21. 7. 2012

S. Larsson - Dívka, která si hrála s ohněm (#2)

Kniha: Dívka, která si hrála s ohněm (Stieg Larsson)
Originální název: Flickan som lekte med elden
Série: Milénium (#2)
Nakladatelství: Host
Vydání: 2009/2010 | hardback/paperback |  600/608 stran


Anotace: Druhý díl trilogie Milénium odkrývá minulý a současný život Lisbeth Salanderové, tajemné punkerky a hackerky, kterou čtenáři znají již z prvního dílu. Dva novináři časopisu Milénium jsou zavražděni krátce před publikováním článku o dětské prostituci, korupci a obchodu s bílým masem. Na zbrani nalezené na místě činu se najdou otisky Salanderové a její poručník je brzy nalezen mrtvý.

Policie zahájí celostátní pátrání po Salanderové, podporované mediální kampaní, ve které vycházejí najevo skandální informace o její potenciální nebezpečnosti a problematické minulosti. Mikael Blomkvist je přesvědčen o její nevině, avšak Lisbeth odmítá jakoukoliv pomoc při pátrání po skutečném viníkovi. Do hry vstupuje nelítostný gang násilníků, který jde po Salanderové, a tak se kniha mění v závod o její záchranu… Kniha Dívka, která si hrála s ohněm je knihou, která nenechá čtenáře vydechnout.


Druhý díl úžasného Milénia, mojí milované série. Možná si pamatujete, jak jsem z něj byla nadšená v této recenzi. Tak na to rovnou zapomeňte. Z druhého dílu jsem ještě milionkrát nadšenější! Kdybych mohla, tak s tou knihou i spím. Ale vezmeme to od začátku.

Lisbeth je díky jistému podvodu finančně zajištěná a svého poručníka má pod palcem natolik, že ji neobtěžuje - nic jí tedy nebrání skutečně žít. Po ročních prázdninách, kdy cestovala, se vrací do Stockholmu, kupuje si úžasný byt, auto a zkouší žít jako normální člověk. V jediném dnu se jí však změní život - když policie najde tři mrtvé: jejího advokáta, novináře pracujícího pro Milénium a jeho partnerku společně s vražednou zbraní, na které jsou Lisbethiny otisky. Na hackerku, která je v tom protentokrát nevinně (její otisky se na pistoli octly nešťastnou náhodou) začíná šílený hon, kdy se ji snaží dopadnout snad celé Švédsko a vedení skupiny, která obchoduje s ženami, se ji pokouší zabít...

Mikael, aneb podle Lisbeth Zasranej Kalle Blomkvist je ale přesvědčený, že hackerka má sice svoje vlastní pravidla, ale je morální člověk - a pokud by jí někdo něco neudělal, neudělá nic ani ona někomu jinému. Proto se společně s redakcí Milénia pouští do pátrání a hypotéz na vlastní pěst, ačkoli švédskou policii a lidi, co Lisbeth přejí jen to nejhorší, tím neskutečně irituje. Nakonec objeví alespoň střepiny pravdy a dokáže si dát dvě a dvě dohromady - ale stihne najít vytočenou Lisbeth, která je rozhodnutá udělat tlustou čáru za svojí minulostí, alias Vším Tím Zlým poněkud svérázným způsobem, dřív, než bude pozdě?

V této chvíli již byla veřejnost informacemi o Lisbeth Salanderové poněkud přesycená. Pokud si člověk poskládal všechna tvrzení z médií dohromady, bylo jasné, že policie honí lesbickou psychotičku, členku sadomasochistických satanistek propagujících BDSM, která obecně nenávidí lidskou společnost, zejména pak muže.

Larsson byl obdivuhodný autor. Celá kniha je totiž skvěle promyšlená, všechno zapadá, vše je nějak vysvětleno - a taky se toho spoustu dozvíte. Není to "další detektivka" nebo "další krimi knížka" - je to TO Milénium, mistrovské dílo. Dívka, která si hrála s ohněm se čte prakticky sama od samého začátku a jestli jsem měla na Muže, kteří nenávidí ženy pozitivní názor, tak Dívka si zaslouží vynést do nebes. 600 stran neskutečně rychle uteče a konec vás navnadí k okamžitému sehnání si dalšího dílu. Jen tak pro zajímavost, přečetla jsem ji během dvou dnů, a to čtu převážně večer/v noci, obvykle tak 2-3 hodiny.  

Nakladatelství taky odvedlo skvělou práci. Obálka se ke knize skvěle hodí, není nějak iritující a nenutí vás dívat se na modelku, která vám nesedne. Neničí představy o Lisbeth (jestli si necháte vnutit filmovou Lis je už čistě vaše volba, že ano). Oheň. Ohnivá obálka v ohnivých barvách. Znak ohýnku  pod jménem autora. Dívka, která si hrála s ohněm. Nenašla bych lepší volbu. A k překladu nemám jedinou výtku.

"Jo. S Lisbeth Salanderovou si nic nezačínejte. Její postoj k okolnímu světu je takový, že pokud ji někdo bude ohrožovat pistolí, pořídí si Lisbeth ještě větší bouchačku."

Milénium je psáno ve třetí osobě, tedy er formou a přeskoky od Lisbeth přes policii a zločince k Mikaelovi. Obvykle za tohle strhávám knize body, protože se po nějaké době přestanu orientovat (nebo naopak, začnu se orientovat někdy po polovině knihy). Nevím, jak to Larsson dokázal, ale tady mi bylo od první do poslední strany vše jasné. Navíc, ať jsem hádala jak jsem hádala (víte, jak přemýšlení bolí?!), nedokázala jsem přesně odhadnout, co Lisbeth (a většinou ani nikdo jiný) udělá, možná jsem se občas trefila v hrubých náznacích. Nenávidím, když má kniha předvídatelný děj. Tady nenajdete nic, co by se byť jen podobalo předvídatelnosti. Další z věcí, díky kterým jsem se do Milénia zamilovala.

A pak... jsou tu ještě postavy. Mikael Blomkvist, nenapravitelný idealista, který v každém spoléhá na tu dobrou stránku a pro kterého je Lisbeth stále jeho Sally. (A úžasnej Daniel Craig v prvním díle USA filmu. Ehm, to jsem neřekla.) A taky člověk, který do všeho šťourá - a má talent vždycky něco najít a různými více či méně ohleduplnými metodami dosáhnout svého. Redakce Milénia a policejní tým, s kterými budete nakonec více či méně ochotně sympatizovat, protože jsou.... lidští, zábavní a mají něco do sebe. Lisbethina příležitostná partnerka Miriam Wu alias Mimmi. A pochopitelně, hlavní záporák - Zala a jeho gang, obestření tajemstvím. Zajímaví lidé, ovšem zrůdy v lidské kůži, neštítící se ničeho. A přece nikdo z nich není vyloženě dobrou nebo špatnou postavou, a nikdo není dokonalý: každý má něco, co na něm budete nesnášet... a každý má i svoji dobrou stránku.

A taky Lisbeth. Podivný génius, asociální psychopat a skvělá ženská. Budete některé její postoje nenávidět, někdy vám její chování poleze na nervy (aspoň mně teda vždycky vadilo, když se někam vydala a já netušila, co tím sleduje), pocítíte touhu na ni zařvat nebo si o ní budete myslet, že je to hrozně nemorální člověk. Možná všechno dohromady. Ale pak ji pochopíte a získá si vás. Vlastně je těžké si ji naprosto nezamilovat. Někdo překoná překážky vedoucí k ní a bránící tomu, aby si získala sympatie už v prvním díle... a ten, kdo to nezvládl, prolomí bariéru v díle druhém. Ona je úžasná. A bude docela těžké ji tu případně nesnášet, vzhledem k tomu, že se kniha točí kolem ní a konečně odkrýváte její minulost. Chtě nechtě všecko, co kdy provedla, pochopíte, včetně jejích důvodů. A odpustíte jí to.

A i když kniha musí vypadat poněkud šíleně (a to jsem nezmínila počet zraněných, mrtvých a přizabitých), najde se tu pár romantičtějších scének. Postavy jsou dokonale reálné, takže, pokud to někomu nedošlo, spolu i spí. A... nad některými jejími hláškami nebo myšlenkami se budete válet po zemi smíchy. Pár věcí, které pobavily mě, jsem vybrala do tohoto článku. Tady je poslední z nich:

Milovaný státe... ráda bych si s tebou o něčem pohovořila, pokud někdy najdu někoho, s kým se dá mluvit.
Lisbeth zběžně popřemýšlela o tom, co by říkal ministr sociálních věcí, kdyby mu do jeho rezidence přilétl Molotovův koktejl.

Miluju tuhle knihu. 5 hvězdiček, i když si zaslouží i víc...

Anotace, obálka: bux.cz| obrázky: google | citace: str. 380, 526, 529

10 komentárov:

  1. Dvě slova: Must read.

    A ta recenze ja vážně dlouhá, ale o to lepší! :'D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To jsem ráda.^^ A ještě radši budu, pokud tě to taky chytne... :)

      Děkuju moc, ty jsi prostě zlatá. :))

      Odstrániť
  2. Naprosto súhlasím s Aliou! :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Annie je čímdál víc potěšená a poctěná^^ Děkujíí :)

      Odstrániť
  3. Tuhle knížku miluju. Noomi Rapace jako Lisbeth ušla, ale Rooney Mara mi opravdu nesedla.
    Moc povedená recenze

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Rooney Mara nebyla špatná a na filmové obálce k první knize vypadá dobře, ale ve srovnání s Noomi Rapace nic extra. Ale americkej film mě celkově zklamal, měli ty události docela přeházeně a... švédská verze se mi líbil mnohem víc. Každopádně, aspoň mi v USA verzi sedl Craig jako Blomkvist, já mám Craiga celkem ráda. :)

      Já miluju celou sérii, i když jsem si ještě nenašla čas na přečtení dalšího dílu. :( Děkuju... :)

      Odstrániť
  4. Konečně si to Milénium taky musím přečíst, když to všichni tak vychvalujou :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Přečti a uvidíš, že to vychvalování má vážně svůj důvod.^^ Je to jedna z nejlepších sérií, co jsem kdy četla a právem má u mě na goodreads vyhrazené místo v poličce "love-it". :)

      Odstrániť
  5. To vypadá úžasně. Na Milénium už se chystám strašně dlouho, ale po této recenzi si první díl musím sehnat co nejdřív!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jsem moc ráda, že jsem tě navnadila, protože Milénium za to stojí. :)

      Odstrániť