28. 7. 2012

U. Poznanski - Erebos

Kniha: Erebos (Ursula Poznanski)
Originální název: Erebos
Série: -
Nakladatelství: Fragment
Vydání: 2011 | paperback | 320 stran



Anotace: Na jedné londýnské škole si mezi sebou žáci začnou předávat podivné balíčky, jeden se nakonec dostane i ke zvědavému Nickovi. V balíčku je DVD s počítačovou hrou. Hrou napínavou, a hlavně velmi inteligentní. Proč o ní ale nikdo nesmí mluvit a hráči musí dodržovat přísná pravidla? Pokud neposlouchají nebo se znelíbí poslovi se žlutýma očima, čeká je trest. Na druhou stranu jim hra dokáže splnit i ta nejtajnější přání. Jak je ale možné, že hra o každém všechno ví a neuděluje hráčům úkoly jen ve hře, ale i v realitě? Co hra vlastně chce? A jak ji může Nick zastavit?

Nick je obyčejným studentem jedné střední školy v Londýně. Hraje basketbal, má pár kamarádů, pokukuje po děvčeti jménem Emily... prostě normální kluk. Dokud se i jeho nedotkne návyková hra, šířící se jako mor: Erebos. Je fascinující na pohled, ať už nápadem, grafikou, reálností nebo trochu tajemnými, zvláštními pravidly. 'NPC postavy,' které se ve hře dají potkat, se s hráči baví a dokážou jim smysluplně odpovídat na otázky a vzkazy... a co víc. Hra ví totiž o hráči vše: co dělal, jak plní úkoly, jaké internetové stránky navštěvuje, o čem nejvíc sní. Hraní Erebosu se brzy stává závislostí, se striktním dodržováním pravidel. Je tu totiž jen jedna šanci si zahrát. Kdo poruší pravidla, najde svoji postavu mrtvou a znovu už Erebos nespustí. Příkazy a úkoly rozdává strašidelný žlutooký posel, kterého je lepší poslechnout...

Nick najednou zapomíná na reálný život a věnuje se jen a jen svojí postavě v EREBOSu, který hraje dlouho do noci. Každého, kdo se ho snaží před hrou varovat, ignoruje nebo pošle do háje. Kolik věcí se bude muset stát, aby si Nick uvědomil, že něco není v pořádku? A dokáže spolu s Emily a jejími známými přijít na to, co se děje, než se stane něco hrozného?

Vstup. Nebo se vrať. Toto je Erebos. 

Kdybych měla Erebos popsat jedinou větou, bylo by to asi Mám tě, vím o tobě vše a už tě nenechám být. Nebo jednoduše Kniha, která pohltí. Už samotný nápad je fascinující: dokonale reálná hra s pravidly tak přísnými, že je téměř nemožné dozvědět se víc (jak o samotné hře, tak o tom, kdo se skrývá pod jakou přezdívkou) a určitou strašidelností, při které vám občas naskočí husí kůže. A pak tu je Posel, naprosto dokonalá postava, která tahá hráče z průšvihů a rozdává jim úkoly. Úkoly z reálného světa, které jsou pro hráče alespoň jistým způsobem splnitelné.

Styl psaní je chytlavý a strhující. Prvních pár stran se nic moc neděje, spíše se seznamujeme s Nickem, prostředím a podivnými balíčky... ale jakmile se dostanete 'do hry', na nudu zapomeňte! Kniha je psána v er formě a během doby Nickova (nebo někoho jiného) hraní jsou místo reálných jmen používány přezdívky, což příběhu dodává na zajímavosti. Já osobně nedočkavě počítala minuty, kdy se budu moct ke knížce vrátit (zářný příklad toho, že kniha o hře, trošičku podobné WoWku, může naprosto strhnout i holku :). Ursula dosáhla toho, že i přes strašidelnost hry, přes úkoly, přes to, kolik toho hra věděla a co za tím vlastně stálo... jsem si šíleně zatoužila Erebos zahrát. 

Airdee, temná elfka,
zemřela na zvědavost. 

Znáte ty knihy, kde konec předvídáte od poloviny příběhu nebo dokonce od prvních pár stránek? Tak to tu taky neplatí. Ursula předkládá hned několik hádanek, třeba kdo se ukrývá za přezdívkami, kdo hru stvořil nebo jaký je skutečný cíl, ale ať si lámete hlavu jak chcete, stejně vás pravda překvapí. Já sice správně odhadla asi dva nebo tři majitele postav, ale ať jsem nad Erebosem přemýšlela docela dlouho, stejně jsem si musela počkat, s čím přijde Ursula, protože jsem prostě nedokázala odhadnout děj. Spousta zvratů je sice ohromující, ale všechny mají logiku.

A ještě jedna věc: Poprvé jsem byla opravdu ráda, že tu nemám notebook. Protože... mít ho celou noc v místnosti potom, co hra předváděla, kolik toho ví a jak moc dokáže hráče ovlivnit... bych se celou dobu čtení moc nevyspala. Kniha vás totiž (podobně jako Nicka hra) vtáhne do sebe.

Nedá mi to a vyjádřím se ještě k obálce. Na fotce může vypadat kapánek nezajímavě, obyčejně... Není to tak! Je to paperback, ale nedočkáte se zde hladkého papíru, papír je spíš na dotek jako ruční papír a působí... otrhaně, oprýskaně, pomačkaně... prostě zašle. A oko, vytlačené do obálky, takže je cítíte i po hmatu (stejně jako text) se ke knize dokonale hodí. Přesně vystihuje to, že hra ví všechno. Všechno.

Závěrem? Kniha je čtivě a chytlavě napsána (a má vážně skvělý překlad) a já si někdy určitě dám re-reading. Jsem moc ráda, že jsem si ji mohla přečíst a Ursula Poznanski skvěle vystihla svět her i závislost na nich (posuzuji jako příležitostná hráčka několika her, mimo jiné i WoWka). Chvíli jsem ji díky tomu i podezírala, že je to převlečenej chlap. :D Zároveň je tu i vztah Nicka a Emily, který se pomalu vyvíjí a je takový... milý. Netočí se kolem něj celá kniha, nijak mi nevadil, dokonce byl příjemným oživením. Neříkám, že jsem nic dokonalejšího nečetla, ale z knihy jsem vážně nadšená. 

Za mě pět hvězdiček.

Chtěla bych poděkovat nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku.

Anotace, obálka: Fragment | obrázky: google | citace: str. 25, 131

16 komentárov:

  1. Ta kniha vypadá ú.ž.a.s.n.ě. :'D A zas jednou je hl. postavou kluk, yayy, to já ráda.^^
    A ta obálka zní emejzing.
    Budu si ji muset unbedingt sehnat.:'D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Sežeň, sežeň! :P Taky že je ú.ž.a.s.n.á.^^

      Odstrániť
  2. Doteraz som ani nevedela, o čom Erebos je a neplánovala som si túto knihu prečítať. Očividne som robila chybu... Znie to úžasne, tak hádam.:3 A super recenzia.^^"

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Děkujíí^^
      No, myslím že by ses po ní měla zkusit podívat... možná z ní nebudeš vyloženě na větvi, ale je fakt dost dobrá. :))

      Odstrániť
  3. Souhlas. Já si čtení užívala a navíc, jak si sama psala, jsem toužila po tom, si Erebos zahrát. Sice mi někdy nešlo do hlavy, jak to bylo popsané (vytvoření takové hry by bylo sakra těžké), pořád jsem si opakovala, že kdyby něco takového bylo, rozhodně bych si to chtěla zahrát. :D A mimo to, moc povedená recenze, krásně si shrnula i to, co si o knize myslím já. :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No, ono vytvoření jakékoli hry musí být šílený, natož vytvoření UI na takové úrovni...
      Děkuji.^^ Budeme si muset něco takového naprogramovat taky :DD

      Odstrániť
  4. Emilyyyyyyyy! Při čtení jsem si prostě nemohla pomoct a pořád si představovala sebe, muhaha :D Kniha mi přišla dost děsivá... a když Nick konečně začal hrát Erebos, zjistila jsem, že jsem na té hře závislá, což nebyl zrovna moc hezký pocit :/ Mimochodem jsem taky WoWko hrála, takže jsem to herní šílenství opravdu chápala...
    Sama jsem ale knížce plný počet nedala, na to mi někdy Nick lezl až moc na nervy. Ale jinak byla skvělá :)
    A zase - skvělá recenze, ségra ^^

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Já si na tebe taky vzpomněla, sestřičko. ;D
      Souhlas, souhlas, souhlas... :D Taky mi trochu lezl na nervy, ale hlavně ze začátku, pak jsem jeho i tu 'platonickou lásku' k jeho postavě už i dokázala pochopit...^^
      Jéé, děkuju moc... *-*

      Odstrániť
  5. Asi budu muset přestat navštěvovat váš blog, jinak se nikdy nedokopu k té hromádce knih co se mi tak hezky vysmívá do obličeje již dva roky :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ohh, to mě moc mrzí *kajícnej smajlík* :D
      Tak já omezím pozitivní recenze, ok?^^
      Btw, jaký knížky jsou na hromádce? :)

      Odstrániť
    2. Na hromádce mám knížky k povinné četbě. Momentálně tam je Poe, Pýcha a předsudek, Hamlet, Vladař a Zabiják :D

      Odstrániť
    3. Áha.^^ Neboj, to přečteš... :) :D

      Odstrániť
  6. Úžasná recenzia! Dosť ma to zaujalo, knižku by som si po tomto určite chcela prečítať, nápad vyzerá zaujímavo a keď si zoberiem ako hodnotíš spracovanie tak ma to iba ďalej nabáda k tomu, aby som si knižku zaobstarala ;)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Děkují!^^
      Jé, já jsem vždycky hrozně ráda, když někoho navnadím na skvělou knížku. Tak doufám, že pak dáš vědět, jak se ti líbila. :)

      Odstrániť
  7. Proč mi dneska muselo dojít, že tuhle recenzi jsem ještě nečetla? PROČ? Oh, well... *vytahuje seznam*

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Těší mě, že sis ji přečetla... :D Skoro po měsíci... :D
      Nejsi jediná, koho jsem nakazila, teď ji má půjčenou strýc a prý ho baví, muhehehe...^^

      Odstrániť