23. 8. 2012

G. Olsen - Závist (#1)

Kniha: Závist (Gregg Olsen)
Originální název: Envy
Série: Prázdná rakev (#1) | Empty coffin (#1)

Nakladatelství: Fortuna Libri
Vydání: 2012 | hardback | 296 stran 
 


Anotace: Noc, kdy Katelyn zemřela, se stalo cosi, co všechno změnilo. Zlo má nejrůznější příchutě. Někdy je hořké, jindy ošidně sladké. Katelyn zjistila den své smrti. V jeden okamžik byla deprimovaným teenagerem a zároveň ztratila život. A pak... ležela na stole z nerezové oceli, oči skleněné, tělo studené, a byla opravdu, ale opravdu mrtvá.

Jak se to stalo? Byla to sebevražda, nebo vražda? A kdo za to nese vinu?

Dvojčata Hayley a Taylor Ryanovi zakopnou o důkaz, který je mnohem více znepokojující než si vůbec dokázali představit... a prolitá krev je přivede na stopu tajemství z dávné minulosti, o níž by raději ani nic nevěděli.

Navykla jsem si přidávat před samotný popis děje a recenzi úvodní větu/odstavec. Tady je ta dnešní: Závist je ne pozoru, ale pozornostihodná kniha.


Katelyn Berkleyová je nalezena mrtvá ve vaně za podivných okolností: v té stejné vaně totiž leží přístroj na espresso, zapojený do zásuvky.  Dívčina smrt tak vypadá jako poněkud zvláštní sebevražda. Věci však nemusí být vždy takové, jaké se zdají na povrchu, a dvojčata, Hayley a Taylor Ryanovy, dívky obdařené zvláštní intuicí, to ví. Proto také začnou pátrat po okolnostech Katelyniny smrti. 

Zpočátku jsou na svoji teorii samy; Katienini rodiče jsou ztrátou zarmoucení a pro spoustu lidí to bylo obyčejné ukončení života vlastní rukou a nevidí důvod, proč by se v případu měli dál vrtat. I přesto ale dokáží získat až pozoruhodné množství informací, včetně toho, že Katelyn měla jakéhosi internetového nápadníka. Jenže stále tu je spousta otázek. Proč se dívka zabila - a zabila se vůbec? Souvisí to nějak s tou dávnou nehodou? A kdo byl ten, se kterým si vyměňovala zprávy?

Postupně ale nacházejí odpovědi na všechny svoje otázky a původně nenápadná událost roste do velikosti titána, stejně tak okruh lidí, kteří jsou do ní zapletení. Závist odkrývá fascinující příběh o tom, co vše může zapříčinit náhoda, pomsta... a právě závist...


"Máma si sehnala pomoc," tvrdila.
"Jakou pomoc?"
Katelyn předstírala, že se chce napít, a přiložila si skleničku ke rtům.
"Eh," vydechla Hayley, protože měla dojem, že to gesto vyžaduje nějakou reakci.
-Závist, strana 137

Závist je rozhodně zvláštní knihou. Ať už díky tomu, že je založena na reálné události nebo díky tomu, že je to lehčí horor s mírně nadpřirozenými prvky (nevím, jak jinak to vyjádřit, ale nebojte, upíry ani víly nebo něco podobného nepotkáte). Kdybych ji chtěla zařadit žánrově, musela bych zřejmě vytvořit poličku 'YA horor'. Příběh mi nepřišel tak strašidelný, aby mě to dlouhodoběji vyděsilo, na druhou stranu se mi po dočtení (v jednu hodinu ráno) dvakrát moc nechtělo jít si do kuchyně udělat čaj.

Začátek knihy je mírně... matoucí. Střídá se několik úhlů pohledu (Závist je psaná v er formě, ale zaměřuje se hned na několik postav) a spoustu věcí se dozvídáme jen v náznacích a hádankách, které si lze vyložit hned několika způsoby. Navíc jsou okolnosti Katelyniny smrti až do konce knihy záhadou: na začátku se dozvíme, co se stalo několik minut před její smrtí a poté, jak ji její matka našla. Co se dělo v době mezi tím se můžete dalších 270 stran jen dohadovat. Pro někoho iritující fakt, pro jiného plus pro knihu. Jedno je ale jisté: konec stojí za to.

Prvních pár stran mě sice zaujalo, ale poté bylo docela snadné upadnout v jakousi letargii. Ano, dobře se to četlo... i přes to jsem ale dokázala knihu odložit a příběh jsem nejdříve nijak neprožívala. Vlastně připomínala schéma klasického řešení hádanky, kde se dvojčatům povedlo udělat krůček dopředu v podobě náznaku rozřešení a hned poté skok vzad díky dalším otázkám. A právě tohle mě ke knize nakonec dokázalo přikovat.

Děj byl plynulý a kniha se četla... říct, že lehce by bylo až moc morbidní. Občas mě nějaká hláška donutila zdvihnout koutky (i když jinak je Závist spíše záhadná, smutná a hororová) a jindy mě zarazilo, čeho jsou lidé schopní a naprosto jsem ignorovala fakt, že děj knihy není reálný, jen inspirovaný skutečností - protože jsem chvílemi zapomínala, že držím v ruce fikci. Myslím, že takhle by mělo vypadat mistrovsky zvládnuté dílo, i když postavy nebyly vykreslené až tak, že vyvstávaly z papíru (nebo je to jen můj subjektivní dojem). I přesto příběh žije a vtahuje do sebe.

Co nemůžu vynechat je překlad a obálka, víceméně originální, která na obrázku vedle anotace vypadá dost... nevýrazně. Kapánek temně, hororově, naznačuje, co se děje, to ano - ale ve skutečnosti vynikne mnohem víc, je skvělá a poutavá. Zelená za nápisem je vážně zelená (a to docela výrazně), a stejně tak sám název knihy. I vnitřní design knihy se mi líbí - po otevření (na vnitřní straně obálky) vás uvítá svítivá limetková barva, navíc se mi líbí symbolika s jedním ze sedmi smrtelných hříchů, kde je Závist zobrazována v zelené. I nadpisy upozorňující na novou kapitolu jsou krásně graficky zpracované. 


Naopak mi vadil velký formát knihy, myslím, že co se výšky týče, mohla být klidně o centimetr menší. A co mě naštvalo nejvíc - opět se tu šetřilo na korektuře. Překlepy a chyby v čárkách, které jsem viděla i já jako laik snad není tak těžké opravit... Jsem ráda, že Fortuna vydává v češtině tak skvělé knihy, ale možná by to chtělo ještě jedno přečtení před vydáním. 

P.S: Všimli jste si červeně označených 'i' nahoře v anotaci? To je moje práce. Hayley i Taylor jsou dívky, ale i přesto je třikrát použito měkké i. Možná by to chtělo zopakovat shodu přísudku s podmětem...

Závist bych díky slabšímu začátku určitě neoznačila za nejlepší knihu roku, ale s klidem můžu říct, že tohle je kniha, kterou byste si měli přečíst. Ať už díky tomu, že šikana je stále rozšířená (možná i víc, než dřív) a kniha ukazuje, kam až to může zajít, nebo proto, že z ní čiší ty emoce a za přečtení stojí. Nebyla perfektní, to určitě ne, ale nejvyšší hodnocení si podle mě zaslouží. Ještě ráno jsem váhala, teď už jsem si jistá.

pět hvězdiček.

Obálka, anotace: Fortuna Libri | obrázky: weheartit.com, goodreads   

16 komentárov:

  1. Na tuhle knihu jsem během nešního dne četla dvě recenze. Jednu s nejvyšším a jednu s nejnižším hodnocením...

    Začíná mě to vážně zajímat :)

    Jinak moc pěkná recenze, ty překlepy v knihách mě začínají trochu iritovat. Setkávám se s tím čím dál častěji.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. presne tak aj ja 8D najprv že 1 hviezdička - negatívna recenzia, že knihu ani nechcem a teraz toto...no neviem čo si o knihe myslieť teraz 8D

      Odstrániť
    2. Kde jste četly tu negativní? Docela by mě to zajímalo. :)
      Tak to nezávidím, musí to být dost rozporuplné. Mně se kniha líbila, rozhodně ve mně zanechala nějakou emoční stopu po přečtení, možná i díky tomu, že s šikanou mám osobní zkušenost... Takže u mě si pět hvězdiček zaslouží a myslím, že na to má i objektivně vzato. :)

      Maynmar: děkuji!^^ :) Překlepy v knihách jsou osmej smrtelnej hřích... :/

      Btw, není velká rozporuplnost knihy důvodem k jejímu přečtení a utvoření vlastního názoru? Myslím, že když kniha dokáže vyvolat debatu a střet názorů, že bude minimálně zajímavá...^^

      Odstrániť
  2. Tak u tohohle si jakože ještě rozmyslím, jestli to chci zařadit na seznam knížek, co si chci přečíst. Protože přece jen, pár čárek a překlepů a knížka by asi letěla z okna... XD

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jo, já vím. Vždycky je tu ale originál, že ano... O:)

      Odstrániť
    2. Kdyby byl nějakej jednoduchej způsob, jak se k němu dostat, tak klidně. XD

      Odstrániť
    3. Arvari, bookdepository? E-book a čítanie na compe / kúpa čítačky (ale ak ho zoženieš zadarmo, daj vedieť:DD každopádne si ho môžeš kúpiť).?O:)

      Odstrániť
  3. Ha, aj tak budem odolávať.xD Ale som rada, že sa ti páčila, hoci preklepov je škoda. n_n

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jissstě, odolávej. :D
      To já jsem taky ráda... a za ty překlepy bych docela vraždila X_x

      Odstrániť
  4. Vďaka tvojim recenziám si postupne urobím wishlist pod stromček :D Sú fakt super, a zaujímavé, takže ma to úti po knižke siahnuť. Za to palec hore ;)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jé, moc děkuju. :)) Já se červenám.^^ Jsem moc ráda, když můžu někommu doporučit dobrou knihu... :)

      Odstrániť
  5. no na toto som čítala negatívnu recenziu ale po pravde asi skôr verím tejto každopádne rada si na knihu urobím názor vlastný :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jojo, to nejsi jediná, i já si ji už našla a mám tedy úplně jiné názory než autorka té druhé recenze...
      To je nejlepší^^ :)

      Odstrániť
  6. Musím si tu knihu už konečne prečítať, lebo každý tvrdí niečo iné. Som zvedavá, ako to nakoniec bude so mnou.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Taky si všímám, že Závist je dost rozporuplná kniha. Tak jsem zvědavá, co na ni potom řekneš ty... :)

      Odstrániť