21. 10. 2012

R. Rendell - Portobello


Kniha: Portobello (Ruth Rendell)
Originální název: Portobello
Série: - | -
Nakladatelství: Vyšehrad
Vydání: 2012 | hardback | 396 stran


Anotace: Portobello – barvitá ulice se zvláštní atmosférou v londýnské čtvrti Notting Hill. Sem umístila Ruth Rendellová děj svého dalšího zajímavého románu, v němž zdánlivě nepodstatná náhoda spouští řetězec událostí, které se nedají zastavit. Když majitel galerie Eugene Wren najde na ulici obálku s penězi, neodevzdá ji policii, ale vyvěsí oznámení, aby mu ten, kdo ji ztratil, zavolal. Tento vzkaz propojí životy naprosto odlišných lidí, každý z nich má svá tajemství, obsese, problémy, sny, zoufalá přání. Ruth Rendellová opět svým strhujícím způsobem nahlíží do zákoutí lidských osudů.
Obálka, anotace - Vyšehrad

 Byli jste někdy v západním Londýně? Nachází se tam jedna velice zvláštní ulice. Trhy, zábava, barvy... a nebezpečí. To je Portobello. V okolí této ulice se díky zvláštní shodě okolností, tedy jedné nalezené obálce spojí osudy několika lidí, kteří o sobě až do této události neměli potuchy. I když každý pochází z jiného prostředí a nemají prakticky nic společného, jejich životy se propletou... A život (nejen) v Portobellu plyne dál...

Usmála se, usrkla trochu sherry a podávala mu misku s olivami. "Ráda bych se tě na něco zeptala, ale klidně to počká až po večeři."
"To zní dost hrozivě," odpověděl se smíchem. "Říkáš to, jako by ses mě nechtěla zeptat hned, protože kdybys to udělala, potom už bych snad ani neměl chuť k jídlu!"
"Ale ne, kdepak, nic takového. Vpodstatě jde jen o drobnost."
-str. 234

Když jsem tuto knihu začínala číst, byla jsem přesvědčená, že půjde o detektivku s klasickou zápletkou, tedy zločin/vražda a pátrání po viníkovi. Snad nikdy jsem se v knize nespletla více. Nedostalo se mi detektivky, ale fascinující knihy o lidské psychice a morálce. Něco takového jsem snad ještě nečetla.

(zdroj)
Dějová linka možná vypadá neoriginálně, i když mě okamžitě zaujala, ale v pojetí Ruth Rendellové to tak není ani omylem, především díky skvělému vykreslení postav a jejich rozličnosti. Také atmosféra Portobella, které jsem si okamžitě zamilovala. Ta atmosféra vládla celé knize, i když se děj odehrával jinde - já měla pocit, jako bych tam vážně stála a dýchala tamější vzduch.

Zvraty byly... no, žádné obrovské o rázu vybuchlé bomby, ale také ne předvídatelné. Ani nudné. Byly nečekané, překvapivé a obzvláštnily děj, ale pořád se držely spíše v té psychologické rovině. Ne, že by kniha byla nabitá akcí, ale dokázala vtáhnout do sebe a moc hezky se četla. Vytkla bych jen to, že měla několik míst, kdy mě nic nelákalo k otočení stránky o pokračování a ze začátku mi trochu dělalo problém se ztotožnit s některými postavami, za tu tu hvězdičku dolů. Jsou to naštěstí jen drobné chybky, které mi ale celkový požitek z knihy až tak nezkazily; jen jsem jí už nemohla dát ten plný počet.

Charaktery popíšu jediným slovem: úžasné! Skvěle vykreslená a do příběhy perfektně zapadly. Každý měl nějakou chybu, obsesi, výčitky, temnou minulost, špatné charakterové vlastnosti... cokoli. A přesně tohle příběh rozpitvával. Jak plynul děj, proniká čtenář čímdál hlouběji do psychiky majitele galerie Eugena, jeho přítelkyně - doktorky Elly, zlodějíčka Lance nebo poněkud zvláštního Joela. A že je to zajímavá cesta. Ruth má talent na perfektní popis uvažování a duše zdánlivě obyčejného člověka... chvílemi mě až mrazilo.

(zdroj)
Překlad... no, kniha byla poměrně čtivá a našla jsem jenom pár překlepů, takže ten mi nijak zvlášť nevadil. Chci ale mluvit hlavně k obálce, ta se mi totiž hrozně líbí. Možná by byla vhodnější pro pochmurnější příběh, ale i tak - děj se odehrává v Londýně, a ten je temný, deštivý a mlhavý až až, když chce. Perfektní, nemůžu se na ni vynadívat.

Finální verdikt: nečekejte detektivku nebo dokonce horror, protože tím tato kniha vážně není. Ale fascinující výlet do lidské psychiky, do malicherností, které mohou přerůst přes hlavu, jako je například závislost na pastilkách bez cukru, do zdánlivého obratu k dobru, do života plného chyb, náhod a temných i světlých míst, napsaný vážně chytlavým a strhujícím stylem je mnohem lepší, než detektivka.

Lepší 4 hvězdičky. S důrazem na slovo lepší, protože i přes ty občasné nudnější části si ji ráda přečtu znovu. Vážně mě bavila, i když na moji psychiku to byl chvílemi zátah...

Chtěla bych poděkovat internetovému knihkupectví knihcentrum.cz za poskytnutí recenzního výtisku. Knihu si můžete koupit zde.

6 komentárov:

  1. Vyzerá to ako veľmi zaujímavé čítanie, neviem však či by ma kniha bavila, moc to nie je môj štýl, ale v poslednom čase zisťujem, že sa mi páčia knihy, ktoré nie sú môj štýl 8D takže ktovie 8)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To chce vyzkoušet (: Já taky přemýšlela, jestli by mě vůbec bavila, ale teď jsem neskutečně ráda, že jsem si Portobello přečetla^^

      Odstrániť
  2. To by mohlo byť niečo pre mňa. Recenzia zaujala, idem si nájsť e-book xD

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Kulturní barbare, víš, že se to nesmí? :D
      Jinak díky (:

      Odstrániť
  3. Vypadá to dobře. Možná bych ji mohla zkusit... E-book by se fakt šiknul. XD

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Většinou seženu nemožné, ale hádám, že tohle tak lehké nebude. Za přečtení ale stojí zcela určitě, ne jen možná (:

      Odstrániť