18. 8. 2012

Divergence vs. Hunger games, aneb co vám na tom přijde stejné a není to nakonec jedno?

Hned na začátek bych podotkla, že moje skóre je přečtený první díl série Divergent a první a druhý díl The Hunger Games, přičemž u obou sérií plánuju přečíst i pokračování.

Tento článek chci napsat už jakou dobu, protože stále trvají spory, jestli je lepší Divergence nebo Hunger games, diskuze na téma 'co je větší knižní událost' a neustále srovnávání. A ne ve stylu poznámky typu 'mojí nejoblíbenější sérií zůstávají Hunger games', na to narazím jen sem tam. Častější je srovnávání. A řeknu vám, že mi to přijde jako naprostý nesmysl a docela mě to irituje...


Když čtu recenzi na Divergenci nebo nové recenze na HG, dočtu se většinou něco ve smyslu 'Jo, Divergence je fajn, ale u mě vedou Hunger games'/'HG se mi líbí, ale víc mě zaujala Divergence'.

Můj názor na tohle? 'Ano, líbí se mi tahle bezdrátová myš, ale u mě vede ta bílá klávesnice.' Jak to může někdo srovnávat, když je to každé o něčem úplně jiném?! Jsou to knihy, jsou to dystopie... Moje myši a klávesnice jsou taky vybavení k PC, externí vybavení k PC. A to je tak všecko, co mají společné. Napadlo by někoho srovnávat to?

Nemám nic proti srovnání v rámci žánru, to je při recenzích potřeba, ale nelíbí se mi srovnávání konkrétních dvou titulů pořád dokola.

Máte v Divergenci Kapitol a učí tam nové adepty v Neohroženosti Haymitch? Nebo snad vyskakují Katniss s Peetou z jedoucího vlaku a přeživší splátce z Dvanáctého kraje je Čtyřka? A... lidi, to jste vážně tak fixovaní na jednu oblíbenou knihu, že se vám nemůžou líbit obě?

Co si udělat takové menší srovnání? Tři dystopie. Divergence, Hunger games, Banka těl.

DIVERGENCE x HUNGER GAMES x BANKA TĚL
Ještě bych dodala: počet dílů: 3 (+ Free story - Four's POV) x 3 x 2 (+ dva poddíly, 0,5 a 1,5)

Takže. Prvních 7 otázek jsou náhodně vybraná fakta o knize, dalších 6 se vztahuje k ději. 'Svým způsobem' u HG znamená, že jsem brala děj jen u prvního dílu a tam se odpor ještě tolik nerozvinul. A posledních pět kolonek je spíš ne-tak-podstatné info, co mě jen tak napadlo. Časem se míní čas použitý v knize. A 'svobodná volba' u HG je poněkud nadnesené, ale Prim si vybrat nemohla a Katniss neměla možnost Trisiny volby, tedy volby z pěti míst, na kterých může žít. Taky se nemohla jen tak sebrat a přestěhovat do jiného kraje... 
Samozřejmě mě pořád napadá spousta faktů, které by se daly srovnat a hádám, že každý z vás by taky přišel aspoň na jeden... 

Jsou otázky, kde se shoduje jen Banka a HG nebo jen Banka a Divergence. Přesto jsem ale nenarazila na recenzi, kde by se přirovnávala třeba ta Banka k jednomu z těchto titulů. Nebo jakákoli jiná dystopie, protože jisté shodné znaky se najdou u každé. Takže. 

Máte tendenci srovnávat zrovna tyto dvě knihy?
Vysvětlí mi to někdo...?
A nemůžete být flexibilní (jako já :D) a mít rádi obě?

23 komentárov:

  1. Boj o život v Divergenci ne? :))) A já bych řekla že i jo :)) jinak nemohu srovnávat s Bankou těl, ale přijde mi to každé jiné, jsou to prostě dva rozdílné příběhy, jen jsou oba vyzdvihovány do výšin a jeden je pro někoho lepší a druhý ne, tečka :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No... vidíš, vlastně jo, ten konec... :D
      Já chtěla ještě něco dystopickýho, čistě na srovnání, nejlépe něco, co jsem četla, nedávno a co bylo taky u bloggerstva vyzdvihovaný jako taková ta 'pecká'...
      Tečka je na klávesnici mezi čárkou a 'm'. ;D Jinak díky za názor.^^ :)

      Odstrániť
  2. Souhlas! Proč bychom nemohli mít rádi všechny? :) Navíc v téhle době, kdy je 100% originální jen máloco? Já jsem Banku těl nečetla (i když se na ni teď zbožně dívám na nočním stolku), ale HG i Divergenci ano - a mám ráda obě. A víš co? Místo toho, abych Divergenci porovnávala s HG, porovnávala jsem ji spíš s Vampýrskou akademií - kterou mám mimo jiné taky ráda. Takže mě to, že si někdo vezme něco z jiné série zas tolik nežere. A abych byla upřímná, myslím si, že velké procento všech negativních recenzí na jakékoliv knihy vychází z toho, že se čtenáři zdálo, že si autor vzal něco z jiného příběhu. A ano, já taky porovnávám (a to někdy docela dost), ale nikdy to nebylo rozhodující v tom, abych danou knihu neměla ráda nebo se mi tolik nelíbila. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No právě, já taky! :)
      Vidíš, VA jsem zase nečetla já, ale chystám se na ni. :)
      Jinak, to jsi vystihla úplně přesně. Amen.
      *Škrábe pod to podpis*. Nemám co dodat...^^

      Btw, Banku si určitě přečti, je super... aspoň podle mě^^

      Odstrániť
    2. Banku si přečtu určitě. :) Dokonce jsem se na ni chystala, ale pak jsem měla pocit, že jsem za krátkou dobu přečetla moc dystopií. :D

      Odstrániť
  3. Když jsem četla Divergenci, tak jedinou dystopií, kterou jsem předtím četla, byla právě trilogie Hunger Games. A od Divergence jsem si slibovala hodně, jelikož spousta lidí ji srovnávala právě s Hunger Games, které se mi opravdu hodně líbilo a chytlo mě za srdce. Tak jsem se do Divergence pustila. Četla jsem, četla a četla a vůbec jsem nechápala, proč to všichni srovnávají, jelikož na nich nebylo co srovnávat. :D A to jsem pak i napsala v recenzi, že nerozumím tomu srovnávání, nelíbí se mi a přijde mi hloupé. A kdybych ty knihy měla srovnat - nebo spíše posoudit, která se mi líbila více, tak řeknu HG. :)
    Ale řekla bych, že HG a Divergence se srovnávaly proto, že jiné dystopie u nás nebyly a čtenáři prostě neměli s čim jiným srovnávat. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mojí první dystopií byla zase Divergence, ale HG mám ráda úplně stejně.^^
      No právě, já to cítila stejně, když jsem četla HG! 'Ano, je to úžasný, ÚŽASNÝ, ale PROČ se to srovnává s Divergencí?!'

      To bude asi pravda, protože boom vydávání dystopií i tady se pořádně spustil až po té Divergent... Vidíš, to jsem v úvahu nevzala.
      Děkuju moc za komentář. :)

      Odstrániť
  4. HG jsem četla asi před půl rokem a Divergenci asi před měsícem. Nikdy předtím jsem o srovnávání těchle dvou knih nečetla a pokud si někdo myslí, že jsou to dvě věci k srovnání, tak bych vážně chtěla vidět jeho myšlenkové pochody, protože to je srovnávání asi jako sukně a kalhot.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Přesně tak! Možná by se dal porovnávat tak účes hlavní hrdinky nebo podobný nesmysly... No, prostě nevím, co na tom všem přijde srovnatelné. :/

      Odstrániť
  5. Ja som najprv čítala Divergenciu a až potom som sa dostala k trilógii Hunger games a mám rada obidve knihy...teším sa na Rezistenciu a pri HG mám zase radšej 1. diel ako 2. a 3., tie sa mi lúbili trošku menej, každú knihu posudzujem podľa toho, ako sa mi páčila a pri každej recenzii píšem o mnohých faktoroch ako humor, láska, akcia, napätie a iné...ale nikdy som nepovedala ani nenapísala, že Divergencia je lepšia ako HG napriek tomu, že Divergenciu ako knižku mám oblúbenejšiu. Samotné príbehy a ich podobnosti len za to, že sú to dystópie nemajú nič spoločné! Ja som ich nikdy takto neporovnávala a tiež iba na blogoch som sa dočítala, že takéto porovnávanie existuje. Je to smiešne, lebo každý má oblúbenejšiu knihu ako inú...napríklad sa mi teraz páčila viac Paranormálovia 1:Zlodejka duší, ktorú som dnes dočítala ako napríklad Twilight. Je to každého osobná vec, ktorá knižka sa mu lúbi viac, ale inak HG a Divergencia nemá obsahovo a príbehovo nič spoločné okrem toho, že sú dystópie, obidve knihy majú u mňa 5 hviezdičiek...takže v celku súhlasím s tebou 8)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Já to mám taky tak!^^ Prvně Divergence, pak HG, miluju obě.
      Moc pěkně vyjádřeno, můžu jen souhlasit! A děkuju za komentář...^^

      Odstrániť
  6. Úžasný článok, skvelé nápady, hlavne prirovnanie s PC sa mi páčilo.=) A súhlasím, milujem HG, milujem Divergent a nenapadlo by ma porovnávať ich... Veď načo.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Děkuju moc! *-*
      Přesně. Porovnávat? Na co. Zbožňovat obě je mnohem lepší.^^

      Odstrániť
  7. Já před Divergencí četla pouze trilogii Hunger Games, takže jsem moc srovnávat nemohla. A přeci jen jsem si neodpustila v recenzi alespoň zmínku. Je těžké nemít velká očekávání, když většina píše, že je to stejně úžasné jako Hunger games. No, myslím si, že byla chyba od knihy čekat něco tak skvělého, protože HG je moje srdcovka, kterou jen tak něco nepředčí... takže teď už vím, že nikdy nemám mít přehnaně velké nadšení před přečtením dané knihy. Ale co se týče příběhu - každý je úplně o něčem jiném a podobnost vidím jen ve stejně staré hlavní hrdince. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Já zase četla HG PO Divergenci. :D
      No, vidíš - a tvoje očekávání byla důsledek toho, že všichni srovnávali, protože je to 'stejně úžasné' nebo 'lepší'. A pak je člověk (já ne, ale spousta lidí, co jsem četla, zklamaná byla) jen zbytečně zklamanej...
      Právě... a Tris s Katniss nejsou jediné šestnáctileté knižní hrdinky. :)

      Odstrániť
  8. Ja by som tieto knihy vôbec neporovnávala, ani by mi to nenapadlo. (Dokonca som si ani nevšimla, že by ich porovnával niekto iný :D) HG sa mi veľmi páčili, patria k mojim srdcovkám. Divergencia sa mi zdala prílišná vo všetkých smeroch, takže tam boli len 3* a Banka tiel bola celkom fajn, no niečo mi na nej chýbalo, takže 4*. :D Ale porovnávať ich dokopy nejde. Kto to doteraz nevedel, z tvojho porovnania určite pochopil. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No, já na to v různých intervalech narážela docela často... :D
      Jasně, to chápu. Já jsem zase cvok nadšenej do všech tří. :D
      A díky^^

      Odstrániť
  9. Mňa by zaujímalo prečo stále porovnávajú HP a Hry o život O.o

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. HP a Hry?! Wow, o tom jsem ještě neslyšela, ale to je šílenost... O.o

      Odstrániť
  10. bohužel jsem viděla jen film Hunger games, ale doufám, že se dostanu i ke knihám))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Doufám, že dostaneš, protože ty knížky za to stojí!^^

      Odstrániť
  11. Ja si myslím, ze HG a Divergnce jsou srovnávaný hlavne kvůli tomu, ze HG byly první výraznější dystopickou knizkou a Divergence jednou z pozdejsich, které mely Velky úspěch. Taky bych řekla, ze z tohoto žánrů spousta lidi cetlo pouze tyto série a proto je porovnávají. Každopádně je to lidská prirozenoat něco porovnávat s něčím Ci k něčemu prirovnavat.
    jinak ja Banku necetla, ale koukám, ze má dobry ohlas, takže nejspíš neodolam a jestli se mi dostane pod ruku tak ji budu číst :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Aha, vidíš, to je zajímavý a reálný pohled... No, a jako spousta věcí mě to nenapadlo. :D
      Banka je skvělá, myslím, že určitě stojí za přečtení! :)

      Odstrániť