11. 11. 2012

V. Bicker - Motýlí křídla

 Kniha: Motýlí křídla (Veronika Bicker)
Originální název: Schmetterlingsschatten
Série: | -
Nakladatelství: Fragment, překlad A. Bezděková, D. Steidlová
Vydání: 2012 | paperback | 168 stran
Anotace: Elena se snaží zapomenout na nešťastnou smrt své sestry Laury. Jak přesně zemřela, to nikdo neví. Na stejném místě je o rok později nalezena další mrtvá dívka. Je to opravdu jen náhoda? Co způsobilo dopravní nehodu, při které zahynula Laura? Jaké tajemství v sobě nosí matka, která Elenu nechce spustit z očí? Náhlý zájem staršího pohledného Tristana, přicházející anonymní dopisy a potloukající se zakuklené postavy přimějí Elenu jednat. Bude hledat pravdu na vlastní pěst...
Anotace, obálka: Fragment

Výjimečně jsem se rozhodla popis děje vynechat, anotace toho vyzrazuje tak akorát a není spoileroidní, takže si přečtěte ji. U tak krátkého díla je těžké napsat něco o ději, neopisovat přitom anotaci a nenaspoilerovat vám děj.

Tahle kniha mě příjemně překvapila. Čekala jsem něco na způsob Mrazivého léta, tedy docela dobré počtení, kde budu bohužel od začátku tušit konec. Jenže zde se nic takového nestalo a já si díky tomu čtivě napsaná Motýlí křídla užila. Ale popořádku...

Na knihu jsem koukala trochu skepticky, protože jsem se bála, že se mi nebude líbit, bude moc předvídatelná nebo si neoblíbím hrdinku. Prvních pár stránek jsem přečetla dost nešťastná, protože mi to spíše připomínalo dívčí románek než mrazivé čtení. S těmito pocity jsem přečetla dvě kapitoly a musela konstatovat, že tak či tak se kniha příjemně čte a docela mě baví. 

(zdroj)
A poté události nabraly spád. Oblíbila jsem si Elenu, protože i když bych se v drtivé většině situací zachovala úplně jinak, její pohled na svět měl něco do sebe. Když potom začala řešit tu mrtvou dívku, ponořila jsem se do příběhu a přemýšlela, kdo by asi mohl být viníkem. Sice jsem jisté tušení měla, ale s každou další přečtenou stranou jsem od něj upouštěla s tím, že to je prostě nesmysl. O to víc jsem pak byla ke konci překvapená

"Přísahám, že tohle všechno je součástí plánu, jak nás nenápadně pozabíjet," prohlásila Vivienne v šatně. "Kantoři se chtějí studentů co nejrychleji zbavit, a tak vynalezli hodiny tělocviku."
-Str. 71

Děj byl dlouhý tak akorát, ani moc uspěchaný, ani zbytečně natáhnutý, dokázal do sebe čtenáře vtáhnout a v té správné chvíli ho nechat vydechnout a připravit tak na finále. Autorce se tato knížka vážně podařila dějově vykonstruovat pěkně. Také se mi líbilo, že se v každé kapitole něco stalo, alespoň menší zvrat - a zároveň nechyběla láska a dívčí tlachání, k tomu nějaké ty popisy běžných činností jako jídlo, spánek... působilo to přirozeně.

Co se týče charakterů... ač byla Elena mým naprostým opakem, oproti Lyře z Léta přemýšlela, chovala se alespoň trochu na úrovni a její charakter si postupně procházel změnou - takovou, kterou zapříčiní okolí a obvykle proběhne velice rychle, hádám to každý zná. Bavilo mě sledovat její myšlenkové pochody, byla docela chytrá a ke konci už jsem jí a Tristanovi neskrývaně fandila. Tristan byl trochu zvláštní kluk, na jednu stranu sebevědomý vůdce party, na stranu druhou kluk, po kterém aspoň jednou zatoužila snad každá. Elenina matka... no, dokázala jsem ji pochopit, ale většinu knihy mi spíš vadila. Až na konec, kdy mi vážně vyrazila dech - v dobrém slova smyslu.

(zdroj)
V knize se mihlo, případně delší dobu vyskytovalo mnohem více charakterů. Všechny byly nezvykle propracované (na tak krátkou knihu určitě) a o každém jsem si vytvořila obrázek. Mohla bych se rozepsat o všech, ale to bychom tu byli do zítra, takže už zmíním jen jedinou postavu - Lauru, Eleninu sestru. Asi nejpřekvapivější postava v knize. Zírala jsem, jak se to, co o ní vyšlo najevo lišilo od toho, co si o ní všichni mysleli. Zde byla také jediná logická trhlina - prostě jsem nedokázala pochopit, že by někdo byl ochotný udělat tohle všechno kvůli článku.

Jak už jsem zmínila, čtení Motýlích křídel mě vážně bavilo. Byla vidět, že události v knize jsou promyšlené a díky tomu, že jsem netušila, jak to někonec dopadne, jsem si čtení vážně užila. Tentokrát tedy s klidem doporučím všem, když to budete brát jako lehoučkou, kraťoučkou oddychovku a příjemnější počtení. Na začátku každé kapitoly je navíc krátký text psaný kurzívou - úvahy nebo deníkové zápisky, které vám hlavu zamotají ještě víc.
(zdroj)

Obálka je tvorbou Fragmentu a musím říct, že se mi vážně moc líbí. Na první pohled mi přišlo atraktivnější Mrazivé léto, ale i Motýlí křídla mají něco do sebe a perfektně sedí k tomu, čeho se dočtete v knize. Navíc je skvěle zpracovaná i uvnitř. Nemyslím graficky, zde nenajdete nápadité zdobení názvu kapitol, ale kurzíva je tam, kde má být a vzkazy a dopisy také nejsou namačkané na text, ale oddělené, což už dnes bohužel nebývá zvykem u všech nakladatelství. Překlad je kvalitní jako obvykle, našla jsem sice pár překlepů, ale kniha je vážně čtivá.

Celkově knihu hodnotím lepšími třemi hvězdičkami s tím, že cílové skupině, tedy slečnám, které hledají nenáročné detektivní čtení, se pravděpodobně líbit bude :)

Chtěla bych poděkovat nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku této knihy.

8 komentárov:

  1. Túto sériu by som si rada prečítala, vyzerá dobre, mohlo by ma to baviť 8)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Myslím, že mohlo :) A vzhledem k tomu, že je to taková 'volná' edice, knihy s jedním zaměřením, které ale nenavazují, je tu velká šance, že aspoň pár knih z této edice tě bavit vážně bude^^

      Odstrániť
  2. Tuhle knížku si chci přečíst a ta obálka je prostě úžasná! :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Go ahead, myslím, že za přečtení stojí ;) Je naprosto geniální... pokud bude Fragment vydávat další thrillery s jejich obálkami v podobném stylu, máme se na co těšit. I v knihovničce vypadají krásně^^

      Odstrániť
  3. Stále váhám jestli se do této série pustit či ne.. Ale je fakt, že tvoje recenze mě dost navnadila =)

    Zapoj se do soutěže o knížku:
    http://kane-book.blogspot.cz/2012/10/soutez.html

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak se do ní pusť :P Tím, že je to jen volná edice nemusíš číst úplně všechny knížky a nebude tě štvát, že jsi nějaký 'díl' vynechala ;)

      Odstrániť