3. 8. 2012

R. Caine - Prokletý dům (#1)

Ha. Mě jste tu nečekali, co? Však původně tu taky mělo být něco jinýho a mnohem dřív. Jenže Annísek je líná a prokrastinace mrcha.

Kniha: Prokletý dům (Rachel Caine)
Originální název: Glass Houses
Série: Upíři z Morganville (#1) | The Morganville Vampires (#1)
Nakladatelství: Brokilon
Vydání: 2011 | paperback | 250 stran
 


Anotace: Claire přijela do Morganville studovat a dobře se bavit. Nepředpokládala, že spolužačky z koleje jí budou už od začátku ztrpčovat život. Ani pronájem pokoje ve velkém starém domě však vůbec není změnou k lepšímu. Noví spolubydlící mají svá temná tajemství... ale přijmou Claire mezi sebe, když se ulice města začnou hemžit zlem žíznícím po čerstvé krvi...

Claire je chytrá. Sakra chytrá. Co by jinak ve svých šestnácti letech dělala na univerzitě? Jenže nepočítala s tím, že skupinka dívek na koleji ji bude šikanovat. Když Claire shodí ze schodů, rozhodne se pronajmout si pokoj u tří mladých lidí, kteří jsou zpočátku odtažití. Postupně však Claire začíná rozkrývat tajemství města, svých spolubydlících, spolužaček i profesorů a pobyt v Morganville pro ni začíná být nebezpečný - a všichni, Claire i Eva, Shane a Michael, což jsou její spolubydlící, musí táhnout za jeden provaz, aby od sebe hrozbu odvrátili...


"Spolubydlící! Máme tu něco živého!"

Když se zaklaply dveře, napadlo Claire, že by se předchozí věta dala vyložit několika způsoby a jeden z nich, přivádějící jí na mysl Texaský masakr motorovou pilou, pro ni nevypadá zrovna nejlíp.


No. Tahle kniha mě dost zaujala svojí obálkou, zrzky mám ráda a i ta krev a nápis slibovaly... ano, upířinu, ale zajímavou, v něčem jinou upířinu. Což bych o téhle knize asi neřekla. Začátek byl fajn, Prokletý dům mě docela bavil, litovala jsem Claire, byla mi docela sympatická. Pak se tam objevila gothička Eva a sarkastický Shane a já se musela smát jejich rozhovorům. Přehnaně zodpovědný, tajemný Michael se taky jevil jako fajn postava... takže cca do strany 50 jsem si čtení užívala.

Potom... ani nevím, co se stalo, ale kniha mě začala dost nudit. Claire, ač měla být chytrá, se někdy chovala hrozně hloupě (ano, bylo jí šestnáct, ale vzali ji na univerzitu, takže bych počítala s tím, že bude mít mozek) a série dvaceti náhod za sebou, přičemž všechno hrálo do karet Claire a její partě taky nebylo nic, co by knize extra přidalo.

Co se týče charakterů, Rachel Caine použila pár osvědčených klišé: Monika Morellová (která Claire šikanuje) je typická královnička školy s klanem dvorních dam, Shane kluk s temnou minulostí, který se s tím usilovně snaží srovnat po boku hlavní hrdinky - a samozřejmě ji chrání, Micheal taková ta záhadná postava s tajemstvím... A u Evy s Claire autorka okradla sama sebe, protože ty dvě si byly hrozně podobné. Nedokázala jsem si hlouběji oblíbit ani jeden (u Evy to vypadalo nadějně, ale ona je podobný trdlo jako Claire).

Upíři... no, upíři. Na jednu stranu zase to ohrané téma pořád dokola, na stranu druhou by se zde daly najít originální prvky. A naprosto stejně bych popsala dějové linky. Navíc na mě občas kniha působila hrozně zmateně a chaoticky, což mi čtení zrovna nezpříjemnilo. A konec působil hrozně uspěchaně. Začátek měl docela spád, přece jen, šikana... ale potom se děj začal víceméně táhnout. Až posledních několik stran nasadila autorka znovu začátkové tempo. 

Ať jenom nekritizuju, našlo by se i pár pozitivních věcí: vtipných momentů je zde víc než dost a sarkasticko-ironických rozhovorů taky. Někdo jako já si přišel na své. Taky, uznávám, se sem tam našla scéna, při které jsem zadržela dech - ne, že bych se bála o Claire, ale prostě to bylo docela napínavé. I když, třeba docela otevřený konec, který nás měl asi držet natáhnuté jak kšandy, se mnou nic neudělal, prostě jsem mávla rukou, takže tohle bude otázka osobního vkusu.


Ke kladům bych určitě přičetla i to, že když si oblíbíte Claire, bude vám sympatická i Eva. Bohužel to funguje také jako minus, když si Claire neoblíbíte. Vedlejší postavy, které se v příběhu vyskytly, na mě působily snad i lepším dojmem, než hlavní: byly originálnější a některé dost vtipné. 

Ještě se vyjádřím k obálce. Sice se mi líbí a zaujala mě (právě kvůli ní jsem po knize sáhla), tak co jsem pochytila, Claire i Eva by měly být černovlasé. V tom případě mi trochu uniká smysl slečny na obálce. Co se týče překladu, nijak extra mě nenadchl, ale zase se kniha docela plynule četla, takže zde bych zvolila výraz ryze průměrný

Asi bude na vás, jestli se rozhodnete po Prokletém domě sáhnout nebo ne, protože věci, co jsem vytýkala, vám mohou přijít super a taky mi tato kniha přijde hodně... rozporuplná. Každopádně, můj šálek čaje to zcela určitě nebyl a nezaujalo mě to natolik, abych nějak vyhledávala pokračování. Pokud se mi dostane do ruky a budu se zrovna nudit, tak to možná zkusím, ale pátrat po něm nebudu.

Dvě hvězdičky.


Obálka, anotace: Brokilon | obrázky: goodreads, google | citace: str. 24

10 komentárov:

  1. Skvělá recenze, ségra! Jako obvykle :) Já to říkala, že upíři jsou okoukaní! Budu prostě muset pro Cass vymyslet něco jiného :D
    Každopádně co se týče knihy, tak jak tak čtu, tak to jediné, co by se mi na knize líbilo, je obálka, i když i slečna na ní vypadá trochu... psychopaticky :D U nás v knihovně knížku mají, ale asi ji nechám ležet. Přece jen mám důležitější knihy, které musím přečíst :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jééé, děkuju...^^
      Ale no tak... v tvým podání je to něco naprosto novýho! :D I když, hmmm, originální nápad mojí sestřičky by mohl stát za to ;)
      :D Jo, to znám a chápu. Já nevěděla, co čekat, no...

      Odstrániť
  2. Na sériu som sa nikdy nejako extra nechystala & teraz už vôbec. Super recenzia, Annie.(:

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Děkuju^^ No, neříkám, že by se ti nemohla líbit, ale zápory myslím trochu převažují, no...

      Odstrániť
  3. Začiatok vyzeral veľmi nádejne, ale ku koncu recenzie ma chuť na knihu celkom prešla.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak potom zkus i knihu, i když ta bude podobná, tam začátek taky vypadal nadějně. :DD
      Neříkám, že by se ti nemohla líbit, ale pokud tě to nechytlo z mojí recenze, nevím, jestli bys pak skákala radostí...

      Odstrániť
  4. Tohle jsem si, myslím, chtěla přečíst...ale právě ty upíři mě odradili, takže na věc ještě nedošlo :D

    Tvoje recenze je pěkná...a knížku díky ní odkládám na neurčito :) Nejspíš by mě nezaujala a já bych měla na krku další rozečtenou sérii, kterou bych "musle" dočíst :/ :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No, vampires are all over the world. :D

      Děkuju... jo, to znám a nesnáším, stejně jako nedokoupené série.

      Odstrániť
  5. No, já to pořád odkládám kvůli těm upírům. Už jich mám opravdu dost. :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak to chápu, to já taky. Upíří polibky a Prokletý dům, tedy dvě upířiny v jednom měsíci na mě byly moc :D

      Odstrániť