13. 8. 2012

D. Glukhovsky - Metro 2033 (#1)

Kniha: Metro 2033 (Dmitry Glukhovsky)
Originální název: Metro 2033
Série: Metro 2033/Metro (#1)
Nakladatelství: Knižní klub
Vydání: 2010 | hardback | 472 stran 


Anotace: Arťom žije se svým pěstounem ve spletitém labyrintu moskevského metra, na jediném místě na světě, kde je lidstvo po jaderné válce schopné alespoň zčásti přežívat. Jednotlivá lidská společenství živoří v šachtách metra, kde co stanice, to zvláštní komunita, jakýsi mikrostát se všemi svými ctnostmi a nešvary, které známe z každodenního života na zemském povrchu. Arťom se nachází ve stanici, která je pokládána za jedno z bezpečných míst v obrovské síti tunelů, avšak tuto jistotu narušuje temná moc, jež hrozí zničit nejen chlapcovo útočiště, ale celé metro. Mladík, jenž kdysi porušil jedno ze základních přikázání života v metru, je nucen putovat od jedné stanice ke druhé, projít celým moskevským metrem až do poslední stanice, kde žijí v ideálním společenském zřízení kazatelé. Ti údajně vlastní záhadný předmět, který Arťom musí získat, aby zachránil metro před zkázou, jež hrozí nejen zevnitř podzemního mikrosvěta, ale proniká sem i z povrchu v podobě temných sil... 

Země, jak ji známe - radostná a plná života, přestala existovat. Moskva je vylidněná, zaplavená ničivým zářením. Zdá se, že nikde není život. Ale přece... ve spletité síti metra přežívají ti, co se dolů dostali včas. A na povrchu několik kreatur...


Arťom žije na stanici VDNCh. Jako většina mladých, i on zoufale touží po dobrodružství, ale to největší, kterého se mu dostane, je hlídka mezistaničního tunelu. Dokud se ovšem na stanici neobjeví záhadný Hunter, Lovec, s podivnými řečmi a tajemným posláním, který Arťoma posílá do Polis, sdružení čtyř blízkých stanic zhruba uprostřed metra. Ten neváhá a vydává se na cestu. Už o pár stanic dál na něj ale čekají věci, které nikdy nechtěl vidět - a i dobrodružství přestává být tak úžasné, když mu jde o život...



Tato kniha vychází z reálného základu, tedy ruského metra a já jen žasnu, co všecko se tam podařilo autorovi zasadit a kolik různých situací se dá v metru zažít. Ti, co trpí klaustrofobií nebo nemají rádi metro se nemusí bát, protože ke konci se dostaneme i na povrch...

Půl desáté. Dvě a půl hodiny do dvanácti. A pak ještě pět do... procedury. Sedm a půl hodiny. Ne, zatímco přemýšlel a počítal, bylo to už méně.
Dříve si občas zkoušel představit, co cítí odsouzenec na smrt v noci před popravou, nač myslí. Strach? Nenávist vůbec svým katům? Lítost?



K Metru jsem se dostala asi jako slepá k houslím. Prostě jsem se jednou bavila s jedním členem rodiny o knížkách a on zmínil právě tuto. Námět mě docela zaujal, tak jsem neváhala a na Metro se vrhla. Musím říct, že jakmile jsem překonala začátek, který až tak hvězdný nebyl, čekalo mě příjemné překvapení! Pořád nevím, jestli je tohle víc sci-fi nebo dystopie, spadá mi totiž do obou žánrů. 



No, takže jsem knihu otevřela. Bez jakýchkoli očekávání, jen jsem tušila, o co tam půjde. A ono to bylo vážně DOBRÉ! Největším problémem této knihy bylo to, že byly použité reálie, takže jste si to nemohli 'tak nějak namyslet'. A ruské metro... ach, nic hezkého. Naštěstí jsou v knize mapky - vpředu oficiální plánek metra, vzadu plánek metra nastíněného v této knize, tedy označeno, co je na které stanici a jak se jim říká. Výjimečně nebyl problémem samotný začátek, spíše špatná orientace, 'o čem se to zase mele'. I když, já jsem člověk, co se extra nevyzná ani v pražském metru (ale londýnský mi nedělá problém!)...



Potom se to ale pořádně 'rozjede' a vy nasednete do vagonu metra (nebo s Arťomem do drezíny) a hltáte příběh takřka nadpozemskou rychlostí, jen abyste se dozvěděli, co se stane o stránku, kapitolu, třicet stránek dál. Alespoň já to tak měla, protože tohle je vážně vzrušující a napíná vás to. A pořád a pořád. Jen vtipných scén tu zase tolik není... Co se týče postav, Arťom je docela sympatický a spousta ostatních charakterů je záhadná, zvláštní, podivná... některé si oblíbíte, jiné budete nenávidět. Tak či tak jsou všechny zajímavé a originální. A ne jen svým způsobem, vážně originální. V kolika knihách narazíte na týpka, co tvrdí, že je poslední zrozením Džingischána? Společně s námětem a prostředím vznikala skutečně skvělá, neotřelá a zajímavá kombinace. Celou dobu měla kniha našlápnuto na pět hvězdiček... a pak se to pokazilo. Přesněji... ach ano, konec.

Já vím, že to měla být pecka. A pro spoustu lidí to dost možná pecka i bude. Ale já jsem byla... mírně znechucená, kapánek otrávená a jinak mi to bylo jedno, prostě jsem nad tím mávla rukou. Naštěstí mi posledních několik stran neznechutilo celý příběh, spíš to v mých očích společně s protáhlejším začátkem srazilo knihu o hvězdičku dolů. 

I přes to není pochyb o tom, že Metro je rozhodně něco, co tu ještě nebylo (nebo o tom já nevím) a já si určitě přečtu další díl. Random fakt pro pobavení: Metro 2034 je asi poloviční než Metro 2033. Dokonce jsem právě zjistila, že kniha byla předlohou k docela úspěšné hře, takže uvidíme, třeba někdy budu mít čest zahrát si i tu. Každopádně, knihu můžu s klidným srdcem doporučit i těm, co sci-fi dvakrát nemilují, protože Metro je zčásti dystopií. Vážně nevím, co převažuje a kam ji zařadit... 


Jak je asi patrné, 4 hvězdičky...

Obálka, anotace: Bux.cz | obrázky: google | citace: str. 187

17 komentárov:

  1. Skvele na tuto knihu sa chystam uz pekne dlho po tomto by som si ju uz vazne mala zohnat :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No, to vážně měla.^^ Jsem zvědavá, co na ni budeš říkat! :)

      Odstrániť
    2. dam si to niekde na zaciatok to read zoznamu :D

      Odstrániť
    3. no minule som nasla Metro 2034 v akcii ale ako naschval Metro 2033 zlacnene nemali ach :D

      Odstrániť
    4. Tak to od nich není vůbec, ale vůbec hezký... :/ :D

      Odstrániť
    5. vsakze! :D no nic tak cakam dalej alebo nasetrim :D

      Odstrániť
    6. Nezávidím, no... Tak třeba někdy zlevní první díl.^^
      Jinak, já kdybych měla našetřit třeba jen na dvě knihy z wishlistu, tak je nebudu mít ještě dloooouho. :D Především proto, že září (september) teď bude vražedné, vychází hned tři knihy, co musím mít! :D Takže budu držet pěsti, ať ji nějak seženeš.^^

      Odstrániť
    7. no toto neznasam vzdy vyjde naraz taka kopa knih ktore by som chcela a az ze vyber si ktore si realne zozenies :D

      Odstrániť
    8. Přesně! :D
      Já už si vybrala, chci všechny tři! :D Jak českou Insurgent, tak českou Fever... i pátej volume Death Notu.^^ :D
      Tak uvidíme. Tohle si bude žádat hodně psích očiček na maminku... :D

      Odstrániť
    9. no to aby si si to nacvicila ten najsmutnejsi a najprosebnejsi pohlad :D no ale budem ti v tom drzat palce aby pribudli v kniznici ;)

      Odstrániť
    10. Děkuju moc.^^ Hádám, že se možná budu muset i rozplakat. To abych začla trénovat... :D

      Odstrániť
  2. Obvykle se ti povede nalákat mě na kdeco, ale jakkoliv je ta recenze dobrá... No, tohle asi nebude tak docela můj šálek libovolného horkého nápoje... XD

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ten libovolný horký nápoj mě dostal. :D Jasně, to chápu... Já se tak tvářila skepticky, že 'Sci-fi? Seriously? No já je moc nečtu, ale...' :D Každopádně předčila očekávání o... dost procent. :D

      Odstrániť
  3. Po téhle knize už nějakou dobu pokukuju. Doma máme i tu hru, ale zatím jsem ji nehrála. Ale kniha vypadá dobře, i když jak jsem četla různé recenze, úplná pecka to taky není. A mám strach z toho konce, jak píšeš. Ale uvidím, možná si ji i tak pořídím. Jinak, povedená recenze ;)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jé! Hru ti teda závidím^^ :)
      Pokud si ji pořídíš, tak jsem tedy zvědavá, co na ni řekneš ty. Možná bych ji hned nekupovala, zkus si ji někde půjčit... ;)
      A děkuju...^^

      Odstrániť
  4. Heh, tento autor má aj iné knihy po ktorých idem ale chcem začať práve touto. Metro...toho sa ja bojím. Tse. Som vážne zvedavá. :D

    OdpovedaťOdstrániť