9. 8. 2012

L. Price - Mladší (#1)

Kniha: Banka těl - Mladší (Lissa Price)
Originální název: Starters
Série: Banka těl (#1) | Starters and Enders (#1)
Nakladatelství: Fortuna Libri
Vydání: 2012 | hardback | 344 stran
 


Dívka stojí před strašlivou volbou. Rodiče jsou mrtví, bratr nemocný, za peníze se stane někým jiným. Komu může věřit? Nikomu...

Anotace: Během smrtelné nákazy zahyne většina lidstva. Díky zázračnému léku, podávanému zpočátku jen velmi starým a velmi mladým lidem, zůstanou na živu jen starci a děti – a ti najednou stojí proti sobě. Mladým se chce žít a starým se nechce zemřít.
Aby se děti uživily, pronajímají prostřednictvím tajné organizace svá těla bohatým starým lidem, kteří chtějí znovu okusit mladost – a prodloužit si život. Hlavní hrdinka tohoto napínavého románu, Callie, se nechtěně připlete do cesty intrikářskému senátorovi, který chce vydělat jmění na tom, že těla dětem jednoduše ukradne a pronajme je navěky... Callie najednou neví, komu může důvěřovat – a do toho ji zasáhne láska...

Ehh. Taky vám anotace přijde přesně taková, jaká by být neměla - spoileroidní? (Dotaz hlavně na ty, co Banku četli. Já osobně nechtěla prozradit třeba to s tím senátorem, ale teď už je to jedno, že ano...)

Callie žije na ulici společně s bratrem Tylerem a kamarádem Michaelem od té doby, co jejich rodiče zemřeli na onu nemoc. Navíc jsou bezprizorní, tedy je jim méně než 19 let a nemají dospělého opatrovníka - nemůžou prakticky nic a kdykoli je můžou odvést do Institucí, což je něco jako převlečené vězení. Přežívají z ruky do úst, ale Tyler je nemocný a potřeboval by víc jídla a lékařskou péči. Callie se proto rozhodne a navštíví Prime Destinations alias Banku těl, kde za velice štědrý plat (a vylepšení těla) na krátkou dobu pronajme svoje tělo nějaké Starší, která si chce jejím prostřednictvím užívat života. Samotné pronajímání těl je skvěle zabezpečeno tak, aby se tělům Mladších nic nestalo a Prime je mohla monitorovat - tudíž smlouvy s vysokými pokutami při nedodržení podmínek pro Starší a sledovací čipy do těl mladých.

Něco se ale zvrtne a Callie najednou na krátkou dobu přebere plnou vládu nad svým tělem, vězícím v identitě bohaté Heleny Winterhillové. Zjistí však, že Helena si její tělo nepronajala k úplně nevinným účelům... Zatímco se snaží zabránit katastrofě, přimotá se jí do cesty sympatický Blake a díky další pronájemkyni se dozví, co se Prime Destinations chystá udělat. Zoufalá Callie si musí z této situace probojovat cestu ven - tak, aby přežila, dostala zaplaceno a zachránila stovky Mladších...

Popadla jsem ho za tu jeho luxusní bundičku.
"Hele, klídek," řekl. "Tohle je pravá ruská alpaka."
"Může být klidně z Marsu, mně je to fuk. Jak dlouho už máš tohle tělo?" 

Zní vám to o pronájmu těl a vůbec celý můj popis nějak povědomě? Ne? Ani nemůže. Nenapadá mě totiž žádná kniha, která by se zabývala něčím takovým. Banka těl je kniha, která přináší do světa dystopií něco úplně nového. A to skvělým způsobem. Neotřelým, originálním...

Pořádně jsem netušila, co mám čekat, objednala jsem si ji vlastně díky tomu, že to byla novinka na kterou byla spousta lidí natěšená... a, přiznávám, zaujala mě obálka. Někomu může připadat děsivá, ale mně se líbí. Čekala jsem tak čtyřhvězdičkovou knihu... ale rozhodně by mě nenapadlo, že se mi dostane takové pecky!

Začneme od začátku. Nečeká vás zde nijak dlouhé seznamování, jste prostě vrženi do děje - a okamžitě prožíváte situaci zároveň s Callie. Nevíte jak, nevíte proč, protože jste se ani nestihli začíst, ale už nevíte, kde končí vlasy Callie, vyjukaně kráčející do Banky a vzrušené z toho luxusu a začínají vaše, splývajíc dolů přes opěradlo židle, na které jste pohodlně usazeni a čtete. A tenhle pocit vás až do konce knihy nepustí.

Samotný námět je, jak už jsem zmínila, vážně geniální. Přidejte si k tomu styl Lissy Price, který je vtipný a dokáže chytit a už nepustit... a ukončení některých kapitol bylo vážně vražedné, takže když slíbíte rodičům "jo, zajdu tam/udělám to, jen dočtu kapitolu", pěkně si naběhnete, protože kapitol nakonec dočtete deset. Kniha není z nejtenčích, má zhruba 350 stran, ale měla jsem ji přečtenou během dne. Kapitolky pěkně ubíhají, což je ke konci možná trochu na škodu (nebo zuřivé kousání nehtů a modlení se, ať se Banka záhadně natáhne).

Dál... nepředvídatelnost, což je u mě, jak mnozí hádám víte, velké plus. Netušila jsem, co hodlá Lissa udělat postavám o stranu dál, natož na konci. A v době, kdy jsem ji četla, kolem ještě nebylo moc recenzí, takže jsem nemohla přijít o překvapení ani takhle. A řeknu vám, že ten konec byl tedy... něco. Úžasný, ale naprosto šíleně utnutý.

"Chci vám nabídnout obchod."
"Obchod? Jaký obchod?" Jeho obličej se změnil na obličej známého zpěváka, kterému jeho milenka uřízla hlavu,
Určitě ty obrázky vybírá tak, aby mě zastrašil.

Co se týče samotných charakterů, s nimi si autorka také vyhrála. Callie je zajímavá osobnost, skvěle vylíčená a velice snadno se do ní vžijete. A i když z uvažování Starších v mladých tělech (pro ně to nejsou mladí lidé, nýbrž těla) vám pravděpodobně bude běhat mráz po zádech, oblíbíte si i je. Tedy... alespoň některé z nich. Tyler s Michaelem v knize až tolik prostoru nedostanou, ale Tyler je typ bratříčka, kterého prostě chcete mít doma a Michael je... prostě umělec. Můžu říct, že je jsem měla ráda oba. A poslední důležitější postava, Blake, co se jeví jako nanejvýš sympatický a úžasný mladík se stane na konci obětí takového zvratu, že vám prostě vyrazí dech. 

Chtěla bych se taky zmínit o někom, kdo mě v knize obzvlášť zaujal: Šéf Banky, známý pod jménem Šéf, kterého bych tak trochu přirovnala k Fantomovi opery v novodobém kabátě. Skrývá svoji tvář pod maskou... pokrytou stovkami jiných tváří, které jsou digitálně promítány na jeho obličej. Může si nasadit jednu, nebo jich mít zároveň třeba dvacet. A tohle jsem si dokázala (stejně jako většinu věcí v knize) naprosto přesně představit a okamžitě mi naskočila husí kůže. A sice nemizí tak záhadně jako Fantom, ale rychle ano.

Ještě pár slov k obálce a překladu: obálka je ponechaná originální včetně písma, za což má u mě Fortuna o bod navíc, protože, jak už jsem psala: mně se líbí a k příběhu se hodí. Nejdřív jsem sice pochybovala o tom, zda je to Callie, protože tu vypadá tak na 7-10, ale dejme tomu, že je to tou kosmetickou úpravou. A ten nápad s očima, jedno modré a druhé hnědo-zelené je... geniální. Taky se mi líbí jméno autorky, či spíše to, že není přechýlené. Lissa Priceová by se nevyjímalo ani zpoloviny tak dobře. 

Zato překlad byl... mírně řečeno docela hororový. Takový výjimečná kniha, doplněná o otřesný překlad. Četla se dobře, tak to nemyslím, ale... Fortuna očividně nemá na korektory, nebo s vydáním knihy moc spěchala (což je sice super, ale já bych si klidně týden počkala). Mám na mysli chyby a překlepy, kterých tam bylo nemálo. "Jsme" místo "jsem" zde totiž bylo naprosto normální, stejně tak chyby v mě/mně. Běžná kniha mívá tak kolem dvou překlepů (v průměru, přičemž Fragment a CooBoo ten průměr značně vylepšují), ale tady jich bylo mnohem, mnohem víc. Zahlédla jsem myslím i pár čistě překlepů a můžu říct, že mě to docela mrzí. Chvíli jsem přemýšlela, jestli za to nestrhnout hvězdičku, ale kniha by si to nezasloužila.


5 hvězd a velké doporučení!

Obálka, anotace: Fortuna Libri | obrázky: goodreads, google | citace: str. 243, 308

29 komentárov:

  1. Prekladu je škoda, obálke je vážne úžasná, knihy sa nemôžem dočkať, super recenzia.^^" (Stručné, viem, ale výstižné.:D)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Dost stručné... ale dost výstižné. Tak budu zvědavá na tvůj názor.^^
      Souhlasím, ten překlad byl jediná vada na kráse. :/
      A děkují... :)

      Odstrániť
  2. Ty mě tím překladem pořád tak strašíš :D Díky tvé recenzi jsem zjistila hned 3 věci - 1. že nejsem jediná, kdo tak miluje tu obálku. 2. že se začínám bát o Blakea a to jsem knihu ještě ani nezačala číst. A za 3. že na knize je vážně napsáno Lissa Price! Žádné -ová! Krása :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Promiň, promiň, promiň. Ale to je fakt hrozný! :D
      1. No, už jsme tři cvoci!^^ Kdo chce ještě do klubu? :D
      2. Boj se, boj se... to, co mu udělali, není vůůbec hezký. :D
      3. Ano! Nyaahh :'3

      Odstrániť
    2. Ty seš zlá, teď z toho neusnu! :D

      Odstrániť
    3. Tak se mnou budeš vykecávat!!
      (Eh, pokud vydrží net, žeano :D)

      Odstrániť
    4. A co asi tak dělám každý večer až do jedné ráno?! :D Někdy do dvou, pokud vydrží net i my, žeano :D

      Odstrániť
    5. Ehhe, to vážně netuším, co bys tak mohla dělat... :DD

      Odstrániť
  3. ja by som si to tiež rada prečítala 8)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak budu držet palce, ať ji seženeš a pak se těšit na názor... :)

      Odstrániť
  4. Vypadá to dobře! Porozhlédnu se v knihovně!:P

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Porozhlédni, myslím, že zrovna Banka za to stojí.^^

      Odstrániť
  5. Díky za tip,o téhle knize jsem fakt nic netušila.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Nemáš zač - jsem ráda, že jsem mohla doporučit skvělý titul! :)

      Odstrániť
  6. Další z x knížek, které vypadají tak strašně moc lákavě až se můj mlsný jazýček čtenářův nestačí olizovat z jedné strany na druhou :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak se olizuj... a pak zaběhni do nejbližšího knihkupectví^^ :D

      Odstrániť
    2. Opravím tě - do nejbližší knihovny :D

      Odstrániť
    3. Taky chudý student? :D

      Odstrániť
  7. Práve ju čítam. Som zvedavá, či sa mi bude páčiť rovnako ako tebe. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To já taky. Tak se budu těšit na recenzi...^^

      Odstrániť
  8. Ahojte, rozbieham s jednou babou projekt podobný autorskému klubu na blog.cz ale pôjde o komunitu ľudí nielen na blog.cz ale aj z blogspotu etc., hľadáme nových členov a bola by som rada, kebyže sa k nám pridáte lebo by váš blog bol určite prínus pre túto komunitu, ktorá je zatiaľ v plienkach ^_^

    Viac informácií tu: http://svetblogov.blogspot.sk/p/pridaj-sa.html

    OdpovedaťOdstrániť
  9. tak akože vy máte inú anotáciu ako my? sranda a veru je spoileroidná... veľmi pekná recenzia a naozaj je táto kniha kvalitka

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ehh, já to nezkoumala, ale jdu si najít slovenskou... No, šíleně spoileroidní, fuj! Ještě že jsem ji nečetla dřív než knihu...
      Děkuju moc...^^ A s tou knihou souhlasím! (:

      Odstrániť
  10. Knížku začínám dneska číst a strašně moc se na ni těším!!
    Jsem zvědavá, jestli se mi bude taky tak moc líbit! :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Já doufám, že jo, protože je úžasná! Nedivím se, že se těšíš... a já se těším na tvoji recenzi^^ :)

      Odstrániť
  11. Krásná recenze, to jo, ale už bych je mohla přestat číst! =X =D Protože s každou recenzí jsem víc navnazená na čtení, ale prostředky na koupi knihy nejsou! =P
    Obálku taky úplně žeru, je naprosto bombová, a co se týče obsahu, opravdu zajímavý a originální námět =) Snad se poštěstí a knížku nějak získám =P

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Děkuju moc! :D Jé, to mě mrzí, tohle znám... a pak mi povolí nervy a tu knihu objednám, jako jsem to teď udělala se Závistí.
      Jojo, je úžasná. Tak ti budu držet pěsti, tahle kniha si to zaslouží.^^

      Odstrániť
  12. Dobře, chápu, kde se to dá sehnat v originále? XD Obávám se, že po pár mě/mně by knížka letěla z okna... XD

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No, kdyby ten příběh nebyl tak úžasnej, tak jsem ji zahodila taky. :D
      (http://goo.gl/36HVI ...tady třeba? :D)

      Odstrániť