23. 9. 2012

R. Mead - Vampýrská akademie (#1, #2)

Další recenze, tentokrát na první dva díly této série. Nejsem vyloženě zklamaná, ale ani jsem z ní nepadla na zadek. Pokusím se vyvarovat spoilerů, i když hádám, že lidí, co VA ještě nečetli, bude pomálu.

Autor: Dokonalá Richelle Mead
Název: Vampýrská akademie
Originální název: Vampire Academy
Počet dílů: 6 (ČR) | 6 (originál) + spin-off série
Nakladatelství: Domino

VAMPÝRSKÁ AKADEMIE

Orig. název: Vampire Academy
Vydání: 2009 | paperback | 280 stran

Anotace: Morojská princezna Lissa a její nejlepší kamarádka Rose uprchly ve smrtelném strachu z vampýrské akademie, ale po dvou letech byly vypátrány tajemnými strážci a odvlečeny zpět. Znovu se tak ocitají v obrovském nebezpečí, protože na akademii se mohou pohybovat nebezpeční Strigojové.Ti chtějí Lissu zničit, protože jako jediná dcera urozeného morojského rodu je překážkou jejich plánu na ovládnutí světa vampýrů.
Naštěstí je tady ale dhampýrka Rose, v jejichž žilách se smísila krev vampýrů a lidí, takže dokáže zlým Strigojům lépe čelit. V tajemném a ponurém světě akademie ale nebude snadné odolat všem nástrahám a zradám: Lissa bude muset opatrněji využívat svých nadpřirozených schopností, aby nepadla do strigojské pasti, a Rose se musí vzdát velké lásky, aby mohla kamarádku ochránit a za žádných okolností ji nezklamat. Jediné, nač se totiž mohou obě spolehnout, je jejich vzájemné pouto, jejich přátelství… 

-Anotace, obálka: Domino

Musím říct, že od knihy jsem měla docela velká očekávání, přece jen to je TA Vampýrská akademie. Přiznávám, že moje nadšení asi den před čtením trochu zhatila diskuze na GR, kde byl třetí (nebo druhý?) hodnocen průměrně a uživatel ujišťován, že potom ta kvalita už vážně stoupne. I tak jsem ale doufala, že to bude něco jako Sukuba, která mě chytne od prvního dílu. Nebylo.

(zdroj)
Děj začíná poměrně zajímavě: Morojka Lissa Dragomirová a její asi-budoucí-strážce, dhampýrka Rose Hathawayová, utekly z Akademie svatého Vladimíra. Ve chvíli, kdy se s dívkami setkáváme, je však vypátrají strážci, připravení je dopravit zpět. Do bezpečí, jak všichni říkají. Nikdo ale nechápe, že Rose nepřiměla Lissu utéct, aby je obě vystavila nebezpečí, nýbrž aby je před ním ochránila.

V budovách Akademie obě dohánějí co zameškaly. Rose se připravuje na budoucí roli strážkyně, Lissa studuje. Jenže ne všichni jejich návrat vítají. Uvnitř Akademie se formují pasti, které má na svědomí někdo, kdo potřebuje Lissiny zvláštní schopnosti. A neváhá jít přes mrtvoly...

"Tak mi pověz: představ si, že jsi ji znovu unesla a vzala ji do nákupního centra. Vtom na vás zaútočí Strigoj. Co uděláš?"
"To záleží na tom, v jakým krámě zrovna budem."
-VA, str. 83

Kniha začala poměrně slibně - akcí. Bohužel, ta se ve větší míře nacházela na začátku a konci a jinak náplň knihy tvořil středoškolský život a Rosino stěžování si, jelikož kniha je psaná z jejího pohledu. Takhle je to ale velmi zjednodušeně řečeno a Richellino dílko se nedá popsat jen tak jednoduše - proto je rozeberu více do hloubky.
(zdroj)

Začínáme krátkou (pár stránkovou) akcí a poté jsou dívky dopraveny zpět do Akademie. Tady je pár středoškolských intrik, dohánění zameškaného, Dimitrij, Rosiny výlevy, záchvaty vzteku, Dimitrij... a tak to jde pořád dokola. Na konci se asi 30-50 stran něco pořádně děje, ale přijde mi to málo. Každopádně, je to takový 'seznamovací díl,' úplně nudné ty strany mezi tím nejsou a i přes to všechno je tam Richellin styl, její postavy, nápady - vše tam jde poznat, ale nesedla jsem si z toho na zadek.

Co se týká postav, zmínila bych hlavně, že se mi líbí nápad s rody a rasami a to, že všichni mají své místo (i když, samozřejmě, najde se pár jedinců, co se vymykají kontrole). Je to totiž originální pojetí upírů (no dobře, vampýrů). Zrovna u Richelle Mead hádám není nutné připomínat propracovanost a lidskost všech charakterů, takže některé si zamilujete, jiné budete nenávidět a další vám budou lhostejní. Pár zvratů se také nacházelo přímo v postavách, protože ne každý je tím, kým se zdá být

Ještě se krátce vyjádřím k překladu a obálce. Proti překladu nic nemám, je bez chyb, čtivý a obdivuji překladatelku za to, kolik nejrůznějších pojmů přeložila tak, že zní pěkně. Co se týče obálky... moc se mi nelíbí. Ta brána je sice úžasná a pozadí taky, ale Rose na ní mi nepřijde nějak extra sympatická (vlastně vypadá dost zvláštně) a toho, že šaty byly původně černé a jsou tam jen dokreslené červeně, by poznal i slepý (nebo jinak nevím, co by to mělo být, ale vypadá to tedy dost podivně). 

MRAZIVÝ POLIBEK

Orig. název: Frostbite
Vydání: 2010 | paperback | 264 stran

Anotace: Rose Hathawayová se topí v problémech. Její úžasný učitel Dimitrij jako by ji přehlížel, Mason ji naopak zavaluje milostnými návrhy, které ona nechce přijmout, a navíc nedaleko Akademie zaútočili smrtonosní Strigojové! Škola je plná strážců, přijíždí dokonce i Rosina matka Janine. Nic z toho však nestačí, a tak se studenti i profesoři vydávají na vánoční prázdniny do Idaha, kde snad budou v bezpečí.
V luxusním horském středisku mají všechno, na co si vzpomenou. Chybí jen to nejdůležitější – jistota, že je Strigojové nenajdou a nezničí. Tři studenti se proto vydávají pronásledovat Strigoje, aby s nimi svedli konečný a vítězný souboj. Když se to dozví Rose, vyrazí za nimi, aby jim pomohla. Nemá ale nejmenší tušení, že se ocitla v takovém nebezpečí, jaké si do té doby ani neuměla představit. A jediným jejím ochráncem je Christian... 

-Anotace, obálka: Domino

Po přečtení první knihy už jsem taková velká očekávání neměla, těšila jsem se každopádně na Richellin styl a rozhodla se nebrat to tak vážně. Bohužel se mi to tak úplně nepovedlo...  

Rose má jet s Dimitrijem na pohovor, kterého se účastní všichni dhampýři-novicové. Jen ona to díky svému útěku nestihla... Překypuje radostným očekáváním, i když to je zejména díky cestě s Dimitrijem. Jenže když dorazí na místo, zjistí, že nejsou první, kdo dům navštívil. Strigojové to zvládli ještě před nimi.

(zdroj)
Kvůli útoku se rozpoutává panika a Vánoce mnoha studentů Akademie jsou v ohrožení. Komu by se také chtělo cestovat, když Strigojové mohou kdykoli znovu zaútočit? Proto se studenti vydávají na prázdniny do lyžařského střediska, kde se pohybuje mnoho dospělých Morojů i strážců (mimo jiné i Rosina matka, z čehož její dcera není nijak nadšená) - proto by tam mělo být bezpečno. Jenže když se rozšíří zpráva o útoku na další Morojskou královskou rodinu, někteří studenti už nevydrží čekat. Dva dhampýři a jedna Morojka se vydávají na hon na Strigoje. A jediná Rose s tím může něco udělat... Vydává se za uprchlíky a riskuje při tom vlastní život. Může tohle vůbec skončit dobře?

 A já jsem jednou z nich. Nebojte, nejsem jako Strigojové. Ale už jsem jednou umřela. (Nedoporučuju.)
-Mrazivý polibek, str. 12

Tahle kniha už od začátku vypadala lépe než první díl, bylo zde více akce a já doufala, že bych mu mohla dát lepší hodnocení. Nemohla. I když jsou zde nové postavy, spousta zvratů a jiné prostředí, někdy kolem poloviny mi Rose začala tak lézt na nervy, že jsem myslela, že knihu ani nedočtu. To, jak se chovala k matce a její myšlenkové pochody... to bylo něco.

(zdroj)
Každopádně, musím říci, že Richelle se vyzná. Zvládá ovládat chování všech svých postav, skvěle vylíčit prostředí a k tomu má neskutečně mnoho nápadů. Třeba scéna s parfémy mě málem porazila a i konec byl skvělý. Jak už jsem řekla, navíc se zde neustále něco dělo, takže děj mnohem rychleji utíkal. A fakt, že jsem začala nesnášet Rose, mi plně vynahrazoval Adrian (teď nevím, jestli je větší zlatíčko on nebo Dimko). Četla se dost dobře, bavila mě... ale těch asi stotřicet stran, kdy jsem neustále ohrnovala nos nad Rosinými myšlenkami a jejím fňukáním zde prostě bylo.

(zdroj)
Líbí se mi, že Richelle se nebojí neustále přidávat nové a nové zajímavé postavy i události a to tak, že v tom čtenář nemá zmatek. A u postav se ještě zdržím - okolnosti mě donutily přehodnotit svůj postoj ke spoustě z nich. Rose jsem začala nesnášet, naopak Mia už mi nepřišla tak tragická. Vážně jsem nad knihou přemýšlela a na pár dní mi nasadila brouka do hlavy, což mi přijde jako plus.

Abych to shrnula: Je to něco nového v upírském světě, je to Richelle. Je to přesně její styl, ale ještě víceméně v začátcích. A taky mi VA přijde jako úplně něco jiného, než byla Sukuba, a to i stylem. Pokud se vám Sukuba až tak nelíbila, VA vás pravděpodobně zaujme. Já ale po Sukubě (se starší, rozumnější hrdinkou) čekala něco víc. S Lissou a Rose oproti tomu na můj vkus moc třískaly hormony, takže občas jsem nad jejich chováním jen kroutila hlavou.
Jinak obálka druhého dílu se mi líbí asi nejvíc z celé série, modrou já můžu a zasněžená brána je úžasná.

"Já myslím, že kouříš jen proto, abys měl co dělat, než vymyslíš další moudrou větu."
-Mrazivý polibek, str. 117

Na moje očekávání VA nedosáhla. Od něčeho tak chváleného jsem čekala víc. Každopádně jsem byla ujištěna, že kvalita se snad zvedne, takže po dalších dílech sáhnu. Proto obě knihy hodnotím třemi hvězdičkami. (Ale jo, můžete mě bít. Ale ne kamenem a pokud možno ne do hlavy, děkuju...)

26 komentárov:

  1. Pekná recenzia 8)
    ja som túto sériu ešte nečítala, neviem sa k nej ani veľmi dostať, ale tie rozdelenia rodov upírov sa mi naozaj lúbia, takže by som si knihy raz určite rada prečítala 8)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Děkuju :)
      Přečti, jak budeš mít příležitost, jsem zvědavá na názory jiných^^

      Odstrániť
  2. Já jsem před pár dny dokončila druhý díl a chystám se na třetí. Musím uznat, že chování Rose se mi v druhém díle taky moc nezamlouvalo, ale i přesto se mi zatím obě knížky moc líbily. Pokud bude série od třetího dílu ještě lepší, tak se máme opravdu na co těšit. :) Snad i tobě se to zalíbí trochu víc. :)
    Od Richelle Mead jsem četla i první dva díly Sukuby, které se mi taky moc líbily, jen je škoda, že ostatními je tato série hodnocena tak podprůměrně. Ale prosti gustu.. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ha! Bloggerka, kterou neznám, a má ráda Sukubu?! My dvě si budeme rozumět, tomu věř! :D
      Já Sukubu naprosto zbožňuju, možná proto mi Rose tak lezla na nervy, Georgina je přece jen o nějaký ten level výš... A taky mě mrzí, kolik lidí ji nedokáže docenit :/
      Doufám, že mě to kolem toho třetí dílu zaujme, myslím, že Richelle si to zaslouží^^

      Odstrániť
  3. Náhodou, Al to nečetla. Teda, hhm, vesměs jsem plno YA nečetla. Nevermind. :'D
    Jednou jsem se do toho pustila - hlavně kvůli 'Dimkovy' a Adrianovy, ale nedostala se nijak daleko. Na druhou stranu jsem na to teď dost zvědavá a možná si to vážně přečtu... jen jsem teda taky dost alergická na pubertální záchvaty charalterů, takže to bude dost zajímavé.:D

    A jinak, ty obaly mi přijdou strašně nesympatické, nevím, proč.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Áno, to si všímám :D
      No, tak to abys možná začala od třetího dílu & třeba to půjde lépe :D

      Mně se hrozně líbí dvojka, jinak mě taky extra nezaujaly -.-

      Odstrániť
  4. VA je pre mňa úplná srdcovka, takže dúfam, že sa ti začne páčiť viac.;D

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Tuhle sérii jsem už četla dvakrát. Zamilovala jsem si ji. Ale každý má jiný vkus. :) U téhle série asi také hodně záleží na věku čtenáře a co všechno přečetl. :) Pokud máš za sebou náročnější četbu nebo milión knih o upírech, je jasné, že to nebude úplně ono. :) Ale když to tak čtu, asi si VA přečtu potřetí. :D :) Už kvůli Rose a Dimitrijovi, ty jejich řeči mě vždy děsně pobaví. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Uvidíme, třeba si ji s postupem času víc oblíbím^^
      Já právě miluju klasiku nebo propracované krimi thrillery, nad kterými se musí přemýšlet (Milénium), takže té 'náročnější četbu' jsem nečetla zrovna málo, no :) A milion knih o upírech za sebou mám, četla jsem jich spoooustu -.-
      Ano, ty jejich hlášky to dost táhnou^^ A užij si re-reading :P

      Odstrániť
  6. Tahle recenze je sice pěkná, ale celkem studená sprcha :D Já na VA nedám dopustit, však víš, ale musím říct, že mi první dva díly lezla Rose taky celkem na nervy. Lissa o to víc, a vlastně ke konci série jsem ji začala opravdu nesnášet. Je to namyšlená, sebestředná kráva.
    Ale! Adrian je zlatíčko, větší než Dimka, i když toho samozřejmě taky miluju :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Děkuju :D Já vím, no...
      Uuuuf, nejsem sama. Lissa mi vadila v prvním díle, ve druhém jsem se přes ni nějak přenesla. Bude to horší?
      Oba dva jsou sladcí <3 :D

      Odstrániť
  7. Já Vampýrskou akademii nečetla a upřímně mě to ani nějak neláká. Je to sice opěvovaná a výborně hodnocená série, já ale moc nevyhledávám upířiny. Neni to můj šálek čaje...i když možná by se mi to nakonec líbilo, ale zkusila jsem si přečíst ukázku z prvního dílu a moc mě to nezaujalo. Každý má rád něco jiného.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak to chápu. Mně se do ní taky nějak extra nechtělo, ale pak jsem uviděla první dva díly v knihovně, jako by na mě čekaly...
      Pokud se ti do ní nechce, nenuť se ;) Třeba se k tobě časem dostane bez tvého přičinění, nebo si ji někdy přečteš a chytne tě... nebo zůstaneš VA neposkvrěná, svět se nezboří ;)

      Odstrániť
  8. Ja si stále myslím, že prvá a druhá časť boli najslabšie a potom to už išlo iba hore a ja som sa zamilovala do Adriana. Dimitri a Rose boli fakt super, ale na neho nikto nemal, nevedela som sa dočkať scén s ním. Keď som si konečne po dočítaní šestky kúpila Bloodlines, skákala som radosťou po plafón.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Nebyla jsi to ty, kdo odpovídal na ten status, o kterém jsem psala?
      Já se momentálně nemůžu rozhodnout, jestli je sladší Dimko nebo Adrian, oba dva jsou úžasní^^ Tak já v knihovně sáhnu i po dalším dílu a uvidíme :)

      Odstrániť
    2. Možno som aj bola :D Teraz už neviem :D :D Ja musím komentovať všetko :D to asi za to.

      Odstrániť
    3. V pohodě, jsem úplně stejná :D

      Odstrániť
  9. Ach, milujem túto sériu. Dostala som sa k nej len náhodou a ani som nevedela o čom to má byť teda okrem tých upírov :D Zamilovala som si Adriana. A zrejme som z tej menšiny, ktorej sa Dimitri vôbec nepáčil. Inak super recenzia :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Nevadí, každý má jiný vkus :)
      Děkuju^^

      Odstrániť
  10. Jak jak to tak čtu, tak co člověk to názor, ale to je správné.
    Já osobně jsem se k VA dostala dřív než k Sukubě a v té době mi byla i Rose věkově blíž, než teď. Dokonce to byla pro mě snad druhá nebo třetí upířina, kterou jsem četla. Možná i proto mám VA ráda a hned mě zaujala. Ačkoli měla sem tam nějaké ty postavy či události, které mě naprosto vytáčely.

    No a na závěr, já jsem jednoznačně pro Adriana. Dimitrij se mi moc nezamlouval. Zato Adriana jsem zi zamilovala hned na začátku. A jak už naznačila Lyn_von_Nightlight, tak jsem taky byla šťastná, že Adrian má v Bloodlines hlavní roli. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jasně, to chápu a na odlišný názor máš právo^^

      Já mám strašně ráda oba, takový zlatíčka :D
      Bloodlines jsem nečetla, ale po dočtení VA se na ně vrhnu, tak uvidíme :)

      Odstrániť
  11. Už je to trochu déle, asi rok (možná víc), co jsem tyhle dva díly četla, ale zatím jsem se dál nedostala. Tenkrát další díly byly moc zarezervované, pak jsem neměla čas a teď jsem se rozhodla si knihy pořídit, takže počkám hezky do Vánoc, pak si dám hezky re-reading prvních dvou dílů a pustím se dál. :)

    Nicméně pokud se nepletu, první díl mě nejdřív moc nebavil, protože jsem čekala něco jiného. Hlavně jsem myslela, že hlavní hrdinka je Lissa a né Rose, což jsem dlouho nemohla překousnout. Nakonec jsem se s tím smířila. I když na GR jsem knize dala 4 hvězdičky, pořád poslední dobou přemýšlím nad tím, že to snížím na 3. Nu, uvidím po re-readingu. :)

    Oproti prvnímu dílu se mi ten druhý líbil o dost víc, to si pamatuji. Už jsem se smířila s Rose, kterou jsem si nakonec i oblíbila, navíc se tam objevil Adrian, který byl skvělý! A dost se mi líbil i ten příběh. Druhý díl mě už vážně moc bavil. :) I když uvidím po re-readingu, možná je těch 5 hvězdiček, které jsem mu dala, moc. :D

    Nicméně na druhou stranu, VA mě zaujala asi trochu více než Sukuba, i když z té jsem četla jen první díl, přestože mám doma i díl druhý a třetí. :D Sakra, musím se k těm knihám už konečně dostat. :D

    Avšak Richelle Mead píše skvěle. Je to úžasná autorka a to tvrdím i přesto, že jsem od ní četla jen ty tři knihy. I když po Vánocích budu mít doma snad všechny knihy od ní, které u nás vyšly, a snad si je i všechny co nejdřív přečtu. :))

    Á, páni, to bude dlouhý komentář! :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Nevadí, dlouhé já ráda :D

      No jo, kulturní barbar, já až teď -.- U nás nejsou zarezervované ale věčně vypůjčené, tak nevím, co je lepší :/
      Já přemýšlela, jestli mi za to tolik peněz stojí, ale asi je dám radši za Sukubu :D

      Dej vědět^^ Ono se ti s časem spousta věcí rozleží a cítíš je jinak :) Možná ano, možná to bylo adekvátní, uvidíš po tom re-readingu :P

      Dostaň! :D Já Sukubu miluju, což neznamená, že musíš i ty, ale... dostat by ses k ní měla ;D

      Souhlasím. Já od ní celkem četla... ehm, 5 a čtvrt knihy, ale taky ji zbožňuju :) A chtěla bych tak štědré Vánoce^^

      Odstrániť
  12. Tyyyy! =DD Né, je to věc názorů =D Já dala knížkám (5 a 4 hvězdičky, tušim), protože mě prostě okouzlily, i když je fakt, že trojka byla asi nzatím nejlepší (no, víc dílů jsem nečetla =D)
    Jinak recenze je pěkná, ale máš štěstí, že nemám po ruce kámen 3=DD

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jááá :D :D
      Áno, to je o názoru. Já mám načtenou spoooustu upírských knih, takže mě to až tak neoslnilo :D
      Oh, díky, Bože, díky! :D

      Odstrániť