3. 12. 2012

D. Wells - Nejsem sériový vrah (#1)

Kniha: Nejsem sériový vrah (Dan Wells)
Originální název: I Am Not A Serial Killer
Série: John Cleaver (#1)
Nakladatelství: BB/Art, překlad R. Zetka
Vydání: 2012 | hardback | 224 stran

Anotace: Patnáctiletý John Wayne Cleaver je nebezpečný a dobře to ví. Je posedlý sériovými vrahy. Nechce se však stát jedním z nich, a proto si ve svém vlastním zájmu – a v zájmu bezpečí svých blízkých – stanovil přísná pravidla, jimiž se řídí. Snaží se žít normální život tak, jako by šlo o soukromé náboženství, které jej může ochránit před zatracením.
Johnova matka provozuje pohřební ústav a s mrtvými těly se tak setkává od dětství. Vlastně je má rád. Mrtvoly nevyžadují ani neočekávají empatii, kterou John neumí poskytnout. Možná proto rozpozná, že na těle, které policie nalezla v jedné zadní uličce, je něco divného – a uvědomí si, co tato odlišnost znamená.
Poprvé se tak John musí postavit tváří v tvář nebezpečí, které nevychází přímo z něj a neumí je ovládat. Zlu, jež může ohrozit všechno a všechny, které by měl mít rád – kdyby ovšem mohl.


John Wayne Cleaver je na první pohled zcela obyčejným patnáctiletým klukem. Když jej ale pořádně poznáte, pravděpodobně vás trochu vyděsí: John je totiž obklopený smrtí. Jeho máma, teta i sestra pracují v pohřebním ústavu... a pak je tu ta jeho obsese. Posedlost sériovými vrahy, o kterých ví snad více, než příslušník FBI a neustále ve svém životě nachází nějakou podobnost s nimi. Navíc nedokáže projevit emoce a hluboko v sobě má pohřbené monstrum. Kdyby se Monstrum dostalo ven, mohl by se z Johna stát vrah... To je ale přesně to, co John nechce. Proto se brání; řídí se jednoduchými, drobnými pravidly, která mu pomáhají chovat se jako normální člověk.

Když ale v Claytonu, městečku, kde John žije, začne řádit podivný zabiják... John ví, že by ho dokázal zastavit. Jenže za cenu vypuštění Monstra a ztráty sám sebe... Stojí taková oběť za to?

 Byl jsem tak vyděšený, že jsem ani nepomyslel, že bych se měl skrýt - prostě jsem jen seděl a pozoroval, co se děje, a přitom jsem mrzl a bylo mi zle.
"Pokusil ses mě zabít," mumlal, "a já ti přitom koupil čepici."
Sáhl dolů oběma rukama a zašklebil se.
-str. 86, mírně upraveno kvůli spoilerům

Chvíli předtím, než jsem tuto knihu rozečetla, snažila jsem se dopátrat, na co se tedy můžu těšit. Goodreads mi prozradil jedno sladké tajemství: Nejsem sériový vrah je hodně o psychice a psychologii. To rozhodlo. Jednou za čas si chci a potřebuji přečíst přesně něco takového, i když jsem po dočtení trochu přešlá. O deset minut později jsem tedy pohladila přebal, sundala jej a začala číst.

(zdroj)
Snad to bylo stylem psaní autora, snad tím, že kniha je psána v ich formě, proto je už od začátku plná Johnových myšlenek, pocitů a jeho světa, ale neskutečně rychle se mi podařilo zcela se ponořit do příběhu. V jednu chvíli jsem četla Poděkování a první kapitolu, a v tu další začínalo číslo stránky na jedničku a za sebou mělo dvě další číslice. Musím říct, že za celou dobu čtení nenastal jediný moment, kdy bych se nudila. Z velké části za to můžu vděčit vážně originálnímu a zajímavému námětu a skvělému zpracování.

Jak už jsem zmínila, kniha je plná psychologie a pohledů na lidskou psychiku. První polovina proto čtenáře udržuje v napětí i bez nějaké větší akce. Když se potom dostaví i ty akční scény a prudké zvraty, příběh už nikoho nenechá vydechnout; uhnízdí se ve čtenářově hlavě a nutí ho neustále přemýšlet nad tím, co se děje na stránkách. Nejdříve z rozumové stránky ve snaze uhádnout, co se bude dít dál (věřte mi, je to téměř nemožné, Dan Wells je vážně mistr zvratů a zápletek), poté následuje emoční zátah. Ten u každého vyvolají jiné situace - mně bylo nejvíce líto Johna, ale scén, které čtenáře dojmou, se v knize najde až až.

U Johna chvilku zůstanu - tak dokonale propracovaný charakter jsem dlouho neviděla. John měl tolik vlastností, které skrýval, uvnitř něj dřímaly emoce, které nedokázal projevit... jednu chvíli se choval naprosto lidsky a v další chvíli se z něj stávalo monstrum. Já autorovi všechno, vážně všechno ohledně Johnovy povahy věřila. Bylo nesmírně zajímavé sledovat jeho vývoj, drobné pokroky, které udělal, jeho vnitřní bitvu... Oblíbila jsem si ho a proto mě konec šíleně dojal.

Ostatní postavy vedle Johna vypadaly trochu méně propracovaně, ale vážně jen vypadaly. Není to tak. Každá z nich dostala dostatek prostoru na to, aby se mohla projevit a každá z nich je důkladně promyšlená... Líbí se mi to. Líbí se mi rozmanitost jejich povah, líbí se mi, že někdo je přemýšlivější, jiný má spíš povrchnější myšlení. Protože přesně takové lidi potkáte v reálu. Jeden je takový, druhý úplně jiný.

(zdroj)
Jenže jako všechno, má tato kniha i nějaké ale. Na příběh takového typu prostě musíte mít chuť a náladu. chvílemi je děj vážně temný, poté se zase vrtá v psychice člověka. Mně osobně tuto náladu navodil pochmurný prosinec, a sníh za okny, ale pokud tyto příběhy vážně nemáte rádi a chcete se u knih jen pobavit bez hlubšího přemýšlení, Nejsem sériový vrah asi nebude nic pro vás. Všem ostatním vřele doporučuji, jelikož mě kniha vážně naprosto dostala.  

Co také stojí za zmínku je (krom čtivého překladu bez chyb, za což BB/Art velmi chválím) grafické zpracování. Přebal je NÁDHERNÝ. Vážně naprosto úžasný, trefný, výstižný. Dokonce jsem tuto knihu nezařadila do knihovničky tak, aby koukal jen hřbet, ale mám ji vystavenou, protože ta obálka si to zaslouží! :) Dochází mi slova, ona je prostě nádherná. Nádherná, ta vytlačená písmena, ten vzhled ala blok... Líbí se mi mnohem, mnohem víc než originální (vpravo)! A pod ním... pod ním se nenachází obyčejná, jednobarevná kniha s názvem, naopak. Pod přebalem se ukrývají velice zajímavě zpracované desky knihy. Navíc, uvnitř, na začátku každé kapitoly, jsou kapky krve. Morbidní? Možná. Ale také autentické a úžasné.

5 hvězdiček, 10 bodů, sto procent... stručně a jasně, nejvyšší možné hodnocení za úžasný čtenářský zážitek.

Chtěla bych mnohokrát poděkovat internetovému knihkupectví livro.cz za poskytnutí recenzního výtisku. Knihu si můžete zakoupit například zde.

12 komentárov:

  1. Úpřimně, u toho českého obalu mi trochu vadí to, jak je ten název napsaný, u orig. je to asi lepší, ale jinak je super :D
    A i samotná kniha zní zajímavě :3 Budu si ji muset přidat do hledáčku.^^

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mně se to zase hrozně líbí u našeho, je to něco, co by napsal člověk jako John, kdyby se rozhodl svěřit deníku, nebo to prostě potřeboval někde vidět. A celkově mi to přijde autentičtější, ale to je o vkusu :)
      Přidej, určitě. Stojí za to... přísahám :P

      Odstrániť
  2. Souhlasím s Rodaw. Tahle kniha je úžasná :)))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. A já souhlasím s váma, holky. Je dokonalá!^^

      Odstrániť
  3. Tak teď mě kniha docela zaujala, že bych si jí snad někdy přečetl? :) Jinak zase skvělá recenze :))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Měl bys jí dát šanci, stojí za to^^ Děkuju :)

      Odstrániť