6. 10. 2012

L. J. Smith - Říše temnot: Tajemství upírů (#1)

Kniha: Tajemství upírů (Lisa Jane Smith)
Originální název: Secret Vampire
Série: Říše temnot (#1) | Night World(#1)
Nakladatelství: Fragment, překlad Milena Hordinová
Vydání: 2012 | paperback | 240 stran


Anotace: Šestnáctileté Poppy zbývá pár týdnů života. Trpí rakovinou slinivky a není šance na vyléčení. Její dlouholetý přítel James jí nabídne řešení. Tím však poruší přísné zákony Říše temnot a teď ho čeká trest za vyzrazení tajemství a za lásku k člověku. Bude mít Poppy dostatek odvahy, aby se dobrovolně stala upírem? Podaří se jim společně uniknout před nejhorším trestem? 

-Anotace, obálka: Fragment
 
Poppy je obyčejná dívka, které život zpestřuje pouze bratr, který nesnáší jejího nejlepšího přítele Jamese... a otravné bolesti břicha. Když ale pod náporem bolesti omdlí a máma se rozhodne vzít ji k lékaři, změní to celý Poppyin život. Dívka totiž trpí (u teenagerů vzácnou) rakovinou slinivky v pokročilém stadiu a doba jejího života už by se dala počítat na týdny. Poppy je zoufalá - a ač se vnitřně hroutí, má sílu uklidňovat svoji rodinu.

Když už se zdá, že je vše beznadějné, přijde James s nápadem. Nápadem, kterým sám sebe vystavuje nebezpečí. Který vůbec nemusí vyjít. Ale je to jediná naděje na záchranu. Rozhodl se totiž Poppy proměnit v upíra...

"Ty kreténe! Ty slizkej hade! Jaks mi mohl tohle udělat? Ty rozmazlenej sobeckej puberťáku-"
"Pšš. Vždyť tě uslyší."
"Aťsi! Právě jsem se dozvěděla, že umírám, a ty dokážeš myslet jen na to, jak si ze mě dělat legraci. Pitomou, nechutnou legraci!"
(zdroj)

Počátek nové série od Lisy Jane Smith jsem rozečítala s obavami. Ty se ještě znásobily, když jsem zjistila, že série má deset dílů. Myslím, že všichni víme, jak je to se sériemi této autorky, takže to nemusím rozvádět. Byla jsem ale docela překvapená. V tom lepším slova smyslu...

Upíři nejsou v dnešním literárním světě žádnou novinkou a v knihách L. J. Smith už vůbec ne. Kde nemá upíra opravdického, tam nastrčí alespoň energického, proto jsem nic velkého nečekala. Tentokrát mě ale čekalo příjemné zjištění, že i když autorka nevytvořila žádný převratně originální svět, byl to svět promyšlený a dalo se s ním skvěle pracovat. Nabízí také jiný pohled na upíry, než známe z jejích jiných knih, což mi také přijde jako plus. 

(zdroj)
Někdo možná nad sérií mávne rukou s tím, že 'zase další upíři.' Nikomu to nevyvracím, pokud máte upírů dost, asi po této novince nebudete sahat s nadšením - ale v krvesajském světě se Smithová opavdu vyzná. Vážně. Jde vidět, že se jí v něm dobře pracuje, protože kniha je opravdu lehce a čtivě napsaná a neskutečně rychle se čte. Dějově se tato kniha také odlišuje od jiných - tím, že hlavní hrdinka je nemocná a příběh začíná přechodem z normálního světa do světa věčného strachu, života s tím, že kdykoli můžu umřít. Smith rozhodně není první, kdo s tímto nápadem přišla, ale je to něco ne tak typického a její styl to příjemně osvěžuje.

Líbilo se mi vykreslení některých postav, jiné mě ale spíše iritovaly. Věřím, že své přiznivce si najde každá z nich. Samotná Poppy mi chvílemi byla sympatická, chvílemi jsem ji téměř nesnášela - i když se není čemu divit, mně kdyby našli takovou nemoc, byla bych ještě mnohem horší. James mi přišel trochu klišoidní, ale Phila, Poppyina bratra, jsem si oblíbila okamžitě. Každopádně, všechny z postav, které se v příběhu objeví, mají více či méně rozvinutý charakter, ovšem jeho propracovanost se dá poznat už po dvou stránkách jejich vystupování v příběhu. 

(zdroj)
Co se týče zpracování, i když je kniha příjemným oddechem, přečteným za pár hodin, opět je zde poznat typický styl této autorky. Zpočátku má hodně nápadů, ale jen velmi málo z nich rozvine, vymáčkne z nich vše, co jde a dovede je do konce, většinou byly spíše nedotažené - bylo to poznat a vadilo mi to. V ději jsme se také nijak obrovských zvratů nedočkali, příběh byl zaměřený spíše na Poppyinu nemoc (mimochodem velmi detailně popsanou) a ty pocity.

Tento díl beru jako úvodní k Říši temnot a musím říct, že to bylo příjemné počtení. Pokud někdo teprve začíná s touto autorkou, možná bych mu na začátek doporučila spíše Říši než Temné vize nebo Upíří deníky. U čtení totiž nemusíte nijak přemýšlet, styl mi zde přišel dost příjemný a pokud hledáte něco nenáročného, myslím, že budete nadšení.

Překlad byl velmi čitvý. Co mě zarazilo byly překlepy ve jméně (takže se z Poppy stala Poopy a Popy), ale jinak jsem moc jiných chyb nenašla, takže to beru tak, že toto se prostě stane. Obálka... no, není ideální a to jablko ve mně evokuje Twilight, ale líbí se mi mnohem, mnohem víc než originální verze. L. Jane má ty svoje originální obálky strašně přeplácané, nezdá se vám? U nás bych možná zvolila trochu ozdobnější nebo alespoň ne tak strohé písmo, ale jinak se na ni dá docela dlouho koukat. Hlavně ty kouřové efekty se mi líbí, naprosto tento styl miluju.

Knize dávám tři hvězdičky s tím, že pokračování snad bude akčnější a já je budu moci ohodnotit lépe :) 

 Chcete se o temném světě upírů dozvědět víc? Zajděte na internetovou Říši temnot!

Děkuji nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku této knihy.

16 komentárov:

  1. Já mam knížku doma, taky jako recenzák a už se na ni těším.. no, spíš jsem zvědavá. Teď čtu Děsivé splynutí a Říše temnot je hned v pořadí. =) Co jsi tak psala, zase jsem začala doufat, že tahle série nemusí být až zas tak "suchá" jako třeba TVD nebo Temné vize. vždycky od L.J. čekám něco supr, ale skoro vždycky mě zklame... tak uvidím, jestli tomu tak bude i tentokrát nebo ne. =)) Recenzi máš moc pěknou =)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. A já jsem zvědavá, co na ni řekneš (:
      Řeknu ti to takhle - měla jsem problém dočíst už druhé TVD, takže mezi nimi a Říší temnot je diametrální rozdíl. Temné vize mě bavily, ale zpětně vidím spoustu nedostatků, proto bych možná vyzdvihla spíše tuto sérii.
      Zkus toho nečekat tolik, to bude zklamaná zcela zaručeně. Ale myslím, že Říše je lepší než jiné její knihy.
      Děkuju moc^^

      Odstrániť
  2. No mňa tvoja recenzia prescevčila o tom, že nad touto autorkou som palicu nezlomila bezdôvodne :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Kniha na mě také čeká jako recenzní výtisk, a docela se na ní těším. Sice se od L. J. Smith nedá očekávat hodně, ale mi zase její knihy nějak nevadí, tak uvidíme. :)) Jinak vážně skvělá recenze :))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Uvidíme, co na ni řekneš :P Tak to jsi vystihl krásně^^
      Děkuju :))

      Odstrániť
  4. Moc pěkná recenze! :D ... Na knihu jsem docela zvědavá, docela mě totiž zaujala, tak uvidíme, co jí nakonec po přečtení řeknu :))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Díky moc :)
      Ano, to jsem zvědavá, jaký na ni budeš mít názor ty :P

      Odstrániť
  5. Upíri mi nevadia, keď Smithová che, tak jej to ide 8D Vie ma chytiť aj odradiť, táto séria však vyzerá dobre a určite by som si ju rada prečítala, ale na 1. mieste u mňa rozhodne nie je aj keď má dobrý nápad 8)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Přesně! A tady očividně chtěla! :D
      To naprosto chápu, taky mám nahoře ve wishlistu jiné knihy než všechny kompletní série od Smithové. Myslím ale, že přečtením nic neztratíš a třeba tě to chytne (:

      Odstrániť
  6. Mě tohle neláká, i když to má zajímavou anotaci. Bojím se, že z toho vylezou další upíří deníky. První 4 díly paráda a pak to šlo z kopce. :D Ještě jsem nezvládla dočíst ten 10. díl a jsem zvědavá, jestli se k němu někdy dopracuju. Asi ne. Ale mít přečtených 9 dílů z 10 není nejlepší (ty další už ani nepočítám). Každopádně si asi počkám, jak se vyvinou další díly a podle toho se do toho pustím, ale upřímně, upírů už mám po krk.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. DESÁTÝ?! Máš můj obdiv, já to vzdala po necelých třech :D No, nedivím se, taky už je nijak nevyhledávám. A já si určitě chci přečíst i pokračování, takže uvidíš (:

      Odstrániť
  7. Nevím proč, ale tu se mi hrozně líbí ta orig. obálka, hned bych si ji brala domů. :3 Má takovou zajímavou atmosféru.
    Ta čj mi přijde naopak až odtažitá, hmm.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. A teď vidím - star stickers inside! Ha! Tak to wantuju, nehledě na obsah knihy. :DD

      Odstrániť
    2. Já nevím, mně zase naše :D To je o vkusu, já nemusím ty moc přeplácané a L. J. má na obálkách prvků většinou až moc.
      Star stickers? Whaaaat? :D
      Wantuj^^

      Odstrániť
  8. KUDRNATÁ a ZRZAVÁ Poppy? Hm. Ale ne, nenechám se zlákat jenom tím. XD
    Tohle prostě asi nebude nic pro mě. Asi jsem na takový knížky prostě stará... XD

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Áno :D Při čtení jsem skoro furt myslela na tebe ;D
      Sure, chápu :D

      Odstrániť