Kniha: Dívka, která kopla do vosího hnízda (Stieg Larsson)
Originální název: Luftslottet som sprängdes
Série: Milénium (#3) | Millennium (#3)

Nakladatelství: Host
Vydání: 2010/2011 | hardback/paperback | 688 stran

Recenze na první a druhý díl.

Anotace: Lisbeth Salanderová plánuje pomstu. Chce se pomstít lidem, kteří se ji pokusili zabít, a také vládním institucím, které jí téměř zničily život. Ale nebude to mít jednoduché. Poté, co ji kulka zasáhla do hlavy, leží pod přísným dohledem na jednotce intenzivní péče. Pokud se uzdraví, bude souzena za tři vraždy a jeden pokus o vraždu. Ale i v nemocnici, přestože je v kritickém stavu, musí být stále ve střehu. Je tu totiž ještě jeden pacient - Alexander Zalaščenko...

Mikael Blomkvist se rozhodne, že nenechá Lisbeth v rukou státní spravedlnosti. Lisbeth bude muset s jeho pomocí dokázat svou nevinu a také upozornit na zkorumpované politiky, kteří dopustili, aby se bezbranní lidé stali oběťmi zneužívání a násilí. Salanderová, bývalá oběť, je připravena úder vrátit.

První dva díly jsem milovala. Na třetí si budu muset zavést šestihvězdičkovou rubriku...

Znovu se setkáváme s Lisbeth Salanderovou, která leží v nemocnici s vážným zraněním, na krku má více než deset obvinění a v hlavě plán na pomstu. Stockholm se dělí na dvě skupiny: lidi, kteří se snaží dokázat její nevinu a ti, co se ji snaží potopit, i kdyby jen rozšiřováním pomluv.

Mikael Blomkvist objevil důkazy o Lisbethině nevině, to ale nestačí. Ne, když proti němu pracuje část bezpečnostní a tajné státní policie, která se obává, že by se mohly odhalit podivné machinace uvnitř tohoto útvaru. Ne, když Zala a další, kterým Lis šlápla na kuří oko baží po pomstě. A někteří neváhají jít i přes mrtvoly... Před Kallem stojí nesnadný úkol: přesvědčit alespoň několik lidí, aby mu (a Lis) pomohli, uchovat důkazy v bezpečí až do procesu (protože Sekce, tedy ten sektor v policii, se očividně nezalekne žádného zločinu) a především odhalit, kdo za tím vším stojí...

Při procesu jde Lisbeth o všechno. O svobodu, svéprávnost, spravedlnost... a pomstu. Můžou být odhaleny tajné machinace a zničeno tolik životů a pověstí... anebo vše zůstane skryté a zničen bude jediný: ten její. Larsson s genialitou sobě vlastní na sedmi stech stranách rozehrál mistrovskou hru, plnou intrik, špíny... a také až fascinující morálky.

Lisbeth zavřela oči. Chvíli přemýšlela o tom, jestli by se dokázala zvednout z postele, najít nějakou použitelnou zbraň a dokončit započaté dílo. Poté tyto myšlenky zavrhla. Sotva dokázala udržet otevřené oči. Jinými slovy, ve svém rozhodnutí zamordovat Zalaščenka selhala.

Moje reakce po dočtení? 'Oh wow.' 'Tohle bylo geniální.' 'Ty vole.' a 'Proč to nemá další díl?!' V pravidelných intervalech. Protože třetí Milénium vážně bylo... wow, geniální. Konečně byla nějaká série ukončená tak, jak si zasloužila. Konečně mě konec donutil sednout si na zadek a zírat.

Stiegův styl psaní je prostě fascinující a poutavý, což už jsem zmiňovala v recenzích na předchozí dva díly. Teď musím ale vyzdvihnout i něco jiného: nejen množství informací, které do příběhu vměstnal tak, aby to bylo čtivé, ale také to, kolik toho musel nastudovat! Všecko, každý nejmenší detail je v knize vysvětleno a díky tomu, že je to krimi thriller, vychází to z reálií, alespoň částečných. Informace jsem nijak zvlášť neověřovala (tomu prostě uvěříte), ale myslím, že to je vážně pravdivě popsáno, protože by to takhle prostě mohlo a dokázalo fungovat, a to je... skvělá práce.

Co se týče dějových zvratů, řeknu to takhle: kdo by dokázal odhadnout, co se stane nebo jak to skončí, ten je jasnovidec. Zvraty ale působí přirozeně a uvěřitelně. Samotný děj je plynulý a kapitoly ubíhají prakticky samy. Vlastně se ani nenadějete a už jste ve čtvrtině knihy... v polovině... a pak najednou zíráte s otevřenou pusou, jak rychle jste zhltli 700 stran, že už je konec a ještě takový. Kniha je neuvěřitelně čtivá a neubírá jí ani to, že během kapitoly se vystřídá několik různých úhlů pohledu.

V souvislosti s těmi úhly, stejně tak se zde rozbíhá několik zápletek, které se nejdříve uvedou a zamotají, pak se kousek povede rozmotat, něco se zadrhne... a zápletka je ještě spletitější. I přesto se dá v knize orientovat bez nějaké větší námahy. Pár dějových linií se sice v průběhu splete dohromady, ale to jen napomáhá pozdějšímu rozuzlení. Kdybych měla pokračovat v tónu nahozeném na začátku... tahle hra je záběr a nezasvěcenec (tedy ten, co by si knihu otevřel někde na straně 600 nebo kdo by polovině stran nevěnoval pozornost) by všechny předchozí tahy určitě nerozluštil. Ale konečný šach mat stojí za to.

Postavy... no, pokud by si někdo dokázal Lisbeth naprosto nezamilovat v prvních dvou dílech, tady jí neodoláte. Ona je... svá. Úžasná, geniální rebelka, hacker s vlastním pojetím morálky, zdánlivě narušená potvora ale ve skutečnosti chytrý (ne vychytralý!) a citlivý člověk. To díky ní (a... dobře, ať nekřivdím, i díky Mikaelovi) ten příběh žije a je tak úžasný. Ostatně, už to, že tohle je třetí recenze, kde melu 'Lisbeth, Lisbeth' o něčem svědčí. A v podání skvělé, charismatické Noomi Rapace neodoláte ani její filmové verzi.

Kalle Blomkvist... i když je kniha hlavně o Lisbeth, i zde se čtenáři dostane pár dílků skládačky do puzzlí jeho osobnosti. Jakkoli vypadá jako děvkař nebo arogantní hajzl, není takovej. Je... skvělej. Přesně ten chlap, kterýho bych chtěla doma. Tihle dva jsou dokonalý 'pár' a skvěle spolu s Lisbeth ladí, ať už spolu pracují, spí nebo jen mluví. A oba jsou úžasné postavy.

Co se mi líbí je to, že v knize je šílené množství vedlejších charakterů, ale Larsson KAŽDÉMU z nich poskytne prostor - ať už se jedná o nějaké jeho činy v minulosti nebo se v sérii objevil teprve teď. Nikdo tam není jen 'jako kulisa', což knize přidává dojem reálnosti. Stejně tak zde nenajdete stránky, které by tam byly jen proto, aby kniha byla tlustší nebo aby se děj někam uměle posunul. Žádné můstky, jezy nebo hráze, které by rušily tok děje, ne. Když už, tak kámen pro rozvíření hladiny - nebo rovnou vodopád.

"Tohle je nejšílenější situace, jakou jsem zažil," řekl Mikael. "Až to bude za námi, založím společenství. Nazvu ho Rytíři bláznivého stolu a jeho cílem bude každoroční účast na večeři, kde budeme pomlouvat Lisbeth Salanderovou. Vy všichni se stanete jeho členy."
(Pozn. Annie: a z tohoto vzešla úžasná situace, kdy o tom Kalle později psal Lisbeth a dodal 'Ne, ty nejsi zvaná'. :D)

Na závěr? Ano, proniknete do korupce a špíny, se kterými se potýká snad každá země. Ano, jsou tu násilné, krvavé a nehezké scénky, vraždí se tu, řeší se prostitutky. Ano, ta série má dohromady skoro 2 000 stránek. A je tu možnost, že švédská (nezopakovatelná :D) jména vám brzo polezou na nervy, protože buď je to samá přehláska, nebo se  nedají vyslovit, nebo je to samý '...son'. (I tak severský jazyky miluju). Ale pokud něco stojí za přečtení... je to Milénium.

Řekla bych, že knihu můžu s klidem doporučit i YA milovníkům, protože několik takových známých si tuto sérii přečetlo (nebo začalo číst) a byli taky nadšení, ale po tom, co Nell psala, že se minula žánrem mám radu: zkuste se podívat v knihovně, poptat u známých, přetrpte prvních padesát stránek prvního dílu, které jsou vysvětlovací a... uvidíte. Buď vás to chytne, nebo vás to nechytne. Že je ale Milénium fascinující, napínavá a vtipná kniha nejenom díky úžasné hlavní hrdince, o tom není pochyb (a ano, i přesto, že vás to zrovna nezaujme - i když nechci shazovat ničí názor nebo někoho přesvědčovat- JE taková. Podívejte se na to objektivně).

Já věděla, že tahle série bude velkolepá a že třetí díl to úžasně završí a stejně tak mi bylo jasné (už po přečtení prvního dílu), že si mě naprosto získá... ale nečekala jsem, že budu až tak nadšená. (Random zážitek: než jsem třetí díl začala číst, tiskla jsem si ho k hrudi a pusinkovala hřbet vazby. Jakmile jsem ho dočetla, nadšeně jsem ječela, tiskla si knihu k hrudi, odmítala ji pustit a pusinkovala hřbet vazby.)

Navíc má podle mě Milénium naprosto skvělý překlad: čtivý a bez větších chyb. Stejně tak obálky. Naše vás nenutí koukat na modelky, co vám třeba nesednou (nepočítám filmovou), stejně tak spousta zahraničních verzí. A když už, tak třeba na záda s tetováním... anebo jsou tak naprosto luxusní, že si nějaké modelky, co vám úplně nesedla, vůbec nevšimnete. A jakkoli červenou snesu jen na svých vlasech, k Miléniu (tedy našemu) sedne...

Ještě jeden fakt: na goodreads má tak málo jednohvězdičkových hodnocení, že se to tam započítalo jako 0%. Převažují čtyři hvězdičky a pět je v těsném závěsu. Takže... opakuju se, ale myslím, že pokud něco vážně stojí za přečtení, pokud něco stojí za tolik času... je to tahle série. Jen tedy doporučuji dostat se k ní někdy, kdy budete mít dost času na čtení, protože se od ní neodtrhnete. A hádám, že tu není moc šílenců, co přečtou 700 stránek za dva večery (no dobře, i noci :)).

6 hvězd... ehm, 5 hvězdiček, ať mi to pasuje do rubriky.

Anotace, obálka: Host | obrázky: google | citace: str. 62, 150