28. 8. 2012

L. DeStefano - Past (#1)

Kniha: Past (Lauren DeStefano)
Originální název: Wither
Série: Zahrada nesmrtelnosti (#1) | The chemical garden (#1)

Nakladatelství: Fortuna Libri
Vydání: 2012 | hardback | 368 stran


Anotace: Co kdybyste se dozvěděli, kdy – na den přesně – zemřete?

Díky moderní vědě se každá lidská bytost stává tikající časovanou genetickou bombou. Bezohledné manipulace s genetickými informacemi způsobí, že muži se dožívají pouze dvaceti pěti let a ženy dokonce jen dvaceti. V této bezútěšné době jsou mladé dívky unášeny a nuceny žít v polygamním manželství, aby odvrátily hrozbu, že lidstvo vymře.
Tento osud čeká i šestnáctiletou Rhine Elleryovou. Je unesena, aby se stala jednou z vyvolených nevěst a vstupuje do světa bohatství a privilegií. Přestože její manžel Linden k ní chová opravdové city, jediným cílem Rhine je útěk – chce najít svého bratra-dvojče a vrátit se domů. Ale Rhine se musí vypořádat s více problémy, než jak znovu získat svobodu. Lindenův excentrický otec je odhodlán najít protilátku na genetický virus, díky kterému mu hrozí ztráta syna, i když to znamená jít přes mrtvoly, aby prověřil své experimenty… 


Kdybych se snažila vymyslet vhodný 'úvodníček' pro tuto knihu, budeme tu asi hodně dlouho. Takže se omezím jen na: 'Čekám.' Hádám, že vy, co jste četli, pochopíte. ;)

Znáte tu touhu po dokonalosti, ať už je to nějaká maličkost nebo vážnější věc? Určitě se vám alespoň jednou v životě vymkla z rukou a vy jste museli čelit následkům. Jedné generaci, která dosáhla perfektního života bez nemocí se ale podařilo těmto následkům vyhnout... zato jejich děti a vnoučata zasáhl osud plnou silou.

Vítejte v Americe, zemi, která přežila. Zatím. Vědci totiž díky neuhlídanému chtíči po dokonalosti vyvinuli zbraň, mocnější než všechny jaderné: genetickou bombu. Bombu, díky které se mladí muži nedožívají více než pětadvaceti let. Ženám, které muže většinou přežívaly, se tato chyba vymstila ještě více: zbývá jim totiž dvacet let života. Čas se začíná odpočítávat ve chvíli, kdy se narodí...

Lidé propadají zoufalství. Dívky jsou unášeny a nuceny do svazků s mladými muži, kteří mívají až sedm manželek. Záleží jen na tom, aby co nejdříve otěhotněly a povily co nejvíce dětí. Nějaká duše a city? Ale prosím vás, tady jde o lidstvo! Koho zajímá několik husiček?

Šestnáctiletá Rein(a) je také unesena a společně s osmnáctiletou Jennou a třináctiletou Cecily se stává manželkou Lindena Ashbyho, mladého, trochu naivního ale nadaného muže, kterému umírá jeho životní láska Rose. Najednou je z živoření přenesena do luxusu, zlaté klece. Zatímco hraje roli milující manželky, spřádá plány na útěk. Ale nic nebude tak jednoduché, jak se zdá...

"To je ale hloupý nápad," vloží se do hovoru Cecily. "Nákupy přece nikoho nemůžou bavit. Tam, odkud pocházím, žádná taková střediska nebyla."
-Past, str. 204

O Pasti jste již určitě alespoň slyšeli. Je to docela známá a dost vychvalovaná dystopie. Já ovšem nechápala, co, krom námětu, na ní můžou všichni vidět. Po x-té pozitivní recenzi jsem sice dostala chuť si tuto knihu také přečíst, ale davové šílenství mě nijak nestrhlo. Alespoň dokud jsem se nezačetla. Zabijte mě někdo za tu hroznou skepsi, alias důvod, proč jsem se k ní nedostala dřív! Past je totiž skvělá kniha.

Prvních několik stran mě prostě dostalo. Možná tak nevypadám, ale jsem docela citlivý člověk, takže mi unesených dívek bylo hrozně líto. Poté se ale Rein probrala v Lindenově domě, zmítaná pocity a moje nadšení poněkud opadlo. Tahle hrdinka si vás totiž nezíská po dvou slovech... ale jakmile jí jednou začnete fandit, jistá náklonnost k ní tu zůstane, ať se chová jakkoli.

Příběh si cestu ke mně musel postupně probojovat, ale zvládl to poměrně rychle, skepse mě opustila už po nějakých šedesáti stranách a já si užívala čtení. Vývoj příběhu je přirozený a ubírá se docela zajímavou cestou, i když je klidnější... nečeká vás tu velká smršť akce jako u jiných dystopií, zaměřuje se spíše na emoce. A nápad je prostě dokonalý! No, možná by bylo lepší říct nápady, protože je zde hned několik zvratů. Styl psaní byl také docela chytlavý, takže pro mě knížka představovala příjemný čtenářský zážitek. 

Byly zde ale věci, které mi vadily. Děj nebyl plynulý, občas jsme jen tak přeskočili o měsíc dopředu, jindy se dvě kapitoly zabývaly jediným dnem a chvíli na to jsme byli v Reininých vzpomínkách. Ze začátku to bylo trochu rušivé, postupně jsem si na to ale zvykla a tento fakt na mě začal působit docela přirozeně. Mnohem lepší než záchrana světa za jediný týden. Potom, proč zůstala zrovna Amerika? Samozřejmě mohli mít nejsilnější zbraně, ale pokud byl zbytek světa úplně srovnán se zemí (pod vodou), jakto, že Amerika nebyla také zaplavena nebo zničena? (Ach ano, americká autorka). Postupně se také dostaví jistá předvídatelnost, nikdy to však není více než pár stránek.

Postav je v knize dost, ačkoli se Rein většinu knihy nedostane z 'vězeňské' vily. Jejich valná většina se nachází přímo v domě a ty také dostaly největší prostor (nepočítáme-li Reinina bratra). Zmíním zde několik hlavních: Reininy spolumanželky jsou naprosté protiklady, mladičká Cecily je totiž od začátku rozjařená z luxusního života a většinu času si užívá, zatímco Jenna je spíše melancholická a i když využívá většiny možností bohatství, jen málokdy jí něco udělá radost.

Pan Vaughn, otec Lindena je zde naopak vylíčen jako typický záporák, vlk v rouše beránčím. Možná trochu klišoidní, což mě zklamalo - ale zase jsem z něj občas měla husí kůži, čímž se to vyrovnává. Rose, první Lindenova manželka, mi naopak byla okamžitě sympatická a litovala jsem, jak brzy z příběhu zmizela. 

Samotná Rein mi nejdříve přišla trošičku... zvláštní, potřebovala jsem čas na to ji pochopit. Potom jsem s ní ale začala soucítit, snažila se vžít do jejích pocitů a odtud už byl jen krůček k tomu, abych jí začala fandit. I přes to jí pár věcí, které udělala neodpustím, protože... no, Linden byl prostě zlatíčko. Snílek a umělec, hodný k ženám... zamilovala jsem si ho okamžitě. Gabriela jsem si naopak nedokázala oblíbit, ať jsem se snažila jak chtěla, proto jsem konec málem obrečela.

A teď pozor. Spusťte fanfáry. V celé knize jsem našla jen jediný překlep, a to 'radiokativita.' Proto bod nahoru Fortuně za překlad. KONEČNĚ! Víc knih s minimem chyb, prosím. Obálka se mi taky líbí, má zvláštní - originální styl a dokáže zaujmout. Uprostřed knihy však čeká stejné grafické zpracování jako na obálce, což už mi přišlo trošku rušivé. Pěkné to bylo, ale rozptylovalo mě to při čtení. 

Past možná není úplně dokonalá, ale myslím, že stojí za přečtení... a protože ve mně určitě zanechala nějakou pozitivní stopu a nemůžu se dočkat druhého dílu (i když za to může i otevřený konec, zabiju tě, Lauren), zaslouží si i moje hodnocení.

5 hvězdiček.

Obálka, anotace: Fortuna Libri | obrázky: google, goodreads

12 komentárov:

  1. som rada, že sa knižka páčila, ja som ju čítala pred asi mesiacom a bola som z nej unesená, dokonca som mala na niektorých častiach aj zimomriavky... strašne som nemala rada správcu Vaughna, desil ma, ale na druhej strane to bola dobre vykreslená postava :D som zvedavá, aká bude druhá časť :D
    Mimochodom, pekná recenzia :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Já jsem taky ráda, že mě opět nezklamala intuice, do které knihy zainvestovat a kterou raději vzdát^^ :)
      Přesně!
      Díky moc... :)

      Odstrániť
  2. Musím si ju aj ja už konečne prečítať.:P Super recenzia.^^

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Souhlasím, musíš! :D A děkujíí :)

      Odstrániť
  3. Samé kladné recenze a já se ke knize zatím nedostala. To je strašné! :D Musím si ji brzy přečíst, protože tvoje recenze mě vyloženě nalákala k jejímu přečtení :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Neboj, mám to tak se spoustou knížek ;D
      Jéé, tak to mě neskutečně těší! Děkuju^^

      Odstrániť
  4. Souhlasím, Past je prostě skvělé dílko! Vesměs mám na knihu stejný názor jako ty - až na to, že mě "přeskakující" děj až tolik nevadil a Lindena jsem si moc neoblíbila .. :).

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mě to nejdřív zarazilo, ale pak jsem si zvykla^^
      A Linden... no, snílek & umělec, přesně můj typ. A Gabriel mi až tak nesedl (jako postava), ale uvidíme v dalších dílech... ^^

      Odstrániť
  5. Myslím že viem čo chcem na Vianoce :D Ten nápad je úžasný a páči sa mi tvoje podanie, som proste zvedavá či by som reagovala rovnako :D Pokial to má viac pokračovaní tak som sakra zvedavá čo to bude za príbeh.
    Mrzí ma že som ťa vylakala :D Ešte som sa s tým nestretla, mňa to pri čítaní tiež zvykne rušiť, tak nabudúce to dám aspoň pomalšie ;) Ak bude nejaké nabudúce lebo pri mojom finančnom rozpočte, no neviem neviem :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak to jsem moc ráda, že díky mně kniha někoho zaujala^^
      V pohodě ;D Mám jen pomalý net, tak se mi to začalo animovat až po chvilce, tak to byl trošku šok :D
      Taky mám děsivý stav financí :/ :D

      Odstrániť
  6. Miluju tuhle knížku!! Je fakt úžasná!! :)

    OdpovedaťOdstrániť