24. 11. 2012

Knižní zpověď IV. - Film vs. kniha

Bolí mě hlava a není mi dvakrát nejlépe, takže jsem nedokázala napsat recenzi. Kupodivu jsem si vzpomněla na projekty jako Fantina Zpověď nebo Pět důvodů, do kterých jsem dlouho nic nepřidala. Tak přináším aspoň tu, i když filmová část se mi zatím psala snad nejhůře a připadám si teď hrozně nevzdělaná :D Enjoy...

1. Raději si přečteš knížku, nebo se podíváš na film?
Knížku. Film volím jen v případě, že nevím, že je podle knihy (V jako Vendeta) a většinou mě to ponoukne sehnat si i knihu, nebo v případě, že nemám šanci se ke knize v brzké době jen tak dostat (Vrána). Nebo když se chci naštvat.

2. Co by si podle tebe vybrala většina tvých kamarádů a známých?

Ještě před dvěma lety bych řekla film, jenže... od té doby, co mezi ně přišla jistá šílená knihomolka a začala jim vnucovat knížky, už to není tak jisté. Jak kdo, řekla bych.

3. Čteš knihy spíše po nebo před filmem?
Před filmem (viz odpověď 1)

4. Co tě donutí se podívat na film natočený podle nějaké knížky?
Buď se mi líbí kniha a jsem zvědavá, nebo opět odkážu na odpověď jedna (Vrána).

5. Přečteš si ráda nějakou knížku, když jsi jako první viděla film?

V jako Vendeta a to, jak po ní toužím, mluví za všecko.

6. Zjistíš po zhlédnutí filmu, že byly tvé představy úplně jiné, nebo se spíš shoduješ s filmem?
Jednou jedinkrát se mi tvůrci filmu trefili hercem do představy - a to bylo v Harrym Potterovi (Severus Snape). Jinak mám vždycky výtky.

7. A shoduje se většinou film s knihou, nebo jsou tam velké rozdíly ?
Rozdíly. Spousta faktů, rozhovorů a drobných nitek se vynechává, jiné zase přibývají. Rozdíly jsou všude, protože kompletní přetočení knihy by byla velká nuda (představte si, že je v knize popisováno, jak si hrdinka dvě hodiny čte. V knize je to jednou větou, ale ve filmu byste na to koukali ty dvě hodiny. Fakt zábava, co?). Existují ovšem i kvalitně natočené filmy, které se (v celkovém obraze) drží knihy.

8. Vadí ti to?
Podle mě záleží na celkovém dojmu. Když je dobrý, jem ochotná odpustit i vynechané/přidané detaily.

9. Jaký film byl natočený podle knížky, ale přestože byl obsahově o něčem jiném, byl lepší než kniha nebo alespoň na stejné úrovni?
Hmmm... co třeba Burtonova Alice in Wonderland? Od té klasické pohádky, kterou znám snad ve všech verzích (přiznávám, že ke Carrollově jsem se zatím nedostala a mrzí mě to :/) je jeho podání trochu skok, ale je úžasné.

10. Jaký film byl natočen podle knížky, ale přestože byl obsahově o něčem jiném, byl mnohem horší než kniha?
Tak teď se musím přiznat, že mě nic nenapadá. Ale popřemýšlím nad tím.

11. Jaké místo (krajinu, město…) filmaři skvěle vybrali?

Líbí se mi pouliční scénky z V jako Vendety. Obzvlášť ty tmavé, zapadlé, londýnské uličky...

12. Které naopak zničili?
Pffff. Mám úplně vygumováno...

13. Kterou postavu filmaři skvěle vystihli?
Miu z Princezniných deníků. Anne je dobe praštěná, zvlášť ve druhém díle.

14. Kterou postavu naopak dost zkazili?
Těch by bylo...

15. Co ti na zfilmovaných knihách vadí?
Nejvíce asi to, že jsou události knihy ve filmu někdy jinak zařazené - chronologicky.

16. Co se ti naopak líbí?
Získám jiný úhel pohledu na příběh.

17. Čteš knihy napsané podle nějakého filmu?
Občas se ke mně něco dostane, ale nijak je nevyhledávám.

18. Co tě donutí si je přečíst?
Když se přede mnou válí. Nikdy neodolám volně položené knize.

19. Máš je ráda nebo si raději přečteš "normální" knížku?
Normální. Jednoznačně.

20. Jaká kniha napsaná podle filmu byla nejlepší?
Já ani nevím, co jsem z nich četla... oO

21. Jaká nejhorší?
...

22. V čem se většinou tyto knihy lišily od filmu?
Ponechávaly prostor pro moji fantazii; film mi vše předestřel na stříbrném podnose. Ale musela jsem dostat z hlavy filmové představy.

23. Díváš se na zfilmované knihy z doporučené četby?
Snažím se :) Přece jen, jde o ten jiný úhel pohledu mých milovaných děl... vždycky mě zajímá, co na příběhu objeví scénaristé, co herci a co režisér, co mi třeba uniklo...

24. Pomáhá ti film zapamatovat si děj např. při referátu?
Pokud jsem četla i knihu, tak si z filmu zřejmě odnesu obohacující detaily. Jinak si ale děj filmu nepamatuji tolik, jako děj knihy...

25. Pamatuješ si, která postava je která spíše v knize nebo ve filmu?
Vyhrávají knížky. Ve filmu jsem vždy na začátku zmatená, kdo je kdo...

26. A co jejich jména?
Film mi spíš pomáhá s výslovností nezvyklých jmen, než s jejich zapamtováním.

27. Říkají vám při literatuře, která díla byla zfilmovaná a stojí je vidět?
Ano, říkají, občas s nějakým tipem přijdou i spolužáci.

28. Ukazují vám při češtině krátké ukázky z probíraných děl, které byly zfilmované, na internetu (např. youtube.com), nebo rovnou i celý film?
S ukázkami jsem se ještě nesetkala, ale na filmy jsme se občas dívali...

29. Myslíš, že by bylo dobré shlédnout zfilmovaná díla, které sis vybrala k maturitě?
Po přečtení knihy klidně. Osvěží to paměť, poskytne jiný náhled na věc a u maturity se dá tvářit strašně vzdělaně, když se člověk zmíní o tom, že byl natočen film, kolik z děje vynechal, co změnili a že na knihu to stejně nemělo :D

12 komentárov:

  1. Teeda. :D Jsem na tom podobně, film až po knize.^^
    Jen u té Alenky bych dodala, že to je, pokud dobře vím, kombinace Alenky v Říši divů a Alenka a svět v zrcadle, či nějak tak...
    A Anne i Alan jsou naprosto geniální. :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jo, já si budu muset obě přečíst... Jak se k nim dostanu ((: I tak, film je geniální^^
      Yea (:

      Odstrániť
  2. Když tak o tom uvažuju, zas tolik filmů na motivy knížek jsem neviděla. Ale každopádně můžu doporučit Spalovače mrtvol, jak knížka, tak film jsou naprosto, ale naprosto geniální, a navíc se film knižní předlohy drží hodně věrně... ;)

    Ale teda k prostředí můžu říct jen jediný. A co Pán prstenů a Nový Zéland? Ach jo, přijdu si hrozně stará, když jsem ta 'prstenová' generace... XD

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Doobře, mrknu po tom, děkuju za tip :))

      Pardon, ale... mně fakt bylo sedm nebo kolik! :D Tenkrát jsem ten Zéland nijak nezkoumala...

      Odstrániť
  3. Väčšinu času je kniha lepšia, potom sú tu dosť dobré filmové spracovania (Hry o život) a úžasné času spracovania (Pán prsteňov, niektoré diely Harryho Pottera).
    Inak, s tou Burtonovou Alice súhlasím, super film.^_^

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Zrovna Hunger games se mi až tak nelíbily, protože ve velké většině filmu nejde nic vidět. V kině bych možná změnila názor, ale když jsem na to koukala já, bylo to hrozně rozmazané a tmavé :( Ale těším se na druhý díl, fotky z natáčení vypadají zajímavě^^
      A HP jsou taky velice kvalitní filmy, to jsem ani nezmínila... :)

      Odstrániť
  4. V ako Vendeta sa ti musí naozaj páčiť. :) Priznám sa, že ja som nevidela fil ma do tejto chvíle som ani netušila, že je aj kniha, ale ak budem mať čas, tak aspoň ten film si pozriem. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. V jako Vendeta je boží!^^ To bys byla hodná, lidi, se kterýma o tom můžu pokecat, jsou potřeba vždycky! :)

      Odstrániť
  5. Anne Hathaway je veľmi dobrá herečka, mám ju moc rada a Miu zahrala skvele 8)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jojo... ale nejlepší byla jako Andy v Ďábel nosí Pradu, ta role jí prostě sedla! :D

      Odstrániť
  6. Hm, můj vztah k zfilmování knížky? Super věc. Jak pro koho, samozřejmě. Pro ne zrovna velké knižní milovníky a milovnice může být kolikrát film (hlavně ten dobře propagovaný) být skvělým důvodem k tomu, si něco přečíst. Krásným ukázkovým příkladem je třeba Stmívání. Po prvním díle v kině se v knihkupectví strhla obrovská horečka a Stmívání bylo nejvíce prodávanou knížkou. A tak lidi, kteří do té doby přečetli možná tak Pejska a kočičku přečetli další tři až čtyři knihy. Což je celkem úspěch. No ne?
    Ale pro většinu lidí, co knihám holdují je filmové zpracování pouhou fraškou. Ale spousta lidí si neuvědomuje, že film a knížka jsou dvě úplně rozdílné věci, co mají společné akorát tak název.
    Já osobně si přečtu knihu a když zjistím, že existují kvalitní filmové zpracování (na csfd nad 70%) stahuji. Ne vždycky jsem nadšena, často mi film sebere ideály o hrdinech, ale přesto to mám ráda.
    A navíc, jak tak zjišťuji, existuje spousta velmi kvalitních filmů (i oscarových), kterým jako námět posloužila jedna z knih povinné četby. A tak se ráda podívám, aspoň budu mít u maturity plusové body za srovnání film/kniha. A další plusové body za to, že upřednostňuju knihu před filmem :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Vidíš, z tohoto hlediska jsem nad tím nepřemýšlela. Já, jakožto knihomol odjakživa, spíš přemýšlím nad tím - staví to knížku úplně na hlavu anebo ne? Můžu se na to podívat s vědomím, že se koukám na něčí představu knížky, nebo to mám vzít jako jiný příběh?
      Já jsem zjistila, že s CSFD se většinou rozcházím v názorech, ti hlavní "kritici" tam mají rádi úplně jiné filmy než já, takže dávám na instinkt.
      A u té maturity, to mě taky napadlo (otázka 29) a hodlám toho hojně využít :D

      Odstrániť