25. 8. 2012

M. Sandemo - Morová rána (#1)

Kniha: Morová rána (Margit Sandemo)
Originální název: Sagaen om Isfolket
Série: Sága prokletých (#1) | Icepeople (#1)

Nakladatelství: Fragment
Vydání: 2008 | paperback | 320 stran 


Anotace: Světově proslulá sága Prokletých! Příběh plný tajemství, napětí a lásky. Silje je mladá dívka, která při morové epidemii přijde o všechny své blízké i domov. Je ponechána svému osudu. Když už se všechno zdá být beznadějné, život jí zcela změní náhodné setkání s tajemným cizincem... V té době ještě netuší, že se zanedlouho ocitne v blízkosti strašidelných hor a pozná pravdu o záhadných obyvatelích a jejich prokletí. Nechte se pohltit silným příběhem, který oběhl celý svět. 

 Tahle sága je naprosto geniální.

Je rok 1851 a Norsko je opředeno pověstmi o tajemných Prokletých, žijících v horách, kteří svoji moc prý získali od samotného ďábla. A také sužováno ne-tak-poetickou nemocí: morem. Mladíčké Silje mor vzal celou rodinu i domov, proto se vydává na cestu... aniž by věděla, kam jde. Ví jen, že nemůže zůstat. V opuštěné uličce najde malé děvčátko a v lese za městem zase miminko, které vezme s sebou.

Zdá se, že všichni tři jsou odsouzeni ke smrti hladem nebo vyčerpáním... alespoň dokud nenarazí na tajemného a zvláštního muže ve vlčí kožešině, který Silje pověří důležitým úkolem. I přes jeho obtížnost se ho dívka elegantně zhostí a muž jí na oplátku dá to, co Silje s dětmi potřebuje nejvíc: domov u malíře kostelů Benedikta. Jenže nic netrvá věčně a štěstí už vůbec ne... Po nějaké době se onen záhadný muž znovu objevuje, zrovna když Silje potřebuje jeho pomoc.
Od Ságy prokletých hodně lidí odradí její celková délka (47 knih) nebo to, že jsou přeložené 4 do češtiny a další 3 do angličtiny. Mě taky mrzí, že se zatím neplánují další díly, ale můžu říct: jděte do toho. Tahle série za to stojí. 

"Teď ano," odpověděl trpce. "Tvoje styky se mnou tě psotavily mimo zákon."
Styky? To slovo zní skoro nemorálně, napadlo Silje. Nedokázala na něj pohlédnout.
-Morová rána, str. 196 

První díl napsala Margit v roce 1982 a je to zvláštní, neobvyklý a neohraný druh fantasy. Žádné paranormálno typu upíři. Není to ani typicky čarodějnická sága, jakkoli by se to mohlo zdát. Vlastně ani nevím, kam by se kniha dala zařadit - pokud nepočítáme moji 'love it' poličku... 

Morová rána má zvláštní, nepředvídatelný děj. Kdo by čekal ten zvrat, že mladá dívka najde dvě cizí děti a vezme je s sebou? A to nám Margit naservíruje už na prvních stranách knihy - ty další jsou ještě mnohem lepší a lepší. Moc si nepamatuji, jak jsem se cítila, když jsem před dvěma roky tuto knihu četla poprvé, ale ani teď, při re-readingu, jsem dějové kličky, které jsem stihla zapomenout, už nedokázala odhadnout. Navíc, pokud je některá 'nadpřirozená' (slovo paranormální se mi sem nehodí) kniha vážně originální, je to tahle. 

Kniha je navíc napsána čtivě a sem tam se vyskytne i vtipná scénka, takže mě velice rychle vtáhla do děje. Zároveň, co bych zřejmě vytkla jako jeden z mála mínusů, nenajdete tu moc akce, je zaměřená spíše na pocity. Trochu akčnosti vždy přinese nějaký ten zvrat a poté se tempo znovu zpomalí a opět sledujeme postavy. Zároveň jsou i ty pocity naprosto úžasně vyjádřené, takže nehrozí, že by kniha byla vyloženě uspávací (i když akčnější typy tím dvakrát moc nenadchne). 


Postav se zde tolik nenajde. Tedy, samozřejmě, vedlejší charaktery, kterým je věnována stránka nebo dvě tu jsou, ale není na ně kladen nějaký důraz. O to lepší jsou postavy hlavní. Silje je zmítána v hormonální bouři, což při jejím cudném vychování a v tehdejší době působí neuvěřitelně mile a je to sympatická dívka a umělkyně. Bohémka v šestnáctém století. Oproti tomu Tengel, onen záhadný muž, je líčen tak, že dokáže nahnat hrůzu i přes svoji milou povahu... ale přesto jsem si ho naprosto zamilovala. Tihle dva tvoří naprosto dokonalý pár, ať už spolu jedou na koni nebo si jen tak povídají, perfektně se doplňují.

Když už jsem zmínila tu hormonální bouři, Margit se nevyhýbá ani sexu. Už Siljiny sny nejsou tak úplně nevinné a i když v knize není nějak podrobný popis (nebo sprosťárničky jako v Sukubě), postavy rozhodně nemají pás cudnosti a roubík. Za mě je to plus, protože celý příběh pak vyznívá věrohodněji, ale chápu, že někoho to může pobouřit. Třeba v e-shopu Fragmentu je kniha zařazena do knih pro dospělé.

Co se týče překladu a obálky (knihu vydal Fragment, takže jste museli tušit, co teď přijde), obojí je naprosto dokonalé. Překlad takřka bezchybný a obálka se mi hrozně líbí, sedí mi k té době. Obvlášť hřbet knihy vypadá naprosto úžasně. Morová rána je navíc menšího formátu, na výšku má jen něco kolem 18 centimetrů, tudíž se vleze do každé poličky a klidně i do kabelky. 


První kniha série mě nedonutila udiveně zírat, to až třetí díl, ale i tak ji zbožňuju. Pokud ještě váháte - nebojte se a běžte do toho! Sice je škoda, že se vydání dalších knih ze ságy nechystá, ale každý díl má svým způsobem uzavřený konec a je čistě na vás, jestli vás zajímá, co se děje dál nebo ne. A možná vás přesvědčí, že kniha se dá sehnat za naprosto unikátní cenu - 80Kč za kus z původních 199,-. Když jsem to zjistila já, nadšeně jsem zavřískla a okamžitě si všechny čtyři knihy objednala :)

Tak co, risknete to? Pokud ano, tak si knihu můžete objednat zde nebo sehnat třeba ve vašem oblíbeném knihkupectví (což ale nezaručuji, protože třeba na buxu.cz jsou první tři díly vyprodané a jinak vás jeden výtisk vyjde na 155 Kč). A pokud se ptáte na můj názor... podle mě za to stojí. Jak za ty peníze, tak za přečtení.
P.S. A Goodreads se mnou souhlasí! Všechny knihy zde mají hodnocení kolem 4 hvězd (průměrně) a všechny knihy (do jedné) mají víc, než 3,5.


5 hvězdiček, ano, už zase.
Obálka, anotace: Fragment | obrázky: google, goodreads

23 komentárov:

  1. Páni.. Tahle knížka vypadá hrozně zajímavě! :)
    A pět hvězdiček to vypadá ještě líp! :D..
    Snad se ke knize brzy dostanu :)..
    A můžu se zeptat.. Máš BookFan.eu? ::D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jsem ráda, že jsem někoho navnadila... :) Tak držím palce a budu doufat, že se ti bude líbit. :P
      BookFan znám, ale nemám, nějak jsem se k tomu ještě nedostala... :/ :D

      Odstrániť
  2. Ságu prokletých mám doma víc než rok, ale ještě jsem se to nerozhodl přečíst, snad se k tomu někdy dostanu :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To je ale už skoro hřích! :D (Ve tvém vlastním zájmu) doufám, že dostaneš. :D

      Odstrániť
  3. znie to zaujímavo, tak záhadne 8D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No... a představ si, že je to ještě lepší! :)

      Odstrániť
  4. Potřebuju pátý díl, ten čtvrtý skončil hrozně a pořád mi to vrtá hlavou, i když jsem je četla před 2 lety :D :/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Nedivím se. Myslím, že my dvě máme stejný problém: moc jsme se do toho zažraly. :D
      P.S. Objev z dnešního dne: v AJ se to skoro nedá sehnat :/

      Odstrániť
    2. To fakt? Sakraaaa :/ Jako ale mohl by Fragment vydat ty další díly... aby to neskončilo tak otevřeně :/

      Odstrániť
    3. Jojo, to fakt. ://
      Mohli by... ale hádám, že pokud jim tahle série nevynáší, tak je k tomu těžko dotlačíme. :((

      Odstrániť
  5. 5*? Tomu říkám motivace .) RTuhle sérii jsem viděla v levných knihách, ale nějak mě nezaujala a tak jsem ji tam nechala. Asi se zítra podívám, jestli tam ještě neleží .)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Moc mě těší, že tě série zaujala zrovna díky mně.^^ Tak jsem zvědavá, co na ni pak řekneš, pokud se k ní dostaneš... :)

      Odstrániť
  6. túto sériu by som si naozaj chcela prečítať, ale ešte som sa k nej nedostala, ale po prečítaní tvojej recenzie si ju dám na vyššiu priečku to read listu :) mám rada staré fantasy a preto by som rada siahla aj po týchto knihách :)

    Annie super recenzia ;) len tak dalej :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Já mám vždycky takovou radost, když někoho navnadím nebo popostrčím k přečtení knihy. :) Tak jsem zvědavá, jestli se ti bude líbit... doufám, že bude.^^

      Děkuju moc :)

      Odstrániť
    2. najskôr si knihu musím zaobstarať :) ale teším sa :

      Odstrániť
  7. Mám doma a už se na ni hrozně moc těšíím :)) ale je blbý, že další díly nebudou přeloženy, to mě štve ://

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. A já se těším na tvůj názor...^^ :)
      To ano. :/ Možná, pokud by si ji koupil dostatečný počet lidí a kdyby víc bloggerů napsalo Fragmentu, třeba bychom se pátého dílu dočkali...
      Ale nevím, jestli by to šlo, protože chápu, že pokud se ta série špatně prodávala, tak se jim to nevyplatí. :/ Ale i tak mě mrzí, že jich máme tak málo...

      Odstrániť
  8. Prestala som čítať pri zmienke o 47 knihách. Uf, autorka musela mať veľa nápadov, keď dokázala rozviesť diel do takej rozsiahlej ságy. No mňa to odradilo. (najmä to, že by som potom nemohla sériu dočítať)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mně vadí spíš ta nemožnost dočtení než počet knih. Je pravda, že je to extrém, ale myslím, že podle hodnocení na GR je dobrá celá série. Navíc to není jen o dvou lidech, postupně se rod Prokletých rozrůstá a ti staří umírají, takže by to ještě mohlo být zajímavé...^^ No, bohužel, není se k tomu jak dostat. :/

      Odstrániť
  9. Kamočka mi povedala, že ju to ani trochu nabavilo, takže som sa k tomu nedostala. Možno raz :D
    BTW, tých 47 kníh ma vážne zarazilo...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak to už je na osobním vkusu... :D
      Jojo, je to docela dost...

      Odstrániť
  10. Vyzerá to dobre, ale aby som nevedela, čo sa stane ďalej? (Plus wth tá dĺžka!:D) Radšej si ju asi nechám ujsť. n_n

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ale ta délka by se ještě nějak dala, kdyby nám ji dovydávali -.-
      Jinak tě chápu, délka + to, že nebudou další díly spoustu lidí odrazuje...

      Odstrániť