30. 7. 2012

S. Collins - Hunger games: Vražedná pomsta (#2)

Ach, já vím, jakej tu mám seznam knížek, na které chci napsat recenzi. A kolik pozitivních recenzí za sebou teď publikuju. A že jsem chtěla napsat i pár článků, ale prostě... dočetla jsem druhý Hunger games a nemůžu si pomoct.

Kniha: Hunger games - Vražedná pomsta (Suzanne Collins)
Originální název: The Hunger Games Catching Fire
Série: Hunger games (#2)
Nakladatelství: Fragment
Vydání: 2010 | paperback | 336 stran


Anotace: Jste hladoví po dalším strhujícím čtení? Napínavý příběh dobrodružství, útlaku a romantiky pokračuje! 
Katniss dosáhla vítězství v Hladových hrách aktem vzdoru proti všemocnému Kapitolu a jeho krutým pravidlům. Katniss s Peetou očekávají pomstu mocných. Překvapivé výsledky zápasu v drsné reality show však povzbudily obyvatele země Panem, aby se postavili k odporu, a v krajích se formuje odboj. Podaří se zabránit krvavému střetnutí, jehož důsledky by byly víc než hrozivé?

Katniss se po vítězství ve Hrách usilovně snaží vrátit k obyčejnému životu. Dál chodí do lesa (i když s Hurikánem, který pracuje, už jen v neděli), napravila vztah s matkou, pořád se stará o svoji sestřičku, i když je celá její rodina bohatá a dál nakupuje na Jarmarku, černém trhu, i když teď za peníze. Jedinou novou věcí by krom peněz mohl být fakt, že navštěvuje Haymitche a Peetovi se snaží vyhýbat, nebo s ním alespoň nemluvit. Usilovně se snaží na celé Hry zapomenout - ale to Kapitol nedovolí. Ji, Peetu, Haymitche a Cetkie čeká Turné vítězů, kde musí objet všechny kraje a v každém pronést krátkou řeč.


Věci se komplikují, když Katniss začne slýchat o povstání a nepokojích v jednotlivých krajích. Sice ví, že se s Peetou musí snažit lidi uchlácholit, ale jejich přítomnost oheň spíše rozdmýchává a Kapitol z toho není nadšený. Postupně Dvanáctému kraji znepříjemňuje život - třeba nastrčením nových mírotvorců, kteří nemají slitování a trestání je zřejmě jejich největším koníčkem. Katniss je ale přesvědčená, že ji můžou maximálně pokořit nebo zabít a bojí se spíš o svoji rodinu. Prezident Snow ale (možná náhodou, možná ne) oznámí ještě něco horšího. *SPOILER* Třetí Čtvrtohry (75. hry), kde budou bojovat bývalí vítězové Her. A tak se Katniss a Peeta vrací do arény... *KONEC SPOILERU*

Já lovím. On peče. Haymitch pije. Každý máme svoji metodu, jak se zaměstnat a jak potlačovat vzpomínky na dobu, kterou jsme strávili jako splátci v Hladových hrách. 


Omlouvám se za to, jak málo jsem toho prozradila, ale vážně nerada bych připravila o překvapení někoho, kdo HG třeba ještě nečetl, protože si moc dobře pamatuju, jak jsem po dočtení zírala s otevřenou pusou. Kdyby mi předtím někdo vyzradil děj, asi bych ho zabila. :)


Druhá kniha byla vážně... ohromující. Suzannin styl psaní už asi lepší být nemohl (dokonalosti totiž dosáhl už v prvním díle), ale ten nápad. Námět, nové postavy, úžasné a propracované prostředí Arény... vše, co Suzanne vymyslela bylo skvělé a pasovalo to do příběhu. Po prvních sedmdesáti stránkách (které ale rozhodně nebyly nudné) už jsem se nedokázala odtrhnout. Kniha má doslova lepidlové účinky a zbývajících 260 stran jsem přečetla asi za dvě a půl hodiny. Víte, jak jsem v recenzi na první díl tvrdila, že se začtete a už příběh nechcete dát z ruky? Tak druhý díl z ruky nejenže nechcete dát, ale ani dát nedokážete.


Krom starých známých a spousty sympatických i méně sympatických nových postav zde najdete i naprosto dokonalé nápady a dějové zvraty. Po hodinách (ti, co četli, pochopí :) jsem zůstala sedět s otevřenou pusou, protože to bylo prostě geniální! Také se zde začíná rýsovat něco jako milostný trojúhelník. Katniss prostě nerozumí sama sobě a jednu chvíli cítí potřebu být s Hurikánem a po pár stránkách zase potřebuje chránit Peetu. I přes to, že nepatřím mezi fanoušky jakýchkoli geometrických útvarů (krom úsečky) v lásce a jejich výskyt mě spíš otravuje, tady mi to vůbec nevadilo - dokonce mě možná i potěšilo, že Katrys ještě neřekla poslední slovo a já nemusím zoufat nad tím, koho si vybrala nebo co komu řekla. Právě kvůli vztahům jsem občas nad jejími úvahami nakrčila nos, ale pořád ji mám ráda a je to skvělá a inteligentní knižní hrdinka. 


Nejsem zvyklá, že se mě někdo dotýká, s výjimkou Peety a mé rodiny, a tvůrci her jsou na mém seznamu tvorů, kterých se chci dotýkat, až někde za červy.


Zpátky k postavám. Ve druhé knize nejenže se dozvíme víc o minulosti nebo úvahách některých hrdinů ze škatulky "staré party" (já si tu třeba hrozně oblíbila Cinnu a Haymitche, kteří svými prupovídkami a chováním dodávali šťávu období před akčnější částí knihy). A nové charaktery... ach ano Finnick. Na první pohled rozmazlený a kapku arogantní spratek, zhýčkaný láskou davů, ale mnohem hlouběji je to obětavá a inteligentní osoba. I další nové postavy jsou fascinující: Diod a Dratkie alias Volta a Edison, Mags a dokonce i Johanna Masonová, která se chovala jako potvora... ale i přesto jsem si ji docela oblíbila. Nový hlavní tvůrce her, který příběhem docela zamíchá je taky skvělý. Autorka nenechala nic náhodě a všechno měla promyšlené. V knize jsem nenašla sebemenší nesrovnalost co se týkalo Panemu, jeho uspořádání nebo Her, nic, co bych nechápala nebo nebylo později vysvětlené. 


Co se týče obálky, červenou až tak nemusím, ale k této knize mi dokonale ladila (Catching Fire, že ano :)). Opět zde máme symboliku šípu na zadní straně obálky a reprodrozda vepředu na 'hodinách'. Zpracování celé knihy zevnitř i zvenčí, včetně obálky a vnitřního designu je taktéž úžasné. Překlad... no, byl bez překlepů, čehož si zejména po přečtení jisté knihy s velice ohavným překladem neskutečně cením. Byl skvělý, překlady některých jmen (Effie -> Cetkie) mi přijdou docela nápadité a vyhovují mi, knížka se četla prakticky sama... ale narozdíl od překladu prvního dílu nebyl úplně perfektní. Našla jsem myslím jen dvě drobnější chybky, což ještě dokážu odpustit, protože jinak má pan Zdík Dušek veškerý můj obdiv. Řekla bych, že HG je zatím společně s Odkazem dračích jezdců jedna z nejlépe přeložených YA sérií u nás. (Podle toho, jakou mi kamarádka neustále pěje chválu na sérii Percyho Jacksona soudím, že Fragment má všechny knížky vážně dokonale vyladěné a jsem za to ráda, protože třeba při čtení jedné z knih od jistého nakladatelství, kterou se chystám recenzovat, mi nad překladem málem lezly oči z důlků, kolik tam bylo překlepů...) 


"Asi není vhodná doba, abych se zmiňovala o tom, že jsem oběsila figurínu a napsala na ni 'Seneca Crane'," vstupuji do hovoru.
"Ty jsi... oběsila... Seneku Cranea?" ptá se Cinna.
"Ano. Předváděla jsem nové uzly, které jsem se naučila, a Seneca se nějak dostal do mé oprátky," říkám.


Původně jsem myslela, že moje nadšení z prvního dílu nic nepřekoná, ale... ano, Vražedná pomsta je ještě lepší. Možná díky tomu, že akce střídá akci a sem tam se objeví i zkouška vašich nervů, když jde Katniss, Peetovi a spol. o krk... kniha vás prostě nenechá vydechnout. Jedinou chybu bych viděla snad v tom, že občas nepochopíte, proč se některý z hrdinů zachoval tak, jak se zachoval (a mluvím hlavně o Katrys a Peetovi, protože pohnutky ostatních jsou buď na konci stručně vysvětleny, nebo si je snadno domyslíte). Jinak jsou druhé HG doslova mistrovským dílem! 

Kniha si stoprocentně zaslouží 6 hvězdiček. Ale jsem limitovaná kategoriemi zde... takže jen klasické nejvyšší hodnocení, 5 hvězd.


Mimochodem, malá rada. Mějte po přečtení druhé knihy po ruce třetí díl. To čekání a přemýšlení, jak to dopadne je doslova horor... A i když mám chuť začít Suzanne Collins nesnášet za to, jak to uťala... tuhle sérii doslova miluju.



Chtěla bych poděkovat nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku.

Anotace, obálka: Fragment | obrázky: google | citace: str. 19, 77, 209 

10 komentárov:

  1. Miluju ty tvé průpovídky :D Nesnášíš jakékoliv geometrické útvary v lásce? Já taky, trojúhelník už mi leze pěkně krkem :-X A Finnick... ach ano, Finnick ^^.
    Jinak já červenou miluju, jak ji můžeš nemít ráda, když je to barva tvých vlasů? oO :D Ale zpátky, červenou miluju, takže je podle mě obálka druhého dílu nejhezčí. A taky soudím druhý díl jako nejlepší z celé série ^^ Třetí díl ti možná trošku zkazí mínění o Katniss, no ale uvidíme...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Děkuju. :D Počkej, trojúhelník zachvilku vyjde z módy a bude z toho čtverec... a to bude útok na můj zdravý rozum :/ Souhlasím.
      Yeah^^
      A víš, že ani nevím? (A taky je tady na blogu, ale i tak k ní necítím přílišné sympatie :D). Ale k HG to naprosto perfektně sedí, obálka je skvělá!
      Přesně, uvidíme.^^ (Ale pokud se hodlá chovat hnusně k Peetovi...! :D)

      Odstrániť
    2. No.... kromě toho... chudák Peeta, však uvidíš, ale mně to rvalo srdce :( (tak a doufám, že teď jsem tě pořádně navnadila :D)

      Odstrániť
    3. Pořádně jsi mě navnadila na to, abych na konci zabila Katniss? :D No, jestli se rozhodla mu ublížit, UVIDÍ! :DD

      Odstrániť
  2. No jo, tak já si to teda napíšu a časem se k tomu třeba dostanu, když na tom trváš. XD

    Ale hele, neštvi mě, já se na psaní jednoho milostnýho trojúhelníku tak nějak nenápadně chystám... XD

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. :D :D Hodná holka. :D

      Jé! Povídej, to mě zajímá! :D

      Odstrániť
    2. Hm, až na první díl je to v Hradci k dostání, ale víš co? Všude jen v dětskejch odděleních. Bezvadný, jen co je pravda. XD

      A nic konkrétního ti neřeknu. Kdepak... XD

      Odstrániť
    3. Jé. Závidím, u nás v knihovně to nemají... ovšem v Brně ji mají a navíc mám vlastní. :P Konečně tam zas budu muset začít jezdit, tam je TOLIK úžasnejch knížek! A první díl je půjčenej? :D

      Potvoro! :D

      Odstrániť
    4. Yep, všech asi osm nebo kolik kopií ve zhruba šesti dětskejch odděleních knihoven. XD A stejně jsou dětský vcelku z ruky, aspoň teda hodně mimo okruh, kde se normálně v Hradci pohybuju. No, možná časem si pro to zajedu... XD

      A nejsem žádná potvora, pch. XD Fajn, naznačení, pamatuješ, jak jsem ti říkala, že rozepisuju tu bisexuálku? Tak tam bude takovej, ehm, menší, ehm, geometrickej útvarek se třemi vrcholy. XD

      Odstrániť
    5. Aha. Máte dětský knihovny zvlášť? :D
      *Bude muset prozkoumat, jak je to v KJM, protože už si to vůbec nepamatuje* :D To je teda blbý...

      Jé! Jééé!^^ :D

      Odstrániť