4. 11. 2012

M. Martini - Mrazivé léto

Kniha: Mrazivé léto (Manuela Martini)
Originální název: Sommerfrost
Série: -  | -
Nakladatelství: Fragment, překlad M. Škultéty
Vydání: 2012 | paperback | 176 stran

Anotace: V jihošpanělském městečku Marbella si patnáctiletá Lyra připadá jako v ráji. Až do chvíle, kdy zmizí její spolužačka Pia. Lyra se rozhodne přijít tomuto záhadnému zmizení na kloub. Nedlouho poté je Pia nalezena mrtvá a z letní idylky se stává zlý sen. Lyře se zdá, že se její matka chová divně. Navíc je přesvědčená, že zahlédla svou sestru, která zahynula již před deseti lety. Co jí matka tají? Jaká děsivá tajemství měla zůstat navždy skryta? 
Obálka, anotace: Fragment

Lyře je patnáct a je pevně rozhodnutá užívat si prázdnin, které, zdá se, nejsou ničím zvláštní. Jenže je tu jedna událost, co je převrátí úplně naruby -  záhadné zmizení její spolužačky, Pii. Lyra je rozhodnutá zjistit, co se stalo - jenže Piino zmizení není jediným, co se stalo. Vážně viděla svoji deset let mrtvou sestru? Co jí matka tají?

Když potká Leandera, který tvrdí, že její sestru, Violu, znal, pouští se společně s ním po stopách rodinné historie. Ale vážně je dobrý nápad, hrabat se v mrtvých událostech...? 

"Hej, ve Španělsku si přece lidé dávají dvě pusy na tvář, nebo ne?" namítl a naklonil se k ní. Když ucítila na tváři jeho rty, přeběhl jí po zádech mráz.
-str. 105

(zdroj)
Tahle kniha je vážně taková krátká, tenoučká jednohubka, která na pohled vypadá vážně lákavě. Co se ale skrývá uvnitř? Musím říct, že mě docela překvapila, v jednom ohledu jsem nadšená a ve druhém zase zklamaná. Čekala jsem něco trošičku jiného, ale i vývoj událostí takový, jaký byl, mi nijak nevadil.

Co jsem tak četla zahraniční a slovenské recenze, nejkritizovanější byla hlavní hrdinka, Lyra. Recenzenti jí vyčítali naivitu a chování, což naprosto chápu, ale... Ano, byla naivní, chvílemi nesnesitelná, slepá a hluchá. Ale tak to bývá. Kdo z vás někdy neudělal chybu? A nejvíce se jich dělá právě v pubertě. Samozřejmě, že právě ony recenzentky mohly být mnohem chytřejší (a já jim to neberu), ale znám dost slečen v tomto věku a oproti chování některých z nich byla Lyra naprosto skvělá. Navíc, upřímně - vážně jste nikdy nezažily (mluvím teď k dámám) ten pocit, kdy se vás všichni ptají, proč jste to proboha udělaly... a jediné, na co se zmůžete, je psychické zhroucení a slovo 'nevím'? Tohle se naprosto běžně stává a mně byla Lyra mnohem sympatičtější takhle nedokonalá, když udělala těch pár přešlapů, na které doplácela, než jako naprosto perfektní (americká) teenagerka.

Pro mě byla naopak jedním z největších mínusů předvídatelnost. Ne celého příběhu, začátek jsem si ještě užívala a horečně přemítala, ale už zhruba od začátku druhé třetiny mi bylo jasné, co se stalo a kdo je na vině. Je ale dost dobře možné, že mi kniha přišla taková proto, že jsem poměrně nadšenou fanynkou detektivek, kde je zápletka složitější a já si lámu hlavu mnohem víc (abych na to stejně nakonec nepřišla), proto mi zde přišel příběh moc jednoduchý.

(zdroj)
Autorka se někdy po polovině snažila děj (kde se dosud nezdržovala zbytečnými popisy) trochu natáhnout a napínat čtenáře. Myslím, že by se jí to i povedlo, kdybych si tou dobou už nebyla naprosto jistá kdo, co, jak a proč. Nepřišlo mi to nijak moc umělé, ale pro mě už to ztratilo ono kouzlo. Oproti tomu konec byl trošku uspěchaný, možná by si zasloužil ještě pár stránek navíc nebo nějakou menší dějovou linku, která by přispěla k 'vyvrcholení' příběhu - ale to je jen subjektivní dojem. Samotný příběh byl ale veskrze docela zajímavý - nic extra originálního, ale některé vedlejší dějové linky se mi vážně líbily.

Charakter Lyry už jsem popsala, proto se zaměřím na ostatní charaktery. Její přátelé, Bea, Oliver a Patrick byli podle mě vykreslení vážně skvěle, reálně. Jen mohli získat trochu více prostoru. Lyřina matka byla... no, nic jsem proti ní neměla, i takové ženy jsou, ale autorka si mohla trochu pohrát s jejím způsobem vyjadřování. Když Lyře v příběhu lhala, bylo naprosto jasné, že lže - ale jak potom dokázala střežit tajemství tak dlouho? Co se Leandera týče, věřím, že si mezi čtenářkami najde svoje fanynky, mě ale spíše otravoval - obvykle mám raději jiné typy knižních hrdinů. Sympatičtější mi začal být až ke konci, kde se z něj vyklubala zdaleka nejzajímavější postava a mně jeho chování zůstalo v hlavě nějakou dobu po dočtení knihy.

(zdroj)
Co se týče překladu, ten byl perfektní. Čtivý, s minimem chyb, takže příběh ubíhal vážně rychle. Knihy přeložené Michaelou Škultéty mám vážně ráda, jsou to jedny z nejčtivějších překladů, jaké jsem kdy četla. (Četl tu někdo knihy Thomase C. Breziny? Jako mladší jsem je milovala - a hádejte, komu vděčíme za české verze Tinky a Lissi nebo Kočičí holky :). A obálka... tak ta je naprosto úžasná. Jednoduchá, mrazivá, krásná. A zpracování nápisu edice (Thriller) je geniální. Mrazivé léto má jednu z těch obálek, na kterou bych se mohla dívat hodiny a hodiny.

Abych to shrnula, knihu bych doporučila mladším čitatelkám nebo těm, co mají náladu na trochu toho mrazivějšího pátrání, kde se tolik nevyskutují romantické prvky, ale nejsou nakloněni detektivkám. Případně i lidem, co si detektivku přečtou jednou za sto let - ale pokud je čtete stejně často, jako třeba YA knížky, asi vás to dost připraví o překvapení. Objektivně není Mrazivé léto vůbec špatnou knihou a určitě si najde své příznivce. Za mě to ale budou jen...

3 hvězdičky.

Chtěla bych poděkovat nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku této knihy.

6 komentárov:

  1. Túto knihu si plánujem prečítať, vyzerá dobre 8)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Detektívky nečítam, takže možno.. aj keď je tá kniha na môj vkus príliš krátka, takže asi nie. :P

    Pekná recenzia :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. I krátké knihy mají něco do sebe, zvlášť ve chvíli, kdy na tebe v polici čeká dalších čtyřicet knih :)

      Děkuji^^

      Odstrániť
  3. Knihu jsem si chtěla v budoucnu přečíst a teďka jsem docela navážkách...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Je krátká, takže ti moc drahocenného času nezabere. Pokud nejsi zvyklá neustále řešit 'záhady' v detektivkách a thrillerech, myslím, že bys jí šanci dát mohla :)

      Odstrániť