19. 11. 2012

B. Belitz - Rozdělená srdce (#1)

Kniha: Rozdělená srdce (Bettina Belitz)
Originální název: Splitterherz
Série: Rozdělená srdce (#1) Splitterherz (#1)
Nakladatelství: Fragment, překlad D. Steidlová
Vydání: 2012 | hardback | 480 stran
Anotace: Po přestěhování je sedmnáctiletá Elisabeth naštvaná snad na celý svět - přišla o všechny kamarády, na venkově není moc příležitostí k zábavě a navíc rodičům to tam naprosto vyhovuje. Všechno změní setkání s Colinem. Proč ji tento kluk od začátku neuvěřitelně přitahuje, to nedokáže vysvětlit. Chová se divně, odtažitě a dává Elisabeth jednu hádanku za druhou. Jaké je jeho tajemství? Co skrývá? Svým pátráním odhalí Elisabeth pravdu - její rodině, Colinovi i jí hrozí velké nebezpečí.
 
 Obálka, anotace: Fragment

Ellie byla donucena přestěhovat se z Kolína na venkov a tím pádem opustit všechno. Pro nové spolužáky je "ta nafrněná měšťačka," přišla o svoji partu a rodiče jsou z nového bydlení až moc nadšení. Zdá se, že Ellie nastává peklo... alespoň dokud se neseznámí se zvláštním Colinem, ochotným zachraňovat ji z jakéhokoli nebezpečí. Jenže něco skrývá - něco, co se týká i její rodiny. Elisabeth se pouští do pátrání. Pátrání, které ji může stát minimálně všechny její sny a plány... nebo i život.

"Když jsi mě zachránil z té bouřky, byla jsem promočená na kost. Když jsi mě pak sesadil z koně, měla jsem veškeré oblečení skoro suché."
Cítila jsem, jak Colin na okamžik strnul.
-str. 297

Tato kniha je poměrně zvláštním příběhem, od kterého jsem čekala všechno možné - jen ne to, co se z něj nakonec vyklubalo. I přesto (a přes moje výhrady k některým věcem) se mi docela líbila a já si pravděpodobně přečtu i druhý díl.

Samotná anotace a začátek knihy mi trošičku připomínal (ano, jak originální zmínka) Stmívání. Po prvních pár kapitolách jsem ale byla vyvedena z omylu: Ellie mi byla sympatická tak, jak si mě Bella nikdy nezískala. Měla takové milé (zlo)zvyky, zajímavé myšlenkové pochody a celkově to vypadalo na fajn hrdinku. Poté se to začalo měnit. Podotýkám, že to bylo převážně díky jediné věci: Elisabeth dokázala usnout naprosto kdekoli. Když nespala, tak většinou omdlévala nebo si představovala, jak po ní lezou pavouci. Celých stopadesát stran jsem si tedy myslela, že tu je logická díra.

Omyl. Není.

Takže vám dám malou radu: Obrňte se proti tomu. Pokud už knihu budete číst, ignorujte fakt, že spousta kapitol končí tím, že Ellie jde spát nebo někde omdlí. Vysvětlí se to a vysvětlí se to originálně a věrohodně. Píšu to sem proto, že kdyby mě někdo tímto způsobem varoval, možná by si ode mě kniha vysloužila lepší hodnocení, protože se mi docela příjemně četla. Pokud totiž pominete tento fakt, možná vám bude hrdinka sympatičtější (i když, ten její slovník...)

Druhá věc, co mi vadila, byla poté taková ta klasická osudová láska, které je ale bráněno (obvykle jedním z protagonistů). Toto bylo také prakticky jediné otřepané klišé, které se v knize našlo. Kluk, kterého se všichni bojí a hrdinka, co byla nucená se přestěhovat, sice nejsou nejoriginálnější nápady, ale mírně ohrané prvky se vyskytují ve většině knih.

Dost bylo kritizování, teď jdu chválit. Líbily se mi autorčiny popisy přírody, okolí. Líbilo se mi to, v jaké míře se v knize vyskytli koně. Samotná zápletka byla nesmírně originální, nic vydaného s tímto tématem jsem ještě nečetla. Dokonce i stránky docela příjemně ubývaly - možná i díky tomu, že v Rozdělených srdcích se najde spousta vtipných momentů. Dívka zvyklá na město najednou na venkově - jak jinak to také může dopadnout?

Největším kladem knihy je jednoznačně druhé pohlaví, tedy pánové. Colin je kapitola sama pro sebe, takový zvláštní typ hrdiny, nicméně musím říct, že ta jeho zvláštnost je velice příjemná a sympatická. Sice to nebyla "láska na první slovo," ale ráda bych se s někým takovým setkala. A Tillmann... ach, ano. Zvláštní kluk, držící si odstup, který je neskutečně nápaditý a strká hrdince všude možně po domě tarotové karty? To tu ještě nebylo a musím říct, že ten kluk byl perfektní postava.

A konec... ten mi prostě vyrazil dech. Svižný, akční, dráždící moji představivost. Něco takového jsem vážně nečekala! Za takovouhle smršť ty přečtené stránky stály. Pomohl mi pochopit chování některých postav a vážně jsem zůstala zírat. Po roztahaném ději uprostřed jsem nečekala, že by kniha mohla mít takový konec. Očividně mohla.

Finální verdikt? Kdyby byla Rozdělená srdce tak o 150 stran kratší, bylo by to naprosto perfektní. Takhle mají úchvatný začátek, dokonalý, mrazivý konec, geniální nápad, ale mírně otravnou hlavní hrdinku a zbytečně roztahaný prostředek. Romantické duše si ale právě v tom prostředku přijdou na své a fanoušky Stmívání by mohl nadchnout podobný styl (jak už jsem zmínila, hrdinka, co se právě přestěhovala, a odtažitý kluk). Autorka každopádně umí psát, jelikož příběh si i přes svoji délku moji pozornost zvládla víceméně udržet prakticky po celou dobu. Čekala jsem o něco víc, nejsem ale úplně zklamaná, jen překvapená vývinem událostí.

Co se mi moc líbilo je obálka, vnitřní úprava knihy i překlad. Obálka je... úžasná. Krásná, krásná, krásná. Celá ta úprava. Písmo vzadu, kde se nachází ukázka. Ústřední motiv - srdce i květiny ze srdíček. Květinami je také ozdoben každý úsek (roční období), kde se kniha odehrává. (Ano, čtete správně, děj netrvá dva dny, ale půl roku!). Překlad byl čtivý a byl to jeden z faktorů, co mě ke knize poutal, takže po téhle stránce je kniha zpracovaná naprosto perfektně. Jen se nelekněte, je to kapičku... bichle.

Za mě to budou tři hvězdičky, právě kvůli konci a Ellie.

Chtěla bych poděkovat nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku této knihy.

6 komentárov:

  1. Túto knižku by som si rada niekedy prečítala, ale až tak moc ma zase neláka 8)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak uvidíš, jestli se k ní dostaneš... :)

      Odstrániť
  2. Jen tří hvězdy? Si děláš srandu po tom, co jsi to tu tak vycvhvalila jsem čekala alespoň čtyři. :-)
    No každopádně ta kniha vypadá dost zakimave a navnadila jsi ME na ni. A to i presto, ze mne ta mírně preslazena obálka odrazovala. :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No, když jsem do poloviny knihy měla pocit, že Ellie je MAGOR a proč že si toho nikdo nevšiml?, protože mě před jejím omdléváním nikdo nevaroval... :D
      Tak to jsem ráda :) Mně se ta obálka hrozně líbí, nemůžu si pomoct^^

      Odstrániť