak pro sebe jiný konec pro několik knížek. :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Já se právě ff a povídečkama rozepsala po asi dvouroční psací pauze, kdy jsem zplodila maximálně tak slohovky do školy. :)
      Jinak souhlasím. Občas sice dostanu námět, který by stál za zpracování, ale než se dokopu tu ff, kterou stejně nikdy nikde nebudu publikovat, napsat, tak to dávno zapomenu... :D Jen teda ff ještě sem tam čtu, jen tak oddechově.^^

      Odstrániť
  5. Já teda na chuť FF nikdy nepřišla. Četla jsem různé FF na Harryho Pottera a kvalita byla doslova hrozná. Chápu, že fanoušky HP bývají mladší, takže ještě nejsou slohově tak vyzrálí, kolikrát jsem si ale říkala proboha jak tohle může někoho napadnout a jak to může vůbec vypustit na světlo světa. Teď se ale sama potřebuju "pocvičit" v psaní a na vlastní povídky nějak nemám nápady - vždycky to vymslím hrozně složité, že by z toho byla pomalu rodinná sága :D Takže nad FF sama přemýšlím a možná i sama něco spáchám.. :D

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Osobně píšu i čtu FF o One Direction a i když to není nějaké terno, tak mě to docela baví a jsem spokojená. Mám pár oblíbených autorů, kteří to opravdu umí a jsem za ně vděčná. :)
    Kacalan

    OdpovedaťOdstrániť