24. 7. 2012

S. Collins - Hunger games: Aréna smrti (#1)

Kniha: Hunger games - Aréna smrti (Suzanne Collins)
Originální název: The Hunger Games
Série: Hunger games (#1)
Nakladatelství: Fragment
Vydání: 2010 | paperback | 328 stran


Anotace: Vítězství znamená slávu a bohatství. Prohra znamená jistou smrt. Hunger games začínají...V troskách bývalé Severní Ameriky se rozkládá země Panem s nablýskaným hlavním městem Kapitolem a dvanácti okolními kraji. Kapitol jim vládne krutou a tvrdou rukou. Poslušnost si udržuje kláním Hunger games - zvrácenou televizní reality show, ve které každoročně jedna dívka a jeden chlapec z každého kraje nedobrovolně bojují o život.
Šestnáctiletá Katniss chce zachránit svou sestru, která byla vylosována, a nabídne svou účast dobrovolně. Do hry o přežití se přidávají i lidskost a láska... Dokáže přežít v divočině, když se všichni snaží o to, aby nespatřila další úsvit?


Znáte Severní Ameriku tak, jak vypadá dnes? Fajn, tak na to hezky rychle zapomeňte - teď je tu země Panem. Hlavní město? Lesklý a ohromující... Kapitol. Krajů? Dvanáct. Plus jeden v troskách. A v téhle zemi se každým rokem pořádají zvláštní, zvrácené hry. Dvacet čtyři lidí, dva zástupci z každého kraje. 12 chlapců, 12 dívek. Někteří odmala cvičení pro tuto příležitost, jiní si musí poradit, jak dovedou. Začínají boje o život. Tohle jsou Hladové hry. 

Katniss Everdeenová, šestnáctiletá dívka z Dvanáctého, hornického kraje umí stopovat, lovit, směňuje na černém trhu a udělala by cokoli, aby její máma a sestřička zůstaly naživu. Když ale v Den sklizně vylosují její sestru Prim jako splátce pro 74. Hry, Katniss se na to nehodlá jen tak dívat. Proto nabídne svoji účast dobrovolně.

Společně s dalším splátcem, Peetou Mellarkem, a bývalým vítězem Her, věčně opilým Haymitchem se Katniss dostává do Kapitolu. Díky geniálnímu nápadu jejich návrhářů se s Peetou na přehlídce splátců dobře uvedou a díky několika dobrým radám si i nadále získávají přízeň publika. Teď už jen zbývá vybojovat si život. Jenže součástí přežití má být i hra Katniss a Peety na milence, stíhané osudem. Zůstane vážně jen u hry? A dokáže Katniss vyhrát?

"Už vím - to Cinna tě má rád. Ovšem to je hlavně kvůli tomu, že jsi nezdrhla, když tě podpálil," pokračuje Peeta. "Na druhou stranu, Haymitch... No, kdybych byl tebou, úplně bych se mu vyhnul. Nenávidí tě."
"Já myslela, žes říkal, že jsem jeho favoritka," připomínám mu.
"Protože mě nenávidí ještě víc," odpovídá Peeta.

Předpokládám, že se nenajde moc lidí, kteří by tuhle skvělou dystopii nečetli, nebo o ní alespoň neslyšeli, třeba v souvislosti s filmem. Nedivím se, že je tak známá, protože tahle kniha si to prostě zaslouží. Po přečtení poslední stránky ve mně převládaly dva pocity: smutek, že čtení tak rychle uběhlo a vztek ("Kde jsem sakra byla ty dva roky?!") Tahle kniha je totiž naprosto geniální a skvěle napsaná. 

Hunger games nemají 'prázdná místa', která jsou potřebná pro překlenutí děje někam jinam. Ne, tady se prostě nenudíte. Někdy během prvních dvou kapitol (které jsou sice spíše vysvětlovací, ale rozhodně nejsou nudné) vás kniha chytne a od té doby ji nechcete dát z ruky. A když už ji zavřete, těšíte se na chvíli, kdy budete moct pokračovat ve čtení. 

Postavy jsou... no, než bych všechny jejich klady vypočítala, došly by mi přídavná jména. Zaprvé, jsou dokonale reálné. Celý příběh je vyprávěn Katniss a v přítomném čase (který jsem si tu zvládla zamilovat, ač jsem předtím nebyla velkou příznivkyní tohoto pohledu) a její pocity jsou popsány dokonale. Ony z papíru září a čekají, až je uchopíte... a začnete se cítit úplně stejně, prožíváte příběh spolu s ní. I když občas se nebude chovat úplně ideálně, nebo se její počínání bude zdát nelogické, i přesto je neuvěřitelně snadné si ji oblíbit. Skvělá hrdinka ve skvělé knize. I další charaktery mají ale svoje kouzlo: 

Podle Katniss zvláštní Peeta Mellark (především proto, že Katniss se v něm nevyzná), který ale má ve svých pocitech naprosto jasno. Taky si moc dobře uvědomuje, že jeho schopnosti jsou omezené oproti trénovaným splátcům, ale přesto  se snaží přežít jak může, s použitím toho, co umí nejlépe, neháže flintu do žita. Hurikán, kamarád a společník Katniss z dob lovu (který, bohužel, v prvním díle dostane prostor prakticky jen na začátku). A další splátci, z nichž každý má úplně jiný charakter a styl - některé budete obdivovat, někteří vám budou sympatičtí a nad jejich smrtí možná ukápne slzička. A jiné začnete nesnášet a budete se modlit za to, aby je někdo zabil. Kniha je napsaná tak 'živě', že dokáže vzbudit patřičné emoce.

Ani na dospělé postavy ovšem Suzanne nezanevřela. Cetkie Trinketová, moderátorka pro Dvanáctý kraj je postava, která nejprve přijde Katniss spíš směšná, ale brzy zjistíte, že i ona má svým způsobem svoje kouzlo. Haymitch, bývalý vítěz her a nyní trenér nových splátců je nenapravitelný opilec, zoufalý z toho, že každým rokem jeho svěřenci zemřou mezi prvními. Snaží se ale Katniss a Peetovi pomoci, když se z nich vyklube naděje, že by i Dvanáctý kraj mohl vyhrát. Cinna a Portia, energičtí a nápadití návrháři, lidé sympatičtí na první pohled.

V kombinaci se skvělými nápady a poutavým stylem psaní vznikne naprosto dokonalá kniha, geniální dílo. A, i když to nevypadá, najdete zde i dost vtipněji laděných scén a sarkastických hlášek (nad některými jsem přímo prskala smíchy). Suzanne Collins má můj obdiv. Čekala jsem minimálně dobrou knihu, po všech těch nadšených recenzích, ale Aréna smrti předčila moje očekávání alespoň o 200 procent!

"A jedl jsi beze mě!" Ve skutečnosti je mi to jedno, ale potřebuji se zlobit kvůli něčemu dalšímu.
"Cože? Ne, nejedl," ohrazuje se Peeta.
"Ale? Takže ten sýr patrně zhltla jablka," ušklíbám se.

Jako obvykle se vyjádřím ještě k práci nakladatelství. Na začátku jsem se snažila sledovat překlad (ano, velice ráda vytýkám chyby :)), ale pak mě děj tak vtáhl, že už jsem to nedokázala. Každopádně, alespoň pokud si pamatuji, nenašla jsem žádné chyby ani kostrbatá, špatně znějící souvětí. A už ten fakt, že se Hunger games skvěle čtou, poukazuje na to, že překlad se taktéž povedl.

Co se týče obálky, na fotce to tak nevynikne, naživo je lesklejší a když si s ní trochu pohraje světlo, vypadá úžasně! Je příjemně jednoduchá, ale plná symboliky (reprodrozd vepředu, vzadu zlatý šíp s nápisem Hunger games...) odkazující a knihu. Navíc podklad je černý... obálka možná na první dojem tak úplně nezaujme, ale mně se svým způsobem hrozně líbí. I vnitřní výzdoba knihy (ať u čísel kapitol, rozdělení na části nebo stránky mezi obálkou a začátkem příběhu) je sice jednodušší, ale nápaditá.

A ještě jedna drobnost (musím to zmínit - obzvlášť po tom, co se mi včera jistá kniha od nejmenovaného nakladatelství rozpadla v ruce - podotýkám, že byla jednou čtená, bylo s ní zacházeno dobře a měla pevnou vazbu): musím obdivovat styl, jakým způsobem je kniha lepená. Sice jsem s ní zacházela ohleduplně co to jen šlo, ale i tak: není na ní vůbec vidět, že bych ji vůbec kdy vzala do ruky, natož že je čtená. Většina dalších mých paperbacků... no, ne že by byly zničené, ale jisté známky používání by se na nich našly, stejně jako na spoustě hardbacků.  

Závěr? Z Hunger games jsem nadšená a pokud by se snad našel někdo, kdo knihu ještě nečetl, okamžitě vyražte směr knihkupectví! Je to skvělá kniha po všech stránkách.

5 hvězdiček. (I když, možná bych vážně měla zřídit tu kategorii 6-ti hvězd...)


Za poskytnutí recenzního výtisku bych chtěla poděkovat nakladatelství Fragment!


Anotace, obálka: Fragment | obrázky: google | citace: str. 272, 284

14 komentárov:

  1. Som nesmierne rada, že si si nakoniec aj ty HG prečítala, je to perfektná séria.<3 Obdiv Suzanne.^^
    Som zvedavá na tvoje názory na ďalšie diely a prípadne si pozri aj film, tiež stojí za to.(:
    S recenziou iba súhlasím, aj nápad na 6 hviezdičiek sa mi pozdáva.:DD A pekne napísané.(:

    Takže vážne - nečítali ste?! NAPRAVTE TO.:D (A nenechajte sa odradiť tým, že sú HG také známe, má to svoj dôvod.)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Já jsem taky ráda.^^ Film už jsem si sehnala, jak si najdu chvilku (ehm... teda, dvě hodinky :)), kouknu na něj^^
      No jo, jenže šest hvězdiček není na goodreads :D Děkuju. :)

      Odstrániť
  2. Hmm, nevím, HG si mě pořád nedostalo. :'D Ale kdoví, možná jednou i já podlehnu... člověk nikdy neví. :'D
    Ale jinak super recezne.^^
    A s rozpadávajícími paperbacky mám vlastní zkušenosti.. ehhm. Někdy je to docela dobrodružství. :'D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Já vím, no. A třeba se toho tvého podlehnutí i dožiju! :D (Ale pokud bys byla ochotná dát Hrám ještě někdy šanci... podle mě za to stojí^^)
      Děkují. :)

      Někdy? Často. :) Ale HG jsou vážně kvalitní.^^ Až jsem zírala, protože jsem byla smířená s tím, že po tom, jak jsem ji pořád držela v rukách a tahala ji všude s sebou (samozřejmě opatrně :)) bude taková... aspoň kapku ohmataná nebo sem tam ohlá, ale ona vypadá jak nová.
      Třeba taková Divergence... na ni jsem taky dávala šílenej pozor, ale i přesto mi ta vazba (pevná) kapku skřípe a já se o ni začínám bát... :D

      Odstrániť
  3. Ja som si kúpila rovno trilogiu - všetky knihy v 1 veľkej a nepáčilo sa mi, že keď som stránky od seba odlepovala ničila sa čierna farba na stranach...
    myslím túto knihu - http://violetwitch-eve.blogspot.sk/2012/03/dilemma.html (úplne naspodku sú obrázky HG knihy ako som ju kúpila)

    a inak je kniha super, súhlasím s tvojím názorom 8)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jo, to chápu, taky by mě to naštvalo... ale to černý zas vypadá naprosto luxusně O.o

      Odstrániť
  4. To musim jako zas tahat seznam, jo? XD Bezvadný. XD Až bude dost dlouhej, možná mě to vážně přiměje jít do tý knihovny a to členství obnovit... XD

    (Jinak, mejm paperbackům se, až na trochu poohejbaný rohy vlivem cestování, většinou moc nestává. A rozhodně se nerozpadají. I když teda uznávám, že Pratchett z knihovny kolikrát vypadá dost jetě, ale vzhledem k tomu, kolika lidem v knihovně projde rukama...)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Pardooon :D No, vidíš, ale to by mě potěšilo.^^

      Aha O.o No, tak to některým knížkám, co tu mám třeba od mamky/kámošek nebo knížkám z mýho dětství asi někdo zapomněl říct...

      Odstrániť
  5. Teď jsem knížku taky dočetla, napsala recenzi a bomba, že? :DD.. Nemohla jsme jinak, než chválit :DD

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Přesně! Prostě, už chápu, co na tom všichni tak měli.^^ Davový šílenství někdy není úplně od věci... :)

      Odstrániť
  6. Dokonalá kniha! Miluju, miluju a ještě jednou miluju! :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Jeeeeee! To je fajn, žes konečně taky HG1 přečetla :) Já mám teda tuhle knižní sérii nejraději a nepřekonala ji zatím ani tolik chválená Divergence. Hunger Games v sobě prostě mají hlubší myšlenku... A Peeta! No... :D
    Mimochodem - stydím se, stydím! S mými recenzemi můžu před tou tvou leda tak zalézt pod stůl a zaplakat - skvělá recenze, nejlepší! A miluju první odstavec, čtu ho pořád dokola ^^

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Já jsem taky ráda...^^ No, u mě se o ten pomyslný stupínek vítězů dělí právě s tou Divergencí (no... ehm... Čtyřka^^) a Miléniem. Ale to nadšení teď naprosto chápu. :)
      O.o Ohhhh... Děkuju moc!^^ *málem spadla ze židle a zcela určitě je rudá jako rajče*
      Ale náhodou, tvoje recenze jsou skvělé a taky se hrozně dobře čtou :P

      Odstrániť