10. 12. 2012

P. Gregory - Kacíř a čarodějka (#1)

Kniha: Kacíř a čarodějka (Philippa Gregory)
Originální název: Changeling
Série: Řád temnot (#1)  | Order of Darkness (#1)
Nakladatelství: Fortuna Libri, překlad J. Pacnerová
Vydání: 2012 | hardback | 272 stran
 
Anotace: Píše se rok 1453 a vše nasvědčuje tomu, že se blíží konec světa.
 
Klášterní novic Luca Vero je na rozkaz tajemného cizince uprostřed noci zburcován a odvlečen ze své cely. Cizinec jej nejprve obviní z kacířství, aby mu nahnal strach a pak jej vyšle na dlouhou cestu Evropou, kde má Luca, mimořádně nadaný mladík, hledat stopy Ďábla a vykonávat soud nad zběhlými křesťany.
Lukova první cesta vede do kláštera Lucretili, kde se setkává s mladičkou abatyší Isoldou, jež se právě ocitla v nesnázích: V klášteře je proti své vůli – poslal ji sem bratr, aby se mohl zmocnit jejího dědictví  a navíc jeptišky začaly trpět podivnými vizemi, chodily ve spánku a na těle se jim objevily krvácející rány. Isolda je obviněna, že je očarovala temnou magií a má být upálena jako čarodějnice. Luca ale hledá pravého viníka…
Hrdinové tohoto příběhu čelí nejtemnějším hrůzám středověku – černé magii, vlkodlakovi i šílenství. Na cestě však nacházejí také pravdu, přátelství a dokonce lásku.
Dnes pro vás mám recenzi na knihu, kterou jsem si zamilovala - a ačkoli jsem ji hodnotila pouze čtyřmi hvězdičkami, k pěti měla vážně hodně, hodně blízko. Jak jste asi pochopili, jsem nadšená.

Luca Vero je mladý muž, který byl díky svým vědomostem označen za kacíře. Isolda je mladá žena, která byla vychována k tomu, že zdědí panství Lucretili. Jenže po smrti otce je stižená nepřízní osudu - po návštěvě nemožného nápadníka je donucena k tomu, aby se stala abatyší v klášteře. Nešťastná Isolda se podvolí tomu, co jí je přikázáno - jenže po jejím příjezdu do kláštera se začínají dít podivné věci.

Luca je vyslán do stejného kláštera, aby vyšetřil, co se děje. Díky Řádu temnot a jeho úkolu se osudy dvou lidí propletou. Jaké to bude mít následky? Co se děje v klášteře a co Isolda skrývá?

"Mezitím vyslechneme paní abatyši a její otrokyni."
"Nebudou odpovídat," prohlásil Luca s jistotou. "Otrokyně přísahala, že je tupá, ve třech různých jazycích, když jsem ji prve vyslýchal."
-str. 133

Tato kniha mi ve všech ohledech prostě sedla. Začetla jsem se po chvíli a příběh mě po celou dobu držel a nepustil, za což dávám autorce velké plus. Je vidět, že už má několik těch historických románů na svědomí, dokázala totiž krásně zakomponovat reálie do vymyšleného příběhu, aniž by to bylo otravné nebo nudné - naopak. Čtivost si knížka udržela po celou dobu, slabší momenty jsem ani nepostřehla. Navíc je docela krátká a font je poměrně velký, proto ji budete mít přečtenou během několik minut či hodin,

Samotné řešení první záhady zaujímalo většinu knihy a další dobrodružství Luky a jeho společníků dostala o dost méně prostoru. Někomu to může vadit, ale mě to bavilo. Stránky ubíhaly tak rychle, že jsem ani nevěděla, kdy jsem se dostala ke konci a jen jsem obdivovala autorčinu nápaditost. Také jsem (i přes veškeré své snahy) dopředu neodhalila, co se stane a jak se ta či ona záhada vyřeší a pak jsem jen překvapeně kulila oči - obzvlášť finální zvrat se autorce moc povedl. Nebudu vás ale připravovat o překvapení, proto si budete muset knížku přečíst, abyste zjistili, o co jde :)

Příjemním oživením byly hlášky Freizeho, Lukova pomocníka, který - i když se nezdál - měl pod čepicí snad víc, než samotný Luca Vero. Scény ale nebyly jen vtipné, našly se i smutné, dojemné nebo téměř děsivé. Příběh vzbutoval celou škálu citů a díky tomu jsem jej ještě víc prožívala.

Jak už jsem nastínila, Freize si získal moje sympatie - ostatní postavy ale též. Ishraq mi sice až tak k srdci nepřirostla, ale Isoldu jsem dokázala pochopit a bylo mi jí líto. Občas mi sice přišla dětinská, ale kdybych se já ocitla v její situaci... no, ječím, koušu, kopu, škrábu zuřím, nehledě na vychování. Proto jsem obdivovala, jak se dokázala vypořádat se vším, co ji potkalo. Co se týče Luky, on byl zvláštní postavou. Někdy se mi zdál neuvěřitelně hloupý a slepý, o pár stran později jsem zase obdivovala jeho genialitu. Celkově ale převážily pozitivní pocity a Luca je tak charakterem, o kterém mě bavilo číst a i díky němu se nemůžu dočkat dalšího dílu. Samozřejmě se ale vyskytli i lidé, u kterých by mi bylo milejší, kdybych o nich nikdy neslyšela. Zároveň ale právě tyto postavy byly pro příběh nezbytné.

Objevilo se také velké množství vedlejších postav, ať už jeptišky, lidé z vesnice nebo Lukův písař, bratr Petr. O těch se rozepisovat nebudu, jen prozradím, že byly poměrně různorodé a měly tak reálný nádech - stejně jako postavy hlavní s jejich negativními vlastnostmi a slabými chvilkami.

Ať ale nějak oddůvodním ty čtyři hvězdičky. Moje hodnocení se vážně o kousek minulo s plným počtem. Obvykle to sice nedělám, ale rozhodla jsem se nechat autorce prostor pro zlepšení v dalším díle, jelikož zde mě mrzela jedna věc: spousta věcí nebyla vysvětlená. Sice částečně vyplývaly z děje/textu a já si je povětšinou domyslela, ale stejně bych moc ráda věděla, jestli jsou moje teorie správné. Snad se tyto drobnosti v pokračování vyřeší a vysvětlí.

Co nemůžu opomenout je práce nakladatelství, tedy grafika & překlad. Překlad chválím. Byl čtivý, slova se neopakovala a já si tak čtení vážně užívala. I když můj orlí zrak zachytil nějaké ty chybky, nebylo to nic, nad čím bych mlátila hlavou do zdi, obzvlášť, když se knížka tak hezky četla. Zato grafika... tady nemůžu vytknout jedinou věc. Začnu obálkou. Něco tak nádherného a propracovaného jsem snad ještě neviděla. Hrozně se mi líbí, že Isoldin plášť a Lukova louče pokračují i na zadní straně, tedy že obálka nekončí přední stranou. Také hřbet má knížka krásný a nádherně se vyjímá. Moc ráda bych vám ji nafotila, bohužel, foťák stávkuje.

Chci tedy pochválit nakladatelství za to, že zanechali originální obálku a doplnili ji vkusným písmem. I když na originál s obrovským jménem autorky (najdete jej zde) se taky krásně kouká, naše řešení názvu se mi líbí snad i více. A když knihu otevřete... 

Na vnitřní straně desek jsou natištěny mapy Evropy v té době. Nejdříve jsem si myslela, že to, že vzadu je mapa opačně, je chybou tisku, ale po přečtení proslovu autorky mi je jasné, že je to tak schválně. Úvod každé "části" (kniha je rozdělena na části podle aktuálního místa děje) je navíc zdoben obrázkem, který vypadá jako perokresba. Když se střídá časové období nebo se od jedné postavy přesouváme k jiné (kniha je psána er formou a proto se taková přeskočení najdou), nachází se v textu nádherná lišta. Graficky prostě ke knize nemám jedinou výtku a jen na ni hledím s obdivem v očích.

Kacíře a čarodějku mohu s klidným svědomím doporučit (nejen) všem milovníkům historie. I ti, co rádi čtou romantické příběhy, nebo by chtěli zkusit nějaké to pátrání v trochu jiném prostředí a časové éře, než je současnost - jen do toho. Je to milá, čtivá knížka, kterou už jen kvůli té grafice stojí za to mít doma a jejíž příběh vás pravděpodobně nadchne. Nečekejte ale nic, co by se mělo brát extra vážně, jen takovou oddechovku na pár hodin s tím, že se zde najdou i akčnější momenty a trochu vzrušení.

4 hvězdičky. Vlastně... 4,9 hvězdičky, ale v hodnocení zaokrouhleno ještě dolů - proč už jsem vysvětlila. Pevně doufám, že se druhého dílu dočkáme brzo a já mu budu moci dát plný počet!

Chtěla bych mnohokrát poděkovat nakladatelství Fortuna Libri za poskytnutí recenzního výtisku. Knihu si můžete koupit například zde.

8 komentárov:

  1. Skvělá recenze!!
    Knížku mám doma a opravdu moc se na ni těším :o))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Děkuju :)
      Nedivím se. Já ji pár dnů marně odolávala a pak si ji prostě rozečetla :D

      Odstrániť
  2. Vzhledem k tomu, že se příští rok (snad:D) budu studentkou historie a vzhledem k tomu, že ta knížka vypadá naprosto úžasně, mňámozně a... no,... a tak dál, tak prostě proto tu knížku musím získat! :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Anoooooooo! Držím pěsti!^^
      Btw, krásně voní :P

      Odstrániť
  3. Táto kniha vyzerá úžasne, už dávnejšie som ju zaregistrovala, rada by som si ju prečítala 8)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Já ji zaregistrovala asi měsíc před vydáním :) A ano, vypadá úžasně (& je úžasná :)

      Odstrániť
  4. Skvělá recenze Anns :))
    Knížka vypadá zajímavě a obálka taky :))

    OdpovedaťOdstrániť