16. 10. 2012

M. E. Matkin - Miluj mě ironicky

Kniha: Miluj mě ironicky (Maxim E. Matkin)
Originální název: Miluj ma ironicky (SK)
Série: - | -
Nakladatelství: Slovart
Vydání: 2010 | hardback | 160 stran


Anotace: Slovenský autor s odstupem nezaujatého pozorovatele sleduje bratislavské hemžení, rozchody a milostná vzplanutí. Nechybí anonymní boháči, ředitelé reklamních agentur a jejich zlatokopky, ženy v póze naivních prostitutek, které tajně touží prožít romanci ve stylu Pretty Woman Bratislavy a okolí. Jsou to příběhy plné lásky, pochybností a chuti někomu zakroutit krkem. Záchvaty žárlivosti, pubertální běsnění i úlety před penzí. Situace, které zažívá každý, a na které se po přečtení této knihy zvládne podívat s humorem.
Anotace: Knihcentrum.cz, upraveno. Obálka: google


Jestli si potřebujete oddychnout od řešení vlastních vztahů, přečíst si nějakou krátkou knížku nebo se prostě jen pobavit, Miluj mě ironicky je výborná volba. Zklamu toho, kdo čeká naivní románek, tato kniha není naivní ani v nejmenším.

V knize se nachází velká spousta vtipných situací, historek a myšlenek, z nichž každá zabere většinou tak tři až pět stránek a nenavazují na sebe, takže je kniha ideální třeba na čtení ve škole nebo dopravním prostředku - když ji budete muset náhle zavřít, pravděpodobně nebudete u toho nejnapínavějšího, uprostřed kapitoly nebo v jiné stresující situaci.

(zdroj)
Napěti zde nenajdete, spíše vás dál pohání taková ta zvědavost. Autorův styl je neskutečně lehký, vtipný a (sebe)ironický a já osobně jsem se u knihy skvěle bavila. Sice takový typ knih čtu jednou za půl roku, protože jsem v tomto 'žánru' poměrně vybíravá, ale jakmile jsem si po prvních dvou historkách zvykla na styl jakým je kniha napsána, bylo mi jasné, že tohle je přesně můj šálek kávy a také přesně to, co jsem potřebovala. 

Nedávno jsem v rámci oblíbené rodinné víkendové hry pojmenované Komu je ještě potřeba odvézt hrnec plněných paprik, bednu přebytků ze zahrádky nebo recept na zázračnou mast na hemeroidy nečekaně zavítal k mé sestře. Trvalo dost dlouho, než mi přišla otevřít, protože se dlouhou chodbou musela brodit závějemi vyzutých lodiček a igelitek nacpaných hadry.
-Str. 100

Některé ze situací jsou časté, jiné už méně, ale já si ke každé z nich dosadila nějaký zamilovaný pár z mého okolí a ohromně se bavila. Pokud máte, podobně jako já, nezkrotnou a nespoutanou fantazii, od knihy se neodtrhnete. Pokud ne, budete se prostě 'jenom' bavit. 

Takhle nějak by podle mě měly vypadat knihy o vztazích. S nadsázkou, ironií a zároveň pravdivé a chytlavé. Ony ty 'povídky' nejsou totiž jen na pobavení, ale řada z nich jsou praktické postřehy do života. Samozřejmě, nesmíte brát vážně neprosto všechno, ale pokud umíte číst mezi řádky a vybrat ze situace to podstatné, tak vám tyto historky i něco dají. Rozdílné chování mužů a žen ve stejné situaci bylo také zajímavým tématem.

(zdroj)
Samotných postav zde byla spousta a valná většina vystupovala pod přezdívkami (některé byly, mimochodem, vážně trefné). Vzhledem k tomu, že souvislou dějovou linii byste nenašli ani pod mikroskopem se většina v knize vyskytla spíše epizodově, takže mi výrazněji v paměti utkvělo jen pár z nich. Autorova sestra zvaná Hysterka ale byla jedna z těch několika s charakterem naprosto úžasným a pokud je založena na naprosto reálném základu - tu ženu chci znát!

Na konci také čeká takový 'bonus' - rady, jak se tvářit jako bohatý/dýdžej/homosexuál/fotograf. Nejdřív jsem na ně koukala s povytaženým obočím, ale pak jsem vzdala jakýkoli pokud brát to vážně a smála jsem se na celé kolo. Jsou totiž psány úplně stejně, jako zbytek knihy - nic vážného, samá ironie, parodie a jízlivost. Jediní, komu bych knihu nedoporučila, jsou škarohlídi (a možná lidé, kteří mají dva dny po rozchodu). Vy ostatní - prostě ji berte s rezervou a bude se vám líbit.

Obálka se mi líbí, je taková... nápaditá, upoutala mě na první pohled, a hodí se ke knize. Nic jiného by u ní být snad ani nemohlo. Také mě překvapilo, jak je knížka maličká, takový kapesní formát o stošedesáti stranách. Nic, nad čím byste se dlouho trápili, příjemná oddychovečka. I název je výstižný, slovo ironicky použité už tam se mi líbí.

5 hvězdiček. Takhle už jsem se dlouho nebavila. Nebezpečná láska a Miluj mě ironicky hned za sebou jsou vražedná kombinace, alespoň pro moji bránici.

Chtěla bych poděkovat internetovému knihkupectví knihcentrum.cz za poskytnutí recenzního výtisku. Knihu si můžete koupit zde.

10 komentárov:

  1. Hm. Vôbec som nevedela, že Matkinove knihy sú preložené aj do češtiny. Túto konkrétnu som nečítala, ale ostatné ma príliš nezaujali. Takže neviem, či si to budem zháňať. (Aj keď recenzia je krásne pozitívna :))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Já taky ne :D No, já neměla tu čest číst od něj cokoli dalšího, ale docela mě zaujal. To je o vkusu :)

      Odstrániť
  2. No vyzerá to dobre, jeho knihy som ešte nečítala, možno by som mohla s touto začať 8) aj tak potrebujem rozveseliť 8P

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak na rozveselení je perfektní (: Co se stalo?

      Odstrániť
  3. Matkin má vo väčšine kníh taký svoj štýl, realistický ale na druhej strane aj pozitívny, jeho knihy mám rada, ale tie najnovšie už nie sú to, čo to bývalo, teda aspoň mňa posledná Nie na ústa nechytila :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tu jsem nečetla, jinak jsi to popsala moc krásně! :)

      Odstrániť
  4. Tak, už jsem ti psala, že kniha zní fajn.. ehhm :'D (Als je hotový betareader, pomalu to můžeme žíct ofic). Jen bych dodala, že ta část s 'bohatý/dýdžej/homosexuál/fotograf' mi jistou náhodou jednoho bratislavčana připomnělo. :'D Zajímalo by mě, nakolik to má reálné podklady...^^

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ano, zachvilku tě za to začnu platit :D
      Je dost možné, že jsou hodně reálné. Tak to... wow. :D

      Odstrániť
  5. Práve od Matkina čítam Polnočný denník. Ten chlap je mi fakt sympatický :D

    OdpovedaťOdstrániť