10. 9. 2012

S. Collins - Hunger games: Síla vzdoru (#3)

Kniha: Hunger games - Síla vzdoru (Suzanne Collins)
Originální název: The Hunger Games Mockingjay
Série: Hunger games (#3)
Nakladatelství: Fragment
Vydání: 2011/2012 | paperback | 344 stran


Anotace: Jmenuji se Katniss Everdeenová. Proč nejsem mrtvá? Měla bych být.
Proti všem očekáváním přežila Katniss hladové hry dvakrát, ale ani poté nemá klid. V zemi Panem vypuklo postání. Kapitol je naštvaný a chce pomstu. Kdo by měl za nepokoje zaplatit? Katniss. A co je nejhorší? Prezident Snow dal jasně najevo, že v bezpečí není vůbec nikdo… Bude připravovaná revoluce v čele s Katniss úspěšná? Cena může být hodně vysoká...


Recenze na první a druhý díl.  
 
Dokonalé finále dokonalé série. 

Navzdory všem předpokladům se Katniss vrátila i z druhé arény. Ale je zmatená: Peetu zajali, nic není jako dřív, z Dvanáctého kraje zbyl jen popel a člověk, kterému věřila, ji v jejích očích zradil. Každý den na ni obyvatelé 13. kraje, kde teď Katniss žije, naléhají, aby se stala reprodrozdem, oficiálním symbolem povstání. A Katniss každý den mlčí a ignoruje jejich návrhy...

Později zjistí, že když se do odboje zapojí, může jí to krom jistých výhod přinést i jistý pocit úlevy, že něco dělá a možnost zabít cíl, ke kterému směřuje všechnu svoji nenávist: prezidenta Snowa. Právě proto souhlasí a snaží se, aby revoluci co nejvíce pomohla. Jenže co všechno se děje za jejími zády? Co je s Peetou? Vážně to bylo nutné? A komu ještě může věřit...?

Zmatený a možná i trochu pomatený reprodrozd vede revoluci. Ale Dívka v plamenech v něm stále dýmá a čeká na okamžik, kdy bude opět moci všechno úplně převrátit...

'Zvedám tedy luk nad hlavu a ječím tak zarputile, jak jen dokážu: "Lide panemský, vzhůru do chrabrého boje za spravedlnost, svobodu a proti útlaku!"
Kolem se rozhostí mrtvé ticho, které se nesnesitelně prodlužuje.
Nakonec zapraskají reproduktory a studiem se rozléhá Haymitchův jízlivý chechot. Mezi dvěma výbuchy smíchu prohodí: "Právě jste viděli, jak se zasazuje smrtící rána revoluci, přátelé."'
-Síla vzdoru, str. 69

Třetí Hunger games jsou knihou, která mě naprosto dostala. Když jsem ji dočítala, plakala jsem.

Dějově navazujeme zhruba tam, kde nás Katniss a ostatní opustili v druhém díle. Přesněji, druhý díl končil větou 'Katniss, žádný Dvanáctý kraj už neexistuje' a v Síle se Dívka v plamenech prochází v troskách a popelu právě dvanáctky, svého bývalého domova.

Třetí a poslední kniha se postarala o grandiózní, emocemi nabité finále. Úžasný odchod ze scény, alespoň co se týče děje, vypjatosti, zvratů, které byly naprosto neodhadnutelné... Podařilo se mi uhádnout jen jediný a to bylo to, co se stalo na *spoiler* Snowově popravě. *konec spoileru*, jinak jsem povětšinou zůstala zírat s otevřenou pusou.

Na druhou stranu mi ztráty na životech přišly trochu zbytečné. Samozřejmě, poslední dobývání a finální bitva, zcela chápu, že to nemohlo být bez následků. Ale všichni ti, co se zemřeli... tolik lidí, včetně několika postav, co jsem si oblíbila... Zvlášť po jedné události jsem měla chuť ječet. Zvláštní, jelikož se smrtí lidí v Arénách nebo i mimo ně jsem se (ve valné většině) srovnala docela snadno. Tady ne... Suzanne to ale částečně vyvažuje tím, že i v temných časech se dějí dobré věci. Třeba ta věc s Annie a Finnickem byla naprosto dokonalá a hrozně jsem jim to přála. O to víc mě mrzí, jak to nakonec dopadlo...

'Snažím se vymyslet nějakou duchaplnou odpověď, ale předbíhá mě Boggs: "Nečekejte, že si z toho sedneme na zadek. Právě jsme viděli Finnicka Odaira ve spodním prádle." Nejspíš začnu mít Boggse ráda.' 
-Síla vzdoru, str. 77

Co se týče postav, ty se také změnily. Krom jejich nadměrné úmrtnosti a několika nových charakterů (například prezidentka Coinová, co vedla Třináctý kraj) si většina prošla změnami. Katniss je zmatená, zmučená emocemi a postrádá zde rozum, tudíž nad několika jejími úvahami nebo činy máte co dělat, abyste si nervali vlasy. Celé dvě knihy jsem ji měla ráda, ale  ve třetím díle mi začala neskutečně brnkat na nervy.

Peety si v první části knihy moc neužijeme, ale i poté, co se do děje vrátí, to už není tak úplně on - díky Kapitolskému mučení. Z části proto jsem neskutečně ráda, že to dopadlo, jak to dopadlo. Hrozně mě bavilo sledovat, jak se pomalu dostává z psychických následků, co na něm hlavní město Panemu zanechalo. Samozřejmě jsem Katniss nepřála to, jak se k ní potom choval, to bylo moc kruté, ale občas by si to vážně zasloužila. To, jak si k sobě ti dva hledali cestičku bylo prostě... sladké.

Galea alias Hurikána se mi podařilo oblíbit si tu mnohem více, než v předchozích dvou knihách, protože jeho charakter také prošel změnou. Ti, co ho ale měli rádi předtím, pravděpodobně budou nyní spíše zklamaní. Za mě má ale Suzanne plus i za jeho proměnu. Oproti prvním dvěma dílům se tu však nachází prakticky neustále. Stejně tak je v knize mnohem víc Prim a ani Haymitche nebo Finnicka nemůžu opomenout. Právě tito dva byli naprosto úžasní a jejich prupovídky mě naprosto dostávaly, těšila jsem se na každý další moment, kdy se v knize objeví. Všechny postavy jsou vykreslené naprosto dokonale a reálně. Překvapilo mě třeba, že prezident Snow nebyl tak krutý, jak se zdálo. Pořád ho nemám ráda, ale potěšilo mě, že nebyly veškeré špatnosti a naschvály jen z jeho strany, příběh tak dostal reálnější ráz. A Annie... Annie byla takové zlatíčko, hrozně jsem si ji oblíbila, i když extra moc prostoru nedostala. Zamilovala jsem si ji hned v téhle scéně:

'"Finnicku!" Něco mezi zakvílením a radostným výkřikem. Běží k nám docela půvabná, byť neupravená dívka s rozcuchanými tmavými vlasy a očima zelenýma jako moře, oblečená jen do nemocniční košile. "Finnicku!" A najednou se k sobě oba řítí, jako kdyby na světě neexistoval nikdo jiný, setkávají se, objímají se a ztrácejí rovnováhu, takže padají na stěnu, kde zůstávají stát.'
-Síla vzdoru, str. 158

Posledních pár kapitol a epilog mě... dostaly. Naprosto, úplně a totálně. Větší emocionální vyčerpání a přívaly slz, než ty po dočtení Hunger games, jsem ještě nezažila. Neustále jsem se trýznila čtením bolestných pasáží opakovaně, protože jsem nemohla uvěřit, že to vážně myslí vážně a že to není špatný vtip.

Abych ale jenom nechválila, objevovaly se také pasáže, které jsem vážně nemohla pochopit. Chladné vedení Třináctého kraje, které všechno pečlivě zkalkulovalo a propočítalo, jestli jim výsledek stojí za rizika, se pouštělo do takových akcí, že mi nad nimi zůstával rozum stát. A Katniss... silná holka, která se dokázala rozhodnout a nedělalo jí problém riskovat, se tak šíleně sesypala, že jsem nevěřila vlastním očím. Pochopila jsem, proč, ale myslím, že spoustě lidí se tak trochu zprotivila, zvlášť když jsme neustále sledovali její úvahy. Občas notně šílené.

Překlad nebyl bezchybný, ale překlepů ani chyb jsem tam nijak moc nenašla a hlavně byl perfektní po stránce stylistické a čtivý, za což má pan Zdík Dušek můj obdiv. Obálka je ponechaná víceméně originální, a stejně jako vnitřní úprava knihy se mi líbí. Jen bych asi vytkla to červené písmo, k modré mi nějak nesedí. Možná bych raději nechala bílé, jak tomu bylo u originálu.

'"Boggs je schopný velitel. Brali jenom dobrovolníky, ale předstíral, že nevidí moji zvednutou ruku," ušklíbá se Haymitch. "Vidíš? I v tomhle prokázal dobrý úsudek."'
-Síla vzdoru, str. 149

Závěrem? Trilogie Suzanne Collins je perfektní dílo. Úžasně zpracované, s dokonale načrtnutými postavami, a velice silným a orignálním příběhem. Navíc skvěle přeložené. Osobně ji vážně doporučuji k přečtení a jsem ráda, že jsem si ji mohla přečíst já.

Po prvních dvou dílech, které byly perfektní, je tento slabší a kdybych jej měla hodnotit objektivně, dostane trošku lepší čtyři hvězdičky. Ale protože mě tak dostal, musím se uchýlit i k hodnocení druhému, a to subjektivnímu, tedy, pětihvězdovému.

Chtěla bych poděkovat nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku.

 Anotace, obálka: Fragment | obrázky: google

10 komentárov:

  1. No, mě teda Suzanne s posledním dílem trochu (víc) zklamala. I když je pravda, že samotný konec mě donutil brečet a křičet a nadávat a smát se... no, to vlastně ani ne. Každopádně, skvělá recenze :) A jsem ráda, že jsou všude obrázky Finna a Annie, ti dva si to zaslouží, fňuk :´)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jo, to mě taky. Ale pořád zůstává ten geniální styl psaní a zvraty, které mi nedovolí dát 3 hvězdičky nebo nedejbože méně. A mě ten konec a to všechno tak dostalo, že si to svým způsobem ten plnej počet zaslouží... Takhle mě naposledy dostala Zlodějka knih, u té jsem taky na konci plakala. No... a od včerejška pořád brečím :'/
      Děkuju :)*
      Ano, ti dva jsou tak úžasní... *-* škoda, že jim to nevydrželo dýl :'((

      Odstrániť
  2. ach Finnick 8__)
    ja som sa do neho úplne zamilovala 8P

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Svým způsobem s tvým hodnocením souhlasím, i když fakt je, že mě Síla vzdoru nezklamala - spíš naopak. A právě ten Katnissin "sesyp" a to krutý vedení tomu pro mě dodávalo na realističnosti.

    a ten konec, ten mě taky dostal :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Je to reálné, ale taky mi začala Katniss lézt na nervy. (Takže takhle se cítí moje okolí, když si pořád na něco stěžuju :D)

      Ten konec je... fňuk :'(

      Odstrániť
  4. "Jen bych asi vytkla to červené písmo, k modré mi nějak nesedí. Možná bych raději nechala bílé, jak tomu bylo u originálu." To už jsem někde viděla. :D

    Jinak moc pěkná recenze. Finnick a Annie jsou prostě úžasní i díky nim byl tenhle díl zajímavější. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Wow, kde? :D Zkus to dohledat, prosím... tedy, pokud by se ti chtělo :) Zajímalo by mě, s kým mám stejné názory :D

      Děkuju! :) Ti dva jsou dokonalí... byl, no^^ A hrozně mě mrzí, jak to dopadlo, jim bych to štěstí vážně přála :'(

      Odstrániť
    2. tak jsem shledala, že jsem něco podobného psala i sama :D
      Ale mám pocit, že jsem to četla i ještě někde, otázkou ovšem je, kde. To už asi nenajdu.

      Odstrániť
  5. Tak já nevím, na zbytečný zabíjení víceméně náhodně vybranejch postav (ať žije Harry Potter) jsem docela alergická. Ale tak na první díly jsi mě navnadila hodně, a když už budu číst ty, logicky si přečtu i ten poslední. A pak uvidíme... XD

    OdpovedaťOdstrániť