5. 9. 2012

Knižní zpověď I. - Od kolébky do školy

 Tak jsem se taky rozhodla zapojit do tohoto projektu od Fanty. Vím, že je teď všude, ale docela mě to láká...^^ Nevím, jak často budu publikovat, nerada bych, aby se vám to omrzelo úplně, přece jen je to pořád to samé, takže příspěvky spíš nárazově...

1.Jsi knižní typ?
Nejen to. Jsem taky nebezpečný šílenec, který vytahuje knihu kdekoli může a utratí za knížky i poslední korunu.

2. A co tvoji rodiče a příbuzní?
No, mamka čte aby se zabavila, to samé babička. Rozhodně to takhle neprožívají a ani knihy nějak extra nekupují. Děda tvrdí, že v životě nevzal do ruky knihu a je na to hrdý a můj otec je kapitola sama pro sebe. Taky čte, ale má ke knihám zvláštní přístup a baví ho číst ty samé historické pořád dokola...

3. A vrstevníci?
No, většina čte spíš návody a cheaty k počítačovým hrám. Ale znám i lidi, co čtou rádi (ahoj, Letty), kterým nic jiného nezbude, když pořád melu o nějaké knížce (zdravím, Luci ;) nebo co moc nečtou, ale když už se jednou dokopou k nějaké knize nebo sérii a ta je zaujme, stanou se z nich na pár dní knihomolové (že, Ani).

4. Vyprávěli ti vaši nebo příbuzní pohádky, když jsi byla malá? Pokud ano, jaké?
Myslím, že ano, ale moc si to nepamatuju. Častější u nás bylo čtení.

5. Četli ti rodiče nebo příbuzní pohádky, když jsi byla malá? Pokud ano, jaké?
Asi do mých tří, čtyř let. Pak už jsem si četla sama... A jaké si vážně nevzpomenu, některé z těch milionů pohádkových knih, co se válí ve velké knihovně...

6. Uměla jsi už před školní docházkou číst?
Ano, uměla jsem to snad dokonce i před školkou a místo poobědového spaní jsem si půjčovala nebo nosila knížky a četla jsem. Už od mala jsem totiž nespavec :))

7. Jaká byla tvá první knížka, kterou jsi přečetla sama?
Úplně první? Slabikář, co mi koupila máma :D A jinak vážně netuším...

8. Bála jsi se některé pohádky?
Myslím, že ne, tenkrát jsem se nenechávala až tolik lapnout fantazií, aby mě něco vyděsilo :)

9. Jaká byla tvoje nejoblíbenější knížka, než jsi šla do školy?
Taková velká modrá kniha pohádek od Disneyho s ilustracemi...

10. Chtěla jsi být nějakou tvojí oblíbenou postavou?
Jasný, bývala jsem typická malá holčička... princezna, která zabije draka sama, (protože je feministka)! :D Ne, skončeme u těch princezen, protože měly tak krásný šaty a všechno, co chtěly... pokud je zrovna někdo neunášel.

11. Měla jsi ve škole problémy se čtením?
Neměla, spíš byl problém to, že jsem nedokázala poslouchat koktání svých drahých spolužáků, když já už četla :) A taky jsem kolikrát 'vypínala' poslech nebo listovala o stránky dál a četla si napřed, protože jsem zadaný text (nebo to, co se četlo nahlas) už měla přečtené. Potom jsem nevěděla, odkud mám pokračovat, když mě vyvolali... 
Tohle mimochodem dělám doteď.

12. A co tvoji spolužáci?
Tak samozřejmě, že se nejdřív učili, takže se přeříkávali atd. Ale ti současní... no, sice možná občas někomu dělá problém některé ze slov, ale jinak všichni číst umí :)

13. Jakou knihu jsi měla ráda na prvním stupni? (Do 5. třídy)
Děti z Bullerbynu a Pipi dlouhá punčocha, neskutečně mě to tenkrát bavilo :)

14. V pubertě se jistě něco změnilo, tak co druhý stupeň? (6-9.třída)
Změnilo se toho dost, hlavně už nedokážu vybrat jedinou oblíbenou. Začala jsem mnohem víc číst a dostala jsem se i k YA, takže je jich dost. :) A taky jsem začala mít ráda 'klasiku', včetně toho, co se neustále rve do povinné četby, pokud se to nerve MNĚ. 

15. A na střední škole, popřípadě na vysoké?
To prožívám teď a... Milénium, celá série.

16. Jak se tvé oblíbené žánry měnily?
Z pohádek ke klukovským knížkám (Foglarovky a Mayovky) a potom na začátku puberty přes fantasy a sci-fi ke klasice, detektivkám, mangám a YA.

17. Četli jste si ve škole z čítanek? Do které třídy?
Pořád z nich čteme, nebo alespoň máme číst (prý se moc nevyužívají). Já ji každopádně už mám přečtenou...^^

18. Museli jste ve škole mít čtenářské/kulturní deníky? Pokud ano, kdy to začalo a trvá to doteď?
V páté třídě a trvalo to do osmé. Vedla jsem si ho i v deváté, ale už ho nikdo nekontroloval...

19. Doporučila vám učitelka nějaké knihy?
Doporučila, díky naší češtinářce jsem si přečetla třeba Jako zabít ptáčka, což je skvělá kniha.

20. Máš ráda povinnou četbu? (Musíš je přečíst, ať chceš nebo ne)
Odstranila bych označení 'povinná četba' a řekla bych ano. Proti těm knihám nic nemám, spoustu z nich jsem četla i předtím nebo dobrovolně, ale nelíbí se mi, když jsem do přečtení/dočtení tlačená za každou cenu.

21. A co taková doporučená? (Můžeš si vybrat)
Tu jsme vedli poslední dva roky a bylo to super. Hned se kniha lépe četla, když neměla nálepku 'nekecej a přečti tohle'. Objevila jsem taky pár zajímavých titulů...

22. A učebnice?
Češtiny, dějepisu, společenských věd a jazyků mi nevadí, v nich si při chvílích největší nudy (třeba na nádraží, když nemám sluchátka ani knížku) i listuju. Ale takové přírodní vědy... :/

23. Jak se k učebnicím chováš?
Neničím je, alespoň ne naschvál. U těch, co mají nepraktický rozměr se neobtěžuju s obalem. Když u těch s lepším formátem obal spadne, je mi to jedno a do tašky je... ne hážu, ale taky s nimi nezacházím jako v rukavičkách. Taky do nich píšu, i když tužkou a tak, aby se to dalo vygumovat beze stop.

Ale třeba učebnice angličtiny, kterou teď máme, se mi tak zalíbila, že bych vraždila, když mi u ní někdo ohne rožek. Takže záleží na stavu, ve kterém ji dostanu, předmětu a samotné učebnici. Když dostanu (popřípadě koupím) salát, nemám chuť ho opečovávat, když tím stejně ničemu nepomůžu.

12 komentárov:

  1. pekné odpovede 8) s 1kou som na tom bola rovnako 8D ja, najlepšie čítajúca v triede od 1. ročníka a tukala som do stola od nervov kolko ostatnym trvá prečítat riadok 8D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Děkují^^
      Jo, tohle je skoro na cvokárnu! :D (A kdo to nezažil, nepochopí, proč z toho tak šílíme...)

      Odstrániť
  2. Bezva, tak se taky hlásím do klubu těch, co je neuvěřitelně vytáčelo, jak spolužáci slabikujou, koktají a já nevím, co ještě. XD A jo, taky jsem kolikrát nevěděla, kde mám začít číst, protože jsem se začetla dopředu. No, popravdě, tohle se mi stávalo i na gymplu, i když tam spolužáci četli přece jen rychlejc než v první třídě... XD

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mně se to stává stále, takže... tak :D No, super, nejsme s E V E samy^^

      Odstrániť
  3. Taky jsem se vztekala, když spolužáci koktali a četli jeden řádek 5 minut :D a u 9. otázky...tu knížku taky miluju, dostala jsem ji ke 4. narozeninám a neustále si z ní četla :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jééé, další do klubu! :D
      Sestřičko, tohle už je podezřelý! :) Já ji mám ráda doteď, protože to je prostě TA knížka mýho dětství, i když si teď nejsem jistá, kde přesně je jí konec... asi si ji půjdu najít^^

      Odstrániť
    2. já ji mám pořád na poličce ^^

      Odstrániť
  4. Tak tohle bylo hodně zajímavé si přečíst.

    Ale musím vám trhat partu. Já před první třídou číst neuměla. Jelikož jsem byla hyperaktivní máti mě ve čtení nepodporovala, nechtěla mě to naučit. Takže mi místo toho rodiče museli předčítat (a že jsem jim vybírala samé lepší :D) nebo povídat pohádky před spaním. :)
    Ale s těmi spolužáky. Ve třídě jsem patřila, k těm, kteří se naučili číst rychle a víceméně bez problémů. Tak mě ti, kteří prostě nebyli schopni číst nahlas, nebo koktali neskutečným způsobem, vytáčeli.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Díky... :)

      Nevadí, hlavně, že ses to tak rychle naučila a taky jsi nesnášela koktání^^ Takže, do party patříš - co říkáte, holky? :D

      Odstrániť
  5. Teda, já jsem doslova vrah učebnice, nenormální postrach. Vsadím se, že se mezi sebou nestraší duchy, ale mnou. :'D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jaj :D Tak to mi hádám na konci roku pomůžeš zbavit se předmětů doličných ;DD

      Odstrániť
  6. pripájam sa k tým, čo neznášali koktanie spolužiakov keď čítali :D

    OdpovedaťOdstrániť