7. 11. 2012

L. Kate - Vykoupení (#4)

Kniha: Andělé - Vykoupení (Lauren Kate)
Originální název: Rapture
Série: Andělé (#4) | Fallen (#4)
Nakladatelství: Knižní klub, překlad J. Jašová
Vydání: 2012 | hardback | 312 stran

Anotace: Luce a Danielovi dochází čas. Aby Luciferovi zabránili vymazat minulost, musejí najít místo, kde andělé dopadli na Zemi. V patách mají temné síly a Daniel netuší, zda to ještě dokáže – žít, jen aby Luce znovu a znovu ztrácel. Schyluje se k osudové bitvě, po níž zůstanou na bojišti mrtví lidé... a andělský prach. Kdo přinese největší oběť? A komu se zlomí srdce?



Já budu upřímná a přiznám se hned na začátku. Tato série mě nikdy nijak přehnaně neoslnila. Vykoupení vypadalo jako slibný konec, ale posledních pár stránek... no, nebudu komentovat. Jelikož zde hodnotím opět, stejně jako při recenzi na Sukubu, čtvrtý díl, takže k atmosféře a nápadu jsem se hádám vyjádřila dost v předchozí (pěkně staré, neuměla jsem se vyjádřit, neuměla jsem psát a není to ani recenze, jen směs názorů) troj-recenzi, zaměřím se zde spíše na svoje pocity a dojmy a objektivně to jen shrnu na konci. Ready?

Přichází konec Andělů, nachystejte si kapesníčky. Luce a Daniel mají poslední šanci zvrátit svůj osud - během devíti dní Pádu musí najít místo, kde andělé tenkrát dopadli (a mimochodem, taky tři předměty-relikvie, které nakonec tak úplně předměty nejsou... no, uvidíte). Tentokrát se rozhodne jednou - a napořád. Nejsou ale jediní, kteří chtějí změnit svoje životy, jsou tu ještě jiní, kteří jejich poslání pořádně zkomplikují. Kdo nakonec zaplatí - a kolik? 

Luce se nervózně zasmála. Pohrabáč jí vypadl z ruky a zazvonil o podlahu. Když si starší ženu prohlédla, viděla v ní opravdu jisté podobné rysy se slečnou Sophií - tvář, která vypadala mladě i staře zároveň -, ale i rozdíly.
-str. 146

(zdroj)
Víte, co mi na této knize vadilo? Dvě věci. To, jak to bylo sladké. Chvílemi jsem měla pocit, že si budu muset dojít pro inzulin nebo kartáček na zuby. Sladká láska Luce a Daniho, sladké oběti ostatních a dokonce i nasládlé Luceiny myšlenky (pokud jste romantici, skvěle do toho, tohle vás zaručeně bude bavit). Nějak pořád nemůžu uvěřit, že o tomto čtu už čtvrtou knihu. A potom... předvídatelnost. A co nebylo předvídatelné, tam byla logická mezírka. Teď ale přeháním, nebylo to tak tragické:

Kupodivu se to dalo číst. Kate se pěkně vypsala, poučila a i když jsem občas kroutila hlavou/mlátila s ní do zdi, stěžovala jsem si jen ve smyslu 'je to sladké a roztahané jako sýr', ne ve smyslu 'mě to tak strašně nudí.' Protože mě to nenudilo. Vykoupení není tak úplně nabité akcí (jako třeba současné dystopie) nebo překvapivými zvraty, jde zde prostě o tu romanci, ale ve své podstatě je akčnější, trochu svižnější (přiznejme si to, nějaká ta roztahanost k této autorce prostě patří) a po přečtení několik Fallen shorts příběhů se na závěr série dokážu dívat mnohem lépe.

Pokud jste fanoušky série, bezpochyby budete nadšení. Ke konci směřuje celá kniha docela jasně, není to žádný rozpatlaný otevřený konec, a už v průběhu děje to pomalu vrcholí - v druhé polovině už jsem i ignorovala chybky (logického rázu) a jen zírala, co to Kate zase vymyslela. Ani postavy mě (krom hlavního párečku) nijak neiritovaly, vlastně jsem se těšila na Cama s jeho prupovídkami, Molly, která příjemně zpestřovala děj a naprosto geniálně popsanou Arriane, což je docela rozdíl oproti předchozím třem dílům.

(zdroj)
Obálka se mi líbí. Líbí se mi všechny obálky, patřící k této sérii, a tato obzvlášť, protože dívka na ní mi připomíná Tarju v IFI (kdo neznáte, neřešte). Navíc k ději docela i sedí, nenajdete zde záhadně se měnící vlasy hlavní hrdinky mezi prvním a druhým dílem, jak to je na obálkách časté (i když Luce měla sestřih, pokud vím) a celkově působí sympaticky. Právě obálky jsou jedním z důvodů, proč jsem se do série pustila. 

Když pomlčím o tom, nakolik jsem tušila konec a nakolik mě zklamal, protože jsem přece jen doufala, že se rozhodnou... jinak, když už to autorka tak hezky načala, rozhodně mi Vykoupení přijde jako přijatelný, docela čtivý závěr série, který má fanouškům co nabídnout. Pokud vás naopak Fallen moc nebaví, asi nebudete tak docela nadšení ani ze závěru, i když hodnocení by to trochu zvednout mohlo. Po celou dobu čtení jsem koketovala s myšlenkou na čtyři hvězdičky -četlo se to vážně dobře, ani překlad mě nerušil,- ale kvůli konci jen tři (něco podobného, jako bylo u Oběti od Cremer, tam to taky konec... zabil.)

Tři hvězdičky.

14 komentárov:

  1. Já se nemůžu zbavit dojmu, že Kate nevěděla, jak to ukončit, tak to udělala tak, že hlavní hrdinové byli vpodstatě zachránění, typicky deus ex machina. A jelikož s Luce a Danielem se na konci stalo to, co se stalo, pořád si říkám, co Luceini rodiče?
    Jinak byl tenhle díl podle mě asi nejlepší, ve smyslu nejčtivější, ale na druhou stranu zase nejsladší a s několika podstatnými chybami. A překlišováno. Takže nakonec dávám taky 3 hvězdičky a myslím že Lauren Kate a Luce s Daníkem ještě můžou být rádi.

    -Freckles

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ano, ano, ano. Ten konec byl hroznej. Mohla to nechat krásně otevřené, mohla vymyslet stovky jiných, dojemných nebo zajímavých konců... a ona tohle.
      Hádám, že ti Kate už nezajímali :D
      Amen. Ty umíš tak krásně vyjádřit myšlenky :) Nemůžu jinak, než se pod poslední odstavec tvého komentáře podepsat ;)

      Odstrániť
  2. Ja sa chystám do 1. dielu tejto série, mám z toho obavy, lebo už ma presladené hrdinky moc neberú, skôr priebojnejšie a bad-ass. Ale uvidím, či sa vôbec dostanem k tejto 4ke 8D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Hádám, že to, jestli budeš číst dál, poznáš velice brzo :D

      Odstrániť
  3. ja by som tomu nedala ani 3 hviezdičky... druhú časť som po prvej štvrtine dala preč a dúfam, že už ma nebude nikdy v živote strašiť :D Ale klobúk dolu, že si to s Luca a Danielom vydržala až do konca :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Děkuju :D No, mě by zase strašilo to, že jsem tu sérii nedočetla a nedala autorce prostor na zlepšení se. To až teď, opožděně, trochu lituju, že jsem tomu obětovala ten čas... :D

      Odstrániť
  4. Juchúúúú!!! Koniec! Teším sa. Keby malo byť ešte pokračovanie.. ďakujem, neporosím. Ale recenzia je napísaná pekne. ;)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Anooooo, ono to dokonce i končí, žádná Škola noci nebo Upíří deníky! :D
      Děkuju (:

      Odstrániť
  5. No... nedočetla jsem ani druhý díl. Protože jsem si vážně musela jít každou chvíli čistit zuby, jak to bylo sladké. Romantika je fajn, ale tady jí bylo až moc. Myslím, že tuhle sérii nikdy nedočtu, ale zajímá mě konec, takže hned co se objevíš na fb, tak mi ho hezky řekneš :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Nedivím se, taky jsem až moc zneužívala kartáček ;D
      Sure, mylady :D

      Odstrániť
  6. Mne sa nechcelo začítavať ani do dvojky. Hoci ma tie obálky lákali.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Obálky jsou perfektní... a to je tak všecko :D

      Odstrániť
  7. Tento díl jsem ještě nečetla, už se těším, až se do něho pustím!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. A já jsem zvědavá, co na něj řekneš :)

      Odstrániť