9. 9. 2012

Knižní zpověď II. - Knihkupectví & knihovna

Jsem naprosto paralyzovaná a přimrazená ke knize. Rozečetla jsem si totiž HG3, mimochodem zítra (asi) čekejte recenzi. A v mezičase bych mohla pokračovat v tomto projektu od Fanty...

1. Koupíš si knihu nebo si ji raději půjčíš?
Samozřejmě je mi milejší, mít ji doma v knihovničce, ale neplatí to o všech. Většinou dám na svoji knižní intuici a investuji do těch knih, u kterých mi cosi říká, že se vyplatí do nich investovat, nebo do těch, které nějak znám (jméno autora, recenze, už jsem ji četla...) a vážně je chci doma.

2. Jak často kupuješ knihy?
Od té doby, co mám knižní blog... prakticky pořád. Od května se mi knihovnička rozrostla o alespoň 15 koupených kousků... 

3. Dostáváš knihy na Vánoce, narozeniny, svátky... jako dárek?
Dostávám, ale jen poslední cca rok. Dřív jsem sice taky četla, ale ne tak jak teď, spíš jsem spoléhala na knihovnu. Každopádně, dárky na Vánoce si kupuju sama a potom je dostanu proplacené, takže si plánuji pořídit kopec knih :) a co se týče narozenin, mohli jste vidět v minulé Chvástačce, jak nakonec dopadly :)

4. Kde je kupuješ?
Na internetu, kdykoli objevím nějakou slevu nebo slevovou poukázku. Potom jsem si oblíbila Levné knihy a různé knižní bazary (ať blogerské na facebooku, nebo 'oficiální'). Samozřejmě ale občas zajdu i do kamenného knihkupectví a většinou odcházím s nejedním úlovkem :)

5. Jakou nejvyšší částku by jsi byla ochotná za ni dát?
Záleží na knize. Třeba Milénium je tak úžasná série, že bych si ji koupila, i kdyby stála jedna kniha sedm stovek (naštěstí mě takhle nějak vyšla celá trilogie :) Rozhodně bych ale částku větší než 500 neinvestovala do knihy, kterou jsem předtím nečetla (nebo do ní alespoň nenahlédla).

6. Máš nějaký trik při nakupování dobré knihy?
Metoda 99, recenze a samozřejmě intuice, pokud se nejedná o titul, co jsem již četla :)

7. Co je pro tebe nejdůležitější - autor, název knihy, obal, krátký obsah, který má většina knih nebo něco jiného?
Autor, jestli ho znám a vím, jak píše. Když ne, tak název a obal, protože anotace může být buď nepřiměřeně špatná, nebo nepřiměřeně dobrá ale už jsem rozebírala v devadesátdevítce.

8. Řídíš se při vybírání knih radami známých nebo dáš na vlastní instinkt a na to, co tě samotnou láká?
Instinkt a ty, na které mám políčeno. Ale kolikrát mě kniha zaujme právě díky tomu, že jsem o ní slyšela a potom zjistím, že by se mi mohla líbit...

9. Co děláš s knihami, které sis koupila, ale již tě nebaví třeba kvůli věku (např. dětské knížky, dívčí romány...)?
Dala jsem je mámě, aby je odnesla na své pracoviště (nemocnice) do dětského koutku. Jsou to totiž spíš holčičí knihy a já mám mladšího bratra. A něco málo dostaly rodinní známí s malými slečnami :)
Ty největší 'srdcovky' jsou ale v plastovém boxu ve skříni a občas jimi zalistuju.

10. Půjčuješ si knihy od známých?
Je to jedna z alternativ, ale nevyužívám ji tak často.

11. Jak často chodíš do knihovny?
Pořád! :D No, to zase ne, ale o prázdninách jsem tam jela dvakrát a pokaždé jsem odcházela s naditou taškou knižek. Připočítejte si to, že knihovna není zas tak blízko mého bydliště a většinu prázdnin byla zavřená.
Jinak ji mám přímo naproti škole, takže ji plánuju vůbec neopouštět. (Ano, přeháním. Chodím tam narázově, podle toho, jak stíhám číst a jaký máme rozvrh, protože ty knížky musím dotáhnout do školy a s dalšími dvaceti učebnicemi to není žádný med. Každopádně vždycky odcházím se spoustou úlovků a dokážu je přečíst, zrpacovat recenzi & vrátit je až nenormálně rychle, takže když se daří... tak tam jsem vážně pořád).

12. Jsi tam "známá firma"?
Jsem :)

13. Co si tak převážně půjčuješ?
Fantasy a YA, detektivky ale i klasiku a cizojazyčné knihy. Je to docela různé.

14. Jak zacházíš s knížkami, které si půjčíš?
Málem přes ten knihovní obal dávám ještě vlastní :D

15. Vracíš knihy včas nebo musíš za zpožděné vrácení platit?
Vracím včas nebo si zajdu požádat o prodloužení lhůty - a když se náhodou o den dva zpozdím, tak knihovnice mě zná a ví, že mi to prostě kvůli škole nevyšlo. Každopádně minimálně 2x za měsíc se v knihovně vyskytnu vždycky, takže jsem pokutu ještě neplatila :)

16. Chodí tam tvoji známí a vrstevníci?
Chodí. I když někoho jsem tam viděla jednou a ještě kvůli povinné četbě a jiní tam jsou zase pravidelně. Liší se to člověk od člověka.

17. Kdyby jsi mohla, šla by jsi tam na brigádu?
Já bych tam klidně pracovala i zadarmo, miluju tu atmosféru!

18. Máš z knihovny nějaký zajímavý zážitek?
Spíš ne. Jen spoustu vzpomínek na záchvaty smíchu z doby, kdy jsem tam chodila s L.

19. Jsi ochotná někomu půjčit knížku?
Jsem, ale bojím se o ni a pokaždé, když dotyčného vidím, ptám se na ni nebo rovnou kontroluju její stav.

20. Už se ti stalo, že ti ji nevrátili nebo vrátili nějak poškozenou?
Jen trochu ohlé rožky u pár paperbacků, protože L. ty knížky nosila ze školy domů mezi milionem krámů v batohu (což dělám taky, moc jiných možností jaksi není), a to ještě dokážu odpustit, i když se nějakou dobu trochu škaredím. Teď momentálně jsou zapůjčené dvě knížky jedné odnoži mojí rodiny a dotyčný ji prý čte když jezdí do a z práce, tak doufám, že nebudou víc poškozené než těch pár rožků. Nerada bych se dostala k tomu, abych svoje knížky odmítala dát z ruky.

12 komentárov:

  1. Neboj, taky čtu na cestách, a těm knížkám se většinou nic než těch pár ohnutejch růžků nestalo. Jen jednou se teda trochu víc ohnul roh, ale šlo to narovnat. Ale u paperbacků mi to zas až tolik nevadí, když jsou na nich známky používání, protože je aspoň vidět, že se ta knížka četla. XD
    Jinak, no, chtěla bych si moc dovolit nakupovat tolik knížek, fakt že jo. XD

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No, uvidíme... jak moc dorasovaný mi to vrátí :D Doufám, že vůbec, protože jinak další díl nedám z ruky! :D
      Já bych zase chtěla, aby mě někdo zastavil :D

      Odstrániť
    2. Mám ti to zakázat? XD

      Odstrániť
    3. Zkus to, ale bojím se, že to nepomůže ;DD

      Odstrániť
  2. veľmi sa mi páči myšlienka dať knihy do detského kútika nemocnice ja zasa nejakú dobu premýšľam,že nejaké vezmem do knižnice u nás :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Děkuji :)) Já nechtěla, aby někde na půdě hnily, takže takhle z nich třeba někdo bude mít radost^^
      Taky dobrý nápad :)

      Odstrániť
  3. Milénium mě láká čím dál tím víc, jak o něm pořád básníš :D Aaaa, kruci, když ale já teď mám tolik co číst :/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To znám & chápu a všichni mi vždycky, když mám aspoň deset knih ns čtení, dělají schválnosti s knihami za skvělou cenu/novinkami/pozitivními recenzemi :D
      Ale přečti si to... stojí za to :)

      Odstrániť
  4. ako keby som videla seba :D minule som kamarátke požičala celú sériu Harryho Pottera a neustále som ju bombardovala otázkami, či neotvára knihu priveľa, či pri nej je, aby ju nezašpinila a keď mi ich vrátila, všetky som ich pekne skontrolovala a ešte sa uistila, či stále voňajú :D tá sa na mne smiala, aké som psycho :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Přesně! :D Ani o notebook během opravy jsem se tak nestrachovala jako o knížku, co jsem půjčila kamarádce :D

      Odstrániť
  5. Koukám na 17 mám naprosto stejný názor. :D
    A těma knížkama jsme na tom podobně. Naštěstí už lidi zjistili, jak se umím nas..., když ji poničí, takže se snaží nezničit. :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jéé, super! :D
      No, tak doufám, že u mě to brzo poznají i bez toho, aby moje kniha došla k úhoně... nějaké takové malé varování :D

      Odstrániť