30. 12. 2012

A. Kane - Napsáno krví (FBI, #2)

Kniha: Napsáno krví (Andrea Kane)
Originální název: Drawn in Blood
Série: FBI (#2) | první díl v čj nevyšel | není nutný pro pochopení druhého dílu
Nakladatelství: Fragment,
překlad E. Drozdová
Vydání: 2012 | hardback + přebal | 328 stran
Anotace: Během své práce se bývalá agentka FBI Sloane Burbanková mnohokrát ocitla v ohrožení života. Tentokrát ale nebezpečí číhá tam, kde by ho nečekala – za dveřmi luxusního bytu jejích rodičů. Matku někdo brutálně napadl a vše nasvědčuje tomu, že nešlo jenom o vloupání. Co má otec Sloane společného s chladnokrevným gangsterem? Jaké tajemství se skrývá v historii rodiny Burbankových?


Když jsem knihu začínala číst, byla jsem poněkud... rozpačitá. Obvykle totiž moc nevěřím detektivkám od žen (ne, nemám předsudky, ale už jsem se párkrát spálila). Nakonec mě ale příběh nečekaně chytl, bavil a já si čtení užívala.

Ale podrobněji. Prvních pár kapitol jsem se prostě snažila orientovat v postavách a celkově příběhu, který autorka nastínila, chviličku trvalo, než mi došly všechny souvislosti. Začíná se totiž rovnou akcí a v takovém případě se, hádám, každý potřebuje trošku rozkoukat. Pak už jsem byla jen příjemně překvapená, jakou zápletku se Andree povedlo vykonstruovat prakticky během několika stránek - a přitom to nepůsobilo uměle.

Napsáno krví byla sice již druhá kniha o zločinu týkajícího se umění, kterou jsem četla za relativně krátkou době, ale originalita se jí rozhodně nedá upřít. Nevím jak vy, ale já rozhodně o asijském podsvětí a nejrůznějších skupinách, triádách a gangech, které se v ulicích vyskytují, nečtu každý den. Navíc mě fascinuje, do jakých podrobností autorka zašla a kolik detailů si zjistila. V důsledku toho kniha (až na drobné úlety) působila dost reálně.

Postav se v příběhu vyskytne spousta a některé mají asijská jména, z čehož plyne (jak si asi dovedete představit) pěkný mišmaš v hlavě. Jenže ono stačí číst pozorně a postupně se z příběhu vykrastalizuje, koho znát musíte a koho můžete klidně odignorovat, protože je to jen epizodní postava a jaká jména a místa jsou a nejsou důležitá, proto ani tento zmatek není chybou. Když jsem začínala se sériemi od Deavera, tápala jsem mnohem víc. A i kdybyste na nějaké to důležité jméno náhodou zapomněli, kniha je psána takovým stylem, že si paměť po pár stránkách osvěžíte (u těch skutečně důležitých postav). Zmíním jenom Sloane, kterou jsem si oblíbila - byla to nečekaně chytrá holka. Sice mi chvíli trvalo, než jsem si k ní našla cestu, ale důležité je, že jsem si ji našla, ne?

Andrea navíc (což je klíčové) neodkrývá všechny trumfy hned, ale pěkně postupně a pomaličku - na některé události si dokonce musíte přijít sami, a jediné, co k tomu máte, je počet vodítek. To se mi líbilo, protože správná detektivka by neměla být předvídatelná, ale spletitá a s náhlými zvraty (těch se vám taky dostane). Navíc se autorka nebojí zabíjet a mučit své postavy, a i když konec proběhl dost rychle, vlastně jsem si málem ani nestihla všimnout, že jsem knihu dočetla, líbil se mi. Ve svém žánru a v tomto ohledu je kniha perfektní.

Nesmím opomenout ani romantickou linii. Není sice nijak výrazná a občas se veškerá romantika omezí jen na sex (to mě osobně po čase mírně iritovalo), ale je zde - a nejen mezi hlavními hrdiny, Sloane a jejich přítelem Derekem. Naopak, skutečně každá postava z knihy vlastní pořádnou dávku emocí (i když u některých to má k romantice vážně hodně daleko).

Takže si to shrneme, čtení mě bavilo, autorka příběh vážně vykonstruovala a byl dost reálný. Bylo tu ale jedno velké minus, které mi brání dát lepší hodnocení: stránky vůbec neubíhaly. Možná to bylo nahuštěným textem, kterého byla vážně spousta (pobral i spoustu děje, opisy se až tak nezabýval), možná velkým formátem, možná tím, že tato kniha prostě vyžaduje pomalejší přečtení (není to první detektivka, u které se to stalo). Začíst jsem se dokázala, ale co do počtu stránek se mi chvílemi zdálo, že jich je minimálně dvojnásobek a já se tak s knihou mořila hrozně dlouho.

S obálkou jsem spokojená možná i víc než s originální, která mi připadá taková... 'nevím na co koukat dřív' a souvislost mezi uměním a stropem galerie (???) na obálce by mi hned nedocvakla. (Mimochodem, originální obálka se v článku nachází někde poblíž; vpravo). Naše je oproti tomu jednoduchá, výstižná a pěkně se na ni kouká - jen bych knihu uvítala spíše bez přebalu, s potištěnou tvrdou vazbou. Překlad snad ani nemusím komentovat, ještě jsem nenarazila na knihu od Fragmentu, která by nebyla čtivě přeložená a obsahovala zbytečné chyby.

lepší 3 hvězdičky

Chtěla bych poděkovat nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku knihy, kterou si můžete koupit například zde.

2 komentáre:

  1. Skvelé, skvelé, ihneď o tom upovedomím otca a tetu. Rodinní uctievači detektívok musia niečo čítať. A aspoň im ukážem, že ten internet fakt je na niečo dobrý! :D
    Díky. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ehm, jo, ráda jsem pomohla :) A jsem ráda, že kniha zaujala^^

      Odstrániť