17. 9. 2012

S. Calman - Jak (ne)zabít vlastní matku

Kniha: Jak (ne)zabít vlastní matku (Stephanie Calman)
Originální název: How (not) to murder your mother
Série: -
Nakladatelství: Fragment
Vydání: 2010 | hardback | 336 stran


Anotace: Stephanie Calmanová vtipným způsobem zachycuje vztah matky a dcery. Dcerou je žena ve středním věku, která má na krku manžela, dvě malé děti a teď ještě ke všemu i svéráznou stárnoucí matku.
Autorka na řadě půvabných historek ze života vlastní rodiny dokazuje, jak je někdy těžké uznat vlastní matku jako lidskou bytost se všemi jejími slabostmi a otravnými zlozvyky.
Dozvíte se, jak neztratit nervy a sebeovládání, když máte matku "na zabití"!


Byly dva důvody, proč jsem si tuto knihu půjčila z knihovny. 1) Rodiče se vraceli z dovolené. 2) Mamka si stěžovala, že nemá co číst. Jejího přečtení nelituji; je to totiž kniha, u které se budete smát od první do poslední stránky.

Stephanie Calman vtipným a neotřelým způsobem popisuje vztah stárnoucí (a šílící) matky a dcery, co se snaží přesvědčit sebe i okolí o tom, že se matce nezačíná podobat. Zajímavým faktem je, že Stephanie dosadila do 'hlavních rolí' sebe a svoji rodinu. Jestli pravda leží skutečně v mezích knihy nebo někde úplně jinde se asi nedozvíme, každopádně se mi to líbí. A pokud vážně se svojí matkou zažila tolik vtipných i vážnějších situací, tak já mám zatraceně nudný život.

Každopádně, kouzlo této knihy se skrývá v úsměvných maličkostech, které by se mohly stát i vám. Nemá žádnou hlubší dějovou linii, sestává spíše ze zážitků, vzpomínek a  hlášek, které jsou obaleny nějakými těmi souvislostmi. A celé je to neuvěřitelně vtipně napsané.

Fialovo olivovou pohovku jsem, želbohu, nenašla :D
Moje matka a já jsme jako olivová a fialová barva - každá svým způsobem moc hezká, ale ne na stejné pohovce. Něco společného máme. Například obě si připravujeme míchaná vejce bez míchání a obě jsme chodily s chlapíkem závislým na heroinu. Ale to fakt nestačí, abychom spolu dokázaly přežít víkend.

-Jak (ne)zabít vlastní matku, str. 11

Člověk by řekl, že když kniha nemá souvislý děj, nemůže nikoho bavit. Dovolte mi vyvést vás z omylu: může. Mě totiž bavila, a moc! Přesně si pamatuji, jak jsem knížku otevřela, přečetla první dva odstavce a následně vyprskla smíchy. O tento povedený začátek jsem se hned s některými podělila, protože mi to prostě přišlo strašně vtipné. V podobném duchu a rychlém rázu se držela celá kniha, občas nudnější uvedení do situace nebo ne-tak-vtipné-scény rychle střídaly ty, u kterých jsem se smála jako blázen a v důsledku toho jsem měla tuto knihu dost rychle přečtenou. 

Stephaniin styl je rozhodně sympatický. Dokáže odhadnout, kolik informací má čtenáři podsunout a kolik už je přehršel, stejně tak dokáže prostřídat méně vtipné scény s těmi vtipnými, takže vám nehrozí bolavé břišní svaly nebo válení se smíchy po zemi (nic příjemného, když se tlemíte až se skoro dusíte a nemůžete přestat, už jsem to zažila). A její snahy přesvědčit všechny kolem, že není jako její matka... geniální.

Postavy jsou založené na reálných lidech, takže (nečekaně) vypadají reálně a dostávají se do situací, co by se klidně mohly běžně stát. Mají vlastnosti, co mě rozčilovaly, mají vlastnosti, co jsem na nich milovala. Jedno můžu říct jistě: Stephanie a její rodina do příběhu perfektně pasují, takže toto byla ideální volba.

Ještě bych se vyjádřila k nápadu. Psaní zážitků z běžného života není nic nového, přesto si troufnu říct, že je tato kniha originální. A to právě nápadem společně se zpracováním! A názvy kapitol. A samotnými dějovými linkami, protože... dva lidé nikdy neprožijí to samé, ač se situace napohled vyvíjí stejně, vždycky přijde nějaký zvrat, který jednu situaci odliší od druhé. A Stephanie má tak šílené zážitky, že je nemožné, abyste zažili větší množství stejných. Dva tři ano, všechny ani omylem.

Co do obálky, je jednoduchá, nápaditá a i když není něco extra, na co byste se vydrželi fascinovaně dívat hodiny, knihovnu také nehyzdí. Překlad se moc pěkně čte, ale vyskytuje se zde i několik překlepů.

Závěrem? Pokud hledáte něco oddechového, u čeho můžete vypnout a užívat si čtení a ideálně se i trochu zasmějete, určitě sáhněte po této knize! Je to příjemná jednohubka s sympatickým humorem a originálními zážitky. Praktický návod na přežití (ať už vaše, či matky) nečekejte, ale když už budete mít chuť zabít vlastní matku... třeba vám tato kniha alespoň zvedne náladu.

Čtyři hvězdičky, myslím, že zasloužené.

12 komentárov:

  1. hmm jak to tak chválíš jsem nevím proč čekala těch hvězdiček pět. :D A tohle vypadá fakt dobře, jsi mě nalákala normálně a přečetla bych si to. :d

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak to mě těší :)
      No, knížka se mi nedostala zase tak hluboko 'pod kůži', abych jí dala plný počet, beru to spíš jako příjemnou oddechovku :D

      Odstrániť
  2. To koupím mamce na Vánoce! :D

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Taky uvažuju, že tohle pořídím mamince k Vánocům :D Nicméně - ano, podělila ses, a já teď pokaždé, když vidím fialovou nebo olivovou barvu, vzpomenu si na výše zmíněný odstavec, který jsi mi taky hned zčerstva napsala :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Anns rozdává inspiraci na vánoční dárky? Tak to dopadne^^
      Muhahaha! :D (Ale já taky ;D Je geniální^^)

      Odstrániť
  4. Tě uškrtím. XD Kde mám asi všechny ty knížky, cos mě na ně nalákala, shánět? A především, KDY JE MÁM ASI ČÍST?! XD

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Neříkala jsi před chvilkou, že se doma nudíš? O:)
      A shánět... ehm, netuším? :D

      Odstrániť
  5. Odpovede
    1. :) Jsem ráda, že si to myslíš^^

      Odstrániť
  6. Tak konečne som sa dočkala recezie :D (veľmi sa mi páčila) Ak by som sa k tomu dostanem, určite si to prečítam. ;-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ano, finally :D
      Annie je totiž hříšně hříšná hříšnice a ještě k tomu líná! :D
      Děkují :)

      Odstrániť