1. 10. 2012

S. B. Elfgren, M. Strandberg - Kruh (#1)

Kniha: Kruh (Sara B. Elfgren, Mats Strandberg)
Originální název: Cirkeln
Série: Kruh (#1) | Engelsfors (#1)
Nakladatelství: Fortuna Libri
Vydání: 2012 | hardback | 520 stran


Anotace: Engelsfors, město, které buď milujete, nebo nenávidíte. Většina tamních obyvatel ho spíš nenávidí. Právě tam se díky krvavému měsíci sejde v zábavním parku šest dívek, které nemají vůbec nic společného. Netuší, jak se tam dostaly ani co je tam táhlo. Jejich osudy jsou však náhle propojeny. Odpovědí na otázky se jim nedostává, vědí jen, že ať se stane cokoliv, musí stát při sobě a postavit se zlu, které v Engelsforsu přebývá.

-Anotace, obálka: Fortuna Libri

Tato kniha mě dost překvapila. A rozhodně to nemyslím ve zlém... 

(zdroj)
V Engelsforsu žije šest dívek, které mají společné jen to, že spolu chodí do školy. V Engelsforsu spáchal sebevraždu mladý student. V Engelsforsu je 6 životů náhle narušeno a překrouceno naruby. Vítejte vě městě, které se dá milovat nebo nenávidět. Nic mezi tím. 

Jedné noci se v zábavním parku sejde šest dívek a to, co zjistí, jim navždy změní životy. Některé se ke změnám staví ochotně, jiné protestují, jedno je ale jisté: musí překonat veškeré překážky a držet pospolu, jinak nepřežijí. Čím déle jim sbližování trvá, tím více životů je v ohrožení. Lidé umírají. Dívky neví, komu mohou věřit, neví nic o sobě a nikdo jim nedokáže sdělit žádnou důležitou informaci. Je těžké překonat rozdíly mezi nimi a zabránit zlým silám, aby páchaly nějaké další škody. Původce toho, co se děje, je totiž blíž, než si myslí...

 "A kdo rozhodne, jestli to jsou nepravé ruce? Vy  a Rada? Kdo pak kontroluje vás?"
Ředitelka se chladně usměje. 
"Quis custodiet ipsos custodes? Kdo nás ochrání před našimi ochránci? Tu otázku si kladli už antičtí filozofové. A do té diskuze se nehodlám pouštět."
-Kruh, str. 249

Ačkoli se tato kniha četla velice příjemně, nebyla jsem si jistá, jak ji vlastně ohodnotit. Od začátku jsem si ale byla jistá jednou věcí: kniha je typově podobná Závisti. Takže, pokud se vám líbil námět Závisti a kombinace nadpřirozena, hororu a toho 'normálního' středoškolského života a jen vás (případně) iritovaly postavy - hurá na Kruh!

Tato kniha mi od začátku přišla trošku zvláštní, taková... svá. Rozhodně mě k sobě připoutala už ve chvíli, kdy jsem ji vybalila a uviděla tu nádhernou obálku a hřbet knihy. A sotva jsem ji otevřela a začetla se, bylo téměř nemožné se odtrhnout. Začíná se totiž... ne vyloženě akcí, ale zvláštní událostí, velmi čtivě napsanou. A poté jde děj rychle dál...

Chvíli se jen tak rozjíždíme, ale poté začne událost stíhat událost a dějové linky se začnou proplétat - úplně stejně jako životy děvčat. Pomalu a nenápadně se k sobě dívky přibližují... a nakonec k sobě jsou připoutány úplně. A to magií. A ačkoli je právě magie hlavní náplní této knihy (mimochodem neskutečně zajímavě pojatá), dá se příběhu snadno uvěřit. Víte proč?
(zdroj)

Nevynechává totiž oblasti běžného života. Šikanu. Problémy doma. Milostné vztahy. Opilost. Alternativní styly. Populární lidi a outsidery. A dokonce ani sprostá slova, i když povětšinou vyjádřena v angličtině. Sebevraždu. Díky tomu se zdá, jako by celý příběh stál na prknech skutečné události, jako by tyto dívky skutečně žily a mohlo se jim stát to, co se stalo. Dokonce se kolem těchto stavů točí drobnější dějové linky, které mohou mít nakonec velký význam. A já mám hrozně ráda zaměřování se na drobnosti, takže jsem tuto skutečnost velmi ocenila.

Děj nemá stálou linku, občas se v knize několik stran nic pořádného nestane, jindy jsou to pořádně procítěné, temné události anebo zvrat za zvratem. Je to možná trochu zvláštní tempo, ale mně vyhovovalo, protože Kruh je neskutečně dobře napsanou knihou. Nedá se přesně určit, že ji psali dva autoři a kde se střídali, jelikož styl psaní nemá mezery. Samotná zápletka je tajemná a nutí vás obracet stránky dál a dál, abyste odhalily zohle malé tajemství, tamtu malou záhadu a zjistili, co za tím vším stojí. Kladně hodnotím i nepředvídatelnost děje.

Logických mezírek by se ale několik našlo a stejně tak asi dvě tři scénky, kdy jsem si vážně klepala na čelo. A i když mě to rozčilovalo, alespoň to dodávalo dívkám reálnější vzhled. Nikdo není bezchybný a každý se občas zmýlí v předpokladu, úsudku, názoru. Samozřejmě, každá z šestice je jiná. Jedna hned pochopí, že musí spolupracovat, druhé to trvá několik týdnů. Každopádně, každá má svůj charakter. A to propracovaný.

(zdroj)
Ida je jednou z těch typicky populárních dívek a právě ona cítí potřebu chovat se jako potvora i mimo školu. Anna-Karin je dříve šikanovaný outsider, ale díky svým silám se to pokouší změnit. Linnéa je příznivkyně alternativního stylu a mně osobně byla asi nejsympatičtější. Minoo je taková ta geniální dívka, která nechybí v žádné třídě. Vanessa a Rebeka byly obě zvláštní, nezařaditelné osobnosti a docela jsem si je oblíbila. Musím říct, že jsem proti žádné z hlavních hrdinek neměla vyloženě výhrady, jelikož se všechny (až na pár výjimek) chovaly přirozeně. Také jsem ráda za to, že se v knize neobjevil milostný trojúhelník! Sem tam byly postřehnutelné nějaké náznaky, ale moje obavy se nenaplnily. Také chování všech postav odpovídá jejich věku, zkušenostem a tomu, co mají za sebou.

Tato kniha nebyla perfektní. Logické trhlinky, občasná rozvleklost děje nebo to, že byly chvíle, kdy dívkám naprosto všechno vycházelo, mohou být pro spoustu lidí iritující. Stejně tak se někdo nemusí vypořádat s tím, že se část knihy odehrává ve školním prostředí. Vyvažuje to ale originalita (hlavně zpracování), skvělé charaktery, to, že je kniha multitématická, vícežánrová a nezabývá se jen jednou věcí, pojetí magie, to, že mi během čtení přejížděl mráz po zádech a... a ta obálka! Pokud je něco perfektní, je to ona. Skvěle vystihuje název, skvěle vystihuje děj - a přitom se obejde bez modelky. A hřbet knihy je úžasný. Mrazí mě z něj a zároveň mě cosi nutí se na něj pořád dívat...
(zdroj)

Co se týče překladu, byl povedený - co do čtivosti. Drobné chybky se zde sice vyskytly, ale byla to většinou mezera za interpunkcí a asi dva překlepy, což je u knihy takového rozsahu dost dobrý výkon. Vím, že někdo to možná bude za pár dní v recenzi vytýkat, ale mně se hrozně líbilo ponechání několika hovorových výrazů a sprostých slov v angličtině, jenom označenými kurzívou. Je to angličtina tak lehká, že si to přeložíte automaticky a rozhodně je to originální nápad, jak knihu nezcenzurovat a zanechat jí originální kouzlo.

Knihu hodnotím lepšími čtyřmi hvězdičkami, těším se na pokračování a myslím, že by mohla nadchnout i ty, co Závisti vytýkali zpracování. Kruh je ještě lepší, co do postav a stylu psaní, i když zde tolik neodsýpá děj. Proto moje hodnocení.

Chtěla bych poděkovat nakladatelství Fortuna Libri za poskytnutí recenzního výtisku.

16 komentárov:

  1. Jsem řikala, že až si přečtu recenzi, půjde na seznam. XD Sakra, jak ty to děláš, že když zrecenzuješ knížku, přiměješ mě, abych si ji chtěla přečíst, i když ani nevím, čim mě vlastně zaujala? XD

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. A já říkám, že si to zaslouží :P
      Nemám tušení. Skryté recenzentské dovednosti? :D

      Odstrániť
  2. Tak toto je krásna recenzia 8) pri čítaní som cítila, ako mi to všetko rozprávaš s takým pohmkávaním si, že toto bolo super, hento bolo dobré, tu to trochu kleslo, atď. 8D
    V reáli som tú obálku videla, ale bohužiaľ nie je to nič, čo by ma zaujalo, je pravda, že som si ju neprezrela "až" tak veľmi, možno potom zmením názor 8D
    Recenziou si ma určite navnadila, ale nie je to niečo, čo by som si hneď bežala kúpiť, ale keď sa ku knihe nejakým spôsobom dostanem, určite si ju rada prečítam, má naozaj zaujímavý dej a vlastne stále neviem, čo tie dievčatá spojilo 8D predpokladám nejaké čarodejno-duchárske vecičky 8P a to znie skvele 8)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jéééé, děkuji, tohle je pro mě maximální pocta! Nic hezčího mi k recenzi snad nikdo nenapsal... :')
      Samozřejmě je to každého věc :)
      Áno, předpokládáš správně, ale přesně to neřeknu, protože to bych vás připravila o jedno z překvapení :P Budu ráda, pokud se k ní dostaneš a dáš vědět, jak se ti knížka líbila :)

      Odstrániť
  3. Ach jo, ty jsi neuvěřitelná. Vždycky mě do té knížky takovým neuvěřitelným způsobem nakopneš! :D ..tohle také musím číst, bezpodmínečně! :) ..fakt je to tak "neskutečně dobře napsané"? :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jak už jsem psala na GR: 'Muhahaha' :D
      Jinak se omlouvám, i když mě to spíš těší :)
      Mně to tak přišlo, vážně jsem ji měla zhltnutou hned a styl mi maximálně vyhovoval^^ Samozřejmě můžeš mít jiný názor - já ale říkám ano :)

      Odstrániť
  4. No, a pak že nebudeš vědět, co napsat :D Moc pěkná recenze :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Nakonec jsem se nějak rozepsala a šlo to :) Děkují^^

      Odstrániť
  5. Dobre zmenila som názor chcem si to prečítať :D Inak pekná recenzia :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Anoooo! *Tančí oslavný taneček*
      Jsem moc ráda, že jsem tě k tomu popostrčila zrovna já^^
      A děkují :)

      Odstrániť
  6. Už jenom to, že tam neni Samara, mě odrazuje od čtení! Moje oblíbená KruhPostava!! =DD
    Ale ze zvědavosti si to určitě přečtu, podle toho, co píšeš nemusí být knížka zlá =DD

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ale no táááák! :D
      Prej NEMUSÍ BÝT ZLÁ! :D Ona je skvělá! (:

      Odstrániť
  7. Annie! Já teď píšu recenzi na stejnou knihu a víš co? Je neskutečně podobná té tvojí. Já nevím, mám asi nějaké anténky, které přijímají tvé myšlenky, jinak to nevidím. -_- :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Woooow! oO Ale to není poprvé, já taky v nějaké recenzi vyjádřila vesměs podobné pocity, jako jsi měla ty (nebyla to Závist?)
      Tééééda... ségra? O:)

      Odstrániť