27. 11. 2012

R. Mead - Stínem políbená (#3)

Kniha: Stínem políbená (Richelle Mead)
Originální název: Shadow Kiss
Série: Vampýrská akademie (#3) | Vampire academy (#3)
Nakladatelství: Domino, překlad K. Chýlová
Vydání: 2010 | paperback | 328 stran


Anotace: Vlády se ujímá jaro a Rose Hathawayová by se měla připravovat na maturitní zkoušku. Jenže od nedávného smrtícího souboje se Strigoji se necítí zrovna nejlépe. Trpí nočními můrami, duši jí zaplavuje temný smutek a předznamenává cosi zlověstného.
Rose dobře ví, že jí není dovoleno milovat jiného strážce. Že musí především chránit Lissu, poslední princeznu z rodu Dragomirů. Jenže když přijde na krásného Dimitrije Belikova, některá pravidla se prostě musí porušit!
Rose své nejlepší kamarádce Lisse lže o svém vztahu k Dimitrijovi, ale jejich přátelství se nyní ocitá v ještě větším ohrožení než kdy předtím. Nesmrtelní vampýři se chtějí pomstít za to, co jim Rose nedávno provedla. Ve strašlivé bitvě, která předčí i nejhorší noční můru, se Rose bude muset rozhodnout mezi dvěma lidmi, na nichž jí záleží nejvíc. Bude ale její volba znamenat, že přežije jen jeden z nich? A pokud ano, bude to Lissa, nebo milovaný Dimitrij? 
-Obálka, info, anotace -> Domino

Rose čekají narozeniny a maturita a správně by neměla mít v mysli nic jiného, než tyto dvě události a Lissu. Ale... poslední souboj se Strigoji a ztráta kamaráda na ní zanechali stopy. Když navíc začne terénní praxe, vypadá celý její život jako noční můra. Co se děje? Co přesně znamená být stínem políbená? Proč je její aura tak temná? 
Sotva se ale začne zdát, že všechno bude v pořádku, Rose se znovu přesvědčí, že osud není žádný domácí mazlíček. Vyrovná se s další ztrátou...?

"Rose..., pamatuješ, jak ses mě ptala, jestli nejsi blázen, a já ti řekl, že ne?"
"Jasně..."
"Možná jsem se spletl. Myslím, že jsi cvok."
-str. 200  

Je mi jasné, že všichni víte, o čem tu právě chci mluvit - a že většině z vás je jasné, jaký mám na tuto sérii názor. Jelikož objektivní důvody, proč byste si knihu měli přečíst, jsem vám už předestřela v recenzi na první dva díly, třetí pojmu čistě subjektivně a vysypu ze sebe to, co mi vadilo. Pokud s tím někdo má problém, nechte mi na sebe kontakt, mileráda s vámi pohovořím o kladech a záporech VA. Ready?

Bylo mi řečeno, že ve třetím díle se kvalita série začne zvedat a já bych ji správně měla zbožňovat. Když jsem tedy v knihovně uviděla 3. a 4. díl VA, které jako by čekaly jen na mě, jednoduše jsem neodolala a popadla je, dokonce i s nadšením. Těšila jsem se na takřka dospělou Rose, které už přece bude osmnáct, takže by se mohla chovat rozumně, na Adrianovy vtipy a skvělý Richellin styl.

Minimálně první dva body zklamaly. Tedy, ne že by Rose byla blbá. Není blbá, má mozek, používá jej, to uznávám i já. Jen se jí tak nějak... nepovedlo zařadit mezi moje oblíbené hrdinky. S jejími názory a úvahami jsem se neztotožňovala (ne dvakrát často) a přišla mi taková moc... ufňukaná. Vím, že někteří z vás to vytýkají spíše Sukubě Georgině, já to mám očividně přesně naopak. A to, že zjevně důležité věci zamlčovala... ne, to už si ani nezaslouží komentář. Já osobně jsem při čtení mlátila hlavou do zdi.

Lisse jsem zase dala přezdívku "Totální kráva." Já být s touhle holkou propojená, asi ji umlátím a pak zabiju sebe. Nejhorší je, že ani nevím, co mě na ní rozčilovalo, možná samotná její existence. Chci říct, neudělala žádné vyloženě špatné rozhodnutí a pořád to byla ta stejná Lissa jako předtím, ale tentokrát mi nehorázně lezla na nervy.

"Adrian a Dimitri sú crushe polky blogosféry. Christian taky."
-Neliss
A já se tomu vůbec nedivím. Dovedu si představit, co na těch dvou (třech) všichni mají, i mně byli sympatičtí. Jenže Adrianových vtípků ve trojce tolik nebylo, Christian žárlil tak nechutně, až jsem valila oči a Dimitrij... tomu v mých očích kazil image jeho vztah s Rose. Ne existence toho vztahu, ta mi nevadila - ale to, jak se k sobě chovali, neustálé řeči o tom, jak to není správné a co Lissa... Ffffuu. Takže, žádný z nich nebyl takovou tou osudovou knižní láskou, kde bych si přála, aby fakt existovali. Spíš mi stránky s nimi (a v závislosti na momentálním chování jsem se na ně i těšila).

Richelle... nezklamala. Bavil mě její styl psaní, scénky u dvora taky byly fajn a celkově se našly i momenty, kdy jsem se smála na celý kolo (i kdyby jen kvůli naivitě některé postavy). Díky jejímu svižnému stylu a čtivému překladu jsem knihu měla za pár hodin 'slupnutou' - i když ke konci, kdy jsem věděla, že mě to prostě nebaví, se k ní vracet nechtělo. A konec byl dalším kamenem úrazu. Tohle bylo první velké vyvrcholení ve VA, pokud jsem si všimla správně, ale mě nechal naprosto chladnou. Hádám, že polovina bloggerek v tu chvíli omdlela - já si řekla: "No tak fajn." a o chvíli později "Rose, ty jsi blbá."

Jak jsem řekla, překlad byl fajn, i obálka se mi líbí... až na 'drobný' detail. Totiž, buď se mi to zdá, nebo modelky na nich vypadají čímdál odpudivěji - téhle 'Lissy' se skoro i bojím. Má podivné oči a celkově... nejlepší ze série je ta modrá od dvojky. Aspoň podle mě. Fialová ale taky není špatná, jen... modelka, no.

3 hvězdičky, protože Richelle za ten skvělý styl méně dát nedokážu. Ale že bych byla tou neskutečně vychvalovanou VA nějak okouzlená se říct nedá. Spíš si říkám - tohle jsem si chtěla tak dlouho přečíst?

Pokud ale VA fandíte a náhodou ještě třetí díl nemáte doma, můžete to napravit například zde.

10 komentárov:

  1. Ja už dlho plánujem prečítanie 1. časti, ale ešte som sa k tomu nedostala bohužiaľ, dúfam, že sa mi to bude páčiť 8)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Já taky doufám, docela mě mrzí, že mi VA nesedla :/ Rozhodně od ní nechci nikoho odrazovat...

      Odstrániť
  2. Ohhh, takáto náhla citácia! Keby som to tušila, aspoň sa vyjadrím spisovne.:D Každopádne - mrzí ma, že sa ti VA nepáči, ale... čo už.:/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Pardon, příště tě budu varovat! :D
      No, co s tím naděláme... teď čtu čtyřku a ještě nikdy jsem neměla takovou chuť knihu zahodit. TOHLE je Richelle? Tohle, co mě tak nebaví? :/

      Odstrániť
  3. Ja tiež nepatrím, medzi nadšencov VA a prečítala som len prvé dva diely. Aj zvyšok dočítam, ale nie je to veľmi prioritné. :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ufffff. Díky. Bohu. Za. Tebe! Nejsem jediný outsider, který nemá rád VA :D

      Odstrániť
  4. Ja som nadšencom Bloodlines a prvé tri diely VA ma tiež nejako veľmi nenadchli, ale potom sa mi to už páčilo viac. :D Bolo tam hlavne viac Adriana.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. BL si snad taky přečtu, měli by je mít u nás v knihovně, takže časem...
      Já jsem v polovině čtyřky a pořád mě to nebaví, takže budu asi ztracenej případ :/

      Odstrániť
  5. Nejvíc se mi z VA líbila dvojka, ve trojce se to nějak kazí a téměř mizivá kvalita dává sbohem.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. O té mizivé kvalitě... no, takhle bych to asi nevyjádřila, ale chápu tvůj názor a asi tuším, o čem přesně mluvíš :)

      Odstrániť