8. 9. 2012

J. Hathaway - Vidím to, co vrah (#1)

Kniha: Děsivé splynutí: Vidím to, co vrah (Jill Hathaway)
Originální název: Slide
Série: Děsivé splynutí (#1) | Slide (#1)

Nakladatelství: Fragment
Vydání: 2012 | paperback | 272 stran


Anotace: Středoškolačka Vee je normální dívka, která řeší problémy jako každý teenager. Kromě toho však trpí poruchou spánku, která způsobuje dočasné bezvědomí. Během tohoto stavu se Vee ocitá v těle jiných lidí a vidí jejich očima. Jednoho dne se ocitne v těle vraha, který má na svědomí smrt její nejlepší kamarádky. Tento čin zamaskoval jako sebevraždu. Brzy poté zemře další dívka a Vee se začne strachovat o svou mladší sestru.
Stojí před rozhodnutím, zda pátrání ponechat na policii, nebo se do něj pustit na vlastní pěst. Dokáže vrahovi jeho vinu?

 Kniha, u které už název upoutá. A to jak originální (Slide), tak naše Vidím to, co vrah.

Silvia Bellová, které se říká Vee, trpí zvláštní poruchou spánku. Když usne, ocitá se totiž ve stavu podobném bezvědomí a dívka vidí svět očima někoho jiného. Toho, kdo nechal na nějaké věci citový otisk a Vee se téže věci potom dotkla. Jsou to různí lidé ze školy, její sestra, otec... vrah.

Když se ale dívka pokoušela vysvětlit svoji poruchu, nikdo jí nevěřil. Vee proto nechala lékaře, aby se shodli na tom, že trpí narkolepsií. Díky tomu získá jisté výhody, může třeba odcházet z hodiny nebo se cpát kofeinovými tabletami a spolužáci si na ni také zvykli. Jenže když zemře jedna z nejlepších kamarádek její sestry (a všechno ukazuje na sebevraždu), Vee nemůže říct, že to sebevražda nebyla. Nemá totiž důkaz: jen se na chvíli octla ve vrahově těle.

Začíná neuvěřitelný kolotoč lží, nejrůznějších podezření, zarážejících odhalení a snahy zjistit pravdu, během kterého je v nebezpečí nejen Vee...

V duchu si to představuju - žlutá páska natažená kolem fotbalového hřiště se třepotá ve větru. Náčrt křídou vyznačuje, kde bylo nalezeno tělo. Dá se křída použít na trávníku?
-Vidím to, co vrah, strana 164

Taky už jste si někdy řekli, že by to chtělo nějaké nové téma v knihách, bez nejrůznějších fantasy bytostí, ale zároveň s nadpřirozeným prvkem? Mě to napadlo už aspoň milionkrát a v této novince jsem se přesně tohoto dočkala. Hrozně se mi líbí nápad. To, že okolí její zvláštnost nepřijímá je možná trochu ohraným faktem, ale že to Vee nechává schovávat za již existující, trochu podobnou poruchu, místo aby to jako jiné knižní hrdinky tajila úplně, je originální.

Co se děje týče, očekávala jsem trochu víc akce, než v knize nakonec bylo. Velká část příběhu je totiž zaměřena spíš na Sylviiny pocity, na její rodinu a na to, jak se vyrovnávala a vyrovnává se svým 'darem'. Celkově se asi dá říct, že se asi víc zaměřuje na to, aby ochránila svoji sestru, než na odhalování a chytání vraha. K odhalení totiž dojde až koncem knihy. I přes to má ale příběh co nabídnout.

Společně s Vee totiž zažijeme při přenosech spoustu zvláštních situací. Spoustu střípků, ze kterých musí Sylvia seskládat mozaiku, aby ochránila sebe i svoji sestru Mattie a přišla na kloub několika otázkám. A vy si budete namáhat hlavu společně s ní, protože až tak kniha vtáhne do děje. Já jeden večer přečetla během chvíle skoro dvěstě stránek a další den odpoledne mi na dočtení stačilo asi čtyřicet minut. Příběh mě naprosto pohltil a já ji prostě nedokázala odložit.

Sylvia je totiž až neskutečně sympatická. Blonďatá teenagerka, která si přebarvila vlasy na růžovo a musí se vyrovnávat se svojí poruchou, ale přesto to zvládá (za pomoci kofeinových tablet a kamaráda Rollinse). Její život ale není jen růžový. Na její škole se totiž vyskytuje její mladší sestra, bývalé kamarádky, Sophie, která bývala kamarádkou její mladší sestry, kluk s přezdívkou Whisky, na nějž nemá Vee zrovna nejlepší vzpomínky... Když tohle všechno smícháte dohromady, působí Vee dost reálně.

I Mattie nebo Rollins mají svoje dobře vykreslené charaktery, kladné i horší stránky, dělají chyby. Mattie je taková typická mladší sestřička, která musí Vee odmlouvat, ale je docela citlivá a má svoji sestru ráda. Rollins je trochu zvláštní a citlivý kluk, který akceptuje Vee i se všemi zvláštnostmi kolem ní a já jsem si ho dost oblíbila. V příběhu také vystupuje třeba Zane, který vypadá sympaticky a Sylvia si ho oblíbí, a který se stane obětí asi největšího zvratu v knize (chudák). I spousta dalších postav ale v knize dostala prostor a většina je jako vystřižená z mého okolí, dokázala bych pro spoustu z nich najít živé příklady. Charaktery v knize působí jako z normálního života.

Jill nás také dokáže celou knihu držet v temnotě a poznání, kdo že to vraždí, se odehraje až na posledních nekolika stranách. Někdo by třeba děj odhadl, ale já hodnotím kladně to, že mě závěr knihy vážně překvapil. Sice mi nevyrazil dech, ale ohromená jsem byla, protože by mě to nenapadlo. Autorka má také obdivuhodnou schopnost postupně přidávat drobnější dějové linky nebo fakta z minulosti, která, ač jsou zdánlivě náhodná, v knize a závěrečném rozuzlení vážně mají svoje místo.

Co se týče překladu, našla jsem jediný překlep a kniha byla čtivá. Výhrady bych ale měla k obálce. Není vyloženě ošklivá a když se podívám na jiné verze, také není významově až tak odlišná. Páska přes oči v podobě názvu knihy je podle mě dobrý nápad, ale... Více se mi líbí originální paperback (vlevo). Navíc Vee má růžové vlasy (a případně bych tolerovala i blonďaté), ale uniká mi význam těch tmavých, jaké má modelka na obálce.

Celkově? Tahle kniha nebyla perfektní, chybělo více akce a dost se zabývala Sylviinými pocity a minulostí. Ale měla sympatickou hlavní hrdinku, originální nápad a četla se tak skvěle, že nemůžu jinak, než dát nejvyšší hodnocení a dodat, že už se nemůžu dočkat pokračování. Jsem ovšem zvědavá, jak se s ním autorka popere, protože tato kniha by klidně mohla být jako samostatná novela a uzavřený příběh.

5 hvězdiček

 Chtěla bych poděkovat nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku.

Obálka, anotace: Fragment | obrázky: google & goodreads

14 komentárov:

  1. Kniha má naozaj skvelý nápad 8) raz by som si ju prečítala 8)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Má^^ Tak doufám, že si ji brzo přečteš a jsem zvědavá na názor :P

      Odstrániť
  2. Tuto knihu jsem četla před týdnem, docela se mi líbila, jinak super recenze!

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Normálně bych si ji hned teď přečetla. :D
    A růžovláska? Frankie?! >D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Doraz, půjčím! :D
      Bohužel ne, bohužel Vee :/ :D Ale i tak je to skvělá kniha :D
      (A třeba by si s ní Frankie rozuměla :))

      Odstrániť
  4. Prepáč že v takúto neskorú nočnú hodinu komentujem odveci ale niesom schopná prečítať ani po sebe komentár nie ešte recenziu :D Napravím to ;D
    http://lyanelle.blog.cz/1209/hodnotenie-affiliates

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Úžasná recenze!
    Knížku mám doma a moc se na ni těším :))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Děkuju :))
      Tak doufám, že se ti bude líbit...^^

      Odstrániť
  6. Tahle recenze je fakt skvělá. ;)
    Ale nevím, jestli ta knížka bude zrovna to pravý pro mě. Dám si ji do závorek... XD

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Díky moc :')
      Do hranatých nebo množinových? :D Kulatý neuznávám :DD

      Odstrániť
  7. tvoje recenzie sú skvelé :)
    po knižke sa poobzerám v knižnici :))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Díky moc za pochvalu, začínám být dojatá :)

      Podívej... držím pěsti, abys ji tam našla^^

      Odstrániť