Recenze - Prokletý maturiťák

Kniha: Prokletý maturiťák (kolektiv autorek)
Originální název: Prom Nights from Hell
Série: -
Nakladatelství: Domino
Vydání: 2011 | hardback | 208 stran

Anotace: Když se holka chystá na maturitní ples, je s tím pokaždé spousta starostí. Musí sehnat šaty a boty, aby byla co nejhezčí nebo aspoň co nejoriginálnější. Musí zajít ke kadeřníkovi a vymyslet parádní účes. A nakonec je nutné sehnat to, s čím je obvykle největší problém – správného kluka. Ono totiž nejde být hvězdou plesu, když má člověk vedle sebe toho největšího losera z celé školy!
Ne, na tak důležitou událost, jako je maturiťák, je nutné si obstarat přinejmenším slušný doprovod. Ten kluk nemusí být nutně nejkrásnější, ale měl by být aspoň zajímavý a zábavný. A pochopitelně se vám musí vyrovnat vlastnostmi a schopnostmi, abyste vytvořili správný pár – protože o to přece jde, že ano?
To poslední platí zejména pro případ, že máte nadpřirozené schopnosti jako Mary. Nebo když toužíte po někom, kdo vás pořád tak nějak přehlíží, a proto si musíte pomoci kouzly. Nikdo nechce dopadnout jako Madison, která zvolila špatně, zaplatila za to životem a teď se snaží uniknout temné magii svého tanečníka… Zkrátka a dobře, najít správného partnera je démonicky těžké, ale naprosto nezbytné, protože v opačném případě vás čeká… prokletý maturiťák!

Na začátek bych řekla, že kniha je souborem pěti povídek od pěti autorek, takže budu popisovat a hodnotit každou povídku zvlášť.

LIKVIDÁTORČINA DCERA (Meg Cabot)

První z povídek je o Mary, která se chystá pomstít svoji mámu (bývalou likvidátorku nestvůr, proměněnou v upíra) a zabít Sebastiana Drakea, syna Drákuly (ano, vážně, Drákuly). Jenže při prvním pokusu o jeho zabití se jí do toho připlete Adam, spolužák z hodin dějepisu a nejapným žertíkem to Mary překazí - a pravděpodobně jí i zachrání život. Když se dozví o jejím poslání, trvá na tom, že Mary pomůže i při dalším pokusu - na maturitním plese...

"Zavři pusu."
Poslechnu ho. Protože se s ním líbám a nic jiného  mě nezajímá.
Navíc má pravdu. Drákula fakt počká.

Kniha začíná hvězdnou Meg Cabot! Musím ale říct, že tady se zrovna moc nepředvedla. Jsem zvyklá, že její knihy okamžitě vtáhnou do děje a donutí vás nedýchat, tady se tomu ale tak nestalo. Povídka mě bavila, ale myslím, že Meg si ve fantasy není příliš jistá v kramflecích. Styl psaní byl skvělý, ale provedení kapku pokulhávalo a Meg se rozjela až, když došlo na zamilovanost, tedy spíš ke konci - tam se dostala do svého typického, vtipného stylu. Hodnocení: 3/5

KYTIČKA NA RUKU (Lauren Myracle)

Frankie si zoufale přeje, aby ji její kamarád Will, do kterého je zamilovaná, pozval na maturiťák. Proto jde i s kamarádkou Jun Sun a Willem za věštkyní a doufá, že jí řekne něco, co by Willa nakoplo a on by se konečně odhodlal. Když si od věštkyně vyprosí kytičku na ruku, co dokáže splnit tři přání, neváhá a přeje si právě tohle. Ani ji nenapadne, aby si dávala pozor na to, co si přeje. Může na to doplatit...

"No a?"
"Už třináct dní v tý rakvi hnije!" vykřikla.
"To je pěkně nechutný, Jun Sun, fakt."

Tak tahle povídka se mi hodně líbila. Byla taková tajemná a i když jsem tušila, jak to celé dopadne, Laurenin styl je mi hodně sympatický a já počítám, že si od ní v budoucnu ještě něco přečtu. Lauren věnovala nejvíc prostoru setkání s věštkyní, ale to mi vůbec nevadilo, protože tato povídka si i bez většího množství nějakého akčního děje dokázala získat moji přízeň. Po menším zklamání z Meg mě zase navnadila číst dál. Hodnocení: 4/5

MADISON AVERYOVÁ A SMRŤÁK (Kim Harrison)

Madison se snaží přežít příšerný maturitní ples a docela se jí to i daří, včetně plánu zůstat neviditelná - dokud se od svého partnera nedozví, proč ji pozval. Madison vypění... a při odchodu narazí na okouzlujícího kluka, který si říká Shet a kterému se očividně líbí. Ale ne vždycky je moudré sedat s někým takovým do kabrioletu...

Dala jsem si záležet a hlasitě klapala podpatky, abych vypadala jako ztělesněné ženské sebevědomí. Šli jsme ke dveřím na konci chodby. V šatech jsem si připadala elegantní a Shet vypadal úplně skvěle.

Tak tohle mě dost zklamalo. Díky názvu jsem už tušila, o co zde půjde. Tahle povídka mě nijak zvlášť neuchvátila a první 'kapitola' měla poměrně předvídatelný děj - další už mi pak připadaly moc natáhlé a zbytečné, i když to byl originální nápad. Popravdě jsem se u čtení spíš nudila. A ani Kimin styl mi nebyl sympatický natolik, abych jí některý z prohřešků odpustila. Hodnocení: 2/5

PŘÍSNĚ TAJNÉ (Michelle Jaffe)

V povídce, která se mi líbila snad nejvíc, se setkáváme s Mirandou, která si přivydělává jako řidička a její klientkou Sibby. Sibby je poněkud zvláštní teenagerka, co si vzala za cíl políbit co nejvíc kluků, takže si s Mirandou zpočátku příliš nesednou. Když ale Miranda zjistí, že lidé, ke kterým Sibby odvezla, se k ní neplánují chovat moc hezky, využije svých... nadpřirozených schopností a uteče i s ní. A kde jinde se ztratit než na maturiťáku?

"Proč kvůli tomu vlastně seš v módu DJZZ?"
Tuhle zkratku Miranda znala. "Nesnažím se Držet Jazyk Za Zubama," řekla.

Povídka Přísně tajné byla naprosto skvělá. Optimálně dlouhá, plná nečekaných zvratů a Michelle Jaffe si mě svým stylem získala. Miranda i Sibby byly svým způsobem dost sympatické a autorka měla vtipné nápady - viz líbání kluků. Taky jsem nedokázala odhadnout děj ani půl stránky dopředu, což je velké plus. Do téhle povídky jsem se naprosto zažrala, takže... Hodnocení: 5/5

PEKLO NA ZEMI (Stephanie Meyer)

Maturitní ples. Dlouhé šaty, šperky, luxusní účesy. Punč a kvádra. A taky jedna pohroma za druhou. Dívky se odtahují od svých partnerů, aby se mohly líbat s jinými. Šaty se ničí, podpatky se lámou a šperky se trhají. A uprostřed toho je zvláštní dívka v ohnivých šatech, démonka jménem Sheba, která má za cíl udělat z maturiťáku Peklo na Zemi. Když jí ale zkříží cestu Gabe se zvláštníma očima, nedostupná Sheba najednou podléhá jeho kouzlu a z pekelných plánů nic nezbude...

Doprovázel ji záhadný úkaz: jak v ohnivých šatech procházela mezi tanečníky, ozývala se kolem ní zajíknutí plná bolesti, úleku a studu, i když to určitě byla jen zvláštní souhra okolností.

Na Stephanii nemám nejlepší vzpomínky kvůli Stmívání, takže jsem na tuto povídku hleděla dost skepticky, ale mile překvapila. Zjistila jsem, že její styl psaní není až tak špatný a nápad je rozhodně fajn, je to zase jiný pohled na démony. Poslední povídka se poměrně rychle a dobře četla a bavila mě, i když na úžasnou povídku před ní neměla. Hodnocení: 4/5

Celkově mi kniha přijde jako zajímavý nápad s úžasnou obálkou a skvělým překladem. Co mě mrzí je, že jsou na obálce zdůrazněna jen jména S. Meyer a M. Cabot, když se na knize podílely všechny autorky, ale alespoň tam není jen jedna z nich. Váhala jsem mezi třemi a čtyřmi hvězdami, ale konečný verdikt jsou tři hvězdičky.

Obálka, anotace: Bux.cz | obrázky: google | citace: str. 38, 62, 79, 123, 179