30. 8. 2012

P. Kopl - Procitnutí

Kniha: Procitnutí (Petr Kopl)
Originální název: -
Série: Hororland

Nakladatelství: Fragment
Vydání: 2012 | paperback | 128 stran


Anotace: Martin Lafetka donedávna patřil k těm nebohým náctiletým, kteří se chtějí za každou cenu odlišovat od okolí. Snad by raději zemřel, jen aby byl zajímavý. Ale pozor na přání…! Když se probudíte v márnici se znamením věčnosti na hrudi a duchové začnou vstávat z hrobů, tajemné síly světa živých i mrtvých se budou přetahovat o vaši duši, dali byste cokoli za to, abyste aspoň chvíli byli zase normální. To je však jen začátek… Martinovy pravé schopnosti se brzy projeví.

Martin Lafetka je ničím nevýrazný teenager. Vlastně, je tak trochu víc neviditelný, protože si raději sedne s knížkou než aby vyhledával společnost, miluje hudbu a divadlo, není to fotbalová hvězda ani není 'pernamentně sjetej'. To se změní, když Martin zemře - i když on sám si připadá živý a ani mu nepřijde na mysl, že by na tomto světě už třeba nemusel existovat. Alespoň dokud se vedle něj neobjeví jiný mrtvý a nenabídne mu velice zvláštní poslání... zahrnující třeba to, že Martin působí na duchy asi jako med na vosy. Zdá se ale, že to je ten nejmenší problém, oproti ostatním změnám...

Tento komiks mě zaujal na stránkách Fragmentu už předtím, než vyšel. Hlavně označením 'YA' a obálkou. Od té doby jsem se těšila na jeho vydání a jen doufala, že nebudu zklamaná. Když jsem knihu vybalila z balíčku, trochu mě překvapila její velikost, ale po přečtení musím konstatovat, že formát je zvolen dobře.

Hrozně se mi líbí nápad komiksu. Je to 'duchařina', ale rozhodne netypická a zajímavě podaná. Martinovo poslání je také dobře vymyšlené, včetně podmínek. Je vidět, že si autor dal práci a všechno promyslel. Necelých 130 stran tak pojme dost velké množství děje, ve kterém krom paranormálna nechybí i množství hororovějších prvků.

Najdeme tu i knihám často vytýkané skákání z přítomnosti do minulosti. Jenže do tohoto komiksu se to hodí! Vždy je označeno místo děje (který se odehrává v Jihlavě a Praze) a čas, takže zbytečně netápete a děj se může rozvíjet v daleko větším rozsahu. Také se díky tomu postupně dají pochopit některé události a předejde se tak nevěrohodnostem. Ačkoli psané knize bych toto vytkla, zde je to plus.

Co mě trochu zarazilo je styl kreseb. Petr Kopl komiks nakreslil sám, za což ho docela obdivuji, musí to být nesmírně kreativní člověk. Jako většina umělců má svůj vlastní, osobitý styl. Není špatný, to rozhodně ne, vlastně se mi docela líbí... jen jsem člověk zvyklý číst mangy, takže mě to nejdříve zarazilo. Poměrně rychle jsem si na něj ale zvykla a musela jsem obdivovat nápaditost některých kreseb.

Největším mínusem tohoto komiksu byla spletitost děje. Ač jsem se snažila číst co nejpozorněji, sem tam jsem se musela vrátit o pár stránek, protože jsem se ztrácela a i tak mi některé věci nejsou úplně jasné. To mě mrzí, protože je to dost velká vada na kráse, která ovlivňuje i moje hodnocení...

Ještě musím zmínit jednu věc, která mě docela pobavila. Na jedné stránce (děj se zrovna odehrává v pražském metru) je na stěně upoutávka na knihu Dracula taktéž z edice Hororland, kterou vydal Fragment. Docela zajímavá reklama... rozhodně se mi tento způsob líbí mnohem víc, než jiné techniky, kterými se nám snaží výrobci nutit své zboží.

Čtyři hvězdičky a doufám, že se dočkáme i pokračování... :)

 Chtěla bych poděkovat nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku.

Obálka, anotace: Fragment | obrázky: vyfotila Annie

11 komentárov:

  1. Sakra, já komiksy moc nemusím, ale tenhle mě z té tvojí recenze docela dost zaujal.
    Jinak k tomu s tou reklamou- jo to je dost vymakané. Myslím, že se tomu říká neviditelná reklama. :D Která má přesto účinek.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak to mě těší :) Budu se opakovat, ale jsem hrozně ráda, když svojí recenzí někoho nalákám na knížku^^

      Díky za poučení, mně se to právě strašně líbí :)

      Odstrániť
  2. Mimochodem, jsem si teď všimla, že mě máte v odkazech. Jsem poctěna a děkuji.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Nemáš vůbec za co děkovat :) Zrovna ty si to zasloužíš, na tvůj blog moc ráda chodím :P

      Odstrániť
    2. Ale mám.;)
      Tak to mě těší, že jej ráda navštěvuješ. :)

      Odstrániť
  3. Taky moc nemusím komiksy, ale tenhle vypadá dobře! :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To si piš, že vypadá :P
      No jo, my jsme manga-cvoci^^

      Odstrániť
  4. Moc na komixy nejsem, možná tak na ty americké - a mangy, samozřejmě - ale tohle zní taky docela fajn.^^

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. :) Tak to jsme na tom podobně.^^
      Jsem ráda, že tě to zaujalo :P

      Odstrániť
  5. Ja nie som na mangy ani komixy a neviem si to predstaviť, ale vyzerá to skvele.^^ Rada by som si knihu prečítala... len sa k nej asi tak ľahko nedostanem.:P

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ani na mangy? O.o Wow, to jsem netušila. :D
      Jé, tak tohle je pro mě pocta, že jsem tolik lidí navnadila^^ Uvidíš, třeba se k ní časem nějak dostaneš :)

      Odstrániť