25. 9. 2012

B. Perplies - Věk magie: Bájná pečeť (#1)

Kniha: Bájná pečeť (Bernd Perplies)
Originální název: Für die Krone
Série: Věk magie (#1) | Magierdämmerung (#1)
Nakladatelství: Fragment
Vydání: 2012 | paperback | 424 stran


Anotace: Svět se mění. V troskách bájné Atlantidy, hluboko pod hladinou moře, rozlomila skupina kouzelníků prastarou pečeť, aby vyhlásila počátek nového věku magie. Dochází ke znepokojivým změnám, které mohou mít za následek ničivý chaos. Podaří se mladému reportérovi Jonathanovi odhalit tajemství starého Londýna, za jehož zdmi se ukrývají bájné bytosti, duchové a lidé s nadpřirozenými schopnostmi? Jak s tím souvisí smrt jednoho z největších kouzelníků? A je ještě vůbec šance na zvrácení osudu a záchranu světa tak, jak ho známe?

První díl napínavé trilogie.
-Obálka, anotace: Fragment

Píše se rok 1897 a svět se mění. Nastávají podivné úkazy, magické erupce a jiné nezvyklé jevy. Existují lidé, kteří si toho všimnou dříve, než zbytek světa - kouzelníci, kteří umí přejít do tzv. pravdosvěta, kde vidí magii ve formě energetických vláken.

Ve stejný večer, kdy skupina kouzelníků rozlomí mocnou pečeť, aby propustili ven nespoutanou magii, je zavražděn jeden z významných členů Řádu - organizace, ve které se shromažďují kouzelníci. K umírajícímu kouzelníkovi se nešťastnou náhodou dostane novinář Jonathan Kentham a dozví se od něj něco, co naprosto změní jeho život.

Jaké důsledky může mít rozlomení pečeti? Kdo jsou lidé, kterým může Jonathan podle slov kouzelníka věřit? A dá se ještě nějak zabránit katastrofě, která hrozí nejen Řádu, ale i celému světu? A kdo zavraždil onoho člena Řádu?

"Přízemní tvorové potřebují mít spořádaný život. Génius zvládá i chaos!"
-Bájná pečeť, str. 250

(zdroj)
Pokud máte náladu na historický příběh z Londýna v devatenáctém století, rozhodně sáhněte po Věku magie. Právě zde, ve Spojeném království a z velké části přímo v Londýně, se celý příběh odehrává. A můžu říct, že je zde použita velká spousta historických faktů a máte možnost nahlédnout přímo do všedního života tehdejších londýňanů.

Co se děje týče, na začátku se kříží hned několik dějových linek. Někdy i více v jedné kapitole, což je občas (i přesto, že je uveden čas a místo) poněkud matoucí. V prvních několika kapitolách se tak setkáváme například s lordmágem Victorem Wellingtonem, který se rozhodl rozlomit onu pečeť, reportérem Jonathanem Kenthamem, mladou dívkou Kendrou McKellenovou, která v příběhu také sehraje nemalou úlohu a s Prvním lordmágem Albertem Dunholmem. Každá z postav má svůj příběh a jejich životy se postupně proplétají s životy dalších osob. Některé dřív, jiné později - všechny se ale nakonec spojí a mozaika tak zapadne do souvislostí.

Ačkoli kniha podle anotace i ukázky vypadala docela akčně, nakonec se více akce nacházelo hlavně k závěru knihy. Kupodivu ale většinou bylo o čem číst a i přes přemírů opisů se něco dělo - ačkoli občas tím 'něčím' byly jen drobné, zdánlivě nepodstatné zvraty nebo vysvětlování. Ovšem, i přes to měla kniha, bohužel, vyloženě nudnější části.

(zdroj)
Plusem také je, že se mi do knihy podařilo poměrně rychle začíst a stránky jsem hltala. I když byly dny, kdy jsem se čtení věnovala jen pár minut ráno a/nebo před spáním, kapitoly povětšinou neuvěřitelně rychle ubíhaly. Styl psaní mi přišel poměrně sympatický, ale někomu může vadit. Kniha je totiž psána převážně v dlouhých souvětích. Lidé, kteří mají načteno dost z klasiky nebo takové té 'těžší četby' si toho patrně ani nevšimnou, ale jiným by delší věty mohly dělat problémy. 

"Nejen, že magie proměnila pana Browna v přátelskou kozu ze sousedství, ale také ho obdařila pozoruhodnými schopnostmi."
"Kozu?" zopakoval Randolph.
-Bájná pečeť, str. 234

Co se postav týče, každá z nich dostala dost prostoru na to, aby se projevila a všechny mají propracované charaktery - ať už excentrický Holmes, kouzelník Randolph Brown, Jonathan alias novinář, který je v tom 'nevinně' nebo záhadný muž, který si říká Francouz. Dost se mi líbí jména, která tak nějak sedí do doby, ve které se příběh odehrává. Ke konci příběhu už je postav hrozně moc, ale k orientaci napomáhá stručný přehled vzadu, za který má autor taky velké plus.

(zdroj)
Hrozně se mi zde líbilo samotné pojetí magie - vlákna a energie. Rozhodně je to originální nápad. Co bych ale vytkla bylo, že před finální akcí se zdál příběh trochu roztahaný. A ačkoli nechyběly i vtipné scénky, byla doba, kdy jsem se tvářila docela znuděně a stránky obracela jen ze setrvačnosti. Naštěstí toto období brzy skončilo a já byla odměněna náporem akce - kvůli tomu myslím, že se vyplatí si knihu přečíst.

Obálka je úžasná. Ponechaná originální, za což jsem hrozně ráda, protože tato je neskutečně podařená a je radost se na ni koukat. Navíc, vnitřní strana obálky je potištěná mapou Evropy a Londýna v roce 1897, což také hodnotím kladně. Co se překladu týče... čtivý, bez větších chyb. Mně kniha přišla více než dobře přeložená, ale jak už jsem zmiňovala - ta souvětí mohou působit rušivě. U mě tomu tak nebylo, překáželo mi pouze to 'nudnější' období před skvělým závěrem.

3 hvězdičky. Ale pokud vám vadí pohybovat se v trochu dávnější historii nebo delší souvětí, možná bych se do knihy nepouštěla, protože by to mohlo působit rušivě.

Děkuji nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku!

16 komentárov:

  1. Pekná recenzia, ale do tejto knihy sa zrejme nepustím keďže nejak nemusím tie knižky z historickou tématikou, ale tak zas nikdy nehovor nikdy :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jasně, to chápu :)
      Tahle je podle mě napsaná dost dobře, ale zase se v té historické linii vine celý příběh, no...

      Odstrániť
  2. Na tuto knížku jsem tuhle koukala v knihkupectví a dost mě překvapila jak její velikost, tak její tloušťka, ale hlavně to, že je v paperbacku (aspoň myslím, že to byla tahle kniha :D). Pořizovat si ji asi nebudu, nicméně patrně si ji přečtu - řekla bych, že naše knihovna ji pořídí, ta vždycky pořizuje knihy od Fragmentu. A tvá recenze na ni docela láká. Podle ní si myslím, že by se mi kniha mohla líbit. :))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No, mě taky, když jsem ji vybalila :) Ale ten paperback byl dobrá volba, hrozně se mi líbí ty mapy - všimla sis jich?^^
      Wow, máte skvělou knihovnu, taky bych takovou brala :)
      Děkuju, to mě těší^^ Tak jsem zvědavá, co jí řekneš ;)

      Odstrániť
  3. Nejspíš si ji ze zvědavosti přečtu, ale že by mě nějak lákala, to se říct nedá. Každopádně se mi hrozně líbí paperbackové vydání a celkový vzhled. První dojem úžasný. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mě taky zpočátku nijak moc extra nelákala. Tedy, vypadala zajímavě od té doby, co jsem ji našla v edičním plánu, ale pořád jsem si nebyla jistá, jestli to bude něco pro mě - a byla jsem příjemně překvapená :))

      Souhlasím, vypadá naprosto dokonale!^^

      Odstrániť
  4. Vyzerá to dobre. Londýn, 19. storočie. Lákavé. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Taky myslím^^ A stojí za přečtení :P

      Odstrániť
  5. Rok dozadu bych se pro podobnou knihu hned běžela vloupat do nejbližší knihovny... teď bych se po ní jen capila, kdybych ji náhodou někde uviděla. Nicméně, zní to jistě jako něco pro mě a třeba se k tomu jednou vážně dostanu. :'3

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Držím pěsti :) Mohla bys po ní hmátnout :3

      Odstrániť
  6. Hm hm! Nějak se mi do knihy nechtělo, ale když si tak čtu tvoji recenzi... asi si ji přečtu :D koneckonců, dlouhá souvětí mi nevadí, tak proč ne :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jdi do toho! Zajímá mě, jaký na ni budeš mít názor ;D

      Odstrániť
  7. Fantasy v "dávnejšej histórii" som asi ešte nečítala, vyzerá to naozaj dobre, kebyže mám knihu doma alebo je v knižnici, určite po nej siahnem 8)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak doufám, že pokud ji seženeš, podělíš se o názor :))

      Odstrániť
  8. Hm, tak nevím, zní to zajímavě. A souvětí mě všechno, jen ne odradí, já souvětí náhodou i ráda... XD

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Muhahaha :D Vytahuješ wishlist? :) Ono to totiž JE zajímavé :P

      Odstrániť