15. 10. 2012

K. Petrusová - Nebezpečná láska

Kniha: Nebezpečná láska (Kateřina Petrusová)
Originální název: -
Série: - | -
Nakladatelství: Fragment
Vydání: 2012 | hardback | 376 stran


Anotace: Na doporučení posledního zaměstnavatele získá mladá newyorská ošetřovatelka Paige práci v rodině Bavettových, bohatých podnikatelů pocházejících z Itálie. Má se starat o jejich syna Michaela, mladého muže, který se po autonehodě duševně vrátil do období svého dětství. Paige si k němu postupně nachází cestu a Michael si ji velice oblíbí. Postupem času Paige přichází na to, že se dostala do newyorského podsvětí a její zaměstnavatelé jsou součástí mafie. Co se stane, až se jednou Michael probere? Dostane se Paige ze spárů Bavettových, když odhalila jejich tajemství?

Obálka, anotace: Fragment

Paige je ošetřovatelka, či spíše pečovatelka u lidí, kteří jsou nemocní nebo postižení a doma vlastně jenom dožívají. Jenže si ke každému svému svěřenci brzy vytvoří citový vztah, proto ji velmi zasáhne jeho smrt. U další práce se tomu chce vyhnout, proto hledá místo u rodiny s někým mladým, kdo není vážně nemocný. Její zaměstnavatel ji doporučí Bavettovým, bohaté podnikatelské rodině, jejichž mladší syn je dítě v těle dospělého. Je zde poměrně velká šance, že se Michael probere - jenže Paige začíná jeho stav vyhovovat. Může se totiž tvářit, že nevidí některá poněkud děsivá tajemství, o kterých by ani neměla vědět.

Jenže ačkoli návrat Michaelova dospělého myšlení znamená pro Paige problémy, nakonec se nechá zatáhnout do rodiny a záležitostí italských podnikatelů. Může ale vztah s mafiánem přinést něco jiného, než jen neštěstí a/nebo smrt?

"My jsme házeli kachny, Robbie!" jásal Mikee a já se rozesmála. Starší z bratrů na nás koukal trochu pochybovačně.
"Kam jste... Proč jste házeli kachny?" nechápal.
"Házeli jsme kachnám, Mikee," opravila jsem ho. "Krmili jsme je." Robertovi se viditelně ulevilo, hod kachnou se mu pravděpodobně nezdál jako vhodná zábava. 
-str. 92

Od této knížky jsem toho čekala docela dost, četla jsem několik pozitivních recenzí a vůbec jsem si na ni už nějakou dobu dělala zálusk. To, čeho se mi dostalo, mi ale vyrazilo dech, a to v tom nejlepším slova smyslu!

(zdroj)
Děj... no, toho jsem se bála asi nejvíc, protože co se týče stylu psaní současných českých 'teen-spisovatelek' (čímž myslím cílovou skupinu čtenářů knih, ne věk autorek), zatím jsem byla vždy příjemně překvapená. Láska má ovšem trochu zavádějícíc název, děsilo mě to, jestli to nebude nějaká prosťoučká romance. Nebyla.

Kateřina Petrusová děj zasadila do prostředí amerického velkoměsta s americkými jmény, takže ze začátku jsem měla dojem, že je kniha přeložená z angličtiny. Slovní zásoba ji ale trochu zradila, takový květnatý a plynulý jazyk má jako výrazový prostředek jedině rodilý Čech, což rozhodně nebylo na škodu. 

Z New Yorku, města nekonečných možností, by se dalo dostat i více akce a té nebezpečnosti, ale to je asi tak jediná výtka, kterou k příběhu mám. Co se samotného nápadu týče, uvítala jsem jej jako něco nového na našem trhu. Dítě v těle dospělého po automobilové nehodě - s tímto jsem se tedy ještě nesetkala a můžu říct, že se mi tato struktura příběhu vážně líbí! I vedlejší linky příběhu, jako třeba mafiánská rodina, Paigeina práce ošetřovatelky nebo prostě drobné události, které kolikrát ani neměly nijak velký vliv na samotný děj, mi přišly skvělé. Originální, s nápadem, a zároveň jednoduché. Nic, do čeho by se člověk po několika stranách motal a nic, nad čím by se muselo extra přemýšlet - ale poutavé byly.
(zdroj)

Jak už jsem psala, styl psaní byl osvěžující. Takovým tím... českým způsobem. Velice rozšířená slovní zásoba, náš květnatý jazyk a zároveň využívání angličtiny k humorným situacím (třeba jméno Paige, které se čte stejně jako page = stránka) byla perfektní kombinací. Kateřina je navíc vypsaná (nebo má vrozený talent), jelikož celý příběh je plynulý a velmi čtivý, velice rychle dokáže pohltit. Vážně se mi to moc líbilo.

Nad jednou věcí se jednoduše musím pozastavit, a to jsou vtipné situace. Dokud byl Michael ještě na psychické úrovni dítěte, zábavné dialogy se přímo nabízely - a autorka z nich vytěžila naprosto všechno, co šlo. Tuto knihu je vážně riskantní brát s sebou kamkoli, protože já četla i ve škole nebo v autobuse, a když jsem najednou vyprskla smíchy, vysloužila jsem si nějaké ty zkoumavé pohledy. Postupem času už jsem se smála téměř nad každou stránkou, protože ty nápady! Ty dialogy, ty scény! Ještě nikdy jsem snad nezažila, aby mi takhle nějaká kniha zlepšila náladu a já si ji po celou dobu čtení udržela. Smekám...

Samozřejmě, nejsou zde jen vtípky a humor. Z jisté scény mi šel mráz po zádech a nějakou dobu jsem pak křížila prsty, kterými se mi rozléval velice zvláštní pocit (ti, co četli, pochopí - ano, myslím led) a to, co se stalo ke konci bylo... šokující. Tenhle zvrat jsem autorce vážně naprosto 'sežrala i s navijákem' a jen jsem koukala do zdi a přemýšlela, jak to mohla proboha udělat. A zrovna ve chvíli, kdy jsem to nečekala. Za velice uvěřitelné a důvěryhodné situace, které jsou popsány tak, že jim věříte, i kdybyste nechtěli, připisuji autorce další pomyslné plus.

(zdroj)
Co se týče postav, v příběhu jich byla spousta. Některé byly důležité, jiné méně, ale všechny, co se vystihly na více než dvou stránkách, měly svůj charakter pěkně rozvedený. Paige mi sice zpočátku trochu lezla na nervy, ale postupně jsem ji akceptovala až jsem si ji oblíbila. Mikee byl zlatíčko, toho jsem měla ráda od začátku, i když jsem z něj nebyla naprosto hotová. Jeho bratr Robert dostal sice nemálo prostoru, ale zdaleko to pro tak zajímavě vykreslený charakter nebylo dost, rozhodně bych uvítala, kdyby se ještě v nějakém Kateřinině díle vyskytl.

Obálka je tvorbou Fragmentu a ačkoliv jsem z ní zpočátku nebyla dvakrát nadšená, zvykla jsem si a určitě má svoje kouzlo. Možná bych jen dala více prostoru obličeji 'Paige.' Neskutečně se mi líbí fotka města, která je ústředním motivem obálky. I když bych ve vodách internetu našla obálky, které jsou na první pohled poutavější, k tomuto příběhu bych neměnila. Sedí k němu. Proto myslím, že je dobrou volbou, i když si někoho třeba nezíská. (Já osobně se na ni už asi pět minut dívám, protože mě s každým pohledem víc a víc chytí).

Nemůžu jinak, než dát plný počet a k tomu dodat, že kdo tuto knihu ještě nemá doma a chce strávit pár oddechových hodin nad čtením vtipné a vážně povedené knihy, která má zároveň v sobě nádech dramatična... je jeho občanská povinnost po Nebezpečné lásce sáhnout. Pokud si ale naopak potrpíte na krváky akcí nabité a situace přímo ze středu mafie, možná tato kniha nebude nejlepší volbou. Až na pár událostí, které jsou zde popsány jen zpětně a jednu vážně ošklivou krvavou (a já ji ještě k tomu četla před spaním) scénu je zde mafie vylíčena spíše jako špinavější byznys.

5 hvězdiček.

Chtěla bych poděkovat nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku této knihy.

16 komentárov:

  1. Táto knižka má podľa mňa naozaj skvelý námet 8) Rada by som si ju prečítala.
    Mne sa zase obálka veľmi páči 8D je taká tajomná...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak se pusť do shánění, nebo sestav Vánoční wishlist :P

      Odstrániť
  2. Yayy, ale tohle že z ní super :'D Teď jen vyřešit, jak se k tomu dohrabat *^*

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Budou Vánoce. Ale Anns bez peněz :D

      Odstrániť
  3. Knihu jsem četla a už je to nějaký pátek. Každopádně jsem si ji opravdu zamilovala a naprosto souhlasím s recenzí. Krásně jsi mi připomněla, jak moc se mi knížka líbila a mám hned chuť si jí přečíst znova, a zase se pořádně zasmát! ;) Možná si i kousek přečtu... ;D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jéé, moc děkuju :) Taky bych si dala re-reading a to je to pár dní, co jsem ji dočetla, neskutečně mě to bavilo :)

      Odstrániť
  4. Páni zní to jako krásná kniha! :)
    To abych se po ní konečně koukla v té knihovně :D..
    I když tam ji určitě mít nebudou :DD.. Nevadí seženu jinde :DD

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Tá obálka <3 Veľmi veľmi moc si ju chcem prečítať len není čas zatedy hádam niekedy :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Taky se mi teď hrozně líbí, stačilo na ni nějakou dobu koukat... :)
      Tak snad se k ní dostaneš^^

      Odstrániť
  6. Na knížku mám zálusk už docela dlouho, ale ještě jsem se k ní nedostala. Možná jednou, ale v blízký budoucnosti to s ní moc pozitivně nevidim =) =X

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ale no tááák, Sušenko, ty si ten čas uděláš! :D

      Odstrániť
  7. Tá obálka ma najprv trochu odrádzala, ale recenzia si ma, ako inak získala. Ty vieš tak krásne predstaviť snáď každú knihu, ktorá má niečo do seba :D A potom sa neviem rozhodnúť čo chcem pod stromček ! :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jé, moc moc děkuji, jsem poctěná! :) Neboj, já jsem taky děsivě nerozhodná, nejradši bych brala všechno, ale ono to nejde a je to prostě celé v tahu :D

      Odstrániť
  8. Hm, no, zní to docela zajímavě, ale stejně mě ten námět nějak nenalákal. Vůbec netuším proč...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Však tě nemusí chytit všecko :)

      Odstrániť